onko valkosta pohjalla? ei ainakaan näytä siltä. saat vaan paljon kirkkaammat värit kun laitat valkosta pohjalle ja joka värin mukana ihan pikkusen
Tee-Se-Itse värikoukut!
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Re: Tee-Se-Itse värikoukut!
--
Viimeksi muokannut Jolle, 14:19:35 20.07.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Pastori silli
Nyt oon näitä väkerrelly jonkin verran ja hakkaan päätä parin asian kanssa oikeen urakalla.
A:joillain väreillä ei liima suostu kuivumaan millään vaikka mitä teet, jää sellaiseksi kumimaiseksi/kimmoisaksi. Ei auta suhteen sekotus.
2: millä ton basic fluorin saa enemmän keltaseksi? lisää siihen valkoistako? ok, mutta puhutaanko nyt sitten millaisesta määrästä? ***tanan vähän vai vielä vähemmän?
Ei tää meikäläisen homma suju ku elokuvissa....
A:joillain väreillä ei liima suostu kuivumaan millään vaikka mitä teet, jää sellaiseksi kumimaiseksi/kimmoisaksi. Ei auta suhteen sekotus.
2: millä ton basic fluorin saa enemmän keltaseksi? lisää siihen valkoistako? ok, mutta puhutaanko nyt sitten millaisesta määrästä? ***tanan vähän vai vielä vähemmän?
Ei tää meikäläisen homma suju ku elokuvissa....
Oletko kokeillut vähentää pigmentin määrää?Pastori silli kirjoitti: A:joillain väreillä ei liima suostu kuivumaan millään vaikka mitä teet, jää sellaiseksi kumimaiseksi/kimmoisaksi. Ei auta suhteen sekotus.
Lonkalta sanoisin jotain kahdeksas tai kymmenensosa muusta väristä, ei pysty tarkkaan sanomaan mutta aloita mahdollisimman vähällä ja lisää vaikka pikkuhiljaa enemmän.Pastori silli kirjoitti: 2: millä ton basic fluorin saa enemmän keltaseksi? lisää siihen valkoistako? ok, mutta puhutaanko nyt sitten millaisesta määrästä? ***tanan vähän vai vielä vähemmän?
Minkälaisia pyörittäjiä teillä on käytössä jotka teette isommissa määrin näitä?
Laittakaa jotain kuvaa tai antakaa vinkkiä miten rakentaa sellainen.
Viimetalvena tein muutama kymmenen koukkua ja ne pirun pallon valahti aina liikaa ja tosi rumia niistä tuli.
Nyt kävin hakemassa honkkarista pari väriä lisää ja polte olisi nyt taas todella kova päästä koukkuja koittamaan ja ajattelin tehdä nyt paremmalla menestyksellä.
Niin ja mitä koukkuja käytätte? Auttakee mua näissä asioissa, Kiitos.
Laittakaa jotain kuvaa tai antakaa vinkkiä miten rakentaa sellainen.
Viimetalvena tein muutama kymmenen koukkua ja ne pirun pallon valahti aina liikaa ja tosi rumia niistä tuli.
Nyt kävin hakemassa honkkarista pari väriä lisää ja polte olisi nyt taas todella kova päästä koukkuja koittamaan ja ajattelin tehdä nyt paremmalla menestyksellä.
Niin ja mitä koukkuja käytätte? Auttakee mua näissä asioissa, Kiitos.
ite duunaan ne hetipitipikaäkkiepoksilla 90s ja jos epoksilla tekee ja molepia värkkejä ei ole saman vertaa nii pinnasta tulee kimmoisa tai hieman tarttuva. ja keltasen saat varmaankin loistamaan paremmin ku vedät ohuesti valkoista alle, sitten ite keltanen päälle...
kannattaa ainakin kokeilla ja teen illassa vain kymmenkuntakoukkua tasareiden alle. En oikein usko että ainakaan pikaäkki epoksilla tulee isompia hajuhaittoja? Tai riippuu tietysti tekeleiden määrästä...
-Pyytämättä jääneet kalat jäävät saamatta-
Ite oon oppinu palloa tehdessä pyörittämään kapulaa käsissä samalla kun lisäilee väriä ja lopuks myös pyörittelen ihan vaan käsipelissä. Kannattaa koittaa vähän kylmettää seosta, niin se ei oo ihan niin paha valumaan, mutta se liian kylmä massakin voi tuoda ongelmia sen käsiteltävyyteen.
Eikä se epoksi ihan pahin myrkky viissin ole. Pitää vaan huolen riittävästä tuuletuksesta. Itellä kun saattaa useampikin tunti vierähtää yhellä hengenvedolla, niin oon pitäny naaman eessä kertatäyttösuojainta tai huivin tapasta. Liekkö se mitään auta, mutta ei se ainakaan haise niin pahalle.
Eikä se epoksi ihan pahin myrkky viissin ole. Pitää vaan huolen riittävästä tuuletuksesta. Itellä kun saattaa useampikin tunti vierähtää yhellä hengenvedolla, niin oon pitäny naaman eessä kertatäyttösuojainta tai huivin tapasta. Liekkö se mitään auta, mutta ei se ainakaan haise niin pahalle.
