"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Re: "Tee se itse"tasurit

Viesti Kirjoittaja perza »

Tommosia. Pitäs olla luomua ja ainaki yks räikeempi.
Kuvat on kyllä todella huonoja. Ei näy värit alkuunkaan niinkun ne oikeasti on.
Muikuissa, harmaat ja valkonen vatsa.

Kuva

Kuva
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
AhTi]
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AhTi] »

Huhu, eihän tuon jälkeen uskalla kukaan mitään laittaa.

Perza upeaa, loistavaa. olen daivaassa
krisse

Viesti Kirjoittaja krisse »

Nätit kuvat pertsalla, vatsalenkkikin onnistuu hyvin. Tuo räikein ja ruttopilkkusiniselkä erottuu ainakin massasta.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

krisse kirjoitti:Nätit kuvat pertsalla, vatsalenkkikin onnistuu hyvin. Tuo räikein ja ruttopilkkusiniselkä erottuu ainakin massasta.
Kiitosta vaan kehuista.
Joo maalasin samalla vaappuja ni vetäsin pariin tasuriin kesällä hyväksi havaitut kuha värit.
Tiiä sitten saako noilla mitään, mutta usko on luja että joku hyvin pahasti nälkiintynyt yksilö nappaa.

Vuosivaappu 2015
MiPo
säkylän jonglööri

Viesti Kirjoittaja MiPo »

Tervetuloa takaisin silli. :) Kuninkaallista jälkeä jälleen. Ja komeita tasureita kaikilla muillakin!

Olen kanssa valmistellut viimeiset pari viikkoa omia tasureita, kun tulehtunut polvi on estänyt tehokkaan pilkkimisen. Onneksi vaiva alkaa olla historiaa ja pääsen pian taas tositoimiin.. Kuvan kuoretasureiden runkomitta on kuutisen senttiä. Säkylän possuahvenet polskivat mielessä kuvia maalaillessa.. :roll:

Kuva
Pilkittäessä ison ahvenen ja hauen erottaa toisistaan siten, että ylös asti tulleet ovat haukia.
/Mikko Pohls
AkiK

Viesti Kirjoittaja AkiK »

MiPo on hienosti tavoittanut kuoreen sävyt ja viimeistely on ensiluokkaista.

Uskottavat luonnonvärit ovat mielestäni paljon vaikeampia maalata kuin räikeät ärsyvärit. Kuore varsinkin on sieltä vaikeammasta päästä. Ehkä juuri siksi on niin mielenkiintoista vertailla ja tutkailla kuinka monin eri tavoin eri tekijät esim. juuri tuon kuoreen maalaavat ja pääsevät hienoihin lopputuloksiin.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Hienoja tasureita Mipolla! olen daivaassa Etukoukku tuohon voitaisiin vaihtaa, ei kestä tuo sun käytössä Säkylän possuja, Possulammen kaloista puhumattakaan. :ohno:

Luonnollisten sävyjen jäljittely on tosiaan vaikeaa, koska eri vuodenaikoina ja erilaisissa olosuhteissa elävät kalat on hyvinkin monen eri värisiä. Lisäksi esim. kuoreet on muiden kalojen tapaan pienenä täysin eri värisiä kuin täysikasvuisina. Pienet on hyvin vaaleita ja läpikuultavia ja isommat voivat olla lähes mustaselkäisiä ja kyljen värikin erittäin voimakas kameleontti jossa näkyy eri vihreän ja sinisen sävyjä. Merellä isommat kuoreet on mielestäni vaaleampia kuin mitä järvien vastaavat yli 10cm kalat.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Säärä

Viesti Kirjoittaja Säärä »

Hienoa Mipo! Edellisiä tuotoksiasi nähneenä osasinkin odottaa upeita ja eipä voi kuin nostaa hattua taas! :juunääs:
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
MiPo
säkylän jonglööri

Viesti Kirjoittaja MiPo »

Kiitoksia mestareille kehuista! :)

Noita luonnonsävyjä on mukava maalata! Etukoukuksi valitsin tuohon perhopuolelta tutun Kamasanin B175 koossa 4 - sama, mitä esim. Karismaxeissa on. Tuon karkaisu kestää ihan mukavasti takaisintaivutteluakin. Mutta tuossa kuvassa lanka näyttää kyllä jotenkin ohuelta, ihan eri koukulta. :roll: Sisävalo ei tuo kuvan kuoreiden sävyjä parhaiten esiin. Selässä on hivenen enemmän hailakkaa ruskeaa ja kyljen päällä tehosteena kameleonttisävyä. :)

