Nanofil kokemuksia
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
-
mustakuono
Nanofil kokemuksia
Onko porukalla kokemuksia nanofiilista? Itse tuli hankittua 1 rulla 0,18 vahv. En tiedä tuliko puolattua liikaa kelalle,kun heittopituus jää lyhyeksi ja heittäessä napsahti kerran poikki vaikka päässä kevyt jigi.
-
-saamamies-
Re: Nanofil kokemuksia
Minkäs solmun pyöräytit?
-
mustakuono
Nanofiilissa oli monofiilisiima jatkeena tuplaunisolmulla.
http://1.bp.blogspot.com/-u3eio8V_qPA/T ... 2Bnano.jpg
Mitä lie nykyajan hömpötyksiä.
Monofiili toimii aina,- ja kyllä lentää komiassa kaaressa...
Siimaa ei oo koskaan liikaa puolalla.
Jos liikaa, tuulisolmu tai pari tekee puolasta juuri sopivan täyden.
Lyhät heitot viittaa liian vähäiseen siimamäärään tai muihin siiman ominaisuuksiin joista en mtn ymmärrä
Mitä lie nykyajan hömpötyksiä.
Monofiili toimii aina,- ja kyllä lentää komiassa kaaressa...
Siimaa ei oo koskaan liikaa puolalla.
Jos liikaa, tuulisolmu tai pari tekee puolasta juuri sopivan täyden.
Lyhät heitot viittaa liian vähäiseen siimamäärään tai muihin siiman ominaisuuksiin joista en mtn ymmärrä
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Ihan tavallista kuitusiimaa. Hieman vaan liukkaampaa kuin muut niin kannattaa käyttää sitä solmua mitä sille siimalle suositellaan. Toimii se muissakin kuitusiimoissa ihan hyvin. Itse olen käyttänyht ohuempaa nanofiliä.
Minulla nyt toinen kausi Nanofili 0,14 siimalla. Lentää hienosti, mutta solmukestävyys ei ole ollut kauhean hyvä. Ainakin kaksi monofiilitapsia lentänyt jigin jatkona mereen. Itse olen käyttänyt mono-nano liitoksessa tuplaunia ja jos tapsia ei ole ollut, niin palomarilla olen jigin ruuvannut nanoon kiinni. Vähän jäänyt sellainen vaikutelma, että tapsi katkennut sen takia, kun tapsi-solmu takerrellut heiton aikana vaparenkaissa ja siitä syntynyt lisänykäyksiä liitossolmuun.
Näillä kokemuksilla saattaa siima vaihtua, kun se aika tulee. On tietysti selvä, että 0,14 katkeaa aika helposti. En tiedä pitäisikö Nanofilia näillä kokemuksilla tuomita, mutta saattaa olla, että 0,18 PoerPro tulee tilalle.
Näillä kokemuksilla saattaa siima vaihtua, kun se aika tulee. On tietysti selvä, että 0,14 katkeaa aika helposti. En tiedä pitäisikö Nanofilia näillä kokemuksilla tuomita, mutta saattaa olla, että 0,18 PoerPro tulee tilalle.
itl kirjoitti:Minulla nyt toinen kausi Nanofili 0,14 siimalla. Lentää hienosti, mutta solmukestävyys ei ole ollut kauhean hyvä. Ainakin kaksi monofiilitapsia lentänyt jigin jatkona mereen. Itse olen käyttänyt mono-nano liitoksessa tuplaunia ja jos tapsia ei ole ollut, niin palomarilla olen jigin ruuvannut nanoon kiinni. Vähän jäänyt sellainen vaikutelma, että tapsi katkennut sen takia, kun tapsi-solmu takerrellut heiton aikana vaparenkaissa ja siitä syntynyt lisänykäyksiä liitossolmuun.
Vaihda solmua. Palomar ei pidä riittävän hyvin tuossa siimassa.
http://www.outdoorlife.com/blogs/gone-f ... ing-tackle
En nyt löydä sitä solmua mitä itse käytän, mutta siinä siima pujotetaan ensin kaksi kertaa silmukan läpi ja sitten pyöritellaan 7 kertaa siima nipun ympärille ja kiristetään..
