Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Onko kenelläkään kokemuksia uistelukäytössä autopiloteista.
Tekis mieli hankkia kyseinen härveli. Siitä olisi yksin uistellessa iso apu sillon kun pukkaa kaloja kyytiin. Tahtoo välillä kädet loppua varsinkin vastatuuleen mentäessä.
On vaan aika kallis härveli ja jos ei sitten toimikaan niin
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Vastatuuleen mentäessä ei tahdo pilotti uistelunopeuksilla ehtiä mukaan, se kun ei osaa ennakoida noita aaltoja. Pilotti toimii kohtuullisesti jos uistellaan ns. pääkoneella jossa ohjausvoimaa jonkin verran jopa uisteluvauhdissa. Apukone ja pilotti ei vastatuuleen toimi, sivuttaisessa ja myötäisessä pelaa jotenkuten. Kuusimetrisessä avoveneessä ja 90 hv uistelukone toimi ihan mukavasti kovaa vastaista lukuunottamatta, mutta varsinkaan aallokossa ei jaksanut kuunnella jatkuvaa hiihaata kun pilotti veivasi kokoajan edestakaisin.
Tuosta kuitenkin aikaa, laite Autohelmin Sport Pilot II, jota ei enää valmisteta. On kiinni edelleen isommassa veneessäni ja ollut käytössä joskus huviajeluilla kauko-ohjaimen kanssa, uistelussa ei vuosiin. Tänä keväänä taidan ruuvata sen irti, kierrätys kutsuu jo tuota vuosimallia. Uudemmista en osaa sanoa mitään varmaa, mutta tuo hidas ajo ja sen aiheuttama ohjaustehon puute taitaa olla edelleenkin se suurin ongelma.
Hanski_Koo kirjoitti:Kokemusta on ja muualta kuultua hevosmiesten juttuakin jonkun verran. Minkälainen vene kyseessä?
Olen suunnitellut tuommoisen koppiveneen laittoa, esim Yamarin 5800 tms. Semmoisella yksin kalastellessa se olisi melko tärkeä kapistus, sen verran kauas jää tuo ratti avotilasta. Hyvä se olisi HT ssäkin.
Hanski_Koo kirjoitti:Kokemusta on ja muualta kuultua hevosmiesten juttuakin jonkun verran. Minkälainen vene kyseessä?
Olen suunnitellut tuommoisen koppiveneen laittoa, esim Yamarin 5800 tms. Semmoisella yksin kalastellessa se olisi melko tärkeä kapistus, sen verran kauas jää tuo ratti avotilasta. Hyvä se olisi HT ssäkin.
Vai on Pauli autopilottia hankkimassa, voisin kertoa sinulle omakohtaiset kokemukset ajan kanssa. Trolli tuossa jo olennaisimman kertokin - ei toimi vastatuuleen. Tämän vastatuulijutskan voi saada toimimaan "hyvin" jos anturi on oikein asennettu ym... ym...
Tuohan se tässä jutussa kiinnostaakin. Toisten mielestä värkillä ei tee uistellessa mitään, kun ei toimi ja toisten mielestä hiton hyvä peli ja toimii kun junan vessa.
Olis mukava tietää mitkä laitteet toimii ja mitä ei kannata edes harkita.
Kalakaiman kanssa tämä juttu keskustellaan viimeistään toukokuun viimeisellä viikolla.
Riippuu paljon veneestä ja koneesta. Pääsääntönä että mitä lyhempi/matalampi vene sen paremmin pelittää myös pienillä nopeuksilla. Suuremmilla nopeuksilla toimii hyvin myös isoissa veneissä, mutta se ei paljon uistelijan mieltä lämmitä.
Apukoneen kanssa suurimmat ongelmat, ohjausvoima useimmiten heikko ja tämän lisäksi työntövoima suuntautuu rungon sivulta (eli kone on vinossa koko ajan, kääntyy helpommin sille puolelle missä kone on ja vaikeammin toiselle). Pääkoneella pilotti toimii huomattavasti paremmin ja siitä on oikeasti apua yksin uistellessa. Myötäisessä ja sivutuulessa oikein asennettuna ja kalibroituna pitää veneen hyvin suunnassa.
Itse olen hankkimassa Navmanin pilottia josta olen kuullut pelkkää positiivista kommenttia. Muutamalla tutulla päijänteellä ja merilohi hommissa ko pilotti ja pitää kuulemma suuntansa kovemmassakin myterissä.
Kannattaa hieman perehtyä pilotin tekniikkaan ennen hankintaa, paljon on markkinoilla pilotteja jotka eivät toimi nimenomaan uistelunopeuksissa.
karimansu kirjoitti:Itse olen hankkimassa Navmanin pilottia josta olen kuullut pelkkää positiivista kommenttia. Muutamalla tutulla päijänteellä ja merilohi hommissa ko pilotti ja pitää kuulemma suuntansa kovemmassakin myterissä.
