Alutroll 485cc, varustelua. *Penkkiä ja elektroniikkaa

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Supilakki

Alutroll 485cc, varustelua. *Penkkiä ja elektroniikkaa

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Onhan tätä jo odotettukin, uusi laite pihassa. Tästä olisi tarkoitus varustella omaan mieleen täydellinen kalavene. Ja mikä parasta, niin kerrankin esimmäinen projekti, missä oman työn osuus minimaalinen, mutta silti pakko aina jotain tehdä ja soveltaa :D .

Veneen käyttötarkoitus tulee olemaan pääasiassa vetouistelua, mutta myös vähän vertikaalijigausta ja heittokalastusta.

Tässä olisi vähän tietoja lähtökohdista:

- Alutroll 485cc
- Suzuki DF50
- Uistelunopeuden säädin
- Baystarin hydrauli ohjaus
- Optima yellowtop 55ah
- HDS 7 gen3 + airmar , tämän myin pois ja tilalle tuli Humminbird Helix 10 Si .
- Pulpetti vakiota edempänä, takatilan sisämitat nyt n. 171cm x 190 cm . Istuinlaatikko vie tuosta osan, mutta optiona istuinlaatikon kiinnitys niittimuttereilla ja helposti irroitettavissa. Istuinlaatikon sivussa klaffipenkit.

- Pulpetti vakiota 10cm korkeampi, nyt just oikean kokoinen 180cm+ ajajalle

- Tilattu ilman kaiteita, lähiaikoina vene menee kaiteentekijälle ja tulee rst kaiteet ympäri ja takaosaa tuplakaide ns. vaakatasoon. Mietinnässä ollut myös päällekkäiset tuplakaiteet, mutta en tiedä onko muuta hyötyä kuin ulkonäkö ?
Säippätelineillehän nuo on suunniteltu, mutta itse en säippiä vedä, niin taitaa olla turhat ?

- Takilat scotty 1060:t , näiden sijoitus vielä kysymysmerkki. Takakulmiin saa helposti, mutta aluksi taidan koittaa keskilaatikon tasolle, jotta takakulmat saa tyhjiksi. Ainut, mistä saattaa tulla ongelma on kapeat laidat ?

- Mahdollisesti tulee vielä jonkunnäköiset teipit kylkeen, en raaskinut ostaa Alutrollin omia teippauksia vaikka todella hienoja ovatkin. Tosin saattahan tuo mieli vielä muuttua...

Aluksi tähän oli tarkoitus laittaa perinteinen targa, kuitenkin päädyin, että tehdään hieman kapeampi teline tuulilasin kehyksiin ja katsotaan minkä verran putkia mahtuu, osittain tähän myös vaikutti ensikaudelle tännepäin saapuvat vaparajoitukset(6-vapaa).

Tästä lähdettiin 2015:

Kuva

Kuva

Kuva

Veneellä käyty tänään ajelemassa ensimmäisiä sisäänajotunteja, liiankin hyvässä säässä 8-) . Hienosti toimii, mutta potkurin mitoitus aivan mitä sattuu, kiertää liikaa, ja ei kulje. 11,1x13 Solas potkurin oli moottorin myyjäliike arponut mukaan, moottori ei tullut Alutrollin kautta vaan toiselta myyjäliikkeeltä. Jos jollain on Suzukin DF50:sen kanssa kokemusta eri propelleista, niin voi vinkkiä laittaa, millaisella potkurilla seuraavaksi lähdetään kokeilemaan.

Tässä mennään 2018:

Vene uisteluvarustuksella:
Kuva

Vene jigivarusteilla:
Kuva

Supilakiton@gmail.com
Viimeksi muokannut Supilakki, 15:48:55 05.03.2018. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
AMPA

Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.

Viesti Kirjoittaja AMPA »

Vautsi :juu: hienonnäköinen paatti tuolta kalaveneen pitääkin mun mielestä näyttää ja hienosäätäen saa mieleisen
Onnea veneestä :hattu:
pike
J. Edgar Hoover

Viesti Kirjoittaja pike »

Hieno peli! Samanlaista olen vähän katsellut mökkiveneeksi ja samallahan tuo tietysti tulisi varustettua uistelu varten.

Kun tuohon veneeseen on tulossa kaiteet, niin laittaisin itse 4kpl vapaputkia molemmille sivuille ja käyttäisin noita plaanarivavoille. Kaiken maailman targat jättäisin pois avoveneistä. Noista putkista saisi vaparajoitusten salliessa 8kpl vapoja plaanareihin, mikä alkaakin olemaan maksimimäärä tämän koko luokan veneille. Takakaiteeseen sitten telineet takilavavoille ja potkurinvirta vavalle.

