Jerkki hyrrä

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

"Ankara on talvi täällä, ilmat "kylmeni" niin heti iski paha flunssa. 1,5 viikkoa ihan pas¤¤¤a. Nyt vain +23 C varjossa"

Joo-o, eipä ole häävit kelit sielläkään. Täytyy laittaa sulle joulupaketissa tulemaan pitkät kalsarit ym. vetimet.
Eetupa
Norman Bates

Viesti Kirjoittaja Eetupa »

Samthefisherman kirjoitti:Jotain uutta jerkkukelaa vaihteeksi Abultakin. Hypistellessä vaikutti olevan ihan ok, mutta hieman hintava...tai mikä nyt sit on hintava. Siinä oli muistaakseni räikkäkin, toiminee hyvin vaikka täkyonkikelanakin.

http://www.sodershopen.se/product.asp?product=555
Viikko takaperin pääsi tuota kokeilemaan, ihan jämäkän oloinen, suurehko rulla. Tuli sillä muistaakseni jo yksi kalakin vinssattua veneeseen asti, joten selkeä ottikela kyseessä. Ensi kaudelle siitä on tulossa Suomeen muistaakseni pari kokoa, 50 -ja 60 sarja. Isommasta kelasta olisi siimakapasiteetin puolesta jo ihan punttikelaksi, mikäli matalarofiilin haluaa.
psy1
Vähän ihastunut

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Nyt kun noi curadot on porukoilla jo jonkin aikaa pyörinyt käytössä niin onkos niissä ilmennyt mitään suurempia moitteita? Tai saahan niitä pienempiäkin tietysti mainita. Keväällä uuden kelan osto edessä ja oon päätyny Curado 300 malliin.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

psy1 kirjoitti:Nyt kun noi curadot on porukoilla jo jonkin aikaa pyörinyt käytössä niin onkos niissä ilmennyt mitään suurempia moitteita? Tai saahan niitä pienempiäkin tietysti mainita. Keväällä uuden kelan osto edessä ja oon päätyny Curado 300 malliin.
On. Kaks DHSV 201 Curadoa ollut. Ja mennyt. molempiin sain vaihtaa poskenlaakerit ja IAR:it. IAR:it luisti ja kuulalaakerit ruostui. Noi on jo aikas pahoja vikoja mielestäni. Nythän tuo "vanha" malli poistuikin markkinoilta ja uusi tuli hiljattain sen tilalle, Siitä tuskin kellään on Suomessa vielä niin paljon kokemusta että pystyisi haukkumaan pystyyn/kehumaan taivaisiin? Itellä uudenmallinen 201 odottaa tullissa hakemistaan, kevään loppusuoralla lienee siis ko. kelasta käyttökokemustakin jo.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
psy1
Vähän ihastunut

Kiitti Mikey...Palautit mut sit takas tyhjän päälle. Mitäs mä ny teen :lol:

Kai se on vaan pakko tyytyä perus settiin = calcuttaan kun dööreistä on nyt pakko päästä eroon :? Saa toi saatan** C4 lentää pakin pohjalle varalaitteeks.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Mikey
Herr Doktor

Osta silti se Curado. Ainakin kylmällä kelillä pesee käyttömukavuudessa Calcuttan mennen tullen. Curado vain ei ole huoltovapaa ja se syö laakereita.

Tai sitten vaihdat Daiwaan. Daiwalta on tulossa kait kevääksi uusi Team Daiwa -sämpylä mikä ei pyörine ihan hirveissä hinnoissa edes. Pääsin sitä tuossa alkusyksystä kokeilemaan päivän verran ja ainakin niillä kokemuksilla mukava peli. Päivän käyttökokemuksella tosin mahdoton sanoa kestävyydestä mitään mutta ainakin käyttömukavuus oli kohdillaan.
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Daiwalle ääni täältäkin. Syyskuun alussa karaisin mieleni ja hankin Lunan edesmenneen sämpylän tilalle. Tällä hetkellä kelalla on takana n. 50 käyttöpäivää, enkä toistaiseksi ole havainnut mitään käytöstä tai kulumisesta aiheutuvaa oiretta tai huollon tarvetta. Samaan mulla on aiemmin yltänyt vain EON ja Daiwan Procaster 100H.

