Bassihyrrät

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Testasiko kukaan tuota megaforsea jerkkaukseen,kestääkö käyttöä?
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

"Testasiko kukaan tuota megaforsea jerkkaukseen,kestääkö käyttöä?"

Eipä ehtinyt. Tuli pieni jääkausi ja duunikiireet. Jos helteet nyt jatkuu, niin täytyy testata. Muutoin menee kevääseen. Uskoisin ainakin keveillä 20-60 g jerkeillä kestävän.
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Sitten vähän ohi otsikon, mutta...

...kun valitin Citican laakereiden ruostuvan helposti. Tällä kamalla sai ruosteet kyytiä. Suihkaus...odotus...putsaus...uusi suihkaus...tarvittaessa liotus. Johan kirkastuu. Muilla valmistajilla voi olla samanlaista kamaa.
Liitteet
Ruosteenirroitin.jpg
Ruosteenirroitin.jpg (35.49 KiB) Katsottu 5534 kertaa
JarZa

Viesti Kirjoittaja JarZa »

Kolle kirjoitti:Onkohan kellään kokemusta Abun Silver Maxista?

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2726

Olen harkinnut jotain bassihyrrää kevyempään heittelyyn. Tuo ei olis ainakaan kallis.
Samaa mietin täälläkin, mutta ilmeisesti ei kellään kokemuksia??
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

onko kukaan hankkinut varapuolaa curadoon, missähän hinnoissa nuo liikkuu?
öräwä
Silliä Kullekkin

Viesti Kirjoittaja öräwä »

JarZa kirjoitti:
Kolle kirjoitti:Onkohan kellään kokemusta Abun Silver Maxista?

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2726

Olen harkinnut jotain bassihyrrää kevyempään heittelyyn. Tuo ei olis ainakaan kallis.
Samaa mietin täälläkin, mutta ilmeisesti ei kellään kokemuksia??
Muissa amboissa 10v takuu, tuossa vain 2v ?
Onkohan sattunut tuas näppisvirhe. Revolla on 10v takuu vaikka sivuilla luki ennen 3v
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Megaforce saapui, ei vakuuta ainakaan vielä tossa sohvalla pyöriteltynä...
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Kolle
karate kid

Viesti Kirjoittaja Kolle »

Sup78 kirjoitti:Megaforce saapui, ei vakuuta ainakaan vielä tossa sohvalla pyöriteltynä...
Myy mulle se edullisesti :?:
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Kolle kirjoitti:
Sup78 kirjoitti:Megaforce saapui, ei vakuuta ainakaan vielä tossa sohvalla pyöriteltynä...
Myy mulle se edullisesti :?:
Täytyy antaa sille edes kerran mahdollisuus vavassakin kiinni.. :wink:
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Daiwan Megaforcen ja Viennon hintaero on aika suuri.Kelojen laakereista on heitetty arvailuja palstallakin.
Itse kelojen eroja nettisivuilla vertaillessani,olen tullut siihen tulokseen,että Viennon kuulalaakerit,toisin kuin Megaforcessa,on ruostumattomat.Onko kennelläkään varmaa tietoa asiasta?
Muutenkin kokemukset tuosta Viennosta on tervetulleita,ja mielellään suola/murtovesikäytöstä,huollon tarpeesta ym.
Askel toisen matalaprofiilihyrrän (edellinen hankintani oli Ambassadeur XLT2,silloin kun se tuli markkinoille) ostamiseen on entistäkin lähempänä.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Varaani

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Muutama matalaprofiili on tullut talven aikana hankittua.
Okuma V-200 vasurina sekä Daiwan 103 Alphas.

Okuma vaikuttaa hiukan vasurilla tehdyltä. Viimeistely ei ole huippuluokkaa, IAR luiskahtelee kylmemmällä ja kelaus ei ole samettia.

Alphas taas... Parasta (kelaa) mitä olen kädessäni pitänyt.
Jäykällä vavallakin olen koittanut viskoa vastatuuleen jigiä huiskia. Lentää, eikä sotkuja ole tullut. Huomenna pitäiti tuo kela mennä testaamaan taimenkentillä.

Vientoa olen itsekin ihmetellyt, josko hankkisi. Kokemukset, miten kestää ovat tervetulleita.
I am the lizard king, I can do anything!
aikamiespoika

Viesti Kirjoittaja aikamiespoika »

Fuso kirjoitti: Muutenkin kokemukset tuosta Viennosta on tervetulleita,ja mielellään suola/murtovesikäytöstä,huollon tarpeesta ym.
Öljyä ko kela tuntuu tarvitsevan joka käytön jälkeen. Tuntuu kuivahtavan kovin helposti. 0,25 siimoilla tulee ahdistusongelma siimanohjaimen reijän kanssa. 0,2 siimoilla ongelma tyystin poissa, 0,18 lienee ideaalinen.
Puolen vuoden kevyen käyttelyn jälkeen ei mitään ongelmaa ole ollut. Käyttö ollut pääosin suolasten vesien äärellä.
Yllätyksenä tuli että siimanohjain ei kovin herkästi edes jäädy/tukkeudu pakkasilla.
jtm

