Tuulastus 2011 ja muut pimeät keikat

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Re: Tuulastus 2011 ja muut pimeät keikat

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Hienot reissut harrisiialla, "siggejä" näemmä tulee. Itse olen pysytellyt poissa tuulashommista, Kotosalla Motonetin Mission Cop lamppu, hintaa toimituskuluineen 32,80 € (verkkopankista maksaa, niin tulee laskuhyvitystä 3,50 €.)
Lähden reissuun viikoksi savoon, ja otan varmaan varalta matkaan; atraimet ja 100 ah akun, jos tulee kaverin kanssa käytyä vanhoilla pelipaikoilla, jos on yleensäkään lähtijäksi.
Mietiskelin kummatko laitan tuonne noin 4 m johdon päähän kiinni; laadukkaat akkukengät vai laadukkaat hauen leuat.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
harrisiika
Koirakätilö Hento Valkoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrisiika »

Niin oliko tuo mission cop lamppu juuri se 2,5 miljoonan candelan lamppu? Jos niin kokeilitko jo miten näyttää? Ei kai sillä mitään väliä ole laittaako kengät vai leuat.. Itsellä aina ollut hauen leuat, mutta esimerkiksi antborin lamppuun laitettiin tuollaiset pikakiinnityksellä olevat akkukengät.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Kokeilin ja pistin lataukseen (testaan illalla vielä uudestaan). Tyttöjen iloksi lastenhuoneen valaisin, lamppu osoittamaan kattoon ja noin 10 neliön tila valaistu. Ulkona kokeilin ja keskella oleva keila on aika pieni(suurin valoteho) ja siitä se lähtee leviämään, ja näyttää aika laajan alueen. Kellarissa kokeilin, mutta siellä se ei päässyt oikein oikeuksiinsa, kun on kellarikoppeja yms.
Suhtaudun skeptisesti nyt näihin candela-lukemiin, jos sun 100 w tuottaa 3,5 milj. candelaa, niin eihän 55 w lamppu tuota mitenkään 2,5 mil. candelaa vaan oikea luku on 1,925 milj. candelaa.
Entäs jos harrisiika tuo sun lamppusi ei oikeasti tuota kuin esimerkiksi 2,5mill.candelaa, niin silloin tämä motonetin lamppu tuottaa 1,375 milj.candelaa.
Mitä minä luulen: Motonet käyttää kilpailuvalttina 2,5 milj candelan valotehoa 55 w polttimolla. Tämä kilpailijan valonheittimen valoteho on 1 mil candelaa, ja tämä on varmasti lähempänä totuutta...
http://www.nettiostos.com/tuote/93/352/ ... tava-v5120

Johtopäätöksenä: 1,5 milj candelaa luvataan liikaa valotehoa. Tietysti heijastinpinnoilla, avauskulmilla on merkityksensä, mutta luulen, että luvataan aivan liikaa...
Kuluttajia kusetetaan hieman silmään candeloilla ja lumeneilla
Lisäksi tuo lamppu lämpiää, poltin 30 sekuntia, niin 10 cm päässä lämmön tuntee, entäs ku polttaa tunteja... ei kannata sormiaa laittaa linssiin... saattaa olla kuin juotoskolvi. Mitenkähän tuon kestävyyden laita? Kun tuo motonetin lamppu tuntuu lämpiävä aika lailla...
Harrisiian 100 w johnliten poltin kesti 5 vuotta, jos käsitin oiken, eli järkyttävän pitkä aika, ja varmasti aika monta tuntia poltettu. Nythän se pelittää taas täysiä, kun on uusi poltin.
Jos haluaa varalampun, ehkä kannattaa tilata nettiostoksen kautta? 21,90 €+ pk-kulut 5,80 €. Itse tein mainosliirum laarumin perusteella valinnan, kun en miettinyt ihan loppuun asti. Myöhästä se on kun on jo rykäleet housuissa.

