"Tee se itse" tasurit
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
-
kuhavellinkeittäjä
Re: "Tee se itse" tasurit
Säärällä uskomattoman luonnollisen ja komeen näköken puntarimalli. 
- Holkkipolvi
- On nähnyt Tuksun aromipesän
On kyllä vimosen päälle pojilla jälki tasureissa
Sit kysymykseen: hankin tuossa vähän aikaa sit noin 80 millisiä tasureita ,niitten mukana oli myös mahakoukut muttei värikoukkua.Yritin äsken vaihtaa tilalle värikoukkua ,muttei noilla mun sivareilla menny toi koukun lenkki poikki.Milläs pojjaat katkooo noi lenkit? Ei kai nyt Dremeliä sentää tarvi käyttää (sellanen kyl löytyy)?
Kattelin yks päivä kaupassa Bachon sivareita, mut aika suolanen oli hinta 30 egee
En tiedä kuka noi värikoukut on tehny ,mut aika paksulankasia on osa koukuista.Olishan niitä lukkojakin noihin kiintee lenkkisiin tasureihin ,mut ne taitaa tehä vaan sotkuja?
Kattelin yks päivä kaupassa Bachon sivareita, mut aika suolanen oli hinta 30 egee
Janottaa nii että suu pölisöö...
Jaa, onhan niitä aika siroja ja lujia lukkoja tuohonkin tarkoitukseen, jos vaan älyää kysyä oikeesta paikasta.Holkkipolvi kirjoitti:On kyllä vimosen päälle pojilla jälki tasureissaSit kysymykseen: hankin tuossa vähän aikaa sit noin 80 millisiä tasureita ,niitten mukana oli myös mahakoukut muttei värikoukkua.Yritin äsken vaihtaa tilalle värikoukkua ,muttei noilla mun sivareilla menny toi koukun lenkki poikki.Milläs pojjaat katkooo noi lenkit? Ei kai nyt Dremeliä sentää tarvi käyttää (sellanen kyl löytyy)?
Kattelin yks päivä kaupassa Bachon sivareita, mut aika suolanen oli hinta 30 egeeEn tiedä kuka noi värikoukut on tehny ,mut aika paksulankasia on osa koukuista.Olishan niitä lukkojakin noihin kiintee lenkkisiin tasureihin ,mut ne taitaa tehä vaan sotkuja?
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
- Holkkipolvi
Juu olen sun putiikista lukkoja aiemmin tilaillukki
Mut kun tsekkaa näiden huippu miesten pilkkejä ,niin juuri kellään ei taida olla käytössä erillistä lukkoa pilkin alla.Joillakin toi alalenkki on tehty et koukun voi pujottaa siihen, ja toisilla se on kiinteä jolloin toi koukku tarvis katkasta ,et sen saa paikalleen.Olishan siinä yks vipstaakkeli vähempi kun jättää ton lukon pois...
Tiedä onko yks syy siinä lukon pois jättämiseen et siima sotkut vähentynee
Muistan ite ainakin joskus törmmänneeni moiseen ongelmaan ,kun lukkoa käytin...
Tiedä onko yks syy siinä lukon pois jättämiseen et siima sotkut vähentynee
Knipexin sivareilla katkeaa hyvin. Ja ovat halvemmat ku Bahcon vastaavat...Holkkipolvi kirjoitti:On kyllä vimosen päälle pojilla jälki tasureissaSit kysymykseen: hankin tuossa vähän aikaa sit noin 80 millisiä tasureita ,niitten mukana oli myös mahakoukut muttei värikoukkua.Yritin äsken vaihtaa tilalle värikoukkua ,muttei noilla mun sivareilla menny toi koukun lenkki poikki.Milläs pojjaat katkooo noi lenkit? Ei kai nyt Dremeliä sentää tarvi käyttää (sellanen kyl löytyy)?
Kattelin yks päivä kaupassa Bachon sivareita, mut aika suolanen oli hinta 30 egeeEn tiedä kuka noi värikoukut on tehny ,mut aika paksulankasia on osa koukuista.Olishan niitä lukkojakin noihin kiintee lenkkisiin tasureihin ,mut ne taitaa tehä vaan sotkuja?
Olen aloitellut itse tasurien valmistuksen ja nyt heräsi kysymys että millä olette pohjamaalanneet tasurinne?
