"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Väne

Viesti Kirjoittaja Väne »

Kalahan syö, jos se on kunnolla syöntipäällä.
Mun mielestä ahven kasvaessaan isoksi, syö ahneemmin ja kuvat on sillon "useammin" suussa kokonaan.
Mutta jos ahven ei ole oikein syöntipäällä ja ahvenet on pienempiä, niin sillon se yleensä irrotetaan kolmihaarasta.
Vaikein hommahan on se et löytää ne isot abot jolle syöttää niitä tasureita.
Puhumattakaan siitä, et malttas ruveta sillon testaamaan eri tasureita, kun isot abot löytyy ja niitä rupeaa saamaan.
Vänen Kaupustelunurkkaus mm. Lyijyä:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... ijya-70447

Ja Vänen tasurit löytyy myös kalamiehet myyvät osiosta.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Mulle nuo kalat ei niin tärkeitä ole olleet pitkään aikaan vaan tuo eri kuvien testailu on ollut etusijalla. On jotenkin antoisampaa ollut saada jos jonkinlaisella vekottimella kaloja. Eikä niitä kuvia ole löytynyt omista eikä kenenkään muunkaan kuvista jolla ei hyvällä purulla kaloja olisi tullut. Ja vaihdan siis oikeasti melkein joka kalan jälkeen kuvan. :shock: Olen tykännyt omissa kuvissa panostaa siihen kehittelyä että mahdollisimman paljon kaloja ottaisi itse kuvaan eikä värimälliin. Merellä tuo kehittäminen vaati jostain syystä enemmän hommaa ja kuvan piti olla pienempi kuin järvellä että pääkoukkuihin ottaneiden kalojen osuus kasvoi saaliissa. Nyt kuvat on jo jalostuneet sellaisiksi joilla on mukava onkia kun tietää että ne toimii.

Valmiita ohjeita en kuvien tekoon tule jakelemaan kun pitkä tie tuo kehittely on mullakin ollut, mutta siitä kannattaa lähteä että koukut on sellaiset joihin kala tarttuu ja ne myös kestää, niitä yli kilosia kun ei ihan joka reissulla onkeen pauku. Ja kunnolliset koukut asettaa kuvan rungon muotoilulle omat vaatimuksensa, joka selviää kuvia testaillessa ja uintia tarkastellessa.

Noissa Vänen kuvissa muuten on mun mieleen hyvinkin sopusuhtaisen kokoiset ja toimivan malliset koukut. Kuvan mallikin on sellainen joka ui ja "kantaa" hyvin koukkujen painon selälleen kääntymättä. Ja muutenkin hienoa jälkeä.
tkb76

Viesti Kirjoittaja tkb76 »

Muutama valmistunut huomiselle reissulle. Ohos kuvasta onneks huomasin, että ei ole koukkuja vielä taivuteltu. Täytyypä mennä taivutteleen, että ei ahvenet huomenna karkaile :oops:
Liitteet
Nölleröiset.jpg
Nölleröiset.jpg (53.25 KiB) Katsottu 4194 kertaa
venho.jpg
venho.jpg (52.43 KiB) Katsottu 4194 kertaa
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
elsku

Viesti Kirjoittaja elsku »

mistä poijjaat on hankkinu lyijyä?
Väne

Lyijyä saa ehkä rengasliikkeestä kysymällä, jos niillä enää on niitä. Kaiffarilta sain vanhoja haulikon haulia, joita olen käyttänyt noihin tasareihin.

Kuva

Tässä pari siniselkää.

Henteri

Viesti Kirjoittaja Henteri »

Täältä tulis taas aloittelijan kysymyksiä :roll:
Mistä te tuota pianolankaa ?
Kun kolvaatte/valatte lyijyn muottiin, niin laitatte samalla koukut ja ``siimalenkit`` lyijyyn, mutta ovatko nuo koukut yksittäisiä vai onko samassa kummatkin koukut yhdessä mukaan lukien siimalenkit ? Vai ovat nuo siimalenkitkin lyijyä ? :o
Toivottavasti ymmärsitte soperruksestani jotain... yhtään sellaista ohjetta en ole nähnyt missä näkyisi kun tuota lyijyä laitetaan sinne muottiin, mutta jos jossain on sellainen, niin toivoisin että laittaisitte linkkiä...
Ja maalaatteko ruiskulla vai millä tavalla ?
nimim. aloittelija :roll:
Säärä