Kannattaa hieman perehtyä pilotin tekniikkaan ennen hankintaa, paljon on markkinoilla pilotteja jotka eivät toimi nimenomaan uistelunopeuksissa.
Mitenkäs tämä Navmanin pilotti eroaa muista tekniikaltaan?
Jos vedät jarrupussien kans tai isojen kelkkojen kanssa niin toimii gyro kompassilla varustettu pilotti myös apukoneella vedettäessä. Sama mistä tuulee! Tietoa löytyy vetouistelu.com palstalta kun kysäset. Itsellä ollu simrad ap 12 ht veneessä ja wa veneessä hyvin toimi. Kaveri vetää 7m hyttiveneellä missä uistelukone on 9,9hv varustettu jollain purjeveneen potkurilla. Sillä raymarinen gyro pilotti. Se menee vielä paljon hienommin mitä mulla meni simrad. Itse hommasin kans ton 5800bc veneen ja laitoin siihen raymarine spx-5 gyro pilotin, kun en viittiny vaihtaa hydrauliohjausta. Kauppaan sai langattoman ohjaimen millä on kiva avotilasta venettä ohjata. Ensi viikolla pitäs päästä testaa..
Koetin laittaa kuvan mut sanoo että bmp tiedosto ei sallittu.
Joko Raymarine on saanut SPX-5:t pysymään kasassa? Eikös nuo tämän vuoden puolella tehdyt kutsuttu takaisin kun niitä disassembloitui veneen lattialle?
Itsellä Simradin AP12R pilotti ja erittäin tyytyväisiä ollaan oltu. Isommassa HT- veneessä joutuu yleensä laitteen kalibroimaan, jonka jälkeen toimii erittäin hyvin. Avoveneissä mallia Buster voi vain iskeä kiinni ja menoksi. Omassa veneessä kaapeliohjaus, joka vaikutti hankintaan.
Seuraavaan veneeseen tulee Simradin hydraulinen autopilotti. Näistä uusista autopiloteista varoittelin malleista, joissa peräsinkulma-anturi. Sanotaanko näin, että kestävät yhtä hyvin kuin Eaglen kaiku-anturit ja tämä oli maahantuojan mielipide.
Teamwerner kirjoitti:Itsellä Simradin AP12R pilotti ja erittäin tyytyväisiä ollaan oltu. Isommassa HT- veneessä joutuu yleensä laitteen kalibroimaan, jonka jälkeen toimii erittäin hyvin. Avoveneissä mallia Buster voi vain iskeä kiinni ja menoksi. Omassa veneessä kaapeliohjaus, joka vaikutti hankintaan.
Seuraavaan veneeseen tulee Simradin hydraulinen autopilotti. Näistä uusista autopiloteista varoittelin malleista, joissa peräsinkulma-anturi. Sanotaanko näin, että kestävät yhtä hyvin kuin Eaglen kaiku-anturit ja tämä oli maahantuojan mielipide.
Nimenomaan Simradin edustajat ovat haukkuneet peräsin kulma anturiaan kestämättömäksi, tämähän ei tietenkään koske kaapeli malleja joissa ko anturia ei ole.
Viime vuonnahan huhuilivat maahantuojan puolesta että Simrad lopettaa noiden "pikkusarjalasiten" pilottien teon ja ne siirtyvät Eagle tuotemerkin alle
Kannattaa pysyä kaukana piloteista joissa ei ole kompassia vaan paikkatieto saadaan GPS:ltä. (esim. Raymarine 1000S)
Jos pitäisi valita pilotti kaapeliohjausveneeseen niin valintani olisi todennäköisesti tuo Simrad AP 12R.
Minulla on tuo paljon parjattu Raymarine S1000 käytössä ja hyvin se on pienemmän avoveneen (n.800 kg) pitänyt suunnassaan. Tosiaan tuossa tulee paikkatieto GPS:n kautta NMEA pitkin ja joissakin tapauksissa ongelma on johtunut plotterista tulleesta signaalista.
Gyro on toki parempi sitä en kiistä - paitsi jos laittaa veneen kaiuttimet liian lähelle gyroa
Pitääkö hydrauliohjaus veneen paremmin "kurssíssa". Aikaisemmassa kaapeliohjatussa veneessä oli autopilotti. Nyt vene vaihtuu hydrauliohjattuun, joista ei kokemusta. Kannattaako laittaa autopilotti vai pärjääkö ilman? Avovene kyseessä (Scout).
Iiglessä on Raymarinen gyrohässäkkä, joka on toiminut ilman ongelmia uistelussa. On sitten kehitys kehittynyt vanhoista sportpiloteista, jotka teki aikoinaan meleekoosia hässäköita