Teippaukset jättäisin myös myöhemmäksi ja ostaisin noilla rahoilla veneeseen autopilotin. Vaikka kyseessä onkin pieni vene helpottaa tuo uistelua sen verta paljon etten pitkään miettisi hankinnan kanssa.
Supilakki

pike kirjoitti:
Kun tuohon veneeseen on tulossa kaiteet, niin laittaisin itse 4kpl vapaputkia molemmille sivuille ja käyttäisin noita plaanarivavoille.
Täytyypä ottaa harkintaan myös tämäkin vaihtoehto. Helppoa kokeilla, ennenkuin alkaa laittamaan putkia tuohon tuulilasin kehykseen.
pike kirjoitti:Noista putkista saisi vaparajoitusten salliessa 8kpl vapoja plaanareihin, mikä alkaakin olemaan maksimimäärä tämän koko luokan veneille. Takakaiteeseen sitten telineet takilavavoille ja potkurinvirta vavalle.
Kyllähän tuolla kummasti vetää vaikka 12-vapaa targassa, mikäli päätyy sellaiseen ratkaisuun jossain vaiheessa. Aluksi nyt kuitenkin koitan jotain muuta ratkaisua. Edellisessa HT:ssani, joka oli saman pituinen ja huomattavasti kapeampi ja takatiloiltaa paljon ahtaampi oli 10-putkea targassa ja sillä toimi silti loistavasti nuo vapamäärät. Vaikka tuo nykyinen on pituuden puolesta pieni vene, niin leveys tekee siitä tilavan ja takatilat on yllättävän isot. Aluksi olikin tarkoitus ostaa käytettynä Hawk tai XL busteri(uuden hinta varusteineen olisi karannut rajusti budjetista), mutta sitten kun kävin mitan kanssa noita katsomassa ja huomasin, että isommat takatilat saa tälläiseen pikku muutoksin niin päädyin ostamaan uuden veneen. Etutilat taas uistelessa on toisijaiset, tosin säilytystilaa on tässä vähemmän, mutta se on vain organisointikysymys :) .
pike kirjoitti: Teippaukset jättäisin myös myöhemmäksi ja ostaisin noilla rahoilla veneeseen autopilotin. Vaikka kyseessä onkin pieni vene helpottaa tuo uistelua sen verta paljon etten pitkään miettisi hankinnan kanssa.
Kyllä, tämä on mielessäni ollut myös kaikuluotainta ja ohjausta valitessani, että jossain vaiheessa tuon lowrancen pilotin investoin, kun niin paljon pilotteja kehutaan, itse en ole koskaan päässyt edes testaamaan autopilottia veneessä.

Muutenkin pyrin kaidetoteutuksen tekemään niin, että jos joskus haluaa niin keulakoneelle on tilaa edessä, jos kalastustottumukset muuttuvat.
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Hyvälle näyttää!! Ja materiaaliikin se oikea ;-)

-jouni
diipa daapa
Ipe
Uimamaisteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Tuosta saisi kyllä tehtyä todella hyvän kilpauisteluveneen, oli tyyli mikä hyvänsä.
Ipe
Uimamaisteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Paljonko maksoi tuo paketti vai onko salaisuus?
pike
J. Edgar Hoover

Ipe kirjoitti:Paljonko maksoi tuo paketti vai onko salaisuus?
Tämä tieto kiinnostaisi myös täällä. Jos ei julkisesti, niin sitten vaikka yv:llä.

Lähinnä meinasin tuolla vapamäärällä, että aika harvoin tulee tilannetta vastaan jolloin edes useampaa vapaa tarvitsee. Toki tarpeita on erillaisia, mutta ainakaan itse en ole käyttänyt tuota suurempaa vapamäärää, kuin muutamia yksittäisiä kertoja, vaikka vene ja välineet sen mahdollistaisivat. Nuo neljä vapaputkea on kuitenkin helppo tapa toteuttaa plaanarivapojen paikat, eikä veneeseen tarvitse laittaa targaa viemään tilaa ja joka on jatkuvasti edessä jos veneessä liikkuu.
Viimeksi muokannut pike, 20:02:29 18.07.2015. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Supilakki

Jou40 kirjoitti:Hyvälle näyttää!! Ja materiaaliikin se oikea ;-)

-jouni
Kyllä, tämä oli valintakriteeri nro. 1 , ja mitä enemmän niin sitä parempi.
Ei sillä, lasikuituvenekkin on erittäin hyvä vaihtoehto ja hyvät puolensa silläkin on, mutta itse on sen verran tarkka niin aina rantautuessa tai jos jostain tulee naarmu kalastaessa niin tekee pahaa... Heti vaan ajattelee pohjatöitä ja maalausta.

