lasikuituveneen reunapuiden korvaaminen?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
paimenmamma

lasikuituveneen reunapuiden korvaaminen?

Viesti Kirjoittaja paimenmamma »

On tossa pihalla kunnostuksen alla n. 4 pitkä, tasaperäinen moottorivene 60-luvun alkuvuosilta. Kaikki puinen oli täysin mätää ja olen miettinyt millä voisi korvata reunojen puisen "jäykistereunan". Alumiiniputkea ja lasikuitu päälle, vai millä pääsisin hiukan vähemmällä, kun ei nuo puuhommat oikein luonnistu :?
n_ska

Viesti Kirjoittaja n_ska »

Uskoisin, että helpoimmalla pääset korvaamalla vanhat reunapuut uusilla puisilla reunapuilla. Lasikuidun kanssa läträäminen on kuitenkin aina omanlaistaan hommaa, eikä ikinä mitään miellyttävää. Puuhommana (riippuen toki veneen laidan kaarevuudesta, laidan paksuudesta ymym.) en usko reunapuiden laiton olevan mitenkään mahdoton, varsinkin jos esim. vanhat ruuvireiät löytyvät. Tarpeeksi pitkät oksattomat rimat, jotka kannattaa laittaa yhtä aikaa molemmille puolille, perästä lähtien (näin veneen runko ei väänny niin helposti). Puhdistaa kiinnityskohdan lasikuidun hyvin, hioo hieman karkeammaksi, puristimilla tai ruuveilla sekä epoksilla liimaten kiinni. Rimoja voi toki esitaivuttaa, jos kaari on jyrkkä (ohje löytyy mm. täältä: http://www.gsahv.pp.fi/bend/bendf.htm). Ruuvit (siis jos niitä käyttää) kannattaa joko upottaa ja peittää lasikuidulla tai poistaa kokonaan ja täyttää reiät. Kannattaa olla reikien kittauksessa huolellinen, ettei vesi pääse kuituun. Puristimia taas voi tarvita viittä vaille paljon, mutta reikien kanssa ei ole ongelmaa.

Itse en ole lasikuituveneiden kanssa kauheasti puuhaillut, mutta vaneriveneen tekemisestä on kokemusta (ja sitä kautta lasikuidusta). Sen verran olen tuota kirjallisuutta lasikuiduista lukenut, että epoksin pitäisi tehdä todella vahva sidos polyesterin kanssa, pitäisi siis kestää.

Ehkä joku minua fiksumpi voisi asiaa vielä kommentoida, ettei nyt ihan metsään mene. Itse hoitaisin homman noin, mutta kuten sanoin, en lasikuituveneiden kanssa ole juurikaan puuhastellut. Sanoudun siis irti vastuusta :lol:
Kuusisto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuusisto »

Toinen konsti on käyttää mustaa parituumaista vesijohtoputkea jäykkärinä. Ekan kuttaperkkakipon reunat laitoin tästä ja joitain kuitukerroksia päälle. Ikää potskilla yli 15 vuotta eikä ole retkahtanut. Vaikka on soudettu liikaakin... Olis tarvinnut silloin tekovaiheessa leipoa peräpeiliin moottorin paikka, jälkikäteen ei tuota ole tullut rannasta pois tuotua.
nypy

Viesti Kirjoittaja nypy »

olen pariin veneeseen laittanut sopivan kokoisen rosteriputken reunan kouruun.
pallokantaisella M6 ruuveilla kiinni ja nyloc-mutteria varten isompi reikä putken toiselle puolelle, jolloin ei jää ulokkeita, joihin jää siimat kiinni.
kestää nostaa koko venee mistä kohdasta reunaa hyvänsä, eikä happane, samoin jäykkyys on parempi kuin alumiinilla
paimenmamma

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja paimenmamma »

Kiitos neuvoista. Täytyy panna harkinnan alle, mitä ton kanssa tekee. Vesille pitäisi saada mielellään ens syksyllä tai viimeistään seuraavana keväänä (pohjassa riittää paikkailtavaa, penkit menee uusiksi, peräpeili kaipaa vahviketta jne. mutta mitä sitä ei nainen teksi veneensä eteen).
Teuge
Irstas baarimikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teuge »

Tyrä käyttää tietääkseni snadia salaojaputkea halkaistuna, tai siis "avattuna" reunan kiertoon. Vissiin aika helppo kaarrella mutkat. Ja eikun kuitua niskaan. Ei sitä laminointia kannata arastella.
Aion elää kunnes kuolen.
Vastaa Viestiin