Omatekoiset pilkkivavat
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Re: Omatekoiset pilkkivavat
--
Viimeksi muokannut Jolle, 14:20:34 20.07.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dänks! Tykkään itekin 8) . On vaan vähän tahmeeta toi lätkämailaerkka, mitä käärin kahvan päälle, mut pysyypähän paremmin kätösessä, jos vaikka vähän parempi ahven joskus nykäsee...Jolle kirjoitti:Tuo AkiK:n vapa on kyllä
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.
- harvesteri
Miten tuolla avonaisella kärkihäkkyrä vavalla uitetaan tasuria niin ettei siima pomppaa häkkyrästä pois?
Itellä kun tahtoo siima pompata tuommoisesta "vanhan" mallisesta häkkyrästäkin pihalle.
Onkohan mulla sitten uittotyyli jotenkin liian raju.
Itellä kun tahtoo siima pompata tuommoisesta "vanhan" mallisesta häkkyrästäkin pihalle.
- harvesteri
Nyt kun miettii onkimistaan tollasella,
niin ei tu kyl mieleen muutakun terävästi ja rauhallisesti, saatto ylös ja saatto alas
Eli käden täytyy seurata kokoajan tuota tehtyä liikettä.
Eikä se sit onnistu aina siltikään, yks tapa on hiukan käännellä vapaa kädessä
ja löytää sitä kautta tyylinsä.
Oon nähnyt kavereillani silikooni letkun pätkän viritettynä poikittain
(vain toiseen sakaraan siis) tuonne haarukkaan,
se hiukan estää siiman karkaamista, no ei sekään aina pelasta.
niin ei tu kyl mieleen muutakun terävästi ja rauhallisesti, saatto ylös ja saatto alas
Eli käden täytyy seurata kokoajan tuota tehtyä liikettä.
Eikä se sit onnistu aina siltikään, yks tapa on hiukan käännellä vapaa kädessä
ja löytää sitä kautta tyylinsä.
Oon nähnyt kavereillani silikooni letkun pätkän viritettynä poikittain
(vain toiseen sakaraan siis) tuonne haarukkaan,
se hiukan estää siiman karkaamista, no ei sekään aina pelasta.
perza kirjoitti:Miten tuolla avonaisella kärkihäkkyrä vavalla uitetaan tasuria niin ettei siima pomppaa häkkyrästä pois?
![]()
Samaa olen ihmetellyt. Itselläkin tuollainen vanhan mallinen kärkihäkkyrä ja välillä pitää painella tiukempaan, ettei siima karkaile..
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
Kyllä sitä alaspäin liikettä pitäisi varoa kehimisongella.Siinä se karkaa jos karkaa.Ongen pitää tulla nykäistessä alas siiman tahdissa eli rauhallisesti.
Itse olen miettinyt tuota tasurin uittoa seuraavana kehitysvaiheena. Tuollainen rauhallinen uitto on se johon pyrin. Olen kuullut tasuriukkojen puhuvan "siimat kireenä" onkimista. Tämähän tarkoittaa sitä, ettei tuntuma siimaan häviä missään vaiheessa onkimista, siis nykäistessäkään. Tarkoitukseni on siis että siima on koko ajan tuntumassa ja kiinni kärkihäkkyrässä.Tällöin ei hirveän kovaa äkkinykyä siis tehdäkkään vaan onkiminen on rauhallista nostelua.
Oma onkityylini on ollut viimevuodet aika räväkkä. Kehimisvavoissa siima on kyllä pysynyt kärkihäkkyrässä,vaikka siinä ei olisi mitään estettä. Aniharvoin se irtoaa. Varmaan kannattaa Perzan ja Pokan seurata tuota siiman liikettä.
Voisikohan tässä olla sama juttu kun itsellä kun poikasena opettelin tuulastusta. Ihmettelin miksi kalat karkaa. Huomasin sittemmin, että lyödessäni tein pienen ylösliikkeen ennen pistoa. Tässä välissä kala ehti alta pois. Meni kaksi syksyä tätä virhettä korjatessani.
Itse olen miettinyt tuota tasurin uittoa seuraavana kehitysvaiheena. Tuollainen rauhallinen uitto on se johon pyrin. Olen kuullut tasuriukkojen puhuvan "siimat kireenä" onkimista. Tämähän tarkoittaa sitä, ettei tuntuma siimaan häviä missään vaiheessa onkimista, siis nykäistessäkään. Tarkoitukseni on siis että siima on koko ajan tuntumassa ja kiinni kärkihäkkyrässä.Tällöin ei hirveän kovaa äkkinykyä siis tehdäkkään vaan onkiminen on rauhallista nostelua.