Tulisin varmaan hermoraunioksi, jos ostaisin uuden ja kiiltävän lasikuituveneen traileroitavaksi kalaveneeksi omaan käyttöön :) .
Eihän tässä taida pysyä laskuissa mukana itekkään, mutta vene 13k€ paikkeilla. Tosin otin ilman kaiteita, akkua, pollareita yms. eli riisuttu versio hydrauliohjauksella ja pikku muutoksilla. Sitten metsästelin noita varusteita yms. erikseen vähän mistä edullisesti sai. Moottorin löysin erikseen uuden 5500€, tosin taisi olla viimeinen sillä myyjällä. Näiden 485cc hinnat heittelevät aika paljon riippuen ihan varustuksesta, moottorivalinnasta yms. eli kannattaa suoraan kysellä mieleistä pakettia Alutrollilta tai joltain jälleenmyyjältä... Itsehän en pysty avaimetkäteen pakettia hommamaan, aina pitää räveltää tai säveltää edes jotain :D
Viimeksi muokannut Supilakki, 19:56:37 18.07.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pike
J. Edgar Hoover

Supilakki kirjoitti:itse en ole koskaan päässyt edes testaamaan autopilottia veneessä.
Kunhan ostat ja kokeilet ihmettelet välittömästi, miten olet pärjännyt ilman.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Tai sitten laitat sen keulakoneen jota voi sitäkin käyttää autopilottina. Mulla Silverissä oli noin. Perärutku uistelunopeudelle ja keulakoneelle suunta ja kierroksia sopivasti, tekee loivaa mutkittelua mennessään, mutta tuohan ei koskaan huono asia ole.

Olen myös samanlaista venettä katsonut ja kävin vilkaisemassa täällä Jyväskylän verstaallakin ennen nykyisen Silverin hankkimista, mutta jotenkin se ei silloin kolahtanut. Ei tuo silti edelleenkään pois suljettu vaihtoehto ole seuraavaksi veneeksi. Itse haluaisin kaksi pyörivää kuppipenkkiä heittopenkeiksi, siis sekä eteen että taakse. Edessähän tuossa taitaa olla sopivalla kohtaa joku kansi, eli siihen jakkaran jalkaa ei saa? Eikös tuon kuskin istuimen sisälle ole sijoitettu akku, eli sekin pitäisi sijoittaa jonnekin muualle, jos tilalle laittaa jalallisen tuolin.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Supilakki

silli kirjoitti:Tai sitten laitat sen keulakoneen jota voi sitäkin käyttää autopilottina. Mulla Silverissä oli noin. Perärutku uistelunopeudelle ja keulakoneelle suunta ja kierroksia sopivasti, tekee loivaa mutkittelua mennessään, mutta tuohan ei koskaan huono asia ole.
Ai sitä voi noinkin tehdä :shock: . Täytyypä tutustua ajatukseen tarkemmin.
silli kirjoitti:Itse haluaisin kaksi pyörivää kuppipenkkiä heittopenkeiksi, siis sekä eteen että taakse. Edessähän tuossa taitaa olla sopivalla kohtaa joku kansi, eli siihen jakkaran jalkaa ei saa?
Tuohon eteen saa nykyisin heittopenkin myös, ainakin Alutrollin facebook sivuilla oli tälläisestä toteutuksesta kuva.
silli kirjoitti:Eikös tuon kuskin istuimen sisälle ole sijoitettu akku, eli sekin pitäisi sijoittaa jonnekin muualle, jos tilalle laittaa jalallisen tuolin.
Mulla ainakin akku sijoitettu pulpetin sisälle. Omassani katsoin, että tuonne mahtuu hyvin 2x55ah keltaiset optimat. Saattahan sinne isommatkin mennä, varsinkin jos tilaa tuon pulpetin irroitettavan levyn suorana.

Tuo penkin laatikko on tyhjä ja omassani kiinnitys tehty niin, että saa tarvittaessa pois tieltä penkit ruuvattua.