Väliaikatiedotus: kun äskettäin kokeilin olohuoneen, abautiarallaa 15 neliöö, niin kylläpä valaistu, kun kattoon valaisin melkein koko huone, eli varmaan tehoa tulee lisää, kun akku tulee tykimmäksi. Mutta silti luvataan liikaa, mutta onhan tuo 1 mil.candelaakin ihan helvetisti... Kyllä tuosta tulee varmnaan hyvä tuulaslamppu tulee.
Väliaikatiedoitus numero 2: Akku täydessä latingissa noin 1 h 50 min lataamisen jälkeen. Kun kattoon näyttää, niin valaistuu koko huone, normaali tuulasasento, kuin näytettäisiin kalaa, niin valaistu melekein koko huone. Tuo keila keskellä on loppupelissä, aika pieni (suurin valoteho), odotukset olivat, että tämä suurimman valotehon alue olisi isompi... on mielestäni todella pieni.
Johtopäätöksenä ja intuitiona edelleen on että 2,5 milj.candelan valonheitin on oikeasti 1 milj.candelan valonheitin. Ehkäpä tuohonkin 1 milj candelaan on syytä suhtautua varauksella, niin että olisko 500 000 candle power täysin oikea
Taidan kompastua näihin johtopäätöksiin...

Minkähanlainen "valonheitin" tulisi, jos tilleyn tai petromaxin tuottama valoteho iskettäisiin 10 asteella olevaan heijastimeen, näkisikö sillä "peruskallioon asti"... :mitaviddua:

Zap-akuista.
zap akkujen maahan tuojia on hämeen autosähkö ja joku toinen firma porista, on yksin oikeus zap-merkkiin. Pari vuotta sitten ihmettelin Kuopiossa kesälomalla, kun zap-akut 50 % ale motonetissä, en kerinnyt ostamaan, kaikki meni. Nythän se selvisi, että motonetin sznader-teipillä varustetut akut ovat sama kuin zap-akku. Eivät vöi myydä zap-merkkisenä.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
TeeJii

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

tänää ois keliä,kun vaan kaveri vastais puhelimeen...... :x
TeeJii

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Tuli illalla käytyä,keli mitä parhain kuun möllötystä lukuun ottamatta. kalat vaan loisti poissa olollaan. harjotukset jatkuu... :)
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

:D

Onko kukaan tuulastanu muikkuja? :oops:
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Pistäkääs noista muista pimeistä keikoista rapsaa :D Tää seiväshomma vaikuttas samalta, ku talikois paskaa taskulampun valossa? Onko osunu mankkoja?
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 16:17:48 28.03.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jkv77

Vlasek:han vois kertoa omista yöllisistä seivästys keikoista?
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
harrisiika
Viesti:

Toissapäivänä olin taas uudessa paikassa tuulastelemassa, keli oli mitä surkein :D Pari n. 600g siikaa kuitenkin tuli. Tänään näyttää hyvältä keli, joten pitää mennä.

Vlasekin voisin joskus ottaa mukaan tutustumaan lajiin. Ainoa ongelma vaan kun itse lyön seisovaltaan, niin syliin en voi ottaa kesken kaiken, jos alkaa jänskättämään.
Suurkalastaja

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Eilen tuli heitettyä kauden eka tuulastuskeikka Etelä-Kallavedelle. Veljen kanssa koluttiin pari tuntia matalia ruohikon reunoja, hirveästi ei ollut tuulastettavaa aluetta tuulesta johtuen. Kaloja näkyi harvakseltaan, pieniä lahnoja ja haukia. Pari pientä lahnaa ja 1,4 kg hauen iskin kyytiin. Tuon hauen kanssa meinasi käydä klassinen moka, kun varsi katkesi iskusta. :shock: Oli vissiin joku oksakohta. Onneksi olin sen verran hereillä että ehdin napata katkenneen osan kaloineen kyytiin.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tänään olin yksin samoilla paikoilla, myös yhden uuden paikan kävin katsomassa. Kalaa näkyi huonommin kuin eilen, ja olivat tosi arkoja. Johtuikohan täysikuusta, millaisia havaintoja muilla? Kolme haukea näin sekä pieniä lahnoja. Haukia en päässyt edes kokeilemaan. Yhden pienen lahnan sain lyötyä ja toisen vähän isomman (n. 1 kg) mokasin. Pari tuntia ehdin vain olemaan, sitten piti lähteä. Toivottavasti olis huomenna keliä niin pääsisi taas käymään. :)

Sostalle vielä kiitokset paikkavinkeistä!
harrisiika
Viesti:

Se on suurkalastajalla sitten varren teko edessä, oksattoman :D

Eilen oli kyllä täysin tyyni keli, -3 pakkasta joten lievää usvaa oli. Mutta ei kovin häiritsevästi. Kelluntahaalari oli jo tarpeen.. Varpaat vähän meinasi paleltua, sen verran kylmä jo veneen pohja, pitäisi kai muutenkin hankkia uudet popot.