Oma onkityylini on ollut viimevuodet aika räväkkä. Kehimisvavoissa siima on kyllä pysynyt kärkihäkkyrässä,vaikka siinä ei olisi mitään estettä. Aniharvoin se irtoaa. Varmaan kannattaa Perzan ja Pokan seurata tuota siiman liikettä.
Voisikohan tässä olla sama juttu kun itsellä kun poikasena opettelin tuulastusta. Ihmettelin miksi kalat karkaa. Huomasin sittemmin, että lyödessäni tein pienen ylösliikkeen ennen pistoa. Tässä välissä kala ehti alta pois. Meni kaksi syksyä tätä virhettä korjatessani.
Tossa oma hyväksi koettu kevyt vapamalli, kehiväli 38cm.
Perhovavan kahva ja runkoputki on yhtenäinen alumiiniputki joka menee kahvan läpi ja tulee taitettuna perästä takahaarukaksi, eli melko yksinkertainen tehdä.
Itellä siima varastolla tuossa kahvan kylessä eikä siimaa ole kehillä koskaan enempää kuin onkipaikan syvyyden verran, pienemmät ja keskikokoisetkin kalat kehimällä ylös ja vasta isompien kanssa vapa hankeen.
Perhovavan kahva ja runkoputki on yhtenäinen alumiiniputki joka menee kahvan läpi ja tulee taitettuna perästä takahaarukaksi, eli melko yksinkertainen tehdä.
Itellä siima varastolla tuossa kahvan kylessä eikä siimaa ole kehillä koskaan enempää kuin onkipaikan syvyyden verran, pienemmät ja keskikokoisetkin kalat kehimällä ylös ja vasta isompien kanssa vapa hankeen.
- Liitteet
-
- Haarukkavapa.jpg (32.88 KiB) Katsottu 5976 kertaa
Ei mikään järin hyvä kelavaihtoehto ollu toi halppis, mut jos sillä ny pärjäis.
- Liitteet
-
- Vavat.JPG (27.18 KiB) Katsottu 5461 kertaa
Kala se on pienikin kala....
Ostin kaksi tuollaista halpishyrrää kokeeksi. Ei toimineet, vaan siima meni helposti puolan väliin. Muutenkin tuo siimarulla on onnettoman pieni. Kehitettävää on sekä perho, että hyrräkeloissa, jotka on tarkoitettu pilkkimiseen.
Kalagallella hienot onkivavat.
Kuka ratkaisisi seuraavanlaisen ongelman:
Miten saisi muovisen, esim delfintyyppisen ongen modattua niin, että vapa-aihion saisi kulkemaan koko ongen mitan kärjestä kahvaan? Delfintyyppisissä ongissa on hyvä rulla ja rullanrunko, mutta kärki ja kahva ovat onnettomat.Tuntuma paranisi paljon, jos kärkiosa olisi suorassa yhteydessä kahvaan.
Tuo rulla ja rullan runko on kotipajassa mahdoton tehdä. Nuo kun saisi kaupasta(ja niihin varaosat), niin ongesta voisi tehdä kohtuu hyvän.
Kalagallella hienot onkivavat.
Kuka ratkaisisi seuraavanlaisen ongelman:
Miten saisi muovisen, esim delfintyyppisen ongen modattua niin, että vapa-aihion saisi kulkemaan koko ongen mitan kärjestä kahvaan? Delfintyyppisissä ongissa on hyvä rulla ja rullanrunko, mutta kärki ja kahva ovat onnettomat.Tuntuma paranisi paljon, jos kärkiosa olisi suorassa yhteydessä kahvaan.
Tuo rulla ja rullan runko on kotipajassa mahdoton tehdä. Nuo kun saisi kaupasta(ja niihin varaosat), niin ongesta voisi tehdä kohtuu hyvän.
- harvesteri
Toi vois olla hyvä idis, en ihan muista minkälainen toi delfiini on,
mut kun katon tota omaa Teho merkkistä vapaani.
Siinä vois kenties toteuttaa se niin että Rulla pois ja vapa pois
ja siittä vavan reiästä poraohjurilla
alottaa poraaminen pitkällä ja pienellä terällä ekaks ja sit suurentaa.
Kela melkeempä täytyy sit läpipultata...luulisin.
Sit vaan ujuttaa vanha virpan kärki vaikka siihen, taikka ainakin joku osa tuosta virpasta.
En tierä sittenkään ja porautuuko suoraan
mut kun katon tota omaa Teho merkkistä vapaani.
Siinä vois kenties toteuttaa se niin että Rulla pois ja vapa pois
ja siittä vavan reiästä poraohjurilla
alottaa poraaminen pitkällä ja pienellä terällä ekaks ja sit suurentaa.
Kela melkeempä täytyy sit läpipultata...luulisin.