Otan lähiaikoina tarkemmin kuvia noista säilytys yms. ratkaisuista.
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Supilakki kirjoitti:
pike kirjoitti:
Kun tuohon veneeseen on tulossa kaiteet, niin laittaisin itse 4kpl vapaputkia molemmille sivuille ja käyttäisin noita plaanarivavoille.
Täytyypä ottaa harkintaan myös tämäkin vaihtoehto. Helppoa kokeilla, ennenkuin alkaa laittamaan putkia tuohon tuulilasin kehykseen.
Onnea uudelle veneelle :kippis:
Minulla on suunnitteilla kanssa omaan veneeseen semmoiset viritykset, että targakaaren heitä kokonaan pois ja sivuille tulee semmoiset puoli A n. malliset telineet. Siis etummainen putki lähes pystyssä ja taaksepäin tuleva vinossa. Tähän vinoon putkeen 4 kpl vapatelineitä pystyyn ja lisää sivukaiteeseen. Plaanrikela poikkipienaan ja naru yläkautta rissalta plaanarille.
Kalakaimalla on sivutelineet. Ihastuin niihin heti eka reissulla. Toimii tosi hyvin eikä päänahka ole ruvella jatkuvasti.
pike kirjoitti:Noista putkista saisi vaparajoitusten salliessa 8kpl vapoja plaanareihin, mikä alkaakin olemaan maksimimäärä tämän koko luokan veneille. Takakaiteeseen sitten telineet takilavavoille ja potkurinvirta vavalle.
Kyllä tuon kokoiseen veneeseen voi laittaa vaikka 12 vapaa plaanareille ja lisää takiloille ja potkurivirtaan. Pienemmissäkin veneissä onnistuu.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Nii, edellisessä kiulussa oli vapatelineet sivukateissa, sekä peräkaiteessa ja nyt uudemmassa keskipulsan yläkaiteessa ja sivuilla, sekä takakaiteessa. Avoveneessä, joka on ja tulee olemaan, niin kauan kun tarkenee, niin erillinen targa on mielestäni haitta ja tiellä. Siis noin omasta vinkkelistä katsellen.

-Jouni
diipa daapa
Supilakki

Joo, tuota vapaputkiratkaisuja vielä kovasti mietin mihin päädyn. Kuitenkaan varsinaista targaa ei ainakaan aluksi ole tulossa.

Tässä kuvia vielä näistä tilaratkaisuista, miten tässä veneessä on sijoitettu.
Nämä ei ole vielä tosin lopulliset ratkaisut, pyrin tekemään tarvikkeille paikkoja ja kiinnityksiä, sillä uistelijalla niitä riittää mukana :) .

Keulaluukun alla bensatankki, varakanisteri, liivejä, ankkuri, köyttä yms.
Kuva

Keulan avoluukku, jossa on hyvä pitää köydet yms. helppo ottaa keulaköysi ja laittaa takaisin kun vene on traileroitu:
Kuva

Penkin alla oleva laatikko, tuo päivittyy vielä siipimutteripulteilla, että saa irti tarvittaessa. Tuonne tarkoitus laittaa lokeroita tai telineitä kaikille tarvikkeille.
Kuva

Takana huoltoluukku, jonka kautta vedetään johdot yms. ja pääsee käsiksi pilssipumppuun. Tuollekkin voisi keksiä jotakin hyötykäyttöä :)
Kuva

Pulpetin alla akkukotelo, vieressä tilaa toiselle. Sähköjä saa kivasti lisättyä telineeseen, siinä on paikat jos keulakoneakulle tarvii relettä yms. lisäillä:
Kuva

Sitten jotain yksityiskohtia joista itse tykkään, mm. kaikuanturille tukeva paikka, niin ettei tarvitse reikiä porailla vesirajan alle ja jos joskus laittaa structurescan anturin niin se on helppo laittaa moottoribracketin pohjaan kiinni.
Kuva

Pulpetin layout seuraavanlainen, tuohon on hyvä lisätä joskus toinenkin 7" laite jos budjetti antaa myöten.
Kuva
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:12:39 24.10.2017. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
jiiipeee

Viesti Kirjoittaja jiiipeee »

Kysyin kesän alussa tarjousta kyseisestä vene merkistä, 50 suikka koneena, 7-8 tuumasta plotteria, keulaan istuin, hyd ohjaus taitaa olla vakio, pehmikkeet, klaffi penkki, kunnon keulakone tupla akku järjestelmä. 24000€ oli pyynti.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.
ruben

Viesti Kirjoittaja ruben »

itse tilasin just saman pulpetin fasteriin 515:een. nyt on tuulilasin kaiteessa 8kpl sekä laidoilla 4+4 ja samalla kaavalla on tarkoitus mennä uuden pulpetin kanssa. tuulilasin kaiteessa olivia plaanarivapoja on oman mielen mukaan mukavampi käsitellä kun ovat kaikki käsien ulottuvilla ilman liikkumista vaikka autopilotti hoitaa ohjauksen
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Muistin varmaan väärin että akku oli tuolla klaffipenkissä. Pulpettiinhan se näemmä mahtuu hyvin ja on sekin paino keskellä venettä. Eihän tuo sitten yhtään huonolta vaikuta. Tiedä vaikka ensi kesälle sitten Alutroll. Pitää käydä siellä verstaalla uudemman kerran ihmettelemässä nyt kun on uusia ajatuksia kertynyt muutaman vuoden aikana.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Torsti

