Kuivalihan tekoa
Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kuivalihan tekoa
Ittellä tiedossa ohje jolla tulen tekemään mutta ihan mielenkiinnosta kyselen, miten jengi täällä laittaa/maustaa itsetehdyt kuivalihat? Näissä puoliin pitää alkaa ripusteleen, että saa loppukevään reissuille hiukopalaa!
Niin ja mistä kaikesta lihasta moista olette valmistaneet? Itte tykkään hirvieläimistä eli poro / hirven paistia.
Niin ja mistä kaikesta lihasta moista olette valmistaneet? Itte tykkään hirvieläimistä eli poro / hirven paistia.
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Mä olen tehnyt "jerkyä" kuivurin kanssa, hevosesta, sonnista ja hirvestä.
Mausteina on käytetty suolaa, aromi suolaa ja sitruuna pippuria.
Vaikka tuo kuivuri on tehokas, niin
pari kiloinen siivutettu paisti ottaa 6-8 tuntia kuivuakseen.
Hyvää on, kannattaa kokeilla.
Mausteina on käytetty suolaa, aromi suolaa ja sitruuna pippuria.
Vaikka tuo kuivuri on tehokas, niin
pari kiloinen siivutettu paisti ottaa 6-8 tuntia kuivuakseen.
Hyvää on, kannattaa kokeilla.
- Royal Trude
- Koko Kansan Tenaleidi
- Viesti:
Mää oon tehny pemmikaania, jotakuinkin tuahon tyyliin:
vähärasvaista lihaa - pualisen kiloa
pähkinöitä - parisataa grammaa
rusinoita - sata grammaa
rasvaa (muistaakseni kookosrasvaa?) - pari sataa grammaa
Silppua liha piäneks silpuks, kuivaa se ja viskaa silppuriin/tehosekottimeen rusinoiden ja pähkinöiden kera ja sekota nivvitusti.
Ku sotku o menny aivan sekasin viskaa sekaan viälä sulassa muodossa oleva rasva ja sotke taas nivvitusti.
Ku sotku o valmista levitä se esmes leivinpaperille ja tasottele tasaseks ja anna jäähtyä.
Valmiin pemmikaanin voi palotella ja paketoida oman tyylin mukaan. Ommeinaan enerkiapitosta mössöä eikä paina paljoa.
Nykyään olen pääsääntösesti hakenut kaupasta sikanautajauheslihaa ja kuivannut sitä lihakeittoainekseksi.
Tota Jerkyä saa nykyään kaupasta niin en oo jaksanu vaivautua oman tekemiseen. Paitsi jos jostain irtoaa ennen kesää hyvä biitti jotain pheuraa niin taidan tehdä jonkun texmex-kuarrutuksen ihavvaa testiks....
vähärasvaista lihaa - pualisen kiloa
pähkinöitä - parisataa grammaa
rusinoita - sata grammaa
rasvaa (muistaakseni kookosrasvaa?) - pari sataa grammaa
Silppua liha piäneks silpuks, kuivaa se ja viskaa silppuriin/tehosekottimeen rusinoiden ja pähkinöiden kera ja sekota nivvitusti.
Ku sotku o menny aivan sekasin viskaa sekaan viälä sulassa muodossa oleva rasva ja sotke taas nivvitusti.
Ku sotku o valmista levitä se esmes leivinpaperille ja tasottele tasaseks ja anna jäähtyä.
Valmiin pemmikaanin voi palotella ja paketoida oman tyylin mukaan. Ommeinaan enerkiapitosta mössöä eikä paina paljoa.
Nykyään olen pääsääntösesti hakenut kaupasta sikanautajauheslihaa ja kuivannut sitä lihakeittoainekseksi.
Tota Jerkyä saa nykyään kaupasta niin en oo jaksanu vaivautua oman tekemiseen. Paitsi jos jostain irtoaa ennen kesää hyvä biitti jotain pheuraa niin taidan tehdä jonkun texmex-kuarrutuksen ihavvaa testiks....
Piiloteksti
Tuttu joka mulleki joskus kuiva lihaa tekee porosta .
Soola lihat suolaliuoksessa.
No en kyllä muista suola rosenttii enkä myöskään mite kauan antaa lihejen siellä lillua.
Mut kuiteski tolleensa tekee ja hyvää on.
T: Sami
Soola lihat suolaliuoksessa.
No en kyllä muista suola rosenttii enkä myöskään mite kauan antaa lihejen siellä lillua.
Mut kuiteski tolleensa tekee ja hyvää on.
T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.
Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Niin, eipähän tullut kysymystä asetellessa mieleen että tehdäänhän sitä "kuivalihaa" muullakin tavalla kuin ns. seinäkuivana jota itse tuossa tarkoitin. Mutta erinomaisen hyvä asia on, että nuo muutkin vaihtoehdot tän otsikon alle tulee koska sitä samaa kamaahan ne loppupelissä on.
Wiion laki:
Terve meillä laitettu hirveet lihat kuiviin umpisuoloihin noin pariksi kolmeksi vuorokaudeksi ja sitten nostettu n helmikuun puolivälin jälkeen kuivamaan minkkiverkkohäkkiin, ja päälle muovi niin ei linnut pasko ,
sitten kolmen neljän viikon päästä maistelemaan ,josko ois kypsää .
Saattaa joillekkin aiheuttaa vähän janon tunnetta kuivalihan syönti.
ulkomaan pellet pitää melkoisen eksoottisena herkkuna , kun olen heille joskus joella vähän tarjonnut kuivalihaa.
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00062/1632530.jpg[/img][/img]
sitten kolmen neljän viikon päästä maistelemaan ,josko ois kypsää .
Saattaa joillekkin aiheuttaa vähän janon tunnetta kuivalihan syönti.
ulkomaan pellet pitää melkoisen eksoottisena herkkuna , kun olen heille joskus joella vähän tarjonnut kuivalihaa.
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00062/1632530.jpg[/img][/img]
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
http://www.aneenloma.fi/
Joo edellinen aikakone kun vähän "säädin" sanoi yya sopimuksen irti , mutta onneksi Normarkin ukko tuli apuun , mutta nyt en ala säätämään . mukavampi nähdä " tulevia " asioita kuin ei mitään.
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00099/1639455.jpg[/img][/img]
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00099/1639455.jpg[/img][/img]
Noistahan vois tehä pakastekuivaamalla kuivalihaa , sellaista konstiahan nuo lihafirmatkin käyttää , eikä roikota pitkin pihoja ja kattoja noita lihapaloja.
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00014/1666180.jpg[/img][/img]
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00014/1666180.jpg[/img][/img]
eipä oikein nämä etelän kelit sovellu seinäkuivaukseenMrQuis kirjoitti:Niin, eipähän tullut kysymystä asetellessa mieleen että tehdäänhän sitä "kuivalihaa" muullakin tavalla kuin ns. seinäkuivana jota itse tuossa tarkoitin. Mutta erinomaisen hyvä asia on, että nuo muutkin vaihtoehdot tän otsikon alle tulee koska sitä samaa kamaahan ne loppupelissä on.
-
Temppaelmeri
Hevosesta tulee helevatan hyvää kuivalihaa tai jerkyä, itse olen kuivannut sen aivan kuivaksi asti.
Ensin olen savustanut kylmäsavuvehkeellä kevyesti suolattua lihaa viisi tuntia, sitten heitän lihat marinaadin jossa on savusuolaa, cayennepippuria, mustapippuria, basilikaa, sitruunamehua, sokeria ripaus, paprikajauhetta sekä balsamiviinietikkaa ja vähän vettä. Kuivat aineet olen hienontanut ensin morttelissa.
ÄLÄ käytä öljypohjaisia marinaadeja koska ne voivat härskiinnyttää valmiin lihan!
Annetaan maustua vuorokausi ja sitten kuivataan aivan kuivaksi asti. Valmiin "jerkyn" olen laittanut vakuumipusseihin.
Liha kannattaa leikata niin että syyt ovat pitkittäin, näin valmis jerky pysyy paremmin kasassa. Jos leikkaat poikkisyin niin valmis liha murenee pieneksi muruksi.
Kannattaa muuten kokeilla, on hyvää evästä kalareissuille!
Onnistuu myös muista vähärasvaisista lihoista.
Ensin olen savustanut kylmäsavuvehkeellä kevyesti suolattua lihaa viisi tuntia, sitten heitän lihat marinaadin jossa on savusuolaa, cayennepippuria, mustapippuria, basilikaa, sitruunamehua, sokeria ripaus, paprikajauhetta sekä balsamiviinietikkaa ja vähän vettä. Kuivat aineet olen hienontanut ensin morttelissa.
ÄLÄ käytä öljypohjaisia marinaadeja koska ne voivat härskiinnyttää valmiin lihan!
Annetaan maustua vuorokausi ja sitten kuivataan aivan kuivaksi asti. Valmiin "jerkyn" olen laittanut vakuumipusseihin.
Liha kannattaa leikata niin että syyt ovat pitkittäin, näin valmis jerky pysyy paremmin kasassa. Jos leikkaat poikkisyin niin valmis liha murenee pieneksi muruksi.
Kannattaa muuten kokeilla, on hyvää evästä kalareissuille!
