Soutuveneen korjaus

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
veikkobo

Soutuveneen korjaus

Viesti Kirjoittaja veikkobo »

Omistan Päijän nimisen soutuveneen jonka pinnasta (pohjasta) on gelcoat kulunut niin, että läsikuitu näkyy?

Kysymys kuuluukin, voinko kuluneet pinnat korjata, tietenkin hionnan jälkeen, EPOKSITÄYTTEELLÄ ja myös maalata sen sitten EPOKSIPOHJAMAALILLA gelcoat täytteen sijaan?
jvelth74

Re: Soutuveneen korjaus

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Tietenkin voi, epoksitäyte on jopa tarkoitettu moiseen. Ja ellei itse lasikuitua ole kulunut juurikaan pois, niin tuo on jopa hyvä korjaus. Kunhan teet kuivalle putsatulle pinnalle.
- Jukka
veikkobo

Kiitos tiedosta.
veikkobo

Tarkoitukseni on maalata korjatun ja hiotun Päijän veneen pohja Bilteman Epoksipohjamaalilla.
Miten toimin?
Maalataanko kerta ja annetaan kuivua, ennen kuin maalataan lisä kerroksia?
Vai maalataanko märälle pinnanne haluttu kerros/paksuus?
Olen jo ostanut maalin, joten en halua vaihtaa sitä toiseen

Ja löytyykö mistään väriainetta jolla kyseisen maalin voisi värjätä Päijän veneen vihreäksi?
jvelth74

Maalaisin kyseisen epoksimaalin ohjeen mukaan, mutta yleensä epoksin kanssa pyritään toimimaan niin, että täysin märälle pinnalle ei (yli)maalata eikä täysin kuivalle pinnalla, vaan nahkealle pinnalle. Käytännössä näillä lämmöillä (+20 ast päivällä) pystyt maalaamaan 3 tai 4 kerrosta päivässä, joka riittää jo joka tarpeeseen. Älä kuitenkaan aloita aamukasteella.

Pigmenttejä toki on olemassa, just Päijät veneen vihreää voi olla vaikea saada, ellei sitten valmistajalta löytyisi. Ostanevat kuitenkin gelcoattinsa valmiina värjättynä, eli ei ehkä heiltäkään.
- Jukka
veikkobo

Itse en löytänyt tuosta mainitsemastani Bilteman epoksimaslista maalaus ohjetta, mutta kun kysyin sitä myyjältä, niin hän kehoitti uudelleen maalaamaan kuivalle pinnalle.
jvelth74

Joo, no periaatteessahan on niin, että kuivaan epoksiin ei tartu oikein mikään, mutta epoksi tarttuu melkein mihin vaan, joten epoksi tarttuu jollain tavalla jopa kuivaan epoksiin. Bilteman epoksia en ole kyllä käyttänyt mihinkään. Mutta muita epokseja kyllä. Eivät ole juurikaan poikenneet toisistaan. Epoksihan kuivuu nahkeaksi näillä keleillä muutamassa tunnissa, mutta kokonaan kuivaksi menee sitten paljon enemmän aikaa. Kokonaan kuivalle vanhalle epoksille maalaamista olen välttänyt maalaamasta, mutta sitten olen pyyhkäissyt pinnan hiekkapaperilla ja puhdistanut hiontapölyt ja lopuksi vaikka pyykäissyt asetonilla.
- Jukka
veikkobo

Bilteman epoksimaali purkissa liki sittenkin maalausohje, joka on seuraava:

Pölykuiva 20 asteen lämpötilassa, 1h kuluttua.
Päällemaalattavissa 20ast. lämpöt. 26 tunnin kuluttua.
Täysin kovettunut 7vrk kuluttua.

Eli kysymys kuuluu, maalaanko uudestaan päälle kyseisen ohjeen mukaan, vai niin, että pinta on nahkea?

Tietenkin olen taipuvainen uskomaan teitä, joilla on kokemusta asiasta.
Mutta onko tuo Bilteman epoksi jotenkin tavallisesta poikkeavaa, kun on tuollaiset maalaus ohjeet.
jvelth74

Edelleenkään ei mitään kokemusta Bilhelveten epoksista, mutta järki sanoo, että kunhan ennen 'täysin kovettunut' ylimaalaat samalla epoksilla, niin tartunta on hyvä, mutta lillerille ei kannata ylimaalata, koska alempi kerros voi lähteä telan mukana. (Epokisihan ei kovetu haihtumalla, vaan kemiallisella erektiolla.)
- Jukka
Vastaa Viestiin