Sit vaan ujuttaa vanha virpan kärki vaikka siihen, taikka ainakin joku osa tuosta virpasta.
En tierä sittenkään ja porautuuko suoraan
Vaikea ongelma ratkaistavaksi, koska puolan akseli tulee aina tielle. Kombivapaanhan tulee vähän samanlainen systeemi, ja me on päädytty tekemään kaikki itse. Samalla periaatteella saisi myös tehtyä hyviä perusvapoja. Eli siis näin (Kuvia löytyy aiemmilta sivuilta):kirppu kirjoitti: Kuka ratkaisisi seuraavanlaisen ongelman:
-Runko alumiiniputkea, johon kiinnitetään (reikä läpi) pultti puolanakseliksi.
-Korkkikahva alumiiniputken päälle, korkkiin veistetään puolalle pesä
-Hiilikuituaihio liimataan alumiiniputken sisään, jolloin se jatkuu puolanakseliin asti ja kokonaisuudesta tulee tunnokas.
Delfiinin pikkupuolat on hyviä, mutta niistä joutuu hiomaan itse hammastukset pois. Parhaitenhan puola toimisi jos se olisi alkuperäisessä puolanrungossa, mutta mielestäni ilman sitä kokonaisuudesta tulee parempi.
Jos noissa sinun kehimisvavoissa on metallirunko, niin samoista tarvikkeistahan on helppo askarrella myös perusvapoja.
Lajin helppous viehättää.
- harvesteri
Oli pakko purkaa ja kurkata rakennetta ja
tos kuvassa ois sit teho-ongen rakenne ilman rullaa.
Sorry et pysyn tehossa, kun en eläissäni oo delfiiniä pidellyt.
Elikä en tiedä sen rakennetta, mut anyway.
Jos edellä mainitsemani poraus menetelmää aattelis ja kokeilis ja sais sen meneen suoraan,
mitä hiukan vielä epäilen. Mahtuis tuohon piirrottamaani jalkoväliin 6mm:reikä, jalkoväli 7mm.
Ennen porausta punaisten nuolien osottamaan paikkaan vois epoksia pistää tueksi.
Sit kun poraus on saatu aikaseks eikun vanhasta virpasta aihio pujotetaan koko matkalle aina korkkikahvan alle asti
ja tuohon samaiseen piirrotettuun kohtaa lisää liimaa tukemaan akselia.
Tässä sydeemissä ei sit vapaa vaihdella ihan nopeesti jossei ollenkaan.
Tulisko tuolla systeemillä sit tukevampi?
Klikkaa kuvaa.

tos kuvassa ois sit teho-ongen rakenne ilman rullaa.
Sorry et pysyn tehossa, kun en eläissäni oo delfiiniä pidellyt.
Elikä en tiedä sen rakennetta, mut anyway.
Jos edellä mainitsemani poraus menetelmää aattelis ja kokeilis ja sais sen meneen suoraan,
mitä hiukan vielä epäilen. Mahtuis tuohon piirrottamaani jalkoväliin 6mm:reikä, jalkoväli 7mm.
Ennen porausta punaisten nuolien osottamaan paikkaan vois epoksia pistää tueksi.
Sit kun poraus on saatu aikaseks eikun vanhasta virpasta aihio pujotetaan koko matkalle aina korkkikahvan alle asti
ja tuohon samaiseen piirrotettuun kohtaa lisää liimaa tukemaan akselia.
Tässä sydeemissä ei sit vapaa vaihdella ihan nopeesti jossei ollenkaan.
Tulisko tuolla systeemillä sit tukevampi?
Klikkaa kuvaa.

Kiitos Myllärille ja Harvesterille.
Tuollainen samanlainen rakenne on Delfiineissäkin, kuin mitä Tehossa.
Täytyy kokeilla tuota Harvesterin systeemiä.
Tuollainen samanlainen rakenne on Delfiineissäkin, kuin mitä Tehossa.
Täytyy kokeilla tuota Harvesterin systeemiä.
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Tässä yksi oma kaksiosainen ratkaisuni pilkkivavasta hyrräkelalle.Vavan toteutus on jo parinkymmenen vuoden takaa.Tehty poikki menneestä Kunnanin hyrrävavasta.
Tuo vasuri kela tässä vavassa on sen sijaan uudempi juttu.Minulla on näistä pilkkihommista heittokelojen kanssa enemmän kokemusta avovesipuolelta,ja kun heittohyrräni ovat oikeakätisiä,niin sellainenhan on myös pilkkivapaan ensin istutettu.
Olen tainnut tästä aikaisemminkin kirjoitella,mutta jos pilkkivapa on oikeassa kädessä,ja kala on tarkoitus nostaa kelan kanssa YLÖS,niin kammen on silloin oltava vasemmalla,ja päinvastoin.(Tämä on sitten yhtä tosi,kuin että Haili on paras meritaimenperho.
