"Tee se itse" tasurit
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Re: "Tee se itse" tasurit
Tuli tänään valettua ensimmäiset tasurit, itse ainakin olen tyytyväinen ensimmäiseen kokeiluun
ja jälkeen. Toki parannettavaa löytyy, mutta jostain se on aloitettava.
ja jälkeen. Toki parannettavaa löytyy, mutta jostain se on aloitettava.
- Liitteet
-
- tasurit 1.jpg (42.5 KiB) Katsottu 4647 kertaa
-
- karvapyrstö.jpg (55.2 KiB) Katsottu 4640 kertaa
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Niinhän nuo sanovat, että oikea puntarimies ei käytä kuin väkäsettömiä ja alakoukuttomia tasureita.
Itsellä on noita väkäsettömiä tasureita toistasataa, on puhtailla kruunukoukuilla varustettuna tasureita ja alakoukkumahdollisuudella varustettuja tasureita, joita kuitenkin uitan ilman alakoukkua ja sitten tietysti niitä värikoukuilla varustettuja tasureita.
Vähän tämmöistä sekoitusta.
Jos se kala ei ota päätykoukkuihin, niin silloin se ei ota, tarvitaan joskus värikoukku sinne alle.
Jos nyt joku haluaa sen värikoukun sinne tasurin alle killuvan, jokainen tekee tasureillaan mitä tahtoo. Jos ei halua niiden pikkusinttien ottamista ja kiusaamista, niin iskee kuutos tai neloskoon värikoukun alle, niin kyllä sintit vähenöö.
Itsellä on noita väkäsettömiä tasureita toistasataa, on puhtailla kruunukoukuilla varustettuna tasureita ja alakoukkumahdollisuudella varustettuja tasureita, joita kuitenkin uitan ilman alakoukkua ja sitten tietysti niitä värikoukuilla varustettuja tasureita.
Vähän tämmöistä sekoitusta.
Jos se kala ei ota päätykoukkuihin, niin silloin se ei ota, tarvitaan joskus värikoukku sinne alle.
Jos nyt joku haluaa sen värikoukun sinne tasurin alle killuvan, jokainen tekee tasureillaan mitä tahtoo. Jos ei halua niiden pikkusinttien ottamista ja kiusaamista, niin iskee kuutos tai neloskoon värikoukun alle, niin kyllä sintit vähenöö.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Ei aina..
Vedin kerran 16 lahnaa (lattaria) samalta reiältä 11cm tasurilla, jossa tais olla 8-koukku alla.
Pienempiin ei koskenukkaan, kuin ei myöskään lirppavehkeisiin jotka oli täkyjen takia matkassa
Vedin kerran 16 lahnaa (lattaria) samalta reiältä 11cm tasurilla, jossa tais olla 8-koukku alla.
Pienempiin ei koskenukkaan, kuin ei myöskään lirppavehkeisiin jotka oli täkyjen takia matkassa
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
- Kaimaani
- Viesti:
Kannattaa ehdottomasti lakkauksen helpottamiseksi toimia juuri näin, lanka tai joku ylijäämäkoukku runkoon, minkä poistaa esim. ennen viimeistä lakkakerrosta. Helpottaa hommaa huomattavasti, ja tulee parempi jälki myös....Lebajoe kirjoitti:Tuli joskus tehtyä tuollaisia kokeilu sarja silmälläpitäen Raippaluodon kevätaaposia.puukkoesa kirjoitti:
Luin kans ton erän jutun, ja tekasin tasuriaihioita, jossa takakoukku on korvattu suoralla rosterilangan pätkällä. Pitänee jossain vaiheessa laittaa tänne kuvia niistä. Joskus on tullu mietittyä sellastakin, että jättäis tasurista molemmat koukut pois, ja käyttäs runkoa vaan värikoukun uittoon...Mistä noita AriSalon lukkoja voi hankkia? löytyykö kuvaa jostain?
