Keskustelua trooppisten vesien perhokalastuksesta

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Jyrikuu
Viesti:

Keskustelua trooppisten vesien perhokalastuksesta

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Mitä perukkeita te tuon ihanuuden kokeneet olette tarponille ja bonefishille perhostelussa käyttäneet? Fluorocarboniako? Ja jos noin, niin missä paksuudessa?

Miten muuten perhon sitominen - suoraan perukkeeseen ilmeisesti, ilman lukkoja?

Onko suosituksia siimoista - törmäsin itse SpeyClaven sivuilla SA:n tarponi- ja bonefish-naruihin. Ja nyt kun tuli hommattua nuo kelat varapuolineen, niin ilmeisesti kellu- sekä uppo on tarpeellisia paikoista riippuen.

Miten bäkkärit - vedin nyt keloille Tuffin 65-paunaista XP:tä noin 200 metriä ja tuon voisi olettaa riittävän???

No valaiskaa herännyttä... ;)
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Nipa

Re: Keskustelua trooppisten vesien heittokalastuksesta.

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Bonarille löytyy valmiita kartioperukkeita. Kannattaa ostaa tuollaisia ja ehkä ottaa varoiksi esim. Stroftin monofiilia mukaan, josta voi tarpeen tullen rakentaa koko perukkeen tai jatkaa katkennutta.

Tarelle tehdään peruke fluorocarbonista, esim. 0,80 alku ja 0,60 kärki (vai oliko se 80 lbs, ja 60 lbs, pitää tarkistaa... :oops: ). Perho suoraan perukkeeseen ilman mitään lukkoja.

Tarponiperhojen koukkujen pitää olla vahvoja. Jos perhokoukun pystyisi vääntämään sormin suoraksi (ottaen tietty huomioon, että väkäsen kanssa se on käytännössä vähän vaikeaa), se on liian heikko.

Periaatteessa voit tarvita kolmea siimaa, kellua, kirkasta interiä ja uppoa. Mä en ole niin asiantuntija, että voisin sanoa, onko kirkkaudella joku oikea tarkoitus. Ehkä värillinen kellusiimakin jotenkuten ajaa asian. Pohjasiima varmaan riittää. Mua pelottaa eniten kuitusiiman käytössä (dacronin sijaan) se, että se pureutuu liian syvälle perhosiimaan ja katkaisee siiman tiukassa paikassa. Ajattelin, josko tarttis laittaa väliin pieni pätkä dacronia.

Skribailin edelliseen Kalastus-lehteen tarponitarinaa Kuubasta. Siitä saa ehkä vähän käsitystä kalapaikoista ja siimatarpeista.
Jyrikuu
Viesti:

Kiitos Nipa... Tuossa oli jo paljon ajatuksia... Tuota Fluoroa löytyy jo, mut nuo bonari-perukkeet pitää sit jostain metsästää. Tai sit pärjätä välttävästi vahvalla monolla tai ohuella fluorolla.

Tuon pohjasiiman kanssa itseasiassa mietin eilen puolaillessa ihan samaa - pirun ohuttahan tuo on ja jos tulee tiukka paikka, niin tiedä häntä. Tosin pirun tasainen pakka tuosta tuli, kun hieman pani "hanttiin" puolatessa. Pitää varmaan varmuuden vuoksi vetää tuohon väliin ohut kerros dacronia - ei siitä ainakaan haittaa ole.

Ja kiitti vielä tekstarivinkistä niiden hanskojen osalta - pitää jostain metsästää sopivat... Ainakin jos tilanne menee noille punotuille pohjille, niin siinä on nakit kovilla.
Varaani

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Jos löydätte sopivia strippaushanskoja trooppisille vesille, vinkatkaa toki minullekin.
Näpit syöpyy siellä ihan siiman sisään lappaamisestakin :)
I am the lizard king, I can do anything!
Jyrikuu
Viesti:

Re: Keskustelua trooppisten vesien perhokalastuksesta

J,S

Viesti Kirjoittaja J,S »

Kannattaa tarkistaa pk.netin merikalastus alue. Sieltä löytyy jo varmasti vastaukset kysymyksiisi. esim. tuosta: http://www.perhokalastajat.net/keskuste ... 68&t=21033

Mä ainakin käyttäisin pelkästään fluoroja. Bonarille kartiota ja tarpoonille yhdestä tai parista pätkästä sidottua.
Nipa

Noi linkin takana olevat Waterworksin strippihanskat on ihan ok kamaa. Mä ostin tuollaiset viime reissulle, eikä ollut valittamista. Paitsi, että bonariin ei kannata tarttua hanskat kädessä. Se lima, joka näyttää ihan siltä... you know... mjällbalsamilta, ei meinaa millään lähteä irti.

Sitten on noita erilaisia irtoskordadeita, joita voi pujotella sormiin.

Mulle on vähän hämärän peitossa, mitä etua fluorocarbonista saa monofiiliin verrattuna noissa ohuissa siimoissa, mutta en kye kiistämäänkään J,S:n näkemystä. Jos tekee fluorocarbonista, tarttee hankkia kahta tai kolmea paksuutta, että saa siimaan kartiota. Muuten ei välttis oikene kunnolla. Helpommalla mun mielestä pääsee kun ostaa valmiita kartioita.

Ja sit vaan tavoittelemaan Inshore Grand Slamia :kultaa:
Jyrikuu
Viesti:

Nipa kirjoitti: Helpommalla mun mielestä pääsee kun ostaa valmiita kartioita.
Käytäksää noita valmiita kartioita myös Tarponille, vai pelkästään Bonarille? Tilasin mahdollista bonarisessiota varten noita kartioita, mut kannattaako mun hommata noita hieman stydinpänä myös tarponikalaan?
selenius
Yliliimapää

Viesti Kirjoittaja selenius »

Eipä tarpoonille ole tarvetta kartiolle...
Tasapaksu 50lb tai 50lb + 80lb shocktippet jos on isompaa kalaa tontilla. Tietty noilla ei pääse igfa:n listoille...

Onko posti saanut duuniaan hoidetuksi? Viikon on ollut jo matkalla...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Nipa

Jyrikuu kirjoitti:Käytäksää noita valmiita kartioita myös Tarponille
En, tarelle tein perukkeen fluorocarbonista.
Jyrikuu
Viesti:

selenius kirjoitti:Onko posti saanut duuniaan hoidetuksi? Viikon on ollut jo matkalla...
Joo posti toi kerrassaan upeita pörhöjä... Kiitos! olen daivaassa

Ja kiitokset tiedosta - täytyy vääntää ihan "tasapaksut" perukkeet fluorosta... Mulla taitaa itse asiassa olla itselläni kotona ainakin 60 ja 80 libsistä matskua, eli noilla pitäis pärjätä.

Ja taitaa nuo Igfan listat olla ihan toissijainen juttu, jos nyt pääsis edes "juttelemaan taren kanssa". 8-)
selenius
Yliliimapää

Viesti Kirjoittaja selenius »

80lbs ei kannata tehdä tasapaksua, kestää jo solmulla ku solmulla enemmän kuin perhosiima joka taas aiheuttaa hiukan ongelmia jos tulee tositositosi kova paikka (kukaan ei halua katkoa perhosiimaa, peruke saa pettää eka).
50lbs ainakin menee perfection loopista poikki ennen kuin #10 sw-perhosiima (omakohtainen kokeilu). Eli perukkeessa saisi olla perhosiiman vetolujuutta aavistuksen heikompi sulake matkalla, mä käytän 50lbs fluoroa perfection loopilla mutta kokeilen kyllä ennen tosipaikkaa mistä pettää.

Hjuva että posti löysi perille...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
sms

Viesti Kirjoittaja sms »

Allekirjoittaneen luotto fluoroon vähän heikentynyt. Se on "haurasta". Hieman paremmin hankausta kestää ja on vähän tiheämpää. Siinä ne erot. Suoraa vetoa yhtä paljon kestävä mono tuppaa olemaan parempi solmujen kanssa. Tosin tampoonia mä en oo kalastellu vaan tonnareita, jackejä, doradoita, snappereita, rainbow runnereita, skipjackejä, purjekaloja ja yhden sinimarliinin siiman päässä tavannut.
Puruosan voi tosin hyvin (kannattaa) tehdä FC:stä kun siinä se hankauskestävyys on se pointti.
There's no water like bluewater.
Vastaa Viestiin