Omassa käytössä ollut pari vuotta. Paras kuitu jota voi puolalle puolata haspelihommiin. Ainoa miinus hankauksen kestävyys, mutta se nyt on ominaisuus kaikissa punotuissa. Lentää kuin unelma, sotkeutumaton, verrattuna esim. 832 kuituun. Tupla-Albright ja aina monotapsi, johon kiinnitetään vieheet.
-jka-
"The chase is better, than a catch"
"The chase is better, than a catch"
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viesti:
Melkein kaikissa kevyemmissä heittovehkeissä on nykyään Nanofil. Tykkään kun on niin hiljainen naru. Kestävyydestä miinusta jos punottuihin vertaa, mutta eihän tuo punottu sima olekaan vaan ihan oma lajinsa jostain monofiilin ja punottujen välimaastosta. Ei kannata valita kovin ohuita Nanofilejä koska ei ole kuitusiimojen paksuinen. 0.20 vastaa hypistelytuntumalta jotain 0.16 peruskuitua.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Nanosta 0.12 vahvuudessa ei paljon kehumista. Onneton siiman kulutus- ja solmunkestävyys= pehmeän kiva tuntuma kuidussa. 
Kun aamulla kuuntelet käenkukkua niin illalla saat rauhassa nukkua.
Nanofiili on hemmetin liukasta ja pitkäheittoista sekä erittäin äänetöntä, mitkä kaikki ovat miellyttäviä ominaisuuksia. Tavalliseen jigaukseen se on minusta liian heppoista, mutta vertikaalijigauksessa taas riittävän kestävää. Siinä tosin äänettömyydestä ei juuri ole iloa.
Saa nähdä miten pari viikkoa sitten EFTTEXissä palkittu Sufixin nanokuitu pärjää vertailussa. Ainakin vetolujuuden pitäisi olla kuuleman mukaan parempi.
Saa nähdä miten pari viikkoa sitten EFTTEXissä palkittu Sufixin nanokuitu pärjää vertailussa. Ainakin vetolujuuden pitäisi olla kuuleman mukaan parempi.
Ei kestä juurikaan kivikosketuksia, huonoin siima mitä olen käyttänyt (jopa huonompaa kun fireline)
Jos et kalasta hampaattomia kaloja puhtaalta mutapohjalta, ota joku muu naru.
Negatiivista palautetta Nanofilistä. Yleisestikkin, vetolujuutta tuijotetaan liikaa, koska sopivan paksuisena ne ovat lähes poikkeuksetta kaikissa merkkisiimoissa hyviä, mutta kivi-, rytö-, yms. pohjakosketukset ratkaisevat valinnan.
Tai käytä fluorocarbonista tehtyä tapsiaSonata kirjoitti:Ei kestä juurikaan kivikosketuksia, huonoin siima mitä olen käyttänyt (jopa huonompaa kun fireline)
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viesti:
Ei ole mulla kokemuksia kulumisesta kun en ole oikeastaan koskaan ilman mono tai fluorotapsia mitään kuitusiimojen kaltaisia naruja käyttänyt.
Enkä kyllä äkkiseltään keksi yhtään hyvää syytä miksi ilman "kulutustapsia" punotulla siimalla heittelisinkään. Pidempään kestää siima käytössäkin kun ei tarvitse kulunutta kärkeä vähän väliä lyhennellä.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Onko kukaan uskaltanut puolata nanofiilia hyrrälle heittohommiin? Vertikaalijutuissa on toiminut vallan mainiosti.
-
vonKALETON
Ai tääl oli tällanenkin. Varmaan tulee vähän myöhäs kommentti noihin solmujuttuihin, mut:
Ei kestä palomarit, eikä tuplapalomarit. Vaatii sen monotapsin. Oon tehny monoon yhden yksinkertasen solmun ja tehnyt sit siihen nanosta sen verisolmunpuolikkaan kymmenellä kierroksella. Ja kas. Uskaltaa vedellä jo jigejäkin pohjasta irti.
