Siian onginta sisävesillä

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Korekooni
Paikkakunta: Fyysisesti suurtsadin alue, henkisesti Päijät-Häme. Aina.

Siian onginta sisävesillä

Viesti Kirjoittaja Korekooni »

Terve vaan,

Avataanpa uusi aihe siian onginnasta sisävesillä. Kaikki varmasti tietävät että siian onginta on yleistä merialueilla aikaisin keväällä ja saalistakin saadaan. Onko kukaan perehtynyt tähän lajiin sisävesillä? Kokemuksia? Niksejä? Onko kukaan pohjaongen lisäksi kokeillut myös koho-onkea? Kommentit myös nollasaaliista tärkeitä, jotta saisimme kuvaa miten yleisiä onnistumiset ovat.

Itse olen lajia Keski-Päijänteellä jonkin verran kokeillut tosin vaihtelevin tuloksin. Muutama vuosi sitten pohjaongella oli ihan hyvät saumat siikoihin ja virtaisasta salmesta josta kalastin saattoi huhti-toukokuussa saada muutamia siikoja päivässä. Parin viime vuoden aikana siikakannat ovat tosin heikentyneet siinä määrin että kaloja ei satu enää edes joka päivä kohdalle.

Olen yrittänyt tavoittaa siikoja myös koho-ongella mutta tämä on osoittautunut vaikeammaksi. Keväällä en ole tällä tavoin siikaa saanut mutta alkukesästä on silloin tällöin siiat ottaneet myös koho-ongen syöttiin pohjan tuntumasta.
Coregonus Lavaretus - tuo kalaperheen salaperäinen ja kiinnostava mystikko
fuuga

Re: Siian onginta sisävesillä

Viesti Kirjoittaja fuuga »

Itselläni olisi kanssa kiinnostusta siika hommiin mutta ei meilläpäin ole oikein ole paikkoja (pohjoissavo). Säyne hommilla mennään toistaiseksi kuhan pilkki kausi saadaan pois jaloista
Nuoret pitävät itseään kyllin viisaina, aivan kuten juopuneet pitävät itseään tarpeeksi selvinä.
Korekooni
Paikkakunta: Fyysisesti suurtsadin alue, henkisesti Päijät-Häme. Aina.

Re: Siian onginta sisävesillä

Viesti Kirjoittaja Korekooni »

Vähänlaisestipa tuntuu kokemuksia tästä lajista olevan. Helpoin kalastusmuoto tämä ei toki olekaan. Viikonloppuna kokeilin ihan koho-ongella 8 metrisellä vavalla ensimmäisissä sulapaikoissa mutta ilman siikoja. Kun jäät lähtevät tutulta onkipaikaltani niin lähden kokeilemaan taas pohjaonkea Päijänteen surkeasta siikakannasta huolimatta. Onnistumisen riemu on sitten sitäkin isompi.

Yksi asia mikä lisäksi tuossa Päitsin siianonginnassa mietityttää on siikojen syönnökset. Siiat ottavat jotenkin onkeen vaikka en ole kertaakaan 25 vuoden aikana mitä siellä olen siikaa pyytänyt verkoilla ja aktiivivälineillä löytänyt siikojen mahasta mitään muuta kuin planktonia. En sitten tiedä mikä saa ne matoon kuitenkin ottamaan huomattavasta murkinan kokoerosta huolimatta. Kellään teorioita tai kokemuksia?
Coregonus Lavaretus - tuo kalaperheen salaperäinen ja kiinnostava mystikko
Vastaa Viestiin