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Siis hävytön hinta.Mieti mitä sillä rahalla saisi.........
Kalaveneen........
Supilakki

No meneehän siihen rahaa, mutta eipä se enään niin kallis ole, jos kriteereinä on takatiloiltaan yhtä iso alumiinivene, hydrauliohjaus jne. Ja varsinkin kun päätyy kotimaassa valmistettuun. Lisäksi muilla valmistajilla ei oikein ollut valmiiksi mieleistä, niin olisi enemmän jäänyt omaa työtä.

Käytettyäkin mietin, mutta järkevät moottorin kanssa 15k€+ ja ikää niilläkin kuitenkin se 5-15 vuotta.
Jani
Olut ON Kustavissa

Viesti Kirjoittaja Jani »

Torsti kirjoitti:Siis hävytön hinta.Mieti mitä sillä rahalla saisi.........
Kalaveneen........
Laittanet muutaman esimerkin näytille millaisen uuden kalaveneen saa n. 18000€.
Viimeksi muokannut Jani, 22:12:53 20.07.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lore

Viesti Kirjoittaja lore »

Samanlainen Alumiinipeikko uisteli järvellä vastaan, huomiota kiinnitti matala laitakorkeus. Jigikalastukseen olisi kyllä aivan unelma.
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Komee paatti! Onnet! :kelaa:

Mutta älä ny hyvä mies ainakaan Alutrollin tarroista mitään maksa. Eikös se ole heidän etunsa että sun veneessä on heidän näyttävät tarrat. Ja sitä myöden HE maksavat näkyvyydestä SUN veneessä..
Sata vapaa vedossa!
Supilakki

lore kirjoitti:Samanlainen Alumiinipeikko uisteli järvellä vastaan, huomiota kiinnitti matala laitakorkeus. Jigikalastukseen olisi kyllä aivan unelma.
Tämä oli asia mikä itseäni mietitytti eniten veneessä alkuun. Kuitenkin koeajo ennen veneen ostoa ja sitten omalla veneellä ajo on vakuuttanut minut asiasta, että en vaan tarvitse mihinkään korkeampaa laitaa. Vakaa ja tukeva vene, ja koeajoreissulla aallokossakaan ei ollut mitään ongelmia laitakorkeuden takia. Oikeestaan ton koko laitakorkeuden unohtaa parin reissun jälkeen, vaikka ensimmäisellä se mietityttääkin. Ja toisaalta, onhan noita vielä matalemmalla laidalla varustettuja veneitä mailmalla ja niillä ajetaan pääsääntöisesti isoillakin vesistöillä.
kotiainen kirjoitti:Komee paatti! Onnet! :kelaa:

Mutta älä ny hyvä mies ainakaan Alutrollin tarroista mitään maksa. Eikös se ole heidän etunsa että sun veneessä on heidän näyttävät tarrat. Ja sitä myöden HE maksavat näkyvyydestä SUN veneessä..
+1 Täysin samaa mieltä :lol: ... Mutta toisaalta on koitettava myös ymmärtää yritystä, että se antaa mahdollisuuden ostaa vene edullisemmin ilman tarroja, eikä pakota ostamaan niitä mukaan :mitaviddua:

Lisäystä: Hinasin tänään venettä 140km autonperässä ja määränpäässä alkaa rst kaiteiden rakentaminen. Valmista on luultavasti loppuviikolla/viikonlopulla ja veneen haen viikonloppuna tai ensiviikon alusta, silloin lisää kuvatuksia ja tietoja 8-)
Supilakki

Nyt on kaiteet veneessä. Päädyttiin 15cm korkeaan, jotta veneessä sisälaitakorkeus nousee sen verta, että polvella nojatessa ei jää liian matalaksi. Ehkä aavistuksen hienompi olisi tullut 10cm korkealla, mutta tässä käytettävyys meni edelle. Kaiteisiin olen todella tyytyväinen ja niistä tuli juuri sellaiset, jotka halusinkin olen daivaassa .

Kiitokset kaiteentekijälle: http://www.korjaushitsaus.fi/ , eli Korjaushitsaus Koskiselle Killinkoskelle.

Vapaputket yms. saapuvat reilu viikonpäästä, joten sitten varustelu jatkuu...

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:13:12 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin