Raksin uinti erilaiseksi taimenelle kuin lohelle?

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Emppai
Käsijuusto

Raksin uinti erilaiseksi taimenelle kuin lohelle?

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Jotakin eroavaisuuksia lienee ukkojen tavassa virittää salakat, kun pääasiallinen kohde kala muuttuu. Miten siis virität raksisi uimaan, kun tavoitteena on pääasiassa taimen? Itsellä on alkanut lohta miellyttävä uinti löytymään,mutta todella hidas pyörähtely ei tunnu taimenta kiihottavan. Onko ukoilla jotain erityisiä juttuja mitkä muuttuvat, jos kohteena onkin taimen?
munapata
Viherpillu

Viesti Kirjoittaja munapata »

Mulle paras taimenuinti on ollu n. 1.5 kierrosta sekunnissa pyrstöä uintiputken ulkopuolella heilautteleva säätö. Vauhtiakin tulee AS:llä lisättyä aina kolmeen kilometriin tunnissa. Syötti saapi olla mialummin yli 14 senttinen. Tosin oon tolla uinnilla saannu myös paremmankokosia sattumalohia. Jos haluun taimenta houkutuslevyn takaa, pidennän tapsia 1.2:een metriin. Ihan mutuna: tuntuis, että taimen karttaa houkutuslevyä.
Näillä oon mennyt, enkä aina ihan tyhjin käsin :wink:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
pike
J. Edgar Hoover

Viesti Kirjoittaja pike »

Toki tuon syötin säätämiselläkin on vaikutusta, mutta itse pitäisin paikan valintaa tärkeämpänä seikkana. Nuo taimenet, kun harvoin viihtyvät täysin samoilla paikoilla, kuin järvärit. Nyt kylmällä vedellä lähtisin itse koluamaan rantoja jos tarkoituksena olisi saada taimen siiman päähän.

Jostain syystä on itselleni jäänyt kuva, että pilkkukyljille maistuu vaappu paremmin, kuin raksi. Ainakin vaappuja vedettäessä noita nousi veneeseen huomattavasti enemmän. Raksin kanssa ei ole koko kesänä tullut yhtään +60cm tanttua.
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

pike kirjoitti:Toki tuon syötin säätämiselläkin on vaikutusta, mutta itse pitäisin paikan valintaa tärkeämpänä seikkana. Nuo taimenet, kun harvoin viihtyvät täysin samoilla paikoilla, kuin järvärit. Nyt kylmällä vedellä lähtisin itse koluamaan rantoja jos tarkoituksena olisi saada taimen siiman päähän.

Jostain syystä on itselleni jäänyt kuva, että pilkkukyljille maistuu vaappu paremmin, kuin raksi. Ainakin vaappuja vedettäessä noita nousi veneeseen huomattavasti enemmän. Raksin kanssa ei ole koko kesänä tullut yhtään +60cm tanttua.
Sama se on miten nuo raksit virittää, sieltä mitään tu :? Muuten Piken kanssa pitkälti samoilla linjoilla, varsinkin näin vesien kylmentyessä tanut rantautuu jopa aivan matalaan, vanha kansa sanoi, että taimenet tulee katselemaan ensilunta rannalle. Muutenkin tuntuvat viihtyvän paremmin, yleisesti ottaen, hiukka matalemmassa vedessä ja erityisesti pattien ja penkkojen läheisyydessä...Tosin tämä on mutua ukolta, jolta kuluva kausi on mennyt täysin perseelleen :oops:

-jouni
diipa daapa
MikkoT

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

munapata kirjoitti:Mulle paras taimenuinti on ollu n. 1.5 kierrosta sekunnissa pyrstöä uintiputken ulkopuolella heilautteleva säätö. -munapata
Tota uintia mä olen joskus yrittänyt virittää, mutta enpä ole vielä keksinyt miten se tapahtuu.. Mun raksit ui sellasta hauki uintia. Eli joskus se ui isoa ja hidasta, ja saan hauen. Joskus viritän pienelle putkelle, yritän saada syötin pyörähtelemään "vaivaisesti", ja saan hauen. Kyllä tossa järvessä taimeniakin on... Jotkut saa järväreitäkin :D
Paccio

Viesti Kirjoittaja Paccio »

En raksitouhuista kyllä niin paljoa tiedä, että ketään neuvomaan tarttis varsinaisesti alkaa, mutta Päijänteellä on tanelle toimivaksi tuntunut sellainen viritys, että täky tavallaan pyörähdyksessä lyö pyrstöllänsä. Eli pyöriminen on sellaista ihme muljauttelua, jossa salakka lätkyttää. Pyörähdysnopeus about 1-1,5 krt/s. Tuon "perusuinnin" eteen olen sitten lisännyt monesti läkkärän about 30cm päähän täystä, jonka takia salakka voi vaihtaa hetkellisesti pyörmissuuntaa tai tekee epämääräisiä katkoja tai sivupuikkauksia. Tälläistä uintia olen helpoiten saanut aikaiseksi Salsan hupuilla.

Keväällä kokeilin laajoja tynnyreitä taimenelle, mutta ei toiminut mulla. Ehkä mielenkiintoisin tynnyri syntyi Visun hupulla, johon oli porannut lisäreiän niskan seutuville. Tuloksena oli järkyttävän laaja tynnyriuinti, jossa salakka vipatti pyrstöllänsä Vuoksiraksin tyyliin.

Rakseja tekis mieli päästä taas kokeilemaan, mutta taitaa viikonloppuna taas tuulla niin paljon, että tukka lähtee päästä :x

t:Paccio
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
jarpe

Viesti Kirjoittaja jarpe »

Meikäläisellä samansuuntaisia havaintoja noista raksien uinneista koskien taimenta. Lohelle varsin toimiva pieni ja hidas uintiputki, jossa syötin pää ja pyrstö pysyvät sirosti sorvissa, ei ole ollut taimenelle kovinkaan ottava. Tämä uinti syntyy tyypillisesti As ja minnow teaser hupuilla varsinkin kun edessä on pienempi läkkärä.

Itselle taimentapahtumia on tarjoillut huomattavasti enemmän salsa, jolla tulee uintiin tuo voimakas pyrtön lyöminen, mikä tuntuu kiinnostavan taimenia. Lisäksi salsoilla saa etenkin niskarei´ästä laajempia uinteja, jotka ovat myös olleet taimenien mieleen.

Se, että me ollaan saatu paremmin taimenia salsoilla kuin As hupuilla, ei takulla johdu huppumerkistä, vaan salsoille on meikäläisen virityksillä ominaista nuo voimakkaammat potkut ja suuremmat vanteet syötissä. As:llä taas syntyy meikäläisen systeemeillä vakiorei´ästä tuo em. lohiuinti. Eli As.ään joutunee porailemaan niskalaukaksen tai muita virityksiä, että siihen saa viritettyä taimenia miellyttävän uinnin.

Ja, kuten Pike mainitsi, vaappujakin kannattaa kokeilla taimenelle näin syyspyynnissä :wink:
abboreman

Viesti Kirjoittaja abboreman »

Kuinka rannasta uistelette näin lokakuun vaihtuessa marraskuulle?
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

abboreman kirjoitti:Kuinka rannasta uistelette näin lokakuun vaihtuessa marraskuulle?
Empä ole taimenta paljoa vedellyt, mutta jos ajatellaan että verkko miehet saavat taimenia jopa ihan rannasta eli alle metrin vedestä niin kai sitä vois olettaa että kannattaa kokeilla uistella oikeasti ihan rannasta. Uloimmaiseen plaanariin vaan joku solakka vaappu ilman painotuksia ja rantoja koluamaan kuin hauen kalastuksessa konsanaan...
Joku tyyni saaren ranta jossa näkyy salakoita tai vaikka muikku parvia ihan rannassa matalassa ni sinne vaan uistinta vetämään.

Tuo sitten ihan mutulla heitettyä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Emppai
Käsijuusto

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Kyllä mä olen yleensä vetänyt niin, että uloin plaanari pitää kokoajan kuskin hereillä. Pienikin torkahdus ja rantaan kolisee. Sieltä on vaapuilla kalojakin löytynyt, mutta tämä raksin uinti tanelle on ollut hakusessa. Jos vaan viehe ei jää pohjaan niin ei ole liian lähellä rantaa.
Mynttinen
Georgen kaksoisveli

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

kommenttini ei auta raksimiehiä muuta kuin siinä mielessä,että 2 kauden jälkeen pystyn sanomaan,että järvilohi ja taimen on eripaikassa näköjään syksyllä.

Keväällä ja kesällä ei näytä olevan eroja.

Vaapulla vedän ja taimen ottaa alle 10 metrin vedestä ja järvilohi 10+ ja jopa 60 metrin päältä näin syksyllä.

Nämä vain aloittelijan ajatuksia,joten edellä olevien kommentit paljon painavampia.
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

No joo, kyllähän se tuntuu antavan taimenta paremmin tuollainen persusta vippaava uinti, Salsalla ja VR:llä tullut varmaan enempi suhteessa taimenta kuin lohnaketta verrattuna vetotunteihin vs. AS. Itse asiassa nuihin kahteen saap helpommin tuon uinnin ilman vippaskonsteja kuin AS:ään. VK:t vielä vähällä kokemuksella, mutta vaikuttavat lupaaville hupuille. Kylmällä vedellä sais mielestäni tanulle olla suht hidas ja laaja tynnyri, ja jos siihen tulee vielä tuo potku niin, a'vot. Nää on taas näitä mutuja...

-jouni
diipa daapa
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Pikku-läkkärä suoraan huppua vasten kii, ni awot :!:

Hakkaa vaapun 100-0 yleensä, ainakin taimenen pyynnissä.

Vetovauhtiaki saa olla jos virittää syötin suorax, joten vaaput ja pellit menee seassa hianosti.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Paccio

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Kalat tuskin tietää huppujen merkeistä tai malleista tosiaan mitään, mutta itse olen saanut hyvin helposti nuo salsan huput uimaan sillä niskareiällä. VK:n huput oli keväällä testissä ja täytyy sanoa, että ne sai kyllä uimaan konstilla jos toisella ja kestämään vauhtia, mutta kalojen kanssa oli jostain syystä hiljaista :?

Päijänteellä en ole oikein onnistunut löytämään taimenta matalasta kylmälläkään vedellä, vaikka jotkut siitä puhuvatkin. Mulla yleensä toimii homma niin, että rannasta tai keskeltä selkää, pinnasta tai pirun syvältä. Monet vetopaikoistani ovat kyllä sellaisia kanjoneita, että penkat tippuu hyvin jyrkästi heti rannasta.
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
jtm

Viesti Kirjoittaja jtm »

Aikanaan kun tuli raksia syötettyä raksia meritaimenelle itse onnistuin ylivoimaisesti parhaiten fileraksilla, olikos tuo malliltaan Tiny Teaser. Kestää vauhtia ja läkkärän kanssa saa helposti taimenia kiinnostavan uinnin. Pieni koko tosin vetää puoleensa pientä kalaakin. Täkyjen hommaaminenkin oli helppoa, kaupasta valmiita silakkafileitä ja leikkaa fileen siitä :oops:
Vastaa Viestiin