)
Siksi pieni haspeli onkin parempi näissä hommissa,putoaa muuten pilkkikin nopeasti alas,kun vääntää sangan auki.Mutta se on taas sitten ihan toinen juttu.
Tuo vasuri kela tässä vavassa on sen sijaan uudempi juttu.Minulla on näistä pilkkihommista heittokelojen kanssa enemmän kokemusta avovesipuolelta,ja kun heittohyrräni ovat oikeakätisiä,niin sellainenhan on myös pilkkivapaan ensin istutettu.
Olen tainnut tästä aikaisemminkin kirjoitella,mutta jos pilkkivapa on oikeassa kädessä,ja kala on tarkoitus nostaa kelan kanssa YLÖS,niin kammen on silloin oltava vasemmalla,ja päinvastoin.(Tämä on sitten yhtä tosi,kuin että Haili on paras meritaimenperho.
Siksi pieni haspeli onkin parempi näissä hommissa,putoaa muuten pilkkikin nopeasti alas,kun vääntää sangan auki.Mutta se on taas sitten ihan toinen juttu.
- Liitteet
-
- Pilkkivapa hyrräkelalle 005.jpg (85.46 KiB) Katsottu 4884 kertaa
-
- Pilkkivapa hyrräkelalle 004.jpg (84.77 KiB) Katsottu 4889 kertaa
-
- Pilkkivapa hyrräkelalle 003.jpg (87.49 KiB) Katsottu 4878 kertaa
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Delfiissä ei tarvitse välttämättä hioda hammastuksia pois, riittää että hio puolan "kynttä". Pistää välillä puolan paikalleen ja kokeilee siimasta vetämällä, jäljitellen oikeaa tilannetta "suorakulmaa", jos ei jarru tyydytä, niin hio kynttä lisää.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Mitäs porukka on tykänny käyttää takahaarukkana?
Joillakin näyttää olevan alumiiniputkea ja Kirpulla ilmeisesti rst-lankaa kaksinkerroin. Mitä paksuuksia käytätte?
Ite, kun tekasin tuossa muutamat vavat, käytin 5mm alumiinista sukkapuikkoa. Ihan ok materiaali, mutta aika tyyristä, jos enemmän tarvitsee.
Joillakin näyttää olevan alumiiniputkea ja Kirpulla ilmeisesti rst-lankaa kaksinkerroin. Mitä paksuuksia käytätte?
Ite, kun tekasin tuossa muutamat vavat, käytin 5mm alumiinista sukkapuikkoa. Ihan ok materiaali, mutta aika tyyristä, jos enemmän tarvitsee.
antinkalakuvat.kuvat.fi
tkb76 kirjoitti:Kannattaa muotoilla tuo henkarikoukku uusiksi. Itse teen juurikin henkareista, joita saa kaupoista ilman kun kyselee. Noikin onget mitkä on tuolla edellisellä sivulla nimimerkkini alla niin henkarista se takakahva on väännelty ja päälle sopivaa kutisukkaa.
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
Tuli pikaisesti(15min) modattua vanhaa Delfiiniä ja jälki on sen mukaista
= Kärkihässäkkä ja takahaarukka Kirpulta,runko vanha Delfiini(puolan hammastusta viilattu) pätkä katkennutta virvelinvapaa,mattoveitsi,pora,kuumaliimaa,sidontalankana power proota ja "viimeistely" vaimon mustalla kynsilakalla....Kehimisväli n 40cm ihan jämäkäntuntuinen peli,jää tosin kauas tekijämiesten luomuksista.
"Karppimafia"/Isä Carillo
www.karppimafia.fi
www.karppimafia.fi
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Itseasiassa on tuo varmaan aika helvetin toimiva. Kelalla siimavarastoa ja jäykkyyttä riittää tasurihommiin. Kuletuksessa ei tarvitse haarukoilla olla siima. Tasurille vielä kiinnityspaikka, puolan vastapuolelle liimaa vaikka telttapatjasta palasen. Tai saahan tuo kärkiosan siimarenkaaseen kiinni tasurin päätykoukuista.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
--
Viimeksi muokannut Jolle, 14:19:17 20.07.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Holkkipolvi
- On nähnyt Tuksun aromipesän
Kaikille kyssäri: Mistä ostatte noita kärki aihioita vai teettekö ne vanhoista heittovavoista ?
Itse olen ostanut kärkkäisen pienoismalliosastolta tai atala RC:stä. Kyseessä on siis pienoismallilennokeihin tarkoitettu hiilikuitutanko. 1,90-5 e/metri.
Lajin helppous viehättää.