Miinuspuolella on ainoastaan IAR:n päästäminen pakkasella ja mun makuun hiukan hidas (5,3:1) välitys.

Yhtenä vaihtoehtona Curadoille, Ticoille sun muille "laatupeleille" näen myös ostaa samalla rahalla viisi muovista halpissämpylää. Siinä vaiheessa, kun nämä "laatukelat" ovat päreinä, on todennäköisesti jäljellä vielä ainakin kaksi halpista paketeissaan.
Make my day- Teemun päivä.
Mikey
Herr Doktor

tmu, miten kylmä tuo Luna on? Jotenkin se on sen näköinen että on samanlainen näpintappaja kuin Calcutta?

Mä olen kyllä tykästynyt sämpylöihin joten pyöreitä keloja en varmaan taida jatkossa enää hankkia ellei nyt kenelläkään satu olemaan Eon 5601:stä ylimääräisenä, sellaisen voisin poistaa varakappaleeksi. :)
psy1
Vähän ihastunut

Toikin on kyllä totta että viidellä halpiksella pötkis varmaan pidemmälle :)

Muttaku muttaku, niissä pitäs kuitenkin olla ominaisuudet ja käyttömukavuus.

En odota kelallta että sen pitäs kestää monia monia vuosia, mutta kyllä sillä nyt kaks kautta pitäs vetää ilman murheita.

Daiwaan en oikeen pysty nöyrtyyn kun on päähän takoutunu muksuna että, Daiwa on vähän sama kun asia kun Bilteema :) Joten kiitos ei kiitos.

Vaatimukset on +6:1 välitys ja koska IAR pettää aina niin saa siinä salpakin olla tai ainakin mahdollisuus jälkiasennukseen niinku noihin dööreihin. Tietysti hyvä kelaus tuntuma ja että istuu käteen hyvin ja on muutenkin mukava mulle :)

Mut ei kai tätä tarvi sit märehtiä enempää kun ei noita priimoja keloja taida markkinoilta juuri edes löytyä. Otetaan toi Curado ja muistetaan huoltaa sitä niin eiköhän se pysy kunnossa. Siinähän on salpa ja välitykset jopa +7:1 ja istuu käteen...noh...ok ja tuntumakin on mukava.
Samthefisherman

Mulla on Curadon laakerit nyt kestäneet, kun lisään joka merireissun jälkeen tipat öljyä päätylaakereille ja puolan akselin "keski"-laakerille. IAR on toistaiseksi pitänyt. Kauden päätteeksi puran ja huollan kelan kokonaan.

Normarkilta ja ehkä muualtakin saa myös uusia laakereita.
Mikey
Herr Doktor

Samthefisherman kirjoitti:Mulla on Curadon laakerit nyt kestäneet, kun lisään joka merireissun jälkeen tipat öljyä päätylaakereille ja puolan akselin "keski"-laakerille. IAR on toistaiseksi pitänyt. Kauden päätteeksi puran ja huollan kelan kokonaan.

Normarkilta ja ehkä muualtakin saa myös uusia laakereita.
Jep, Normark lähettelee uusia laakereita Curadoon tarpeen tullen mutta se ei mielestäni oikein riitä. Eikä sekään, että kelaa täytyy huoltaa joka reissun jälkeen. Hyvän kelan tulee IMHO selvitä harvemmalla huoltovälillä.

Hitto, en ole huoltanut mun Fladenin sämpylää kahteen vuoteen kuin kerran ja se alkoi temppuilla vasta viime kuussa (iar päästi). Kyseessähän on alle 50e hintainen sämpylä jossa siimatilavuutta Curadon verran. Bonuksena toimiva mankkujarru ja pehmeä kelaus.

Saas nähdä miten paljon huoltoa tämä uusi Curado vaatii verrattuna vanhaan. Laakerit ovat ainakin taas lisääntyneet mikä ei ole mielestäni hyvä homma haukihyrrälle.
Samthefisherman

Huoltoa tuntuvat nykykelat vaativan. Mutta pidän 301 Curadosta sen verran, että olen valmis sitä öljyämään joka reissun jälkeen. Kukin tyylillään...
jrc

Viesti Kirjoittaja jrc »

Samthefisherman kirjoitti:Huoltoa tuntuvat nykykelat vaativan. Mutta pidän 301 Curadosta sen verran, että olen valmis sitä öljyämään joka reissun jälkeen. Kukin tyylillään...