Onnistuu myös muista vähärasvaisista lihoista.
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
On sellaisia infrapuna kuivaimiakin , ostin joku vuosi sitten muijalla , se on sillä kuivannut marjoja, sieniä , yrttejä ym lihaa ei vielä ole kokeiltu , mutta koitetaanpa kun taas tulee tehtyä kaatoja .
Käsitykseni mukaan lihafirmat ei käytä kuivatuksessa pakastekuivaamista, vaan huonetta jonka kosteus ja lämpötila säädetään sopivaksi, lisäksi ilmaa kierrätetään voimallisesti. Tätä mielipidettä puoltaa se fakta että eräällä nimeltä mainitsemattomalla lihafirmalla homehtu viime talvena kovalla rahaa kuivalihaa jonkun häiriön takia(pakasteessa tuskin homehtuu).
Itse kuivaan lihani perinteisellä menetelmällä seinällä. Lihat suolaan painon mukaan, eli 3 painoprosenttia suolaa. Lihat sopiviksi paloiksi saaviin, suolat sekaan ja paino päälle. Saavat suolautua useamman päivän kylmässä että suola tasainen, välistä voi käydä pyöräyttämässä lihoja edelleen suolan tasoittamiseksi. Sitten vaan seinälle ja oottelemaan. Omasta mielestä hirvi ja poro ovat parasta kuivalihaa (hevosta en ole kokeillu, mutta varmasti vähärasvasena pelaa). Naudanpaistiakin olen kokeillut parina vuonna paremman puutteessa, mutta enää en sitä solokkua seinälle nosta, aivan liian rasvasta ja ei edes maistu läheskään poron ja hirven veroselta, tosin amatöörit tuskin tietää kuivalihaa maistamalla mitä elukkaa se on. Jos nautaa haluaa kuivattaa niin kannattaa valita mahdollisimman vähärasvainen pala ja vuolla enne kuivatusta suurimmat rasvat pois.
Nyt taas pukkaa niin surkiaa keliä että piti toissapäivänä nostaa vastalaitetut lihat seinältä ko lupas kovia vesisateita pitkin viikkoa, viikolloppuna takas seinäle..
Itse kuivaan lihani perinteisellä menetelmällä seinällä. Lihat suolaan painon mukaan, eli 3 painoprosenttia suolaa. Lihat sopiviksi paloiksi saaviin, suolat sekaan ja paino päälle. Saavat suolautua useamman päivän kylmässä että suola tasainen, välistä voi käydä pyöräyttämässä lihoja edelleen suolan tasoittamiseksi. Sitten vaan seinälle ja oottelemaan. Omasta mielestä hirvi ja poro ovat parasta kuivalihaa (hevosta en ole kokeillu, mutta varmasti vähärasvasena pelaa). Naudanpaistiakin olen kokeillut parina vuonna paremman puutteessa, mutta enää en sitä solokkua seinälle nosta, aivan liian rasvasta ja ei edes maistu läheskään poron ja hirven veroselta, tosin amatöörit tuskin tietää kuivalihaa maistamalla mitä elukkaa se on. Jos nautaa haluaa kuivattaa niin kannattaa valita mahdollisimman vähärasvainen pala ja vuolla enne kuivatusta suurimmat rasvat pois.
Nyt taas pukkaa niin surkiaa keliä että piti toissapäivänä nostaa vastalaitetut lihat seinältä ko lupas kovia vesisateita pitkin viikkoa, viikolloppuna takas seinäle..
Aijai, mummolassa Sodankylässä lihat kuivamassa, poroa ja hirveä
Perinteisesti seinällä kuivaavat, tarkkoja suolamääriä en muista, joten mitään ohjetta en ala heittämään tähän, nyt ainakaan.
Perinteisesti seinällä kuivaavat, tarkkoja suolamääriä en muista, joten mitään ohjetta en ala heittämään tähän, nyt ainakaan.
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
JIM:ltä tuli äsken (todella typerästi tehty
)ohjelma, jossa tekivät jonkin sorttista kuivalihaa:
Lihat ohuiksi siivuiksi. Marinaaadiin jokuseks tunniks. Ylimääräste nesteitte poisto(jollai räteillä?). Lihat joittenki selluloosasuodatinlevyjen päälle(rautakaupasta?). Levyt päällekäin ja pohjimmaiseks tuuletin. Sitte paketti kiinni mustekaloilla ja ei muuta ku tuuletin puhaltamaan n. 10 tunniksi(?), ja se on sit kuulema siinä.
Ps. Tänään tuli pohjosesta paketissa pårånkuivalihaa...