Pelittihän ne ihan kivasti. Sen minkä häviää etu- tai taka-koukussa sen voittaa reijälle kalan uittamisessa. Ainut miinus on lakkauksissa, varmaan kannattaa laittaa rosteri lanka myös eteenpäin ja katkaista lopuksi pois helpottaa lakkauksi varmaan rutkasti (itsellä ei ollut kuin taakse).
Piatulla komee hauki (?) pilkki. Paljonko on koukkujen väli? Itse ratkaisin tuon jäänreunaantarttumisongelman jättämällä omasta jättiläisestä keulakoukun pois, koska pidän muutenkin etukoukkua haukihommissa jokseenkin turhana, paitsi rakennusvaiheessa. Onhan niitäkin päiviä, että ainokaiset on kiinni ylähuulestaan keulakoukussa, mutta harvassa ovat kuitenkin olleet.
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44
- Varo halpoja kopioita -
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
150mm, tosa on pikkaisen vielä paino(tus) hakusessa kun kuitenkin keponen ja varmaan tietenkin takakoukku tulee karvan pidemmälle.Alunperin ajattelin rungonpituudeksi tota, mutta järki kuitenkin tuli kun saattaapi olla ongelman tapaisia isompana jo avannon koon takia.
Kuhapoijille alunperin tota kikkailin, mut maastotaimenen pyytäjäthän noita alkoi heti kyselemään.Tiedä vaikka ittekkin hauenpyyntiin innostustuisi.
Joka tapauksessa pitkästä aikaa itsellekkin oikein innostus tuli esiin ton kanssa pelatessa, mut katsellaan jos noi koe-eläimet tykästyisi ja saisi järkevän paketin kasaan.
Nahkahan tohon jokatapauksessa tulee, noi vooliot on vaan nopsaan tekaistuja häkkyröitä.
Kuhapoijille alunperin tota kikkailin, mut maastotaimenen pyytäjäthän noita alkoi heti kyselemään.Tiedä vaikka ittekkin hauenpyyntiin innostustuisi.
Joka tapauksessa pitkästä aikaa itsellekkin oikein innostus tuli esiin ton kanssa pelatessa, mut katsellaan jos noi koe-eläimet tykästyisi ja saisi järkevän paketin kasaan.
Nahkahan tohon jokatapauksessa tulee, noi vooliot on vaan nopsaan tekaistuja häkkyröitä.
- Kaimaani
- Viesti:
Aivan varmasti pelaa haukihommissa loistavasti, voisin sulta pari nahkapintasta vaikka lunastaa jossain vaiheessa, jos haluut myydä. Tulee varmaan hieno esim. särjennahkaisena. Tuskin niitä käyttää raaskii, mut olis kiva niitä ainakin kanniskella mukana jäällä
ja keulia kavereille! Ja tietty vertailla kalastavuutta omiin kötöksiin.
Alassuin käännetty peräkoukku toimii yhtälailla kuin "perinteinen" hauellekin. Joskus tuli itekin konstia muutamaan runkoon testattua, mutta kokeiluksihan jäi...vaan helpommin se tietysti tulee kalan kanssa ylös, tuosta kokoluokasta nyt puhumattakaan. Ja kasin luukulla helpottaa muutenkin kummasti, kutosella voi olla hankalaa kalan kanssa paksulla jäällä.
Alassuin käännetty peräkoukku toimii yhtälailla kuin "perinteinen" hauellekin. Joskus tuli itekin konstia muutamaan runkoon testattua, mutta kokeiluksihan jäi...vaan helpommin se tietysti tulee kalan kanssa ylös, tuosta kokoluokasta nyt puhumattakaan. Ja kasin luukulla helpottaa muutenkin kummasti, kutosella voi olla hankalaa kalan kanssa paksulla jäällä.
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kokeeks neljän sentin mallia levyperällä...

Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Eräällä lammella tapasin moneen otteeseen hauen tasuroitsijan 80/90-luvun vaihteessa, joka tasuroi omatekele rapalan näköisellä tasurilla. Kopio GFR-väristä ja muistaakseni koukkuineen pituutta oli 150 mm, kasituuman reikä, ja vapana oli delfin, käännettävällä takakahvalla(etu ja takahaarukka) muovinen.Piatu kirjoitti:150mm, tosa on pikkaisen vielä paino(tus) hakusessa kun kuitenkin keponen ja varmaan tietenkin takakoukku tulee karvan pidemmälle.Alunperin ajattelin rungonpituudeksi tota, mutta järki kuitenkin tuli kun saattaapi olla ongelman tapaisia isompana jo avannon koon takia.
Kuhapoijille alunperin tota kikkailin, mut maastotaimenen pyytäjäthän noita alkoi heti kyselemään.Tiedä vaikka ittekkin hauenpyyntiin innostustuisi.![]()
siiman 0,30 mm mono ilman peruketta, siihen mennessä yksikään hauki ei ollut katkaissut siimoo, ja suurin hauki oli ollut 3,7 kg roikan vedeltä.
Kokeilin sitten itsekin muutamalla reissulla, 0,30 mm mono ja delfin 7 cm SFC ja GFR rapalalla ja ilman peruketta.
Eräällä reissulla tuli 5 haukea. Olikohan se tämä reissu, kun aamulla olin aikaisessa ja rupesi kirkastumaan, tais olla joulukuun alkua, koiran ulkoiluttaja tuli kysymään, onko tässä lammessa kalaa, samassa hetkessä vetäisin rapalalla reilun puolen kilon hauen, joo, kyllä on.
Hauska tapahtuma oli, kun aattelin näköpilkkiä ja katella, että miltä se 7 rapalan SFC tasuri näyttää sameahkossa lampiveessä ja miten sitä pitää uittaa.
Rupesin mahalleni kierajäälle ja kuikailin avannnon reikään, Siimaa oli ulkona noin 80 cm, ja siellä se näytti erottuvan. Mukava sitä oli seurata. Yhtäkkiä tasurisi hävisi jonnekin näköpiiristä ja vetäisin nanosekunnissa vastaiskun ja levitin käteni suoraan ylös, ja pyöräytin pää pois tieltä ja samassa kuin raketti tuli noin puolen metrin korkeuteen noin 1kg hauki, ja heti irtos suupielestä ja noin 3 metrin päässä avannosta jäi räpyttelemään jäälle. Onneksi pyöräytin pään pois, ettei tasuri tullut silmään.
Olin hämmästynyt ja niin oli varmasti haukikin, että missä mä nyt olen? Ei kerinnyt siimaa puremaan poikki.
Taisi olla samainen reissu, kun pilkin ilman peruketta 7 cm GFR värillä, vetäisin siimaa metrin kelalta ja vapaa pudotus, ei kerinnyt suoristua, kun oli hauki kiinni. Muutama sekunti ja hauki oli jään toisella puolen.
Myöhemmässä vaiheessa rupesin tietty peruketta käyttämään, että siihen aikaan "kalliit" kuvat ei jää hauen suuhun.
Kyllä hauen pilkinnässä se peruke on ehdoton, mutta se äijä tasuroi ilman, . Äijä kun tahkoi reikää kasituumaisella monta kymmentä päivän aikana, niin oli reikiä mitä koettaa. Muistelen joskus, että ihan matalassa iski sillä noin 2 kg hauki, pääsi karkuun. Vettä jään alla oli noin 50 cm. Mutta kiva oli seurata äijän touhuja, tasurointitekniikka oli, puoli minuuttia per vesikerros, siinä ajassa hauki pitää iskeä, sitten reijän vaihto, kun niitä reikiä oli sitten porattuna, niin niitä oli keväällä hyvä käydä lävitse. Muutenkaan tuolla lammen matalalla puolen, vettä oli korkeintaan jään alla 3-3,5 metriä.
Tuli ehkä muistelut väärään osioon, eipä ollunna parempaakaan tekemistä juuri tällä hetkellä.
Tuommonen 150 mm tasuri ei ole haukihommissa liian iso, mutta vaatii sen kasituumaisen reijän.
Kuhalle tuntuu tuommonen 150 mm tasuri isolta, mutta kaippa se vauraampi kuha tuommosenkin huolii.
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 19:05:31 03.02.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Moro moro. Laitetaan nyt vähän omista tekeleistä kuvia, kun jaksoi jopa kuvailla pilkkejä.
Olen ollut sairaslomalla joulukuusta lähtien niin on ollut aikaa pläräillä näitä sivuja. On ollut huikea huomata millainen tason nousu on ollut topicin alku ajoista. No laitetaan nyt sitten niitä kuvia.
Ekana on ensimmäisiä kepeitä tältä pajalta. koko on 105mm koukusta koukkuun, runko+perälevy 90mm ja painoa on 31g.