Viesti Kirjoittaja Säärä »

Lyhyesti jotain perusjuttuja:

Molemmat päätykoukut sekä selkä- ja mahdollinen alalenkki kaikki erikseen valumuottiin. Selkä- ja alalenkki voivat toki olla kuitenkin samasta langasta. Harmi kun ei ole tullut otettua kuvaa tilanteesta. Mutta varmaan joku viitseliäämpi osaa tarjota linkkiä tahikka kuvaa. :roll:
Ruiskulla pääasiassa maalaillaan ja pianolanka on tullut itse vietyä työpaikalta... :wink: Ja pianolankaa tms. siis käytetään lenkkien tekoon eli eivät ole lyijyä.
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
Jyffe

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Väne kirjoitti:Lyijyä saa ehkä rengasliikkeestä kysymällä, jos niillä enää on niitä. Kaiffarilta sain vanhoja haulikon haulia, joita olen käyttänyt noihin tasareihin.
Älkää käyttäkö hauleja / ilmakiväärin luoteja sulatukseen. Niiden lyijy on kovetettu arseenilla, joten vielä normaalia lyijyäkin epäterveellisempää evästä on.
Akkulyijy myös pahimmasta päästä.

Vanhat rengaspainot ehkä helpoin tapa. Nykyään tahtovat olla vain sinkkiä tai tinaa.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Tästä se ajatus sitten lähti... huutakoon hep joka tunnistaa omakseen!
Kuva

Tässä epäonnistunut kevennetyn kokeilu viimetalvelta, joka muuttui mallineeksi!
Kuva

Ja tähän on tultu! Täyttä lyijyä!
Kuva
Kuva
Kuva
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Väne

Jyffe kirjoitti:
Väne kirjoitti:Lyijyä saa ehkä rengasliikkeestä kysymällä, jos niillä enää on niitä. Kaiffarilta sain vanhoja haulikon haulia, joita olen käyttänyt noihin tasareihin.
Älkää käyttäkö hauleja / ilmakiväärin luoteja sulatukseen. Niiden lyijy on kovetettu arseenilla, joten vielä normaalia lyijyäkin epäterveellisempää evästä on.
Akkulyijy myös pahimmasta päästä.

Vanhat rengaspainot ehkä helpoin tapa. Nykyään tahtovat olla vain sinkkiä tai tinaa.
Hyvä tietää. :juu:
Pitää varmaan heittää mäkeen loput haulit.
No vielä on jokunen kilo lyijyä (rengaspainoja) jäljellä.

jkv77

Henteri kirjoitti:Täältä tulis taas aloittelijan kysymyksiä :roll:
yv:llä vähän jotain tulossa... sitä sun tätä?
Viimeksi muokannut jkv77, 19:59:24 05.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Väne

Henteri kirjoitti:Täältä tulis taas aloittelijan kysymyksiä :roll:
Mistä te tuota pianolankaa ?
Kun kolvaatte/valatte lyijyn muottiin, niin laitatte samalla koukut ja ``siimalenkit`` lyijyyn, mutta ovatko nuo koukut yksittäisiä vai onko samassa kummatkin koukut yhdessä mukaan lukien siimalenkit ? Vai ovat nuo siimalenkitkin lyijyä ? :o
Toivottavasti ymmärsitte soperruksestani jotain... yhtään sellaista ohjetta en ole nähnyt missä näkyisi kun tuota lyijyä laitetaan sinne muottiin, mutta jos jossain on sellainen, niin toivoisin että laittaisitte linkkiä...
Ja maalaatteko ruiskulla vai millä tavalla ?
nimim. aloittelija :roll:
Ensin lukisin tämän topiikin alusta loppuun. Valottuu moni asia tasapainojen teosta.
:popcorn: :wanha: :popcorn: :hmmm...ahaa!: :popcorn: :ot: :javitut: :puhusoome: :hmmm...ahaa!: :puhusoome: :popcorn: :hmmm...ahaa!: :hmmm...ahaa!: :hmmm...ahaa!: :bigboss: 8)

Jyffe

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Taas niitä kaikkihetimulleäkkiä-tyyppejä, jotka ei osaa lukea kahta riviä pitempään.

