Pientä uisteluvene projektia, Lohi 485ht + 50 mercury

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Supilakki

Pientä uisteluvene projektia, Lohi 485ht + 50 mercury

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Nyt vihdoin sain ostettua pikkuisen paremmin uisteluhommiin soveltuvan paketin. Edellinen projekti-tuulilasiveneeni tuli syksyllä myytyä. Teen tästä pientä projektikertomusta myös tänne, ja mitä tulee tehtyä ja kuviakin koitan tekemisistäni ottaa. Kaikennäköistä hommaahan tässä on, mutta toivottavasti valmistuu sopivasti kevääksi.

Eli veneenä toimii pieni HT , lohi 485 ja koneena 50hp 4-t Mercury . Veneen aion ottaa ensiksi talliin työnalle, ja koneen sitten kun rupeaa kelit olemaan plussan puolella, jotta koekäyttö onnistuu pihalla ja saan vesikiertoa myös koneelle.

Tarkoitus olisi ainakin:
-Vähän siistiä sisustaa/ulkokuorta
-maalata uusi foulingmaali pohjaan
-selvittää moottorin käyntihäiriö
-selvittää moottorin hälytyksen syy jota tehnyt edellisellä omistajalla kylmien vesien aikaan, todennäköisesti vesikierron takia, arvauksena tiiviste powerheadin ja veto-osan jossain välimaastossa.
-muutoinkin perushuolto tehdä
-taakse miettiä vapaputkia tai takaräkkiä
-takila(alkuun 1kpl, toinen myöhemmin) + plaanarikelat
-traileriin kävelysillat

Sitten vähän mitä olisi suunnitteluasteella(kaikkia ei tulla toteuttamaan):
-takatilasta laatikot pois + (vahvistus jos tarpeen?)
-uudet penkit
-akku keulaan
-toinen keulaikkuna avattavaksi ja kulku tästä ?
-puuosien hionta+petsaus+lakkaus (vai öljyäminen?)

Toiveena olisi ensiviikonloppuna saada mahdutettua vene+traileri talliin, pikaisella mittauksella ehkä mahtuisi ilman moottoria, saattaa tosin olla että pitää laittaa pelkät vanteet alle traileriin että menee ovenkarmien ali :)

Ja tästä lähdetään:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja tähän alle saa(ja pitää) , laittaa ideoita, kritiikkiä, komentteja ja jos jossain ollaan menossa ihan metsään niin saa vinkata tänne tai laittaa mailia: Supilakiton@gmail.com
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:01:36 21.04.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
munapata
Viherpillu

Re: Pientä uisteluvene projektia, Lohi 485ht + 50 mercury

Viesti Kirjoittaja munapata »

Hyvän näkönen "aihio" sulla on. Ellei pohja oo aivan hapan, niin tosta rakentaa pienellä vaivalla soivan pelin.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Supilakki

Itseasiassa pohja on harvinaisen hyvässä kunnossa, tuo sininen on vaan Fouling maalia joka on maalattu suoraan kiiltävälle pinnalle ja lähtee irti kun hanskalla vähän pyyhkäisee, tuo vähän karun kuvan pohjasta kun tuollein lähtenyt ja valkoinen paistaa alta. Uskon että ulkokuoresta saa siistin loppujen lopuksi kohtuu pienellä vaivalla, eli tarrat pois , myllytyskoneella ajaa läpi ja vaha. Sitten uusi Foulingmaali alapohjaan. Pyrkimys on päästä tosta sinisen sävystä eroon veneessä, sillä itse en siitä pidä. Ehkä jokin toinen sävy sinisestä vielä menisi.

Edit:

Kun ajattelin tehdä toisesta etuikkunasta aukeavan ja tästä kulku, niin jos jollain on tälläisesta kokemusta, että millaista lukkoa/kahvaa kannattaisi käyttää ja mistä löytyy ? .Vähän googletellut, mutta oikeen sopivaa ei ole löytynyt. Tuo on varmaan järkevää toteuttaa myös kaasusylinterillä ?