Samat toimenpiteet mulla kun Samillakin.Kiva lähteä reisuun,kun tietää kamojen olevan kunnossa.Eikä mulla ainakaan ole haluja ostaa mitään halpis paskaa,joita sitten nakkelen roskiin tämän tästä.Mieluummin näen hieman vaivaa ja pidän kalustoni timmissä kunnossa,mutta kukin tyylillään tosiaan :)
"Karppimafia"/Isä Carillo
www.karppimafia.fi
Mikey
Herr Doktor

Niin, siinäpä se ongelma mielestäni piileekin, että halpikset tuntuvat kestävän sen saman kuin nämä hintaan katsoen laadukkaammat pelitkin. Laatua toki suosin itsekin vaikka hieman jopa maksaisi, mutta laadukas kela saisi hieman mielestäni jopa kestääkin, eli toivoisin sellaista kelaa joka pysyisi kunnossa vaikkei sitä koko ajan joutaisikaan huoltamaan. Sellaista kelaa ei vain tunnu löytyvän markkinoilta, mikä on harmillista.
Varaani

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Mikey kirjoitti:Niin, siinäpä se ongelma mielestäni piileekin, että halpikset tuntuvat kestävän sen saman kuin nämä hintaan katsoen laadukkaammat pelitkin. Laatua toki suosin itsekin vaikka hieman jopa maksaisi, mutta laadukas kela saisi hieman mielestäni jopa kestääkin, eli toivoisin sellaista kelaa joka pysyisi kunnossa vaikkei sitä koko ajan joutaisikaan huoltamaan. Sellaista kelaa ei vain tunnu löytyvän markkinoilta, mikä on harmillista.
Köh... B Calcutta

nimim. kädet jäässä
I am the lizard king, I can do anything!
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu »

200B/GTB Calccuna on kyllä juurikin kela jota voi kutsua huoltovapaaksi.
Kolmas kausi aluillaan eikä ongelmia ole ollut. Öljyä laitettu vain matoruuville ja kovaa kalastusta.
Ainoa vika on tosiaan se että sormet jäätyy jo plussan puolella :(
Kesäkelana menee loistavasti :)

Omalla kohdalla kelat saavat huoltoa hyvin vähän, ei vaan jaksa paneutua reissun jälkeen availemaan keloja. Kun rohinaa tai muuta kalastusta heikentävää sattuu niin kelalle vähän valohoitoa.
jrc

Viesti Kirjoittaja jrc »

Tää on aika huvittavaa,kun äijät täällä kertoo ettei jaksa tai oo aikaa huoltaa välineitään,ei siinä öljyymisessä mee kun pari minuuttia/kela.Kyllähän niitä veneitä ja autoja huolletaan säännöllisesti,samoin jokainen pitää jollainlailla huolta itsestään(peseytyy/vaihtaa vaatteitaan yms) miksei sitten kalavehkeistään??Tää on kumminkin aika rakas harrastus itse kullekkin.
www.karppimafia.fi
RiWeHe
Muumiopönömies

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

jrc kirjoitti:Tää on aika huvittavaa,kun äijät täällä kertoo ettei jaksa tai oo aikaa huoltaa välineitään,ei siinä öljyymisessä mee kun pari minuuttia/kela.Kyllähän niitä veneitä ja autoja huolletaan säännöllisesti,samoin jokainen pitää jollainlailla huolta itsestään(peseytyy/vaihtaa vaatteitaan yms) miksei sitten kalavehkeistään??Tää on kumminkin aika rakas harrastus itse kullekkin.
TÄMÄ on aika huvittavaa :lol: Ei mulla tää harrastus kuitenkaan näin rakas/vakava ole, että kelojen huolto olisi verrattavissa itsensä ''huoltamiseen''.
jrc

Viesti Kirjoittaja jrc »

