Onkiraportteja

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Suurkalastaja

Re: Onkiraportteja 2010, 2011

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Illalla kävin taas suutariongella. :D Viiden tunnin aikana kaloja kävi rannalla 9 kpl, joka onkin paras kappalemäärä mitä olen yhdellä reissulla suutareita saanut. Suurin 1,51 kg, keskipaino 1,02 kg.
Alku oli tosi vaikea, loppua kohden tapahtumia alkoi kuitenkin tulemaan. Mm. paras putki reiluun viiteen minuuttiin 3 kalaa, väsytykset ja kuvaaminen mukaan luettuna. Kala oli heti kiinni kun ongen pudotti takaisin veteen.
Kaloista 8 kpl tuli kohon kanssa, jostain syystä yleensä paremmin toiminut pelkkä koukku + syötti ei nyt pelittänyt alkuunkaan.
4 kalaa väsytin perhosetillä, oli kyllä melkoista vääntöä! Yksikin vajaan 1,5 kg kala kiskaisi kerralla +20 m narua kelalta vaikka miten jarrutteli!
Hieno laji tää onginta. olen daivaassa

Kuva
Suurkalastaja

Laittakaas muutkin rapsaa ettei tarvii yksin kirjoitella! :D

Illalla kävin taas suutareita kiusaamassa. Nyt oli tosi vaikeeta.
Neljän tunnin reissulla kaloja kävi rannalla ainoastaan 4 kpl.
Keskipaino kuitenkin mukavat 1,45 kg. Suurin tykkipyrstö painoi 1,81 kg.
Seuraavan kerran ongelle varmaankin ensi viikolla.

Kuva
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Nättejä fisuja ja pirun mukavia kalastaa.
Meidän kotisivuille tupsahtelee joistain reissuista säännöllisen
epäsäännöllisesti rapsoja kuvineen. Tänne en niitä ole enään aikoihin
kirjoittanut. Omat sivut toimivat eräänlaisena kalapäiväkirjana, toisin
kuin nämä keskustelufoorumit mulle.
Pepe_London

Viesti Kirjoittaja Pepe_London »

Suurkalastaja kirjoitti: 4 kalaa väsytin perhosetillä, oli kyllä melkoista vääntöä! Yksikin vajaan 1,5 kg kala kiskaisi kerralla +20 m narua kelalta vaikka miten jarrutteli!
Hieno laji tää onginta.
Mielenkiintoista tää kaikkien hehkuttama särkikalojen hirveä taistelutahto... Itellä, ei ole yhtäkään särkikalaa perholla tullut vielä vastaan, joka olisi jaksanut vetää edes rannalla/veneessä ulos vedettäny olleet muutaman lisämetrin heittosiimaa sormien välistä.. :mitaviddua: Settinä ollut 5-luokan perhokamat ja kalatkaan ei myöskään ole ollu mistään pienimmästä päästä. (mm. 2.1kg suutari, 2kg säyne, monia monia kymmeniä lahnoja 1-1.5kg välissä) Jokainen kala on ollu semmoinen, että huikea tradegia on päättynyt 30s tärpistä kalan kelahdettua kyljelleen pinnalle haukkaamaan happea. Ainut poikkeus 5kg hauki, joka sai tuon 5-luokan setin melko mutkalle ja piinaavia minuutteja katselemaan. :mulko:

Edit: koskessa tosin 1.7kg lahna ja 1.3kg turpa olivat kivoja veijareita. Tai tuo lahna ny tuli virpalla liitsin kanssa.
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Tuohan nyt hyvinkin riippuu kuinka kovalla kädellä noi fisut vedetään ylös.Jos on vaikka kela vermeet niin eihän tuollanen parikilonen paljon kummittele ,jos siimakin vielä rouheempaa...Mulla ongissa tapsit 0,12 kun olen suutari/ruutana jahdisa ,joten noilla ei ainakaan liikaa pysty käskyttää.

