Pyhäselkä 2012

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
MalliKuha

Re: Pyhäselkä 2012

Viesti Kirjoittaja MalliKuha »

Morjesta pöytään. Vähän menee eri järven puolelle nää mun jutut tällä kertaa mutta jos sen sallitte. Joo eli nyt sitä taas kerkes pitkästä aikaa hermoja lepuuttaa järvelle ja siimoja kiristelee. Oltiin vkoloppu parin kaverin kanssa minun veneellä paasivedellä punalihaisen perässä eikä reissu ihan huonosti mennytkään. Koko reissun aikana saatiin n. 20 taimenta ja järväriä yhteensä. Kuvan järvilohi 67cm ja 3,14kg. Uistelu välineinä tällä erää 10 pikkuplaanaria, hk-varman perusvaaput ja kaksi takilaa joissa houkutuslevyjen takana lusikat. Kuvan kala otti perävirrasta noin 15m päästä ja veti siinä heti alkuun jonkun 30m siimaa ulos ja kävi kerran varmaa yli metrin korkeudessa ja veti muutenkin komeita loikkia. Uisteltiin mäntysaari-papinsaari-käärmeniemi-kelloluoto-rajasaari-pieni papinlahti linjaa melkein koko ajan. Joo se on tuo pyhäselkä nykyään aika tyhjä lohikaloista tai ei mun taidoilla ainakaan kovinkaan antoisa ole ollut enää vuosiin. Pienen ikäni olen pyhiksellä kalastanut ja joskus -90 luvulla sieltä saikin melko hyvin kirkaskylkisiä. Joitain sattuma kaloja tietysti aina välillä tulee mutta todella heikosti. Mielummin keskityn hauen C&R kalastukseen syksyllä jos ei jaksa etemmäksi lähteä koska isoa haukea on täällä PALJON. Syön tietysti haukeakin ja otan yleensä aina väh. yhden ruokakalan.
Liitteet
lohi.jpg
lohi.jpg (55.08 KiB) Katsottu 2838 kertaa
Perddi

Viesti Kirjoittaja Perddi »

Jep jep.. hyvinhän tuota on noussu jalokalaa. Itse olen käynyt höyskällä ja vetäny hk-varmaa ja jm-uistinta.. muutamia järväreitä on tullut per reissuja tapahtumat on keskittyny jm-uistimiin. Käväsin tuossa alkusyksystä kesoselta ostamassa repullisen taimen tikkuja, mutta tällä hetkellä niiden saldo on kaksi karkuutusta väriin t2.. oon kokoillu hilepintaisia, hologrammeja, maalattuja, tinapapreita ja kromipintaisia, mutta toistaiseksi kehnoin tuloksin. Pystytkö pistää vinkkiä mitä hk-varmaa sitä kannattas milläkin kelillä vetää..?
MalliKuha

Viesti Kirjoittaja MalliKuha »

Tuntuu että tuo värihomma on niin tuurissaan ja siksi oon vetäny aina melkeen kaikkia värejä sekaisin niin kuin nyttenkin vedessä oli yhteensä väh. 12 uistinta ja värit ristiinrastiin. Tuo paras kala tuli hk-taimen 10cm kromipintaisella missä punanen selkä ja kromi mahassa. Minusta jotenkin on pitemmän päälle ruennu tuntumaan että enemmän vaikuttaa tuo itse uistinmallin valinta ja sit miten hyvin tuon saa uimaan kun tuntuu että yksikään hk ei ui samalla tavalla ainakaan mun vetovauhdeilla kun vene kulkee min 4,5km/h tyynessä ja pienikin myötänen aiheuttaa sen 5,8km/h (plotterilla) vauhdin. Nytkin aloitettiin vähän seka uistimilla mutta kun tuo hk-taimen rupes toimii niin kaikkiin semmoset. Jos värin valintaan jotain eroa oon huomannu niin nuo kromipintaiset on kyllä saanu melkohyvän maineen mun pakissa. Vois olla että tuohon värihommaan pääsis paremmin sisälle jos kerkeis tekemään useammin noita reissuja mutta kun hyvänä syksynä pääsee max. 4 kertaa kunnon lohiapajille niin tuntuu että aina saa opetella kaiken uudestaan. Pyhäselältä tuli muuten 'aivan vahingossa' joskus kuukausi sitten 56cm taimen isolla kuha-karikolla ja siinäpä ne olikin taas vuoden lohikalat täältä kun tuntuu että ei niitä vaan ole pyhäselässä. Kuha ois ollu se mitä haettiin mut meneehän tuokin :).
Lihamylly

Viesti Kirjoittaja Lihamylly »

Juu, niinhän se taitaa olla ettei Pyhäselkä ole se kylän lohivesi, MalliKuhan kokemus vahvistaa muilta vanhoilta konkareilta kuultua.

Haukeen olen joo keskittynytkin. Hieman on hakemista ollut, mistä se syyskylmällä löytyy, kun alkaa olla vesi vissiin läpeensä samoissa asteissa?
5,55kg ja 4,3 kg on suurimmat syksyn annit olleet, mutta tosiaan aika harvakseltaan osuu enää, pienempikin.

Osaisiko MalliK tai joku muu lammikolta jo kokemusta omaava vihjaista kannattaako sitä näin syksyllä haravoida kolmosen vai kutosen syvyyksiä? Vai jotain siltä väliltä? :)
Vai suoraan selille syvän päälle?
Perddi

Viesti Kirjoittaja Perddi »

Joo, käväsin tuossa äsken kesosen luona hakemassa viikonlopun ruunaan reissulle lohia/kirjoja ja samalla tarttu muutamia uusia taimentikkuja, jotka ovat toimineet kuulemma pielisellä ja höyskällä. Taimen tikulle kuulemma optimi vetonopeus olisi 3,5-4,5 km/h.. ei taida sitä punaselkäistä olla enää kesosen listalla vai oliko se tuo väri t44? Joo mutta huomenna höyskälle kokeilemaan jalokalan pyyntiä. Ja pitää se varmaan tuossa ensiviikolla käydä kokeilemassa taimenen pyyntiä pyhäselältäkin..
Lihamylly

Viesti Kirjoittaja Lihamylly »

Yliylihuomenna päässään pilkille. Ettäs tiedätte.
Vastaa Viestiin