Viesti Kirjoittaja jtm »

Itseltä löytyy Smak Red Tune joka on keskipakojarrullinen Viento, ok kela, mutta nylkytysvivun rakenne ei oikein vaikuta, paljon pieniä muovirattaita. Toisaalta kuskin elämää tuo vipu hieman helpottaa. Vientoa olen heittänyt ja on normaali mankkujarrullinen Daiwa, eli helppoheittoinen ja heittopituudetkin ihan ok.
Daiwan laakerit ovat käsittääkseni kaikki rosteria, suolavesikäyttöön tarkoitetut ovat pinnoitettuja ( CRBB ), eli nuo molemmat ovat makeavesimalleja valmistajan luokituksen mukaan, tosin noiden makeavesimallien laakerit ovat kestäneet hyvin Pohjanlahden "suolavaden ". Huoltona minulla on ollut puolanlaakereiden öljyäminen muutaman reissun välein ja kausihuolto talvella.

Jos hakusessa on merelle kela kannattaa katsoa Saltist HRF ja Zillion, jotka molemmat ovat valmistajankin mukaan suolavesikelpoisia, molemmat ok keloja, Zillion olisi minun valintani meritaimenvapaan.

http://www.bass.jp/reel.php?c=reel&mode ... at=Casting
Fuso

Kiitos vinkeistä ja kokemuksista,tuo ahdistusongelma oli mielenkiintoinen."Inshore" mallit on nyt tarkkailussa.
Onkos muuten kenelläkään monofiiliä näissä käytössä?
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
.:P:.

Viesti Kirjoittaja .:P:. »

Onkos kellään tästä kokemuksia Shimano Castaic ?
Onko miten herkkä esim. jigikelaksi?
Fuso

Fuso kirjoitti:Kiitos vinkeistä ja kokemuksista,tuo ahdistusongelma oli mielenkiintoinen."Inshore" mallit on nyt tarkkailussa.
Monokysymys ihan tuon Viennon siimanohjaimen ahdistusongelman takia.
Olen monon käyttäjä,ja jos jo 0,25mm ahdistaa,niin ei hjuva.
jtm

Viesti Kirjoittaja jtm »

Pelaa kyllä monolla normiolosuhteissa, pakkasessa tulee todennäköisesti ongelmaa. Viennon siimanohjaimen sisähalkaisija on vain reilu 3mm.
Varaani

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Alphas pelasi tositoimissa mainiosti.
Moneen vuoteen en ole kevyillä vieheillä ja löysällä vavalla hyrrän kanssa heitellyt. On mennyt taimenhommat haspeleilla, mutta muutaman totutteluheiton jälkeen homma pelasi hienosti.
Kevennetty lentää kauas ja kelaustuntuma on samettinen.
Annoin veljenikin heittää Alphas + Samurai yhdistelmällä, eikä hänkään saanut sotkuja aikaiseksi, vaikkei hyrrää koskaan ole omistanutkaan ja vain muutaman kerran aikaisemmin on haukipelejäni koitellut.
Eli ilmeisen helppoheittoinen kela, kuten mainostettu on.

Erittäin tyytyväinen olen hankintaani.
I am the lizard king, I can do anything!
aikamiespoika

Viesti Kirjoittaja aikamiespoika »

Fuso kirjoitti:
Fuso kirjoitti:Kiitos vinkeistä ja kokemuksista,tuo ahdistusongelma oli mielenkiintoinen."Inshore" mallit on nyt tarkkailussa.
Monokysymys ihan tuon Viennon siimanohjaimen ahdistusongelman takia.
Olen monon käyttäjä,ja jos jo 0,25mm ahdistaa,niin ei hjuva.
Omalla kohdalla oli kyse 0,25 dynepro advantagesta siimana, joka on muutenkin "ylipaksua". Se vaan ei kerennyt tarpeeksi nopeasti ulos ohjaimesta. Liekö 0,25 mono todellisuudessa jopa ohuempaa kuin 0,2 punottu/kuitu.
sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Fuso kirjoitti:Daiwan Megaforcen ja Viennon hintaero on aika suuri.Kelojen laakereista on heitetty arvailuja palstallakin.
Itse kelojen eroja nettisivuilla vertaillessani,olen tullut siihen tulokseen,että Viennon kuulalaakerit,toisin kuin Megaforcessa,on ruostumattomat.Onko kennelläkään varmaa tietoa asiasta?
Onhan nuo tosiaankin ihan eri kelat, mutta mutta onko ne laakerit kuitenkaan Viannossa ruostumattomat? Nimittäin jostain olin lukevinani, että samaa "ruostuvaa" tavaraa olis laakerit kummassakin mallissa.

Yhdeltä kaverilta Viennosta kuului todellakin lohdutonta pärinää jo muutamien reissujen jälkeen, eikä ääni ole siittä käytössä parantunut. Eli melkein veikkaan, että laagereita saapi vaihdella kummassakin mallissa ihan samaan tahtiin.

Koitan kaivaa asiaa noista laakereista.....

