Olen etsinyt tietoa erilaisista vaappumaaleista, mutta en ole vielä päässyt lopulliseen päätökseen. Uskon että moni muu aloitteleva ruiskuttelija pähkäilee samojen asioiden kanssa, joten jääköön tämä topic heillekin avuksi. Maaleihin uppoo heti kättelyssä sen verta oravannahkoja kiinni että ois kiva onnistua ekalla kerralla..
Tarjollahan on ilmeisesti seuraavat vaihtoehdot:
Vaappumaaleista vesiohenteinen vs. liuotinohenteinen, sekä haastajana automaalit.
Omat maalaustilat eivät ole kovin hyvin tuuletut, joten mieli tekisi valita vesiohenteiset maalit, mutta olen kuullut, että liuotin maaleja pidetään helppokäyttöisempinä ja toimivampina. Automaalit ovat ilmeisesti nykyään myös vesiohenteisia, mutta niissä käytetään erillistä kovetinta, mutta ovat ilmeisen laadukkaita.
Tarkotuksena ois maalailla ruiskulla jossa on 0,3mm suutin ja sekä tehdä pohja+pintalakkaus cabin lakkalla. Vaappuja teen omaan käyttöön, arviolta 20-30 vaappua vuodessa (kunnes homma lähtee lapasesta). Otan enemmän harrastuksena kuin omien kalastusvälineiden tekemisenä, joten ois kiva jos maalausjälki miellyttäis silmää
Maaleista olen miettinyt cab, createx tai joku automaali. Tai joku muu, mikä?
Cab ja Createx maalien litrahinnat on aika suolasia, löytyyks mitää halvempia vaihtoehtoja?
Entä saako minkälaista maalia/maalausjälkeä jos sekoittelee itse väripastasta ja lakasta sopivat sävyt?
Miten maalien ominaisuudet eroavat toisistaan?
-yhteensopivuus esim. cab lakan kanssa?
-kuivumisnopeus: a) ennen uutta maalikerrosta b) ennen lakkausta?
-säilyvyys? (Pienet maalaus määrät nii kuivuvatko herkästi purkkeihin)
-työnjälki (valumisherkkyys, roiskeherkkyys)?
-ruiskun putsattavuus ko. maalin jälkeen?
-automaalien kokonaiskustannukset?
-automaalien kovettimen kanssa pelailu, onnistuuko pienten maalimäärien sekoittaminen vai tuleeko paljon hukkaa?
Tiedän, että kokemus ja harjoittelu tekevät mestarin, mutta ois mukava jos välineet ja materiaalit toimisivat niin hyvin, että heikoimmaks lenkiksi jäisi alussa aloittelevan maalarin taidot.
Kiitos jo etukäteen asiallisista neuvoista ja keskustelusta.