Sitten muutamia kuvia wanhasta mallista isän toive väreissä, hilehomenoukka ja hileruskea.
Mitat on koukusta koukkuun 80mm, runko+levy 68mm ja painoa siunaantui 13g

Ottava väri ainakin merellä.

Pyytöjä valmiina mereen.

Tässä kuvassa pitäisi näkyä tuo selän väri.

Toni
Olen ollut sairaslomalla joulukuusta lähtien niin on ollut aikaa pläräillä näitä sivuja. On ollut huikea huomata millainen tason nousu on ollut topicin alku ajoista. No laitetaan nyt sitten niitä kuvia.
Ekana on ensimmäisiä kepeitä tältä pajalta. koko on 105mm koukusta koukkuun, runko+perälevy 90mm ja painoa on 31g.

Sitten muutamia kuvia wanhasta mallista isän toive väreissä, hilehomenoukka ja hileruskea.
Mitat on koukusta koukkuun 80mm, runko+levy 68mm ja painoa siunaantui 13g

Ottava väri ainakin merellä.

Pyytöjä valmiina mereen.

Tässä kuvassa pitäisi näkyä tuo selän väri.

Toni
Hyvä Toni! En malta odottaa että pääsee pajalöe!
Kyllä ku kahtelee mestareiden kädenjälkeä..huh huh. No lasketaampa sitten kerralla tämänkin aiheen tasoa oikein kunnolla..

Kuten kuvasta näkyy niin ei ihan perinteinen vaan kahdesta kuparilevystä tinattu litteä "tasuri" joka pääsee uimaan toivottavasti viikonloppuna. Ensimmäinen omatekele tasureiden saralla, Kohta pitää hommata muottisilikonit ja ruoeta tekemään ihan oikeita tasureita..
Muoks: tietysti reunat siistimäti kuvassa..