Vesillä olin 20.00-23.00 Siikoja näkyi enemmän kuin aiemmilla reissuilla yhteensä :shock: Jätin melko hyvänkokoisiakin lyömättä tälläkertaa, yhden isomman näin, minkä sainkin. 1,34kg ja 53,5cm. Pienempiä ei pitänyt lyödä, mutta yksi siika oli sen verran itsetuhoinen että seuraili venettä varmaan 5 minuuttia, niin autoin vähän armomurhassa.

Hauet tosiaan oli harvinaisen arkoja, kuutamosta se varmaan johtui. En usko että kuutamo muuten vaikuttaa juurikaan kalojen arkuuteen. Mutta kuutamolla vene, atrain, ukko ynm.. Tekee varjoja veteen niin paljon. Tämän huomasin yhden hauen kohdalla selvästi, kun atraimen varjo osui kalaan, niin silloin lähti että pöllysi. Tätä haukea olisin jo lyönytkin..

Kuva
Viimeksi muokannut harrisiika, 12:01:36 21.10.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jjmjjm

Viesti Kirjoittaja jjmjjm »

hartolassa oli tuulaskisat hallitsevat maailmanmestarit saivat vähän yli 50 kg ja ex mestarit 38 kg !! taitaa ex mestareilla olla vain toiseen sijaan mahdollisuuksia... :lol:
jkv77

jjmjjm kirjoitti:hartolassa oli tuulaskisat hallitsevat maailmanmestarit saivat vähän yli 50 kg ja ex mestarit 38 kg !! taitaa ex mestareilla olla vain toiseen sijaan mahdollisuuksia... :lol:
Aikamoisia on mestareilla saaliit... Lahna ja haukeako oli? Vai oliko tää se ruutana kisa... :D
jjmjjm

Viesti Kirjoittaja jjmjjm »

jkv77 kirjoitti:
jjmjjm kirjoitti:hartolassa oli tuulaskisat hallitsevat maailmanmestarit saivat vähän yli 50 kg ja ex mestarit 38 kg !! taitaa ex mestareilla olla vain toiseen sijaan mahdollisuuksia... :lol:
Aikamoisia on mestareilla saaliit... Lahna ja haukeako oli? Vai oliko tää se ruutana kisa... :D

Pääasiassa lahnaa ja muutama hauki.. viimevuonna ruuttanoilla voitettiin :lol:
tää oli hieno kisa kukaan ei tienny etukäteen millä järvellä kisa pidettiin oli vaan sovittu että nesteen pihassa kokoonnutaan ja siitä järjestäjä vie johonkin rantaan !!
eipä päässy kukaan harjottelemaan. sen takia mestarit erottuu... :D
harrisiika
Viesti:

Eilen taas hyvässä kelissä muutama tunti siikajahtia. Hyvin oli jo siikoja matalassa.

Kuva

Enää en heittänyt mätejä menemään, saas nähdä miten onnistuu. Kuivaus sydeemi ainakin on tyylikäs :lol:

Kuva
Viimeksi muokannut harrisiika, 11:43:53 26.10.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antbor

Viesti Kirjoittaja antbor »

Aika jäätävää settiä! en kyl käsitä mistä niitä sieltä löydät :shock: olin viime viikolla samaisella järvelä ja nolla siikaa. en ees nähny yhtäkä! parin kilon hauki sentää toi vähän potkua jatkaa harjotuksia.

Toi mäti, smetanaa ja sipulia olen daivaassa iha hyvän näkösen veden poiston oot keksiny! mä olen aina valuttanu sideharson läpi mateen mädit. pitää kokeilla noin kans.
jkv77

antbor kirjoitti: en kyl käsitä mistä niitä sieltä löydät :shock: olin viime viikolla samaisella järvelä ja nolla siikaa. en ees nähny yhtäkä!
Unoha ne heinikot ja alle metrin vedet, niin eiköhän jotain ui vastaan... :wink:
harrisiika
Viesti:

..
Viimeksi muokannut harrisiika, 11:42:55 26.10.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jkv77

jepjep!
Tarkoitinkin että ei ne siellä heinikossa ole, niinku hauet tykkää olla!
Tai ainakaan täällä päin eivät ole.. koskaan en ole siikaa heinikon sisällä nähny. Edustoilla kyllä.