Sitten myös noihin puuosan kunnostuksiin saa suositella mitkä tuotteet on helpot ja hyvät. Varmaan joku homesuojattu petsi + pintalakka(pensseli tai ruiskulakattava). Haluan mahdollisimman helppohoitoisen pinnan josta lika lähtee ja kestää, itseäni ei haittaa jos se vähän kiiltää tai näyttää "muoviselta" , kuten usein saa lukea noista puuvene miehien jutuista, että miksi öljy on parempi.
Pilkkikone

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

"Sitten myös noihin puuosan kunnostuksiin saa suositella mitkä tuotteet on helpot ja hyvät. Varmaan joku homesuojattu petsi + pintalakka(pensseli tai ruiskulakattava). Haluan mahdollisimman helppohoitoisen pinnan josta lika lähtee ja kestää, itseäni ei haittaa jos se vähän kiiltää tai näyttää "muoviselta" , kuten usein saa lukea noista puuvene miehien jutuista, että miksi öljy on parempi."

Tuohon kommenttina, että jos todella haluat vain helppohoitoisen, niin maalaa nuo puuosat. Jos haluat puun syiden ehdottomasti näkyvän, niin sitten lakalla, mutta sitä joudut uusimaan useammin kuin maalia. Syynä se, että UV-säteily tuohoaa puuta lakan alla, mutta maali estää tuon. Tuotteita on paljon, kaksikomponenttiset epoksimaalit antanevat pitkäikäisimmän tuloksen, mutta vaikka vesiohenteiset ulkokalustemaalit kestävät tuossa riittävästi. Tärkeintä on tehdä pohjatyö hyvin ja vetää alle myös kunnon pohjamaali.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Supilakki

Joo, maalaamistakin mietitty. Mutta tuo on sitten lopullinen valinta ja noista ei puuta enään esiin saa. Omaan silmään kyllä miellyttäisi enemmän, että ulkonäkökin olisi kohtuu tumma mutta puinen. Maalaan sitten jos nuo osoittautuu niin huonoiksi ettei ole muuta vaihtoehtoa :)
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Minä laittaisin noihin puuosiin pelkästään jotain puuöljyä. Tietysti vaatii ensin kunnon hionnan, että pinnat on puhtaat tasaiset ja sileät. Sitten vaan puuöljyä pintaan. Jos haluat tummemmaksi, niin puuöljyjä saa myös sävytettynä. Kerran pari kesässä sipaisu uutta öljyä pintaan. Jos haluat myöhemmin lakata / maalata, niin oikeilla aineilla onnistuu öljytyllekin puulle.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
jänis
P.J. Ristiturpa

Viesti Kirjoittaja jänis »

Teranssilautoihin tarkoitettu öljy vois tosiaan toimia sävytettynä. Tosin sen saa joka vuosi sitten vetää uusiksi.
Supilakki

Täälläkin ollaan öljyn kannalla, kai se sit on uskottava herää pahvi . No teen niin, että kun olen saanut purettua puuosat ja aloitan hiomisen, niin niiden kunnon mukaan ja miten hyvin saan hiottua, päätän öljyänkö vai lakkaanko :) .

Mitäs öljyä suosittelette, varmaan hempelin öljyissä olisi hyvät aineet käsittelyyn, mutta saakohan niitä täältä Jyväskylästä mistään ? , Entä bilteman öljyt ? . Tuon olisi varmaan hyvä olla kuitenkin ihan veneeseen tarkoitettua?
Slx

Viesti Kirjoittaja Slx »

Etköhän sä löydä kaikki mitä tarvitset Motonetistä / Biltemasta & Jyväsmarinesta.
Motonetissä on ainakin Hempelin tuotteita.

Kiinnitin myös huomiota perässä olevaan Mercuryyn toivotaan että se toimii. Itse olen saman ikäkauden mercuryn (mariner) kanssa taistellut pitkin kesää.
kapakala
Papanapa

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Unohda takaräkki kokonaan, laitat muutaman vapaputken valmiina olevaan putkeen. Se ei ole muutakuin tiellä kokoajan..
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Supilakki

kapakala kirjoitti:Unohda takaräkki kokonaan, laitat muutaman vapaputken valmiina olevaan putkeen. Se ei ole muutakuin tiellä kokoajan..
Joo, tämä on vain yksi vaihtoehto, tarkemmin kun pääsen sovittelemaan. Voi olla että päädyn pelkkiin putkiin, kun helpompi ja tässä tapauksessa varmaan edullisempikin vaihtoehto kun sopivaa rst putkea hyllyssä vielä edellisestä projektistani :)
Slx kirjoitti:Etköhän sä löydä kaikki mitä tarvitset Motonetistä / Biltemasta & Jyväsmarinesta.
Motonetissä on ainakin Hempelin tuotteita.