EDIT: No niin eli Viennossa on samat laakerit kuin Megaforcessakin. Eli Viennossa siis 6BB ja 1RB Ja Megaforcessa 5BB ja 1RB

Ja tuossa alla Daiwan sivuilta lainattu rimpsu noista laakereiden lyhenteistä.

CRBB = Super Corrosion Resistant Ball Bearing, BB = Stainless Steel Ball Bearing, RB Roller Bearing

EDIT2: Olis taas pitänyt lukea koko rimpsu...Jtm kerkiskin jo vastaamaan asiaan......Jatkakaa......
Wallu
Hymyilevä Haukiguru

Viesti Kirjoittaja Wallu »

Luvatta lainattu toisesta keskustelusta.

joonas kirjoitti :

>>Toisaalta.... ei vientokaan ihan ongelmaton ole ollut. Syksyn kalastuksesta lähtien puolan laakereita mennyt jo kaksin kappalein. Uusin varalaakeri meni Öölannin reissulla n. 18h kalastuksen aikana. Tosin Elorannalla homma hoidetaan todella mallikkaasti. Varalle laakereita on saanut postilaatikkoon toimitettuna ja tällä hetkellä odottelen että maahan saapuu merivettä kestävää laakeria, sillä alkuperäinen ei sitä ole ja kilahtavat nopeasti öljysi sitä tai ei.
Laakerin valmistumisen kuulee siitä kun kelatessa ja heitettäessä alkaa pitämään jännää "pohinaa". Ilmeisesti järvillä kalastavilla tätä ongelmaa ei ole ?

Myös "sisään lutkuttajan" akselinpää hapettuu ja pinnoite irtoaa. Sen älyää siitä kun liipasinta painettaessa liipaisin pettää, eikä puola pyörikkään. Eli toi akseli menee IAR-laakerin sisään, eikä neulalaakerit saa kunnollista otetta rosoisesta pinnasta.

Yllätyin myös, että yhden syksyn aikana kammenpuoleiseen poskeen kertyy niin paljon "möhjöä" ? Poski oli purettava täysin atomeiksi, ennen kuin se oli mahdollista edes puhdistaa kunnolla. Viennosta löytyy nimittäin erittäin ikäviä kolosia ja kohtia johon ei pääse käsiksi kuin purkamalla.<<
Ei ikinä nii huanosti mene ettei jotenki menis.
Fobe

Viesti Kirjoittaja Fobe »

Ostin tuon viennon eikä aiempaa kokemusta hyrristä ole. En oikein ymmärrä mitä tuolla Magforce jarrulla tehdään (asteikko 1-10). Ihan sama missä asennossa on, niin mitään eroa en huomaa heitossa. Kammen puolella olevaa pientä jarrunuppia säätämällä kyllä saa heitolle pituutta ja siimasotkuja. Ohjeet on englanniksi, mutta luulen ymmärtäväni mitä niissä lukee. Onko tuo Magforce iha turha juttu vai onko kenties englannin ymmärryksessäni kuitenkin vikaa?
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Viesti Kirjoittaja riihis »

Säynävä kirjoitti:Testasiko kukaan tuota megaforsea jerkkaukseen,kestääkö käyttöä?
Omastaniräjähti tänään nähtävästi laakeri.... Kelausta ei haitannu mutta heitot lyhenty ja jumalatonta metakkaa piti... :evil:
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
Jking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jking »

Viennosta sen verran että hyvä kela, mutta laakereita joutuu vaihtelemaan, eipä ole auttanut vaikka kuinka öljyisi niin kyllä laakereita menee.
mutta eipä sekään nyt iso ongelma ole sillä Elorannalla on takuu asiat kunossa, eli soitto vain ja laakerit tulee postissa.
On kuulemma tulossa meriveden kestävät laakerit, mutta milloin onkin sitten eri asia ja se että saako ne sitten takuuna vai joutuuko itse kustantamaan.
Fuso

Jking kirjoitti:Viennosta sen verran että hyvä kela, mutta laakereita joutuu vaihtelemaan, eipä ole auttanut vaikka kuinka öljyisi niin kyllä laakereita menee.
mutta eipä sekään nyt iso ongelma ole sillä Elorannalla on takuu asiat kunossa, eli soitto vain ja laakerit tulee postissa.
On kuulemma tulossa meriveden kestävät laakerit, mutta milloin onkin sitten eri asia ja se että saako ne sitten takuuna vai joutuuko itse kustantamaan.

Et ole ainoa,jonka olen kuullut kertovan tuosta Viennon laakeriongelmasta.
Toisaalta Elorannan takuun toimivuutta ovat myös kehuneet.
Onkohan noita laakeriongelmia myös sisävesissä kalastavilla,tuskinpa?
Daiwalla näyttäisi olevan myös ns. "Inshore" bassihyrriä,jotka on tarkoitettukin meriveteen.Ei vaan taida olla suomessa myynnissä.
ABU:n Revo Inshore taitaa myös kuulua tähän ryhmään,mielenkiintoista kuulla porukan kokemuksia ensimmäisen kauden jälkeen.
Vastaa Viestiin