On muuten ihan avartava topikki jos osaa lukea niin pitkään.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
jkv77

joopa joo...
Viimeksi muokannut jkv77, 19:58:57 05.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

jkv77 kirjoitti:Kaverilla on ikää vasta 14v. Ja miettikää mitä ite teitte siinä iässä?

Tääkin on OT mutta olkoon!
Siivouspartiolle ois töitä!
Mähän täällä siivoon :hihihii:

14-vuotiaana oli jo hakattu päätä seinään,
kun ei ollut nettejä tai ylipäätäänkään tietolähteitä saatavilla.
Ei ollut kavereitakaan keneltä suitsait kysyä,
koska kommunikointivälineistöt oli mitä oli.

Tuosta ylläolevasta voi fiksumpi vetää johtoja.
Koettakaa aina itse etsiä tietonne silloin, kun sitä on tarjolla runsain määrin.
Kysyä kannattaa vasta, kun tulee tenkaPÅ.
Kun itse etsii tietonsa, niin tulee helpommin löydettyä se oma tyyli/tapa,
ja jopa keksittyä jotain uutta.

Frankin sanoin on helppo lopettaa: "I did it my way"
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
Henteri

Viesti Kirjoittaja Henteri »

Kiitos kaikille viesteistä ! Avarsivat tasurien tekoa todella paljon. Olen ahkerasti seurannut tätä topiccia, mutta lukaisenpas vielä kunnolla läpi, jos irtoaisi lisää tietoa, kun niin kehoititte. Täältä sainkin sen kipinän, että alan tekemään tasureita, muualta sitä en olisi saanut... Ohjeita olen löytänyt, mutten ikinä sellaista missä näytettäisiin miten nuo lenkit ja koukut laitetaan..
EDIT: nyt on sitten luettu aihe kokonaan läpi... eipä siinä mennyt kuin parisentuntia mun lukemisellani :roll:
Viimeksi muokannut Henteri, 02:55:46 05.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kitkaton

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Tuollainen kirja kun, Pilkille on ilmestynyt , ja siinä on tasurin valmistustakin aika selkeästi .Tekijä Jari Tuiskunen ja kustantaja Otava.
Tässä on varmaan luettava vähän muillekkin. :wink:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
joppe
Uimaopettaja

Viesti Kirjoittaja joppe »

mitäköhän se uuden vuoden tina mahtaa olla? ei se ainakaan puhdasta tinaa ole...
edit: ajattelin vaan kun sitä saa 1€ 150g
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

joppe kirjoitti:mitäköhän se uuden vuoden tina mahtaa olla? ei se ainakaan puhdasta tinaa ole...
Eikö se oo lähinnä lyijyä ja seassa vähän tinaa? Tai niin minä oon luullu.
:?
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
arskatehtaalla
circumcisioa vailla

Viesti Kirjoittaja arskatehtaalla »

perza kirjoitti:
joppe kirjoitti:mitäköhän se uuden vuoden tina mahtaa olla? ei se ainakaan puhdasta tinaa ole...
Eikö se oo lähinnä lyijyä ja seassa vähän tinaa? Tai niin minä oon luullu.
:?

Nuo uudenvuoden tinat on käytännössä kirjasinmetallia. Eli valuun vaan ja tasureita maailmalle! 8)
jkv77

Jaaha takas asiaan!

Vanhasta karvamallista modasin levymallin.
Saa nähä miten ui?

Kuva
elsku

Viesti Kirjoittaja elsku »

KYSYMYS! eli voiks noist ongintaan tarkoitettuja lyijyhauleja käyttää tasureihin? ku eiks ne oo lyijyy?
kitkaton

Joo voihan sitä hyvin käyttää , ja joukkoon voi lisätä tinaa ja sinkkiä jos sattuu olemaan saapusilla ,antaa jäykkyyttä vähän tasurille.
Kannattaa kulkee silmät auki ja kädet muualla kuin omissa taskuissa , niin materiaalia kyllä löytyy , lisäksi jos tuntee metallimiehiä , niin silloin asia puheeksi . :wink:

mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Tekele vol. 2

Kuva
Kuva
kitkaton

Teeppä Mutteri sellaisesta tummahkon vihreästä (ei kiiltävästä) tuollainen
ja laita siihen selvä jaokkeellisuus esim siimasta kierteeksi , niin jo alkaa kalaa nousta , se markkeeraa silloin vesiperhosen toukkaa , ja uitto ihan pohjan tuntumassa. :wink:

Vastaa Viestiin