Kiinnitin myös huomiota perässä olevaan Mercuryyn toivotaan että se toimii. Itse olen saman ikäkauden mercuryn (mariner) kanssa taistellut pitkin kesää.
Joo, varmistan vain kun en halua säästää väärässä paikassa ja ostaa käyttötarkoitukseen sopimatonta öljyä ja kirota kesällä epäonnistuneita puuosia.

Koneen kanssa varmasti joutuu vähän pelaamaan, että tulee täysin kuntoon. Olenkin koko syksyn ja talven selaillut ja lueskellut sekä suomeksi että englanniksi kyseisen koneen mahdollisista ongelmista ja tuntuuhan niitä olevan :roll: . Mutta opetellaan ja sitten kun paketin saa toimimaan niin varmasti tuntee koneen ja tulevaisuudessa helpompaa huoltaa ja korjata.

Vene pakettihan tuli kalakaveriltani(kirjoittelee myös täällä), joten aika tarkasti tiedossa nyt olevat ongelmat ja oireet. Mutta eihän koskaan noista varma ole mistä johtuu ja sillä odotan että pääsee kunnolla koekäyttämään keväällä. Siihen on kyllä varauduttu, että tunteja kuluu, mutta se kuuluu harrastukseen.
Supilakki

Otin pienen varaslähdön, eli nyt sain veneen tallinpuolelle. Sen verran ehdin suunnitella ja mallailla, että suunnilleen noin tulee penkit ja en leikkaa laatikoita kokonaan vaan tuossa kuvassa olevan lyjykynähahmotelman mukaisesti, eli osa vanhasta laatikosta jää penkin jalaksi ja alle voi säilöä rojua. Ja takaosaan mikä väli jää niin siitä lähtee laatikko kävelemään.

"apukuskin" puolen puupulpetti lähtee pois kokonaan. Kuskinpuoleista siirrän 5-10cm eteenpäin jos onnistuu helposti, näin saan aavistuksen lisää takatilaa veneeseen.

Penkit jotka ostin sopivatkin todella hyvin ahtaaseen veneeseen, kun tuo etuosa nousee ja pystyy sit ajaa seisaaltaan niin tuolla ratkaisulla takatilaa jää muutama sentti lisää.

Kuva

Kuva

(pahoittelen ahtaissa tiloissa otettuja kännykkäkuvia, yhteen tais jäädä sormikin vähän eteen :) )
Slx

Viesti Kirjoittaja Slx »

Penkki näyttää mukavalta, jos työkalut kestää kädessä niin rakentele penkille pyörivä jalusta
vaappu79

Viesti Kirjoittaja vaappu79 »

mistäs penkit ostit ja kehtaako hintaa ilmoittaa? itsekin tuommoista penkkiä vielä viime keväänä himoitsin ,mutta hinta oli esteenä. sitten sain kuningasidean tommoisesta klaffipenkistä kuskilla ja repsikan puolella on pitkä laidanmyötäinen penkki. tohon jää nyt aikas iso tila kun kuskinpenkki on laitaa vasten.
Supilakki

Suunnittelin tuota pyöriväksi, mutta penkin sijainnin kannalta tuo etulaita ja jalat tulevat sen verta ulos että ottaa sit apukuskin penkkiin. En näe tarpeeksi hyötyä pyörimisestä siihen nähden millainen homma on tehdä tai laittaa rahat valmiiseen jalustaan.
wzlo

Viesti Kirjoittaja wzlo »

kapakala kirjoitti:Unohda takaräkki kokonaan, laitat muutaman vapaputken valmiina olevaan putkeen. Se ei ole muutakuin tiellä kokoajan..
Uskallan olla erimieltä, itselläni oli vanhassa veneesä (terhi 520) räkki, kuvia ja juttua löytyy täältäkin terhi 520ht projekti nimellä ja hyvin tyytyväinen olin siihen. Kaikkea kivaa tilpehööriä siihen sain kiinni.. Takilat, vapaputkia, säippätelineet, kaikuluotain takilamiehelle ja tölkinpidikkeitä :)