Ai niin se tärkein, offtopicci! Olen muuttanut tälle kaudelle entisen rakkaan riuhtomistyylini pari kolme pykälää kevyempään, paremmin nykyään käyttämääni kehimisvapaan sopivaksi.. Mikään ei ole näemmä pysyväistä. :lol:
Pilkittäessä ison ahvenen ja hauen erottaa toisistaan siten, että ylös asti tulleet ovat haukia.
/Mikko Pohls
Jarski_K

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Voisin kuvitella, että B175 #4 kestää jo aikamoisen possuahvenen. Verrattuna B800 #4 koukkuun lanka on B175:ssa huomattavasti paksumpaa, lanka taitaa olla myös profiililtaan pyöreä. B175 on vahva taimenkoukku, Kamasanilta ei taida paljon järeämpää edes löytyä.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Itekkin olen käyttänyt tuota 175 koukkua ja kyllä se minusta on hyvä koukku. Tosin jos hakkaa uitossa jää kanteen niin etukoukku kyllä taittuu, mutta niin taittuu moni muukin koukku.
Jos ahven oikoo tuon koukun ni sillon on kyllä siimanpäässä ollu iso ja vedetty aivan liian lujaa.

Vuosivaappu 2015
Säärä

Kamasanin B175 #4 koossa on kyllä ihan soiva koukkuvalinta. Kestää myös takaisin vääntelyä jos vaikka jään reunaan paukuttaa. Itsellä vain positiivisia kokemuksia. Joskin juuri valmistuneisiin uuden mallin edustajiin nostin ko. koukun koon #2 samalla kun kuvan mallia pienensin... herää pahvi
krisse

Hienoja kuvia mipolla :juu:
kalikka

Viesti Kirjoittaja kalikka »

tässä topikissa taso on tosi korkee autsz
aattelin kehtaanko ees laittaa omia ekoja tasuri yrityksiä tänne :oops:
elikkäs raiskasin pari vanhaa nilsua. pari kärsinyttä kalikka aihioo (apassia)sai toimia
kevennys matskuna ja sipasin nilsujen kylistä kohtuu siivut sahalla. melkosia räpellyksiähän
nuo on,maalaus virheitäkin näkyy.
verokkina 50mm nilsu yläpuolella ja 65mm oma assu kevennetty, sekä 105mm sen kiloisen toivossa
(hauen) painosta en tiedä,mutta uppoo kuitenkin szeko uinnista puhumattakaan
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
jos sitä kevväällä kerkeis vaik lampia koluamaa, jos ette vedä syyttettä raiskauksesta
SLN
sinttivintturi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SLN »

Mie voisin kalikka testailla noita, tiedän paikan mistä saa varmasti sen kiloisen ;) (hauen)
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
pahakuikka

Viesti Kirjoittaja pahakuikka »

Kyllähän kalikan tasureista on nähtävissä, että vaappuja on tullut jonkin verran maalailtua!
Hieno nähdä myöskin Mipon taitavia tekeleitä. Siinä on kuoreen värit kohdillaan, nättiä 8)

Hyvä sattuma sinänsä, että silli puhui noista värieroista saman kalalajin sisällä. Se kun sattui olemaan oma teemani tällä viikolla tasurin teossa :D Koitin siis väsätä samoilla maaleille useamman kappaleen yhtä tasuria, ainoastaan hileen väriä vaihtamalla yritin näitä sävyeroja tehdä. Kuvat on otettu taas keinovalossa, joten ei ne sävyerot näy tässä samanlailla kun paljaalla silmällä katsoen.

Puolet tuotoksista vielä putsaamatta ja siellä on vielä muita sävyjä. Kyllähän noita valaa, maalaa ja lakkaa, mutta se putsaaminen on... :moon:

Seuraavaksi kunnon ärsyvärit.