RiWeHe kirjoitti:
jrc kirjoitti:Tää on aika huvittavaa,kun äijät täällä kertoo ettei jaksa tai oo aikaa huoltaa välineitään,ei siinä öljyymisessä mee kun pari minuuttia/kela.Kyllähän niitä veneitä ja autoja huolletaan säännöllisesti,samoin jokainen pitää jollainlailla huolta itsestään(peseytyy/vaihtaa vaatteitaan yms) miksei sitten kalavehkeistään??Tää on kumminkin aika rakas harrastus itse kullekkin.
TÄMÄ on aika huvittavaa :lol: Ei mulla tää harrastus kuitenkaan näin rakas/vakava ole, että kelojen huolto olisi verrattavissa itsensä ''huoltamiseen''.
Joo ei varmaan oo kalastusvälineiden huoltaminen verrattavissa itsensä huoltamiseen.Isolla osalla jengiä meneekin varmaan enempi rahaa kalastukseen,kun itsensä huoltamiseen :twisted:
www.karppimafia.fi
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu »

jrc ottaa kelan esiin ja kuvaa kameralla kun öljyää kelan "pariin minuuttiin" muualtakin kuin puolanakselin ja matoruuvin. Eli kampipää irti ja öljyämään IAR ja rattaat.
PS matoruuvinsuojan taakse kertyy paskaa joka öljyn kanssa liiskaantuu sinne hyvin kiinni.
OT jatkuu
Autonhuolto: Öljyn vaihto 15000km välein eli kerran vuodessa. Eli ei jokapäivä. Pissapojan täyttö 1 krt/kk
Veneen peräöljynvaihto 1 kerran vuodessa jne.
Eli vertaus hyvinkin ontuva

Kyllähän kelan pitää käyttöä kestä ilman jokapäiväistä huoltoa.
Paras kela on vähällä hoidolla hyvin toimiva olosuhteesta ja niiden vaihtumisesta riippumatta. jos joku haluaa välttämättä joka reissun jälkeen hieroa kelan poskea kun toiminta varmuus on trabantin luokkaa niin olkoon hyvä vaan. Itse en jaksa enkä viitsi.
Wilhelm

Viesti Kirjoittaja Wilhelm »

Ihte kanssa hyvinkin laiska ja/tai mukavuudenhaluinen näissä hommissa. Kerran vuodessa isompi hoito, yleensä ulkoistettuna palveluna, yleensä kun tällainen palapelitouhu jättää mun pöydälle muutaman ylimääräisen pikku osasen, siis kokoamisen jälkeen.
Intressit täyden kalapäivän päätteeksi yleensä lähinnä pikaruoassa, saunassa jo sohvannurkassa, ei välinehuollossa. Yleensä autokin jää purkamatta samalta illalta, poislukien mahdollisten märkien kuteiden poisto.
Näillä Ruotsi- CeeNelosilla nyt tää kausi painettu, eikä lopulta sitten mitään juhlakaluja olleet.
Iar soittaa suutansa välittömästi hellerajan alapuolella. Kaiken huippu oli, kun toista kelaa vapakiinnikkeistään irroitettaessa toinen kiinnitysjuotos irtosi kelan rungosta. Siinä tuo kiikkui, ei oikein osannut reagoida mitenkään. Kelan myynyt kauppias nauroi ja ihmetteli asiaa, kun paikan päältä hälle ilmoittelin. Uusi runko oli parissa päivässä liikkeessä, se oli hienoa!

Samainen kauppias kertoi männä kesänä vierailleensa Abun tehtaalla. Kuulemma tila, jossa kelat nimenomaan juotetaan runkoihinsa, oli ainoa tila, jonne oli ulkopuolisilta pääsy täysin evätty.
On Nii Hikiki
Mikey
Herr Doktor

Jep. Itselläni kalastuspäiviä/aikaa kasaantuu just niin paljon kun suinkin on mahdollista niin että sopu vielä säilyy perheessä. Kyllähän muksun ja vaimonkin kanssa on mukava välillä viettää aikaa ilman että kolmea hyrrää ja kahta perhokelaa joutuu alati jynssäämään joka reissun päätteksi. Eli huollan kelan kun alkaa oireilemaan ja mikäli oireilee useammin kuin kerran kuussa niin laitan kiertoon.