On siinä oma haaste vaikka siian näkeekin, saaha se vielä veneeseen!?
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Melkoista kalanläiskettä on ollut tuulastusveneissä.

Itsellä akut ja atraimet oli mukana savossa, mutta eipä tullut lähdettyä kelit oli viikolla sen verran syvältä, että ei ollut järkeä lähteä yksin, eikä kaksin.
Palailin reissusta nyt olisi ihanteellinen tuulastuskeli, 338 km matkan aikana joka paikka oli aivan rasvatyynessä; kun auton ikkunasta tsiikasi. Tihkua viskas taivaalta välistä.
Nyt ei kyä jaksa lähtee, eikä pystykään, kun on kotihommia. Kaippa tuota vielä kerkiää kokeilemaan tuulastuskuntoa.
harrisiika
Viesti:

Eilen oli melko mielenkiintoinen tuulastusreissu.. Keli oli paljon surkeampi mitä lupaili, vain yhdessä pienessä lahdessa näki tuulastella. Melkein heti kun aloitin tuulastuksen näin todella syvällä ison hahmon, siika perkele ja suuri kun mikä! No siitä sitten atrain liikkeelle kohti syvyyksiä ja osuma tuli. Mutta varsi ei aivan riittänyt lyödä loppuun asti joten kun nostin niin irtosi saatana! Äkkiä yritin katsella että mihin meni, mutta ei sitten millään löytynyt uudestaan. Masennus oli niin valtava että oli lähellä etten hypännyt itse atraimen piikkeihin kiinni.. Noin 40 minuuttia siinä olin etsinyt kun riemukseni huomasin että kaukana, noin 70m-80m päässä mulahti jotain pinnassa. No sinne sitten niin paljon kuin vene kulki ja kohdalle päästyäni huomasin että siinähän se kala on, perkeleen iso! Nyt löin niin lujaa niskaan kun naruista lähti ja äkkiä kala veneeseen. Mutta voihan vehje sitä hämmästystä kun aloin veneeseen noussutta siikaa tutkimaan, se on saatana lahna!

Tuolla järvellä olen koko ikäni kalastanut enkä ikinä lahnaa nähnyt, saatikaan saanut. En edes kuullut kenenkään saavan. No pienen selvittelyn jälkeen sain selville että sinne on joskus aikoinaan laitettu 200kpl lahnoja :D Oliko jopa niin että istutus on ollut vuonna 91. Jos näin tosiaan on niin melko vanha kala.

Kuvat ja painon laitan kun pääsen kotiin, mutta jos ei 5kg ylity niin yllättynyt olen.
jkv77

harrisiika kirjoitti: se on saatana lahna!

Tuolla järvellä olen koko ikäni kalastanut enkä ikinä lahnaa nähnyt, saatikaan saanut. En edes kuullut kenenkään saavan. No pienen selvittelyn jälkeen sain selville että sinne on joskus aikoinaan laitettu 200kpl lahnoja :D Oliko jopa niin että istutus on ollut vuonna 91. Jos näin tosiaan on niin melko vanha kala.

Kuvat ja painon laitan kun pääsen kotiin, mutta jos ei 5kg ylity niin yllättynyt olen.
Tiedän tunteen!
Mulle kävi sama joskus... sillon vaaka jäi lukemiin 6,915... :D Ja kalalla oli tutkitusti ikää 42-44v.
harrisiika
Viesti:

No ei se ollut kyllä edes sitä viittä kiloa.. 4,935kg ja 69cm. Olisin veikannut noin 5,5kg mutta siinä se nähtiin kun ei ole usein saanut isoja lahnoja, niin veikkaus on vaikeaa. Toki jos veret olisi ollut sisällä punnituksessa niin... :D

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut harrisiika, 11:44:59 26.10.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jkv77

Siitäpä pyöräyttää hyvän uunikalan!
Vastaa Viestiin