Lihat ohuiksi siivuiksi. Marinaaadiin jokuseks tunniks. Ylimääräste nesteitte poisto(jollai räteillä?). Lihat joittenki selluloosasuodatinlevyjen päälle(rautakaupasta?). Levyt päällekäin ja pohjimmaiseks tuuletin. Sitte paketti kiinni mustekaloilla ja ei muuta ku tuuletin puhaltamaan n. 10 tunniksi(?), ja se on sit kuulema siinä.
Ps. Tänään tuli pohjosesta paketissa pårånkuivalihaa...
Arvoisa Vedenhaltija,
Vesi nousee jo kielelle... Tänään soittelin ja kuulemma mukavasti on kittilässä tuullut ja pitänyt pakkasta. Hetki vielä ja satsi on valmis.
Tuliko Japajaba postin kautta lihat? Kaveri valitteli että viime talvena oli kahdet lihat menny vituiks kun posti oli lupauksista huolimatta venyttänyt toimitusta...
Tuliko Japajaba postin kautta lihat? Kaveri valitteli että viime talvena oli kahdet lihat menny vituiks kun posti oli lupauksista huolimatta venyttänyt toimitusta...
Joo, siis ei, huonosti ilmaistu.Liba kirjoitti:Vesi nousee jo kielelle... Tänään soittelin ja kuulemma mukavasti on kittilässä tuullut ja pitänyt pakkasta. Hetki vielä ja satsi on valmis.
Tulivat matkahuollossa kylmälaukussa.
(On joskus pieniä määriä tullut kyllä ihan kirjeenäkin(maxikirje?) )
On se kyllä hyvää! 8)
Viikonloppuna sitte kuivalihavelliä taas pitkästä aikaa.
Arvoisa Vedenhaltija,
just tässä vuoleskelin taas palasen mullikkaa
ite teen tai tehny sen että mullin paisti ku poroa ei raaski ostaa ja kaverin omaa poroa ei kehtaa silputa
kuitenki paisti soppeliin siivuihin ja narutetaan valmiiksi
sankkoon kerroksittain 3.5% merisuolaan puoltoista vro suolassa välillä lihat kääntäen ja riippumaan muutaman viikon riippuu keleistä riippuen ja seuraavaksi vakuumiin ja pakkaseen ... ens keväänä kokeilen vuorisuolalla raakakypsyttämistä ensin pari viikkoa ja sitten seinälle .
ite teen tai tehny sen että mullin paisti ku poroa ei raaski ostaa ja kaverin omaa poroa ei kehtaa silputa
kuitenki paisti soppeliin siivuihin ja narutetaan valmiiksi
sankkoon kerroksittain 3.5% merisuolaan puoltoista vro suolassa välillä lihat kääntäen ja riippumaan muutaman viikon riippuu keleistä riippuen ja seuraavaksi vakuumiin ja pakkaseen ... ens keväänä kokeilen vuorisuolalla raakakypsyttämistä ensin pari viikkoa ja sitten seinälle .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Juu, kyllä tässä on tullu jo parisen viikkoa vuoleskeltua poron ja hirven filettä. Mulla oli n. 5% suola. Ei oo liian suolainen mutta ehkä hieman pienennän ensi vuonna tuota rosenttia. En sitten raaskinu huonommasta lihasta tehdä... On se vaan hyvää!
Wiion laki:
-
kalakalle83
- kännissä muokkaaja
Re: Kuivalihan tekoa
tämäkin taas ajankohtaistuu pikku hiljaa.
otin pienen ennakon ja uunissa tein viikkositten pikkusatsin peuran lihasta,eikä kerinnyt nekään edes jäähtymään kunnolla,kun pojan kans syötiin pois.
nyt otin sit hieman enemmän tavaraa ja sydämmen ja 4 erilaista sekotusta tuli tehtyä+ihan suola vesi.
nyt ollu uunissa sen 7 tuntia ja jos vielä ainakin 6-7 tuntia olis niin sitten alkaa varmaan olla hyvää.
onkos muut tehnyt uunissa?
otin pienen ennakon ja uunissa tein viikkositten pikkusatsin peuran lihasta,eikä kerinnyt nekään edes jäähtymään kunnolla,kun pojan kans syötiin pois.
nyt otin sit hieman enemmän tavaraa ja sydämmen ja 4 erilaista sekotusta tuli tehtyä+ihan suola vesi.
nyt ollu uunissa sen 7 tuntia ja jos vielä ainakin 6-7 tuntia olis niin sitten alkaa varmaan olla hyvää.
onkos muut tehnyt uunissa?
- Liitteet
-
- kuivaa lihaa!.JPG (40.07 KiB) Katsottu 12940 kertaa
ei tuu mitään mutta kannattaa seurata http://www.huuto.net/hakutulos/sellernro/664393