-
Pastori silli
Vika olikin epoksissa. En tiedä miten on mahdollista, mutta aluksi kyseinen epoksi (Aralditen Rapid) toimi todella hyvin, mutta yht äkkiä se lopetti kovettumisen vaikka mitä teki.
Kävin hakemassa Super epoxia ja hop homma toimii. Nyt onkin sitten jo muutama valmiina joista kuvankin voisi laittaa. On aika tuhertamista tollasen 14 koon koukun duunaminen, mutta on kyllä mukavan lepposaa hommaa, kun edes vähän jyvälle pääsee! Kuva tulloo kun kerkeen tuossa laittaa!
Kävin hakemassa Super epoxia ja hop homma toimii. Nyt onkin sitten jo muutama valmiina joista kuvankin voisi laittaa. On aika tuhertamista tollasen 14 koon koukun duunaminen, mutta on kyllä mukavan lepposaa hommaa, kun edes vähän jyvälle pääsee! Kuva tulloo kun kerkeen tuossa laittaa!
-
Pastori silli
Sitten se luvattu kuvatus.
- Liitteet
-
- ekat.JPG (7.37 KiB) Katsottu 11701 kertaa
- harvesteri
Näyttää siltä et noi sun pallukat on turhan isoja noihin koukkuihin.
Se vaikuttaa aina kalan tarttumiseen, jos kita aukko pienenee huomattavasti.
Muutenhan noi toimii ihan varmasti ja siistejäkin.
Siis näyttää siltä, tos kuvassa.
Se vaikuttaa aina kalan tarttumiseen, jos kita aukko pienenee huomattavasti.
Muutenhan noi toimii ihan varmasti ja siistejäkin.
Siis näyttää siltä, tos kuvassa.
Tosta aralditista sen verran, että se kestää vähän tahmeana tekopäivän mutta seuraavana on kokonaan kova.Pastori silli kirjoitti:Vika olikin epoksissa. En tiedä miten on mahdollista, mutta aluksi kyseinen epoksi (Aralditen Rapid) toimi todella hyvin, mutta yht äkkiä se lopetti kovettumisen vaikka mitä teki.
Tuli tehtyä eka kunnon sarja värikoukkuja. Parisen kuukautta opettelin hommaa pienten sarjojen ja yksittäiskappaleiden avulla. On se yllättävän moniulotteista hommaa toi koukkujen teko, vaikka ei heti luulis. Monta asiaa täytyy ottaa huomioon! Taidot riittäis nyt ehkä 30 koukun tekoon kerralla, mutta kun ei noita kauheesti tarvii, niin 10 kpl riittää hyvin/väri. Noista liimoista. Tuli kokeiltua monenmerkkisiä Epoxyja ja huomattua miten erilaisia niitäkin on. Toiset kuivuu silmänräpäyksessä ja toiset jää pehmeiks. Ehdottomasti paras epoxy, mitä kokeilin ja mitä käytän jatkossakin on Bisonin epoxy. Kuivuminen tapahtuu hitaasti ja kovettuu lasin kovaksi kunhan kovettajan/liiman suhde on oikea. Kiitos vaan Panuccille kaikesta avusta! 
- Liitteet
-
- 1.JPG (15.36 KiB) Katsottu 11462 kertaa
Hienoa Papu! Meidän pitkä yhteinen taival on tuottanut upeita koukkuja!
Itse tein juuri yhtä tilausta ja juuri tuota väriä mitä sulla on kuvassa, niin näyttääpä melko samanlaisilta
Kuva liimanhuuruiselta männäviikolta. Suurin osa tilattuja, osa omiin tarpeisiin.

Kuva liimanhuuruiselta männäviikolta. Suurin osa tilattuja, osa omiin tarpeisiin.

Kiitoksia!
Siinäkin melekonen kasa hienosti tehtyjä koukkuja!
Mites muuten käytättekö suojamaskeja värikoukkuja tehdessä?
Onko noissa niin kovia myrkkyjä, että täytyy pitää? Itellä ei oo
ja oon päätelly hyvän tuuletuksen riittävän.
Mites muuten käytättekö suojamaskeja värikoukkuja tehdessä?
Onko noissa niin kovia myrkkyjä, että täytyy pitää? Itellä ei oo
ja oon päätelly hyvän tuuletuksen riittävän.
Papulle infoa ja muillekin! Tää on Rakennuskemian asiantuntijan ohjeistus epoksiliimojen kanssa työskentelyyn, eritoten Bisonin epokseihin, mutta eiköhän ne melko samanlaisia ole muutkin merkit.
"Bisonin epoksiliimojen kanssa voi toki käyttää lisäturvallisuuden nimissä
suojakäsineitä, sillä varsinkin pikaepoksin liimausaika on lyhyt -
kuitenkaan se ei ole turvamääräystenkään perusteella välttämätöntä. Liimassa
on seuraavanlaiset turvamääräykset/varoituslausekkeet:
R36/37/38 = Ärsyttää silmiä, hengityselimiä ja ihoa.