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Holkkipolvi: motonetistä yms. liikkeistä löytyy sivuleikkureita joka lähtöön. Omat sivuleikkurit maksoi jotain 4 €, ja kutoskoon kolmihaaroja niillä on lenkistä katkottu. Onhan ne nyt kuluneet ja 4 euron sivuleikkureista ei kannata odottaa, että niillä katkoo paksuja lenkkejä. Kun pistää 5-10 € lisää, niin luulisi valinnan varaa löytyvän.
Google kertonee lisää.
Google kertonee lisää.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Katso alkuun vaikka tuolta: http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... =8&t=28196Tomppa03 kirjoitti:Olen aloitellut itse tasurien valmistuksen ja nyt heräsi kysymys että millä olette pohjamaalanneet tasurinne?
Samat aineet ne yleensä kelpaavat kuparille kuin muillekin metalleille. Muista puhdistaa runko valun jäljiltä, koska muoteista voi jäädä kaikenlaista ainetta siihen, mitkä heikentävät maalien tartuntaa.
- pahakuikka
Noissa koukun lenkkien katkomisessa on hyvä huomioida myös se, että kaikkien valmistajien koukut ei välttämättä katkomista ja vääntämistä kestä. Näissä omissa pienemmän mallin kuvissa ei tuota ongelmaa ole, sillä jätin alakoukun kokonaan pois.
- Liitteet
-
- Pienet.JPG (56.91 KiB) Katsottu 6278 kertaa
Tomppa03 kirjoitti:Olen aloitellut itse tasurien valmistuksen ja nyt heräsi kysymys että millä olette pohjamaalanneet tasurinne?
Ite laitan pohjille capin valkoisen lakan. Tasoittuu samalla pienet skraidut.
- Holkkipolvi
Täytyy marssia huomenna rauta kauppaan jahka sieltä vaik noi Knipexit löytyis.Kutosen koukkuja noi mun leikkurit ei enää katko...Tuota koukun kestävyyttä ei saa selville muuta kun testaamalla...
- pahakuikka
Liikkeessäkin ovat antaneet testata ennen ostamista. Kamasan NK-62 ainakin kestää.Holkkipolvi kirjoitti:Tuota koukun kestävyyttä ei saa selville muuta kun testaamalla...
- Holkkipolvi
Värikoukkuja tosiaan en ite väsänny niin koukuista ei tietoa.Tuo olikin näköjään ainoa sopivankokonen koukku noihin tasareihin.Tarvis pierasta 2 koukkua viel jostaki lisää ,noita pienempiä onkin sit reippaasti...
Niin kauan, kuin "huippumiehet" ja vähän muutkin tekevät tasuriin umpinaisen mahakoukun kiinnityslenkin, löytyy käyttöä sivuleikkureille, uistinrenkaille ja erilaisille lukoille. Ite päätin jo 80-luvulla, etten ala kohmeisin sormin niihin hommiin, mitkä voi tehdä kotona lämpimässä.Holkkipolvi kirjoitti:Juu olen sun putiikista lukkoja aiemmin tilaillukkiMut kun tsekkaa näiden huippu miesten pilkkejä ,niin juuri kellään ei taida olla käytössä erillistä lukkoa pilkin alla.Joillakin toi alalenkki on tehty et koukun voi pujottaa siihen, ja toisilla se on kiinteä jolloin toi koukku tarvis katkasta ,et sen saa paikalleen.Olishan siinä yks vipstaakkeli vähempi kun jättää ton lukon pois...
Tiedä onko yks syy siinä lukon pois jättämiseen et siima sotkut vähentyneeMuistan ite ainakin joskus törmmänneeni moiseen ongelmaan ,kun lukkoa käytin...
Sen vuoksi aloin kehittämään helppokäyttöistä pilkkilukkoa(kaupan perholukot ei ole sellaisia), jotta pilkin- ja koukunvaihto olisivat helppoja ja nopeita. Sen vuoksi uistinrenkaat ja sivuleikkurit eivät kuulu koukunvaihto-operaatioon omalla kohdalla.
Olen pyrkinyt tekemään voitavani, jotta pilkkiminen olisi nautittavaa ja ainakin omalla kohdalla onnistunut.
Pilkkijöitä ja pilkkejä on erilaisia, samoin kuin mielipiteitä eri asioista. Jokainen tehköön itselleen sopivat valinnat.