Näillä lähdetään huomenna ahvenen pyyntiin:
Liitteet
kiisket.JPG
kiisket.JPG (18.67 KiB) Katsottu 5068 kertaa
ahvenet.JPG
ahvenet.JPG (21.37 KiB) Katsottu 5068 kertaa
Kuoreet.JPG
Kuoreet.JPG (22.96 KiB) Katsottu 5068 kertaa
muikut.JPG
muikut.JPG (22.26 KiB) Katsottu 5058 kertaa
Säärä

Kalikalle ja pahakuikalle :juu: !

Mukava huomata kuinka tämä osio kasvattaa foorumilla suosiotaan vuosi vuodelta. Uusia taitavia harrastajia nousee jatkuvasti kuin sieniä sateella! Tämä hieno ja säilyttämisen arvoinen käsityöperinne on hienoa nähdä voimissaan. Osaaminen ja intohimo on todella korkealla tasolla ja on hienoa huomata kuinka silloin tällöin ilmaantuu myös täysin uusia rohkeita kokeiluja ja ideoita. Palstalaisten tekeleillä saadut lukuisat ennätysahvenet puhunevat myös puolestaan. Jatketaan samaan tahtiin ja kehitetään hienoa harrastustamme jatkossakin! Over and out, huomenna jäälle!
Jolle

Viesti Kirjoittaja Jolle »

--
Viimeksi muokannut Jolle, 14:19:27 20.07.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kalikka

mutta eikös se ole kalikan ja tasurien tekemisen suola, että samoilla väreillä eri tekiät saa hyvinkin
toisistaa poikkeavan näkösiä tekeleitä. omassa pakissakin on "muutama" ihan puhtaasti muikku
variaatio ja vieläkin tahtoo pajalta pukata lisää. loppu pelissä pelkkä selkä värin muutos saa
vieheen näyttämään eri väriseltä eli musta selkä vaihdetaan asteittain harmaaseen niin kulta
kylkinenkin näyttää ihan erillaiselta.

kiitoksia muuten kommenteista :)
kuva kyllä vääristää jotenkin nuo tasurien persiit.näyttää ihan sormen paksusilta vielä
tuosta pers levyn kohilta,vaik tdellisuudessa on aika puikulat.
vielä löyty yks 45g vanha nilsu jonka vois pahoin pidellä jossain vaiheessa :mulko:
kalapoika96

Viesti Kirjoittaja kalapoika96 »

Tätä ollaan voitu kysyä monta kertaa, mutta nopeasti selaamalla en löytänyt eli. Mistä hankitte tai teette perälevyt tasureihin?
Äiti- ja poikahauki uiskentelivat kaislikossa kun uistin viiletti ohi. Poikahauki kysyi: "Äiti, mikä toi oli?" Äitihauki: "Se oli se Rapalan huora jonka mukaan isäsi lähti viime kesänä."
kalikka

truutilta,rialinna,puukkomatti,samfisu ja aikamoni tekee itte propi levystä
Säärä

Tässäpä tätä viime ajat hiomaani uusio mallia tämän päiväisen koeuittelun jäljiltä:

Kuva

Ensimmäinen värjätty yksilö antoi tänään päivän ensimmäiseksi kalaksi heti tukevan painalluksen, jota seurasi kauden enkkapossun punnitus. Tulos heti mukavat 735 g. :bigboss:
Päivän kaikki muutkin 200-400 g assut purivat lujaa samaa mallia. Alkua voi sanoa lupaavaksi.
Badger

Viesti Kirjoittaja Badger »

Eka tasuri. Vielä ehkä pikkusen hakusessa, mutta jospa se tästä lähtee.
Liitteet
HPIM4317.jpg
HPIM4317.jpg (25.57 KiB) Katsottu 4279 kertaa
krisse

Hieno tasuri ensimmäiseksi tekeleeksi. Tuosta se käsityöläisen hulluus alkaa :juu:
Säärän ylävasen ja toinen yläoikealta olen daivaassa
tkb76

Viesti Kirjoittaja tkb76 »

Hienoja ootte taas väännelly! Mipon kuore on taattu menestys Säkylässä. Säärän uusi malli näyttää todella uitettavalle. Pahakuikka paukuttaa koko ajan nätimpää ja plussana tosiaan tuo erikoinen muoto. Eipä sulaudu massaan niin helposti. Josko sitä vaikka tänään kans pajalle lähtis tuhrimaan.
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
Vastaa Viestiin