Curadot ei olleet mitä toivoin niiden olevan kestävyydeltään tahi huoltovapaudeltaan mutta mielenkiinnolla odotan E-Curadon käyttäytymistä vesillä, ehkä se toimii paremmin?

Calcutta on kyllä pirun huoltovapaa ja pehmeäkin, ja välityskin on just eikä melkein, mutta tosiaan liian kylmä ja liian iso mun käteen.

Eli vielä ei ole tullut itselleni täydellistä kelaa vastaan, hyvä että jotkut on sellaisenkin löytänyt. Tai nå, Eon on mulle se paras haukikela, harmi vaan ettei sitä enää valmisteta...
Samthefisherman

"Eli huollan kelan kun alkaa oireilemaan ja mikäli oireilee useammin kuin kerran kuussa niin laitan kiertoon."

- Se on myöhäistä huoltaa siinä vaiheessa kun alkaa oireilemaan. Yleensä suola on siinä vaiheessa jo tehnyt tuhoja.

"Curadot ei olleet mitä toivoin niiden olevan kestävyydeltään tahi huoltovapaudeltaan mutta mielenkiinnolla odotan E-Curadon käyttäytymistä vesillä, ehkä se toimii paremmin?"

- En usko sen kestävän huollotta yhtään kauemmin kuin vanhakaan.
Mikey
Herr Doktor

Samthefisherman kirjoitti:"Eli huollan kelan kun alkaa oireilemaan ja mikäli oireilee useammin kuin kerran kuussa niin laitan kiertoon."

- Se on myöhäistä huoltaa siinä vaiheessa kun alkaa oireilemaan. Yleensä suola on siinä vaiheessa jo tehnyt tuhoja.

"Curadot ei olleet mitä toivoin niiden olevan kestävyydeltään tahi huoltovapaudeltaan mutta mielenkiinnolla odotan E-Curadon käyttäytymistä vesillä, ehkä se toimii paremmin?"

- En usko sen kestävän huollotta yhtään kauemmin kuin vanhakaan.
Pisin aika mitä olen omistanut Curadon on ollut vuosi. Molemmat omistamani Curadot oireilivat jo ekan kuukauden sisällä. Eli olisi tosiaan mitä ilmeisimmin pitänyt huoltaa ne jokaisen reissun jälkeen ettei damagea olis tullut. Sitä mä en halua/jaksa tehdä. Itse asiassa ekassa Curadossa IAR hirtti kiinni omistettuani sen abaut viikon verran. Tilasin uuden ja se taas alkoi lipsumaan melkolailla pian. Tilasin kelaan uudet laakerit (iar+posket) ja laitoin myyntiin.

Tokan Curadon IAR kesti yllättävän kauan ennen lipsumista mutta siitä menikin sitten posken laakerit kunnon ruosteeseen. Tilasin siis kelaan uutta laakeria (veloituksetta, kiitokset Normarkille) vaurioituneiden tilalle ja laitoin kiertoon. Kuten kirjoitin, ei mun kela mutta varmasti jonkun muun?

Eikä mullakaan mitään Curadoa vastaan ole vaikkei kelamalli olekaan vastannut ihan odotuksiani. Kunhan kerroin omista kokemuksistani kelan suhteen ja siinä samalla niistä odotuksista joita minä asetan mielestäni hyvälle jerkkikelalle. :)

Enkä usko tosiaan minäkään että E-Curado on sen huoltovapaampi kuin edeltäjänsäkään mutta testaanpahan nyt kuitenkin. Kaupaksi nuo aina menevät ja tilalle ostan sitten vaiks sen keväällä ilmestyvän Daiwan ellen saa jostain lisää 5601 EONeita hommmattua.
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

"Kuten kirjoitin, ei mun kela mutta varmasti jonkun muun?"

hmm.. oliko sulla kiire saada joku kela..vai? olet tossa edellä luetellut itsellesi kaikki painavat syyt, että huradoo ei ole sun kela.. tietoisesti huono valinta? :lol:
Vastaa Viestiin