Eräässä kalastuslehdessä oli juttu "riko tuliterä tasuri". Siinä neuvottiin katkaisemaan takakoukku, ettei se tartu avannon alareunaan. Miksi laittaa tehtaalla pilkkiin takakoukku, jos siitä on harmia, etukoukuthan noista värkeistä katkeaa muutenkin. En ymmärrä moista.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
AriSalo kirjoitti:Niin kauan, kuin "huippumiehet" ja vähän muutkin tekevät tasuriin umpinaisen mahakoukun kiinnityslenkin, löytyy käyttöä sivuleikkureille, uistinrenkaille ja erilaisille lukoille. Ite päätin jo 80-luvulla, etten ala kohmeisin sormin niihin hommiin, mitkä voi tehdä kotona lämpimässä.Holkkipolvi kirjoitti:Juu olen sun putiikista lukkoja aiemmin tilaillukkiMut kun tsekkaa näiden huippu miesten pilkkejä ,niin juuri kellään ei taida olla käytössä erillistä lukkoa pilkin alla.Joillakin toi alalenkki on tehty et koukun voi pujottaa siihen, ja toisilla se on kiinteä jolloin toi koukku tarvis katkasta ,et sen saa paikalleen.Olishan siinä yks vipstaakkeli vähempi kun jättää ton lukon pois...
Tiedä onko yks syy siinä lukon pois jättämiseen et siima sotkut vähentyneeMuistan ite ainakin joskus törmmänneeni moiseen ongelmaan ,kun lukkoa käytin...
Sen vuoksi aloin kehittämään helppokäyttöistä pilkkilukkoa(kaupan perholukot ei ole sellaisia), jotta pilkin- ja koukunvaihto olisivat helppoja ja nopeita. Sen vuoksi uistinrenkaat ja sivuleikkurit eivät kuulu koukunvaihto-operaatioon omalla kohdalla.
Olen pyrkinyt tekemään voitavani, jotta pilkkiminen olisi nautittavaa ja ainakin omalla kohdalla onnistunut.
Pilkkijöitä ja pilkkejä on erilaisia, samoin kuin mielipiteitä eri asioista. Jokainen tehköön itselleen sopivat valinnat.
Eräässä kalastuslehdessä oli juttu "riko tuliterä tasuri". Siinä neuvottiin katkaisemaan takakoukku, ettei se tartu avannon alareunaan. Miksi laittaa tehtaalla pilkkiin takakoukku, jos siitä on harmia, etukoukuthan noista värkeistä katkeaa muutenkin. En ymmärrä moista.
Luin kans ton erän jutun, ja tekasin tasuriaihioita, jossa takakoukku on korvattu suoralla rosterilangan pätkällä. Pitänee jossain vaiheessa laittaa tänne kuvia niistä. Joskus on tullu mietittyä sellastakin, että jättäis tasurista molemmat koukut pois, ja käyttäs runkoa vaan värikoukun uittoon...
- Holkkipolvi
Tuolla on noita lukkoja http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... =18&t=5358
Tiedä millanen tappopeli toi koukuton versio olis...
Tiedä millanen tappopeli toi koukuton versio olis...
Kuikalla hyvännäköstä tasuria, onko millasta kokoluokkaa noi pienemmät
- pahakuikka
Koukkujen välinen mitta noissa on 67mm ja painoa n.20g.
Onko näistä alla olevissa linkeissä jommassakummassa tuo Ari Salon mainitsema lukko?
http://i78.photobucket.com/albums/j92/k ... 1596-3.jpg
http://i78.photobucket.com/albums/j92/k ... nnaa-1.jpg
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Tuossa ylemmässä linkissä on uudempia lukkoja, alemmassa vanhempaa mallia. Eli molemmissa on.jkv77 kirjoitti:Onko näistä alla olevissa linkeissä jommassakummassa tuo Ari Salon mainitsema lukko?
Tuli joskus tehtyä tuollaisia kokeilu sarja silmälläpitäen Raippaluodon kevätaaposia.puukkoesa kirjoitti:
Luin kans ton erän jutun, ja tekasin tasuriaihioita, jossa takakoukku on korvattu suoralla rosterilangan pätkällä. Pitänee jossain vaiheessa laittaa tänne kuvia niistä. Joskus on tullu mietittyä sellastakin, että jättäis tasurista molemmat koukut pois, ja käyttäs runkoa vaan värikoukun uittoon...Mistä noita AriSalon lukkoja voi hankkia? löytyykö kuvaa jostain?
Pelittihän ne ihan kivasti. Sen minkä häviää etu- tai taka-koukussa sen voittaa reijälle kalan uittamisessa. Ainut miinus on lakkauksissa, varmaan kannattaa laittaa rosteri lanka myös eteenpäin ja katkaista lopuksi pois helpottaa lakkauksi varmaan rutkasti (itsellä ei ollut kuin taakse).
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Mut kun tasurointia ajatellaan niin kyllähän kalan puntariin pitää tarttua eikä värikoukkuun.Lebajoe kirjoitti:Tuli joskus tehtyä tuollaisia kokeilu sarja silmälläpitäen Raippaluodon kevätaaposia.puukkoesa kirjoitti:
Luin kans ton erän jutun, ja tekasin tasuriaihioita, jossa takakoukku on korvattu suoralla rosterilangan pätkällä. Pitänee jossain vaiheessa laittaa tänne kuvia niistä. Joskus on tullu mietittyä sellastakin, että jättäis tasurista molemmat koukut pois, ja käyttäs runkoa vaan värikoukun uittoon...Mistä noita AriSalon lukkoja voi hankkia? löytyykö kuvaa jostain?
Pelittihän ne ihan kivasti. Sen minkä häviää etu- tai taka-koukussa sen voittaa reijälle kalan uittamisessa. Ainut miinus on lakkauksissa, varmaan kannattaa laittaa rosteri lanka myös eteenpäin ja katkaista lopuksi pois helpottaa lakkauksi varmaan rutkasti (itsellä ei ollut kuin taakse).
Jos se värikoukku on prioriteetti kalansaannissa niin silloin kyllä jo muuta tyyliä harrastaisin pilkkimisessä kuin puntarointia.
Seuraava varmaan ehdottaa vatsakoukkuun laitettavan kalanpään tai pyrstön , kuten ameriikan ihmemaassa on tapana.
Oon hirviän pahoillani. Mut tasurin omat koukut hankaloittaa jonkunverran pilkintää kun pilkitään jopa alle puolesta metristä ja tasurille pitää antaa liikettä. Rupeaa pikkuhiljaa lakin alla keittämään kun useampi tasuri jää jään alle kiinni.Piatu kirjoitti:Mut kun tasurointia ajatellaan niin kyllähän kalan puntariin pitää tarttua eikä värikoukkuun.Lebajoe kirjoitti:Tuli joskus tehtyä tuollaisia kokeilu sarja silmälläpitäen Raippaluodon kevätaaposia.puukkoesa kirjoitti:
Jos se värikoukku on prioriteetti kalansaannissa niin silloin kyllä jo muuta tyyliä harrastaisin pilkkimisessä kuin puntarointia.
Seuraava varmaan ehdottaa vatsakoukkuun laitettavan kalanpään tai pyrstön , kuten ameriikan ihmemaassa on tapana.
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
En pahalla eilen kirjoittanut, mutta tosiaan mun mielestä ja tiedän että monen muunkin puntarintekijän mielipide on, että kalan pitää tarttua vekottimeen-se värikoukku on turhake ja pikkuaffenen kiusa.
Paljon tulee juteltua ulukomaanelävien kanssa ja tosiaan jenkkityyli on rapalan puntariin lykätä pienen kalanpää tai pyrstönpala vattakoukkuun kiinni.
Noita jään reunaan tarttumisia sattuu ja monikin on kehitellyt kaikenlaista niihin, itselläkin se on ns polttava aihe kun on reippaampi puntari protovaiheessa eli kutosen reikä on aika ahtaanpuoleinen sille....mutta kai se onnistui.
Noin jäänmittainen tapsi-leikarisysteemi on vallan toimiva ainakin asiakkaitten mielestä...tietää ainakin varoa milloin jööti on tulossa liki jäätä.
Mut jottain uuttakin;

By piatu at 2012-01-28
Paljon tulee juteltua ulukomaanelävien kanssa ja tosiaan jenkkityyli on rapalan puntariin lykätä pienen kalanpää tai pyrstönpala vattakoukkuun kiinni.
Noita jään reunaan tarttumisia sattuu ja monikin on kehitellyt kaikenlaista niihin, itselläkin se on ns polttava aihe kun on reippaampi puntari protovaiheessa eli kutosen reikä on aika ahtaanpuoleinen sille....mutta kai se onnistui.
Noin jäänmittainen tapsi-leikarisysteemi on vallan toimiva ainakin asiakkaitten mielestä...tietää ainakin varoa milloin jööti on tulossa liki jäätä.
Mut jottain uuttakin;

By piatu at 2012-01-28
Niistä tulikin kilo-ahvenen suupaloja
Pitäis ainakin koon riittää