Joka tapauksessa helkkarin hyvä suutari mesta Suurkalastajalla...Meidän tarvis rehvata joskus kun olen tulossa sinne päin...Tuo kyl näyttää niin rehevältä etten tiedä saanko noilla mun vermeillä kaloja tuolta ylös :mitaviddua:

Mitään karppi vermeitä en ala parttii virittelee...
Janottaa nii että suu pölisöö...
Pepe_London

Viesti Kirjoittaja Pepe_London »

Holkkipolvi kirjoitti:Tuohan nyt hyvinkin riippuu kuinka kovalla kädellä noi fisut vedetään ylös.Jos on vaikka kela vermeet niin eihän tuollanen parikilonen paljon kummittele ,jos siimakin vielä rouheempaa...Mulla ongissa tapsit 0,12 kun olen suutari/ruutana jahdisa ,joten noilla ei ainakaan liikaa pysty käskyttää.
Taisin mainita viestissäni 5-luokan perhovermeet, jotka virveliskaalasssa korkeintaan tarkoittaa light-vermeitä omasta mielestä. Perukkeenakin on eri paksuista monoa joka ohenee lopulta 0.14 paksuuteen, niin ei tuollakaan hirveästi käskytetä mielestäni. :wink: Enkä liiemmin ole joutunut edes käskyttämään, kun 30s kuluttua on saanut surffilautana vetää pintaa pitkin kuollutta esittävää särkiheimon rutkulia. Taitavat vain pelästyä naamaani sen verta, että heittävät olevinaan veivit. :lol:

Tai no virallinen mato-onki on kyllä vempain, jolla tuon kokoluokan kalat olisivat vähintäänkin mukavia. Muutamasta kokemuksia ja paskathan niiden kanssa meinas tulla housuun. :mrgreen:
Holkkipolvi

Niimpäs olitkin maininnu.Mulle noi perho luokat ei kerro hölkäsen pöläystä :) Kyllä mä sanon et jos lyödää reilu kilonen suutari normi telkkari onkeen, niin ei se kyl "lahnana" sieltä samantein nouse.Toki kahen käden otteella ehkä herää pahvi

Kyllä mun saamat suutarit on laittanu hyvin kampoihin ,mut mä tykkäänki naatiskella ku fisu kiinni...Tänä kesänä ei ole kerenny heittää yhtää suutari/rutku reissua :evil: :evil:
Stickan
Viesti:

Toki se on kamojen järeydestä kiinni, mitä vastusta saa. Silti uskallan väittää, ettei Suomen vesistä löydy suutaria vahvempaa kalaa kokoluokassaan. Aika paljon on otantaa nimenomaan muista lajeista ja nuo veijarit kyllä potkivat siiman jatkeena ihan omalla tavalla. Siinä haavivaiheessa, missä esim. saman kokoluokan meritaimen kääntyy kyljelleen alkaa vasta suutarin rundi.

Moni hehkuttaa lohta, jota minäkin olen kalastanut. Onhan ne upeita hetkiä, kun taistelevaa lohta vastaan saa vapaa pidellä. Olen kuitenkin kokenut parempaa ja vielä järeämmillä vehkeillä, millä olen lohta kalastanut. Tärppivälikin samaa luokkaa. En suosittele kenellekkään.
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Oks feederi ja maissi tuossa suutarihommassa the shit? Muutenkin kiinnostas laajemmin, miten, milloin ja millä? Miss:llä ei niin väliä.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
jka

Viesti Kirjoittaja jka »

Feederi ja maissi toimiva ehkä paras metodi, jos ei järjettömästi muuta pikkukalaa.