Kapakala ei raaski tehrä reikiä Elsa-johannaan niin siks on räkkiä vastaan vaik oikeesti haluis räkin enemmänkun Tukiaisen Johannaa.. Touh
Supilakki

Ei pitänyt tehdä tänään muuta, mutta eihän tässä malttanut :mrgreen:

Kuva

Nyt alkaa olemaan tilaa veneessä :) , vielä kattoverhoilun ja tuon pehmikkeen katon ylälaidasta puran jossain välissä verhoiltavaksi.

Lähipäivinä tarkoitus vielä leikata nuo takalaatikot ja sitten pestä sisusta. Sen jälkeen alkaa sähkötyöt ja puuosien kunnostus jotka vievät arviolta pari viikkoa kun ottaa huomioon kuivumisajat ja kerrokset yms.

Täytyypä tutustua wzlo:n räkkiin ,vielä ei mitään ole lyöty lukkoon.
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Laita penkki autonpenkin liukukiskoon.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
jänis
P.J. Ristiturpa

Viesti Kirjoittaja jänis »

Mitään mistään tiedä, mutta vois kuvitella, että pyörivä penkki olis ihan ehdoton tuollaisessa uistelu hommassa.. Sais sitten ajella myös eri asennoista esim: kylki menosuuntaan. Kuitenkin kaiken moisia tilanteita on ettei tarviis aina "ahtautua" Tuonne koloon.
Supilakki

En ihan hirveisiin työmääriin nyt alkuun ainakaan taivu, että pitää tehdä kompromissejakin projektissani :) . Tuo penkkiasia on tosiaan vähän kinkkinen tässä, ja tänään sitä pähkäillyt illan. Taidan lähestyä ongelmaa nyt ainakin tässä vaiheessa ajatuksella, että aluksi teen kiinteät tuon minun suunnitelman mukaan ja sitten jos osoittautuu keväällä, että tarvii leikata laatikkot kokonaan pois ja laittaa pyörivä jalka tai liukukiskot, niin se ei mahdoton homma kuitenkaan sitten ole.

Alkuun oli päivänselvää etten moisia tarviisi, mutta nyt kun asian on tässä moni ottanut esille ja pureskellut, niin varmaan noita ominaisuuksia kyllä osaa sitten vesillä ja vapojan kanssa reuhatessa arvostaa. Tämä on yksi iso syy miksi projektikeskustelun tänne avasinkin, saa näkökulmia joita ei osaa suoraan ottaa huomioon.

Koitan nyt toppuutella itseäni, ettei ihan lapasesta lähtisi projekti szeko . Kyllähän tuohon suoraan tilaisin penkinjalat liuilla, korkeus, sivuttais, joustolla, pyörimisellä ja pääalaspäin istumisen mahdollisuudella, mutta budjettiin ne ei mahdu, penkitkin nyt sattui löytymään vahigossa ja nekin oli vähän siinä ja siinä ostanko, vaikka "edulliset" sattui kerrankin olemaan.
kapakala
Papanapa

Viesti Kirjoittaja kapakala »

wzlo kirjoitti:
Uskallan olla erimieltä, itselläni oli vanhassa veneesä (terhi 520) räkki, kuvia ja juttua löytyy täältäkin terhi 520ht projekti nimellä ja hyvin tyytyväinen olin siihen. Kaikkea kivaa tilpehööriä siihen sain kiinni.. Takilat, vapaputkia, säippätelineet, kaikuluotain takilamiehelle ja tölkinpidikkeitä :)

Kapakala ei raaski tehrä reikiä Elsa-johannaan niin siks on räkkiä vastaan vaik oikeesti haluis räkin enemmänkun Tukiaisen Johannaa.. Touh
Sitten kun saat sen vähän isomman kalan niin huomaat kuinka viddumoista on tyhjentää räkissä olevat vavat edestä pois ettei kala vie kaikkia siimoja mukana. Samalla tietenkin pidellä vapaa missä kala on...sen jälkeen kun olet sössinyt vaikka 5kg lohen niin on mukava palata rantaan ja ottaa rälläkkä kauniiseen käteen ja leikkailla räkki vähin äänin pois :D

