Kelkat ja vetopiste

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Supilakki

Kelkat ja vetopiste

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

En löytänyt paikkaa ja en viitsinyt uutta keskustelua perustaa :oops: . Mutta laitetaan tänne vaikka liittyykin kalastukseen.

Miten isojen kelkkojen kanssa vetopiste vaikuttaa vetoon/kelkkojen sivulla pysymiseen ? . Olen käyttänyt aina samaa pistettä, mutta tuli vaan näin mieleen että olisikohan hyötyä raksien kanssa lisätä vetoa ja auttaisiko se käännöksiin ? . Onko tuo nyt niin, että takimmaiseen reikään kelkasta katsottuna kun laittaa niin on maksimi veto päällä ?'

mode-edit: siirretty KALASTUS-osiolle
Herra 47

Re: Kelkat ja vetopiste

Viesti Kirjoittaja Herra 47 »

Joo. Vetopiste taaemmas -> kelkat vetää kovempaa sivuille. Kovempaa vetävät kelkat eivät myöskään jää käännöksissä niin paljon jälkeen. Sitä en tiedä, mitä etua tai hyötyä tuolla säädöllä sitten on erityisesti raksiuistelussa.
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera
turskaarska

Viesti Kirjoittaja turskaarska »

Joo kyllä.
Supilakki

Joo, kiitti, kun tätä mietittiin viimekalareissulla ja kummallakin oli eri mielipiteet vetopisteen vaikutuksesta niin jätettiin säätämättä . Ajattelin koventaa vetoa, koska rakseja vedän hitaammin kuin esim. vaappua, niin tuntuu kelkat jätättävän helpommin, varsinkin mutkissa... Muutenkin pidän suhteessa leveämmällä välillä kelkkoja kuin hauki/kuha touhuissa niin olis kiva päästä kääntymään vähän nopeammin takas ottipaikoille.
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Hidas vauhti ja leveellä olevat kelkat ja sulla
tulee fysiikan lait jo käännöksessä vastaan.

Ellei sitten satu olemaan supervetävät kelkat...
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
ruben

Viesti Kirjoittaja ruben »

Supilakki kirjoitti:Joo, kiitti, kun tätä mietittiin viimekalareissulla ja kummallakin oli eri mielipiteet vetopisteen vaikutuksesta niin jätettiin säätämättä . Ajattelin koventaa vetoa, koska rakseja vedän hitaammin kuin esim. vaappua, niin tuntuu kelkat jätättävän helpommin, varsinkin mutkissa... Muutenkin pidän suhteessa leveämmällä välillä kelkkoja kuin hauki/kuha touhuissa niin olis kiva päästä kääntymään vähän nopeammin takas ottipaikoille.

itsellä käytössä lohirosvot johon olen lisännyt raksijarrut eli lisäsiivet kelkoihin. auttaa käännöksissä pitämään sisäpuolen kelkassa vetoa paremmin ja nousemaan nopeammin takas rinnalle. kiinnityspisteenä olen pitänyt toiseks taaimmaista reikää.
Jussijii
Sisävesiswedu

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Käännöksistä oikaistaessa, varsinkin tosi tiukista, saattaa kelkan uintiinlähtö olla vähän hittaanpuoleista. Tähän auttaa jos vetopisteen tuo jollain kiinteällä tangolla ulommas kelkan kyljestä. Näin kelkan tangon päässä olevan vetopisteen ja rungon välinen momentti auttaa rytkäyttämään kelkkaa het jo oikeaan vetosuuntaan sillä ekalla pienimmälläkin voimalla joka jaksaa kelkkaa kääntää.
Ei edelleenkään siis auta tilanteessa jossa ei vetoja ole ollenkaan, mutta nopeuttaa kelkan rynnimistä 'omalle paikalleen' tosi tiukan käännöksen jälkeen.
Supilakki

Haukkivesku kirjoitti:Hidas vauhti ja leveellä olevat kelkat ja sulla

Joo, tämä tiedossa :) . Nykyiselläänkin pärjätään, mutta aattelin jos sais helposti pikkusen paremmaksi veto-ominaisuuksia, kun ei oo juuri tullut testailtua vaan menty aina samalla vetopisteellä. Käytössä on Jiiceen isot (muovisuksiset)kelkat.

ruben kirjoitti: itsellä käytössä lohirosvot johon olen lisännyt raksijarrut eli lisäsiivet kelkoihin. auttaa käännöksissä pitämään sisäpuolen kelkassa vetoa paremmin ja nousemaan nopeammin takas rinnalle. kiinnityspisteenä olen pitänyt toiseks taaimmaista reikää.
Olisiko tälläisistä mitään kuvaa ?

Jussijii kirjoitti:Tähän auttaa jos vetopisteen tuo jollain kiinteällä tangolla ulommas kelkan kyljestä. Näin kelkan tangon päässä olevan vetopisteen ja rungon välinen momentti auttaa rytkäyttämään kelkkaa het jo oikeaan vetosuuntaan sillä ekalla pienimmälläkin voimalla joka jaksaa kelkkaa kääntää.
Tämä olisikin helposti toteutettavissa.

Täytyy tosin eka kokeilla miten nuo käyttäytyy maksimivedolla takimmaisesta reijästä vedettynä.
Supilakki

Supilakki kirjoitti:
Haukkivesku kirjoitti:Hidas vauhti ja leveellä olevat kelkat ja sulla

Joo, tämä tiedossa :) . Nykyiselläänkin pärjätään, mutta aattelin jos sais helposti pikkusen paremmaksi veto-ominaisuuksia, kun ei oo juuri tullut testailtua vaan menty aina samalla vetopisteellä. Käytössä on Jiiceen isot (muovisuksiset)kelkat.

ruben kirjoitti: itsellä käytössä lohirosvot johon olen lisännyt raksijarrut eli lisäsiivet kelkoihin. auttaa käännöksissä pitämään sisäpuolen kelkassa vetoa paremmin ja nousemaan nopeammin takas rinnalle. kiinnityspisteenä olen pitänyt toiseks taaimmaista reikää.
Olisiko tälläisistä mitään kuvaa ?

Jussijii kirjoitti:Tähän auttaa jos vetopisteen tuo jollain kiinteällä tangolla ulommas kelkan kyljestä. Näin kelkan tangon päässä olevan vetopisteen ja rungon välinen momentti auttaa rytkäyttämään kelkkaa het jo oikeaan vetosuuntaan sillä ekalla pienimmälläkin voimalla joka jaksaa kelkkaa kääntää.
Tämä olisikin helposti toteutettavissa.

Täytyy tosin eka kokeilla miten nuo käyttäytyy maksimivedolla takimmaisesta reijästä vedettynä.

Edit: Näen jo sieluni silmin toteutuksen mun kelkoissa joissa vetopistettä tuotu ulommaksi tangolla jossa jousi vetää tangon päätä taakse. Kun vetoa on tarpeeksi tanko tulee suoraan sivulle ja kun veto pienenee, jousi vetää tankoa taaksepäin jolloin kelkan veto kasvaa :)

Tein äkisti myös työpiirrustukset ajatuksesta...
Liitteet
Kelkka.jpg
Kelkka.jpg (14.16 KiB) Katsottu 5199 kertaa
williami

Viesti Kirjoittaja williami »

tuohan on mielenkiintoinen ajatus..pitääpä ottaa plaanarisuunnittelussa harkintaan :D joidenkin olen nähnyt käyttävän myös puolen metrin pätkää joustavaa kuminarua kelkan ja vetosiiman välissä. käsittääkseni tasoittaa kulkua nimenomaan kovemmassa kelissä. tuo jousitettu vetoaisa on kyllä jatkokehittelyn arvoinen ajatus.. :D
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

williami kirjoitti:tuohan on mielenkiintoinen ajatus..pitääpä ottaa plaanarisuunnittelussa harkintaan :D joidenkin olen nähnyt käyttävän myös puolen metrin pätkää joustavaa kuminarua kelkan ja vetosiiman välissä. käsittääkseni tasoittaa kulkua nimenomaan kovemmassa kelissä. tuo jousitettu vetoaisa on kyllä jatkokehittelyn arvoinen ajatus.. :D
Minä käytän tuota kuminarun pätkää kelkan ja vetonarun välissä. Ilman tuota tahtoo vetonaru pätkähdellä poikki kovassa kelissä, kun on hyvin vetävät isot kelkat. Myös vetonarun kiinnityspiste veneessä on kovilla jatkuvassa rynkytyksessä, ilman tuota kumin pätkää. Lisäksi kumin ja vetonarun liitos toimii hyvänä stopparina, ettei laukaisijat pääse vahingossa valumaan kelkkaan saakka ja sotkeudu siihen.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Supilakki

Millaista kuminarua olette käyttäneet, taidan kokeilla vielä tuota tässä syksyn viimeisillä reissuilla, jos jäät ei yllätä. Toimiiko perus "mustekala" ?
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Supilakki kirjoitti:Millaista kuminarua olette käyttäneet, taidan kokeilla vielä tuota tässä syksyn viimeisillä reissuilla, jos jäät ei yllätä. Toimiiko perus "mustekala" ?
Riippuu kelkasta. Pitää olla kuitenkin niin jämkkää, että jää reilusti joustovaraa. Venetarvikeliikkeistä löytyy eri paksuisia.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
sutari

Viesti Kirjoittaja sutari »

Mulla Merirosvoissa 10mm kumiköyttä 2m pätkät plaanareissa, 8mm kokeilin rispaantui aikas nopeasti.
Metritavarana löytyy ainakin Etrasta ja Bauhaussista.
sutari

Viesti Kirjoittaja sutari »

Mainittakoon vielä että kiinnitys syytä laittaa tupla rst klemmareilla, muuten saattaa aueta.
Vastaa Viestiin