Touko-syyskuussa, jostain kasvuston läheltä 0,5-3m vedestä. Joskus kauan sitten tämmöisen tein ja perusasiat on kai tossa mainittu: http://sportfishingmagazine-fi.axventur ... nginta.htm. Kysele jos ei noilla aukea,

Mitä taisteluun tulee. Suutari on kova, mutta lahnasta ja säyneestä ei kunnon taistelijaa saa. Mutta monesti ovat huomattavasti haasteellisempia pyydettäviä, kuin lohikalat. Ja tässä puhutaan isoista yksilöistä. Tuhat silppua saa kyllä helposti, mutta niin alamitta taimenenkin. Mutta kuten kajakkimies ylhäällä totesi en voi suositella.
-jka-

"The chase is better, than a catch"
Holkkipolvi

Turpa vääntää kuulemma kans kovaa? En ole saanu kun muutaman pienen onki treeneissä.Täällä Keski-suomessa noita mokomia ei ole.Mä ku olen partilla noita suutareita kalastanu ,niin kun kalat menee yli kilon niin useamman minuutin sellasen kans saa vääntää.Toki jos parttiin lyö kunnon nauhat niin tulee se nopeamminkin ,mut mä tykkään naatiskella :kelaa:

Niillä on kokosekseen muuten tosi pienet silmät.Duunit loppuu kuukauden päästä niin sit täytyy heti painua mestoille.Nyt siellä alkaa suurimmat oleen kohta 3 kilosia.Rakentelinkin parttiin jo uudet vermeet noita otuksia varten.

Tänä kesänä olis tavote saada samasta lutakosta karppi/suutari enkka....Viddu ku pääsis jo =P~
Suurkalastaja

Holkkipolvi kirjoitti: Joka tapauksessa helkkarin hyvä suutari mesta Suurkalastajalla...Meidän tarvis rehvata joskus kun olen tulossa sinne päin...Tuo kyl näyttää niin rehevältä etten tiedä saanko noilla mun vermeillä kaloja tuolta ylös :mitaviddua:
Ilmottele vaan kun olet tulossa niin lähdetään ongelle jos sattuu aikataulut kohdilleen. :D Lumpeita on tosiaan jonkin verran onkipaikan ympärillä, joten pitkällä spurtilla kalaa pääsee sinne helposti.
Uskoisin että partilla pärjää ihan kivasti vaikka en sellaista vehjettä ole ikinä kokeillutkaan. :)
Stickan kirjoitti:Toki se on kamojen järeydestä kiinni, mitä vastusta saa. Silti uskallan väittää, ettei Suomen vesistä löydy suutaria vahvempaa kalaa kokoluokassaan.
Olen Stickanin kanssa ihan samaa mieltä. Ei ole omalle kohdalle osunut kokoisekseen yhtä kovaa taistelijaa. Esim. saman kokoinen taimen on ihan mopo verrattuna suutariin. Tosin en ole luonnontaimenta virtavesistä kalastanut, kokemusta vain (istutetun) järvitaimenen uistelusta. Muut saamani särkikalat eivät myöskään ole yhtä vahvoja olleet. Lahna on kokemukseni mukaan laiska tapaus siiman päässä, säyne jaksaa sentään vähän vääntää. Tosin suutarimaisia spurtteja ei säynekään tee, vaan on enempi paikallaan junnaaja.

Suutaria onkiessa käytän mahdollisimman kevyitä välineitä ja nautiskelen väsytyksistä. Ostin halvan perhovavan ja -kelan vain sitä varten että saisin kokeilla miltä tuntuu suutarin väsytys sellaisilla välineillä. KABANOSSI oli väsytellyt ruutanoita perhosetillä ja hauskaa oli kuulemma ollut, joten siitä se ajatus sitten lähti. :D Enkä kadu, on meinaan pirun hienoa väsyttää suutareita löysällä perhovavalla! Myöskin 4 m televapaa pidän mukana vain sen takia että sillä on niin hauska väsytellä kaloja. Siinä unohtuu kaikki muu kun taistelee vapa mutkalla useita minuutteja todellisen taistelukalan kanssa.

Kireitä!
Viimeksi muokannut Suurkalastaja, 23:42:36 03.08.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suurkalastaja

-
KABANOSSI

Viesti Kirjoittaja KABANOSSI »

Joo, kyllä perho kamppeilla on mukavaa väsytellä :)

Edellis viikonloppuna tuli käväistyä kahden illan/yön verran onkimassa ruutanoita.
Kohteena oli matala suojärvi, jossa ruutanaa oleskeli...
Vanilliinilla höystettyä maissia kylvin veteen ruutanoiden toivossa. Tunnin-kahden odottelun jälkeen epätoivoilu palkittiin, kun vedestä nousi 650g ruutana, joka nosti omaa enkkaa 40grammalla :lol: Pian tuon jälkeen nousi 540, 550 ja 500 rammaiset. Puolenyön jälkeen oli paljon vientejä, mutta ainoaksi rantautuneeksi jäi 670g. Tämän jälkeen lähdinkin...

Seuraavana päivänä jonkinverran aikaisemmin mestoilla (19:00)
Tapahtumia oli hyvin n.22:00 asti, jonka jälkeen hiljeni selvästi.
Ruutanoita nousi lähemmäs 10 kpl, mutta koko oli hiukan pienempää, kuin edellis iltana, yksi ahvenkin tuli maisilla.

670g
Kuva
Perho kamppeilla
Kuva
maissilla
Kuva
Stickan
Viesti:

Pojat parturiin...
sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Stickan kirjoitti:Pojat parturiin...
röpesin
KABANOSSI

Mikäs se sellane on :mitaviddua:
Holkkipolvi

SM skabat meni päin hanuria.Rahaa ei palanu kun 800 egee.Ihanan halapaa tää onkiminen herää pahvi
Suurkalastaja

Tänään kävin reilu kolme tuntia onkimassa suutaria.
Heikkoa oli, kalaa ei mäskillä oikein näkynyt eikä siiman päässäkään tapahtunut juuri mitään. Paitsi särjet häiritsivät ongintaa. :evil:
Ensimmäisen tunnin aikana tuli pari pientä suutaria, suurempi 910 g.
Sitten menikin pari tuntia tosi hiljaisissa merkeissä. Olin jo valmis luovuttamaan kun koho vihdoin painui hitaasti pinnan alle suutaritärpin merkiksi.
Hetken aikaa joutui väsyttämään perhovälineillä, kala pisti nimittäin tosi tiukasti vastaan. Rannalle nousi 1,58 kg suutari, vaikean illan pelastaja. olen daivaassa En ole kokoisekseen yhtä kovaa taistelijaa ennen tavannut. Harvoin isommatkaan suutarit vääntävät yhtä kovaa siiman päässä.
Tuon kalan jälkeen sai lähteä hyvillä mielin kotiin.

Kuva
KABANOSSI

Nättiä kalaa :)

Edelliseltä onkireissulta videota:
https://www.youtube.com/watch?v=VbVMEfL3g1o
kitkaton

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

KABANOSSI kirjoitti:
Mikäs se sellane on :mitaviddua:

No kaikki parturithan on H,,,,,,,a , mutta kaikki H,,,,t ei oo partureita, joten
poijjaaat oppiin . :tissit esiin: :buahaha: :byääääh:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Holkkipolvi

Olis tuollanen ylimääränen käyttämätön pakki ylimääräsenä http://www.mh-toimi.fi/tuotteet/6-onkit ... compistuin Kellekkään tarvetta?
Holkkipolvi

Viikonloppuna jahtaaa tänä kesänä eka kertaa ruutanaa/suutaria ja karppia olen daivaassa
juhamj

Viesti Kirjoittaja juhamj »

Tuutko nurkille?
Arvaa vittu mitä? PATASYDÄN!
Holkkipolvi

Juu kyllä perjantaina auto startaa sinne suuntaa ,ja sunnuntaina sit takas....Olispa päässy lähtee perjantaina jo amusella mu ku ei :?
Vastaa Viestiin