Nykyään tulee harvoin pidettyä edes potkurivirta vapaa käytössä kun se pitää aina kelata sisään joka kerta.
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
wzlo

Viesti Kirjoittaja wzlo »

No mut eihän me saada niin isoja kaloja et hätää ehtis tulla.. Räkissä vapaputkia niin että pysty laittaan vaikka takilaan pyyntiin 4 vapaa/takila ja sit just toi takiloiden kiinnitys ja säippätelineet. Uuteen paattiin tosin ei tule näillänäkymin räkkiä kun vähän hankalasti toteutettavissa, eihän toi nimittäin välttämätön ole.
Jupezku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

Pienet veneet on ja tulee olemaan täynnä kompromissejä. Takilavapojen sijoitus on hankalaa, kun takatila on lähes aina alle 3 metriä pitkä. Optimipaikka kokemuksen mukaan on sivukaiteessa noin 1,5m perästä eteenpäin. Näin takatila jää vapaaksi ja laukkurit yms on helppo asennella.

Pitkillä vavoilla helpottuu isonkin kalan kanssa pelaaminen, vaikka vavat olisi takaräkissä. Vastapainoksi saa hemmetin huonon käsiteltävyyden
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
Jussijii
Sisävesiswedu

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Kyllä mä pyörivän penkin tekisin. Pyörivä nivel sillä eteen-taakse -säädöllä, niin mahtuu paremmin pyörimään tuossa. Itse ainakin uistelen lähes aina muussa asennossa kuin rintamasuunta eteenpäin. Rintamasuunta- ja katse eteenpäin tuntuu melkein kaikista luonnottomimmalta vaihtoehdolta :)

Itse olen myös takaräkkiä vastaan - itse asiassa oma veneen perä onkin nyt melko "sileä" ja matala, mahtuu siimat kulkemaan siinä vähän suuntaan jos toiseenkin. Haavimiehen on helppo kömpiä mooottorikaivoon haavitsemaan jne. Mutta tuon perän tasaisuuden ja mataluuden tarve taitaa olla aika yksilöllistä, tuommoisessa "äkäisemmässä" hauestuksessa on tärkeää että mitää ole tiellä, mutta toinen tykkää taas äiteestä.

Jos kuitenkin teet sen takaräkin, niin kai sen kanssa takilat soisi laitettavan sitten edemmäksi kyljessä eikä takanurkkiin? Itse ainakin pidän siitä että kalat voi haavia takanurkasta ilman että takiloille tarvitsee välttämättä tehdä mitään. Eli takakulmassa on tilaa kun takila ei ole ihan siellä kulmassa. Mutta, takakulmaasennuksia näkee niin paljon että kai niissäkin sitten jotain hyvää on vaikken itse ainoatakaan asiaa keksi.

Mutta, eniveis, mukava projekti, onnea ja menestystä ja tulen seuraamaan tätä mielenkiinnolla! :)
Supilakki

Tänään kävin pikaisesti mittailemassa ja piirtelemässä ja sahasinkin osaksi toisenpuolen laatikon irti. Moni kun tuota pyörimistä on suositellut, niin kai se on tehtävä ja uskottava ja annettava periksi :) .

Googletellessa tuollaiset osui silmiin, onko kellään kokemusta? :

http://www.feimaritime.com/tuotteet.html?id=10/283

Pikaisella silmäyksellä vaikuttaa juuri sopivilta:
-Edullinen
-Kohtuu kokoinen(175mm)+ja paino 2kg , niin toivottavasti ei ihan rimpulat olisi
-Lähellä niin nouto onnistuisi

Jos vaikka huomenna ehtisi käydä tutustumassa jos löytyy paikanpäältä tuollaiset nivelet, ja ostan pois jos vaikuttaa hyviltä ja täällä kukaan ei hauku pystyyn niitä.

Takiloiden ja takaräkin/takaputkien osalta ei ole mitään vielä päätetty, sitten kun sisusta on muuten kasassa ja noiden kiinnitysten aika, niin mietin tarkemmin sijaintia ja pääsee helpommin suunnittelemaan ja veivaamaan kuulia autotallin lattiaan ja ylös että missä paras paikka :)
Vastaa Viestiin