Kuten kuvasta näkyy niin ei ihan perinteinen vaan kahdesta kuparilevystä tinattu litteä "tasuri" joka pääsee uimaan toivottavasti viikonloppuna. Ensimmäinen omatekele tasureiden saralla, Kohta pitää hommata muottisilikonit ja ruoeta tekemään ihan oikeita tasureita..
Muoks: tietysti reunat siistimäti kuvassa..
Tuossa kuparisessa on "sitä jotain" vanhaa hyvää tekemisen meininkiä.
Vähän jos tekisi prässillä muotoja sivupelteihin, niin eihän siinä enää muotteja ja lyijyn valamista kaipaisi. Joskus mietin, että sillä tavalla voisi tehdä "kevennettyjä" tasureita niin, että keskelle jäisi ontto tila, jonka voisi täyttää jollain 2-komponentti tökötillä, jotta koukut ja langat pysyvät paikallaan.
Vähän jos tekisi prässillä muotoja sivupelteihin, niin eihän siinä enää muotteja ja lyijyn valamista kaipaisi. Joskus mietin, että sillä tavalla voisi tehdä "kevennettyjä" tasureita niin, että keskelle jäisi ontto tila, jonka voisi täyttää jollain 2-komponentti tökötillä, jotta koukut ja langat pysyvät paikallaan.
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Into ja kokeiluhalu se tärkein on 
Se pitäis kaikkien muistaa että mitään rajojahan ei vermeitten teossa ole ja pitäis kokoajan olla se "lapsenmielisyys" ja uteliaisuus tallella.
Kun on palava halu tehdä niin silloin tehdään niistä tarvikkeista mitä kotona on, sävelletään tehdessä ja välillä niillä saa jopa kalaakin. Ajan myötä se kädenjälki ja hifistelu tulee esiin eli nälkä kasvaa syödessä.
Itteä nykyisin suututtaa hillittömästi tämä nykyinen hoppu omissa hommissa kun ei aika tahdo riittää kaikenmaailman kokeiluihin enää.
Se pitäis kaikkien muistaa että mitään rajojahan ei vermeitten teossa ole ja pitäis kokoajan olla se "lapsenmielisyys" ja uteliaisuus tallella.
Kun on palava halu tehdä niin silloin tehdään niistä tarvikkeista mitä kotona on, sävelletään tehdessä ja välillä niillä saa jopa kalaakin. Ajan myötä se kädenjälki ja hifistelu tulee esiin eli nälkä kasvaa syödessä.
Itteä nykyisin suututtaa hillittömästi tämä nykyinen hoppu omissa hommissa kun ei aika tahdo riittää kaikenmaailman kokeiluihin enää.
Hieno!
tuosta sais vaikka mitä aikaan!
Kunnon kiilostus ja jotain aaltoa kylkiin nii jopas ois peli mitä ei kaikilla oo!
Häntään saattaa joku vähän jäykempi karva olla parempi, mutta eipähän tuostakaan tiiä miten hyvä on?
Hyvinkin jalostettavissa tappopeliksi, jos ei sitä jo ole!
Eikä oo sitä samaa mitä meillä kaikilla muilla...
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Itse tein kuukausi sitten pari tasuria näin, matsku on n. millin paksuista lyijylevyä jota on jääny tähteeksi perhonsidontamatskuista. Kalojakin näillä jo tuli 8)
- Liitteet
Sawolaxit Ry
Hienoja Rhs:llä!
Tässä huomaa, että jos vaappuja voi vuolla käsin, voi myös tasureita tehdä yksittäin. Sorvaamiset ja muotin valmistukset voi unohtaa, jos haluaa itselleen vaan muutaman kappaleen valmistaa.
Pieni ajatus tuli mieleen tuosta koukkujen ja selkä/vatsalenkin liimauksesta: kannattaisi varmaan tehdä koukkujen varteen, sekä selkälenkin langan päätteisiin pienet mutkat. Eli silloin langat ihan fyysisesti lukkiutuisivat epoksin sisään. Epoksi ei kuitenkaan niin kovaa tartu metalliin, etteikö suoraa lankaa sen sisältä pyörittämällä irti saisi. Sama homma pätee myös valurunkoisiin tasureihin.
Tässä huomaa, että jos vaappuja voi vuolla käsin, voi myös tasureita tehdä yksittäin. Sorvaamiset ja muotin valmistukset voi unohtaa, jos haluaa itselleen vaan muutaman kappaleen valmistaa.
Pieni ajatus tuli mieleen tuosta koukkujen ja selkä/vatsalenkin liimauksesta: kannattaisi varmaan tehdä koukkujen varteen, sekä selkälenkin langan päätteisiin pienet mutkat. Eli silloin langat ihan fyysisesti lukkiutuisivat epoksin sisään. Epoksi ei kuitenkaan niin kovaa tartu metalliin, etteikö suoraa lankaa sen sisältä pyörittämällä irti saisi. Sama homma pätee myös valurunkoisiin tasureihin.
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Kyllä tämä tästä alkaa muotonsa ja muutkin löytämään:

By piatu at 2012-02-06
Vieressä rojottaa verrokkina isompi normikeponen.