R43 = Ihokosketus voi aiheuttaa allergiaa.
S2 = Säilytettävä lasten ulottumattomissa.
S51 = Huolehdittava hyvästä tuuletuksesta
Jos liimaa käsitellään pienempiä määriä tilassa, jossa ilma kuitenkin pystyy
vaihtumaan kuten tilassasi, ei suuri tuuletus ole tarpeellista vaan ikkunan
avaus riittää. Suuria määriä (tai hyvin usein) liimatessa, todella huonosti
ilmastoidussa tilassa tai pitkään työskennellessä toki on syytä varoa
liimahöyryjen jatkuvaa hengittämistä, jolloin hyvä suojautuminen toki
kannattaa - mutta useimmiten suojanaamari ei ole tarpeellinen. Nykyään
ihmisillä on niin paljon erityyppisiä allergioita ja lainsäädännöt hyvin
tarkkoja, niin varoituslausekkeet vaikuttavat melko hurjilta. Mikäli olet
altis allergisille reaktioille, niin siinä tapauksessa kannattanee toki
miettiä vakavammin suojanaamaria tai -käsineitä. Hyvästä suojautumisesta ei
koskaan ainakaan haittaa ole.
Mikäli suojakäsineitä tai suojanaamaria suositellaan käytettäväksi jo
lainkin mukaan sen tiedon on löydyttävä tuotepakkauksesta."
"Bisonin epoksiliimojen kanssa voi toki käyttää lisäturvallisuuden nimissä
suojakäsineitä, sillä varsinkin pikaepoksin liimausaika on lyhyt -
kuitenkaan se ei ole turvamääräystenkään perusteella välttämätöntä. Liimassa
on seuraavanlaiset turvamääräykset/varoituslausekkeet:
R36/37/38 = Ärsyttää silmiä, hengityselimiä ja ihoa.
R43 = Ihokosketus voi aiheuttaa allergiaa.
S2 = Säilytettävä lasten ulottumattomissa.
S51 = Huolehdittava hyvästä tuuletuksesta
Jos liimaa käsitellään pienempiä määriä tilassa, jossa ilma kuitenkin pystyy
vaihtumaan kuten tilassasi, ei suuri tuuletus ole tarpeellista vaan ikkunan
avaus riittää. Suuria määriä (tai hyvin usein) liimatessa, todella huonosti
ilmastoidussa tilassa tai pitkään työskennellessä toki on syytä varoa
liimahöyryjen jatkuvaa hengittämistä, jolloin hyvä suojautuminen toki
kannattaa - mutta useimmiten suojanaamari ei ole tarpeellinen. Nykyään
ihmisillä on niin paljon erityyppisiä allergioita ja lainsäädännöt hyvin
tarkkoja, niin varoituslausekkeet vaikuttavat melko hurjilta. Mikäli olet
altis allergisille reaktioille, niin siinä tapauksessa kannattanee toki
miettiä vakavammin suojanaamaria tai -käsineitä. Hyvästä suojautumisesta ei
koskaan ainakaan haittaa ole.
Mikäli suojakäsineitä tai suojanaamaria suositellaan käytettäväksi jo
lainkin mukaan sen tiedon on löydyttävä tuotepakkauksesta."
Lisää koukkuja putkahti eilen. Luulis kelpaavan tummavetisen lammen ahvenelle
.
- Liitteet
-
- 1.JPG (21.78 KiB) Katsottu 10966 kertaa
Mistähän mahtais saada sellasia pieniä tekotimantteja? Tekis mieli kokeilla värikoukun päähän
. Tiimari?
Pistäppä googlen hakuun "swarovski strassi" niin löytyy hyviä tohon hommaanPapu kirjoitti:Mistähän mahtais saada sellasia pieniä tekotimantteja? Tekis mieli kokeilla värikoukun päähän. Tiimari?
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
- Suurkalastaja
Tuli kokeiltua värikoukkujen tekoa muutamana iltana.
Ei mitään kummoisen näköisiä, mutta on niillä joku kala jo tullut.

Uploaded with ImageShack.us

Jotain värikoukkuja yritin, omasta mielestä todella isotöisiä. Pallukat nyt ehkä tarpeeksi pieniä, ennen ollut ongelmana liian suuret pallukat ja kalan huono tartutus.Nyt osaa näistä kokeiltu ja hyvin tuntuvat maittavan. Kehittävää kommentia otetaan vastaan.
- Liitteet
-
- 2HPIM4475.jpg (34.69 KiB) Katsottu 10168 kertaa
Perusvarmoja ottivärejä hyvin tehtyinä. Ihmetellä saa jos ei kaloja tuleBadger kirjoitti: Kehittävää kommentia otetaan vastaan.
Sellasta että tarkotus olisi tehdä ketjukoukkuja ja pitäisi löytää korvaava koukku mustad/ vmc:n kultakoukuille. Koukku voisi olla muuten samaa luokkaa, mutta väkänen pitäisi olla paljon pienempi. Mahtaisko tollasta olla edes olemassa?