Hankin kuvissa olevan Hardy Favourite Graphite Spinning Rod 8`6" vavan joskus 80 luvun puolivälissä.
Olin käymässä Jyväskylässä,ja poikkesin paikalliseen urheiluliikkeeseen.Silmiini osui alennusmyynnissä ollut kaunotar,hinta 550 markkaa,nyt -40%.Kaupathan siitä syntyivät.(tästäkin saisi ihan oman tarinansa,mutta ehkä myöhemmin,terveisiä Nurmisen Pekalle)
Vapa sai heti peliaikaa meritaimenen perässä,reissut suuntautuivat kaverin kyydissä Espoon vesille.Kelanani oli Cardinal 66.
Pienistä vaparenkaista,tai jostain muusta syystä johtuen,en ollut tyytyväinen heittojeni pituuteen.Vaihdoin kelaksi Ambassadeurin,sen jälkeen liittomme oli sinetöity.
Vuosien aikana vaparenkaat kuluivat siihen kuntoon,että tuli aika vaihtaa ne uudempiin.Mm. Hardyn yksinkertaiset,mutta tyylikkäät sidokset ,ja vavan muutenkin tyylikäs pelkistetty ulkoasu pistivät miettimään,laitanko vavan hyllylle vai rakennnanko sen uudelleen?Koska kysymys oli ja on edelleen työkalusta,vastaus oli lopulta helppo,uutta pesään kun ...
Samoihin aikoihin Fisubitti avasi omat nettisivunsa.Siellä oli myytävänä mm. vaparenkaita perhovapoihin.Itseäni rupesivat heti kiinnostamaan Zirkoniset "ohjainrenkaat",joita löytyi useassa koossa.Hintakin oli sellainen,että kiinostus vaan lisääntyi.
No,tässä ohitamme monta soittoa ja tapaamista Kössin kanssa,eikä siinä läheskään aina Hardyani kasailtu.Zirkonit kuitenkin valittiin Hardyn renkaiksi,ja lakaksi Rod Smith,Hardyn Purple lankakin Kössiltä löytyi.
Hardyn kovan lakan takia vanhojen sidosten siisti purkaminen oli työlästä ja jälkiäkin jättävää.Lisäksi halusin vapaan pari rengasta lisää.Aihio oli muutenkin aika kulunut pinnaltaan,joten rupesin kaipaamaan uusille ja vanhoille naarmuille jotain peittoa.
Olin tuohon aikaan tutustunut myös siuntiolaiseen vavanrakentajavirtuoosi Knordiin .Hän neuvoi minua tekemään vavalle pintalakkauksen,lakan täydellistä nimeä en muista,jotain Bondia siinä oli.Lakkaukseen sain seuraavanlaiset ohjeet:
Laitetan lakkaa putkeen,jonka toiseen päähän laitetaan kalvoksi sitkeää kumia (käytin itse kortonkia),siihen tehdään neulalla reikä,ja vapa vedetään reiän läpi.
Toimitus hieman jännitti,mutta hyvinhän se lopulta meni.
Tässä muutama kuva Hardysta.Parissa kuvassa on verrokkivapana lähes iskemätön 9 jalkainen Hardy Sea Trout,jossa on alkuperäiset vaparenkaat.
Niin,tuo korkkinen liipaisinsysteemi on omaa keksintöä,ja toteutettu jo kauan sitten.