By piatu at 2012-02-06
Vieressä rojottaa verrokkina isompi normikeponen.
Rhs:n tekniikalla toteutin nuo omat protoni joista kuva tässä ketjussa sivulla 105.
Sen verran erona että lyijylevy kerroksia on melkein kolme, eli koukku kerros täytetty lyijyllä ja liimalla. Ja koukuissa lenkit paikallaan, eipähän karkaa kesken väsytyksen (jos) siihen vaiheeseen joskus pääsee...
Tosin nyt on muotti melkein vaiheessa tuon protoilun innoittamana!
Sen verran erona että lyijylevy kerroksia on melkein kolme, eli koukku kerros täytetty lyijyllä ja liimalla. Ja koukuissa lenkit paikallaan, eipähän karkaa kesken väsytyksen (jos) siihen vaiheeseen joskus pääsee...
Tosin nyt on muotti melkein vaiheessa tuon protoilun innoittamana!
Juuri JKV:n tekniikalla omat tekeleet, paisi että täyttö on pelkällä epoxilla.
Lyijylevyn korvas tiskipöydälle "valettu" tinalevy, josta voi saksia mieleisiä siivuja..
Lyijylevyn korvas tiskipöydälle "valettu" tinalevy, josta voi saksia mieleisiä siivuja..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Viimeistä sairaslomaviikkoa vietellään ja jotakin olen saanu tehtyäkin. Laitetaan kuvia nyt seteistä joita on tullut tehtyä viikonlopun ja alkuviikon aikana. Väreissä on perussuttua, jotain lainattua ja jotain kokeiluja (toivottavasti ei kukaan pane pahakseen) Tein sellaisen peiaatepäätöksen että rasioihin tulee vain 12 väriä normikokoa ( 12 lokeroa rasiassa) Ja kuusi väriä pienempää mallia, Loput "vanhat värit" hävittelen pois. Rupeaa kyllästyttämään kun löytyy rasioista 1kpl noin 30 väriä ja kuitenkaan eipä niitä kumminkaan tule kokeiltua kuin muutamaa väriä/ reissu. Tässä on nyt kumminkin ensimmäiset kuusi väriä joita tulee löytymään rasioista vastaisuudessa.
Laitetaan vielä loppukevennykseksi kuva uusista kepeistä.
Salakat
Roiskiskaijat

Hilesiniset

Hileruskeat

Hilemelekoheterot

Hilehoenoukka

Kevennys

Laitetaan vielä loppukevennykseksi kuva uusista kepeistä.
Salakat
Roiskiskaijat

Hilesiniset

Hileruskeat

Hilemelekoheterot

Hilehoenoukka

Kevennys

Hyvää settiä Lebajoella!
Tuolla on kaksi huippu tykkiä tänne "meidän" vesille. Tee heteroita myös maaliversioina. Itse pidän sitä vielä parempana, kuin hileversiota. Roiskiskaija pelaa kans mainiosti!
/Mika
Tuolla on kaksi huippu tykkiä tänne "meidän" vesille. Tee heteroita myös maaliversioina. Itse pidän sitä vielä parempana, kuin hileversiota. Roiskiskaija pelaa kans mainiosti!
/Mika
Jotain pientä taas pajalta ahvenen pään menoksi.. 

Velmies Väne:n runkoa lainasin!

Neljän sentin mallia menossa uittotestiin...

Ja läjä sukeltajia

Neljän sentin mallia menossa uittotestiin...
Ja läjä sukeltajia
Värikoukun uittimia. Eihän näitä tasureiksi kutsuta 
Siistiä settiä muilla!
Siistiä settiä muilla!
- Liitteet
-
- 1.JPG (31.45 KiB) Katsottu 4843 kertaa
-
- 2.JPG (34.67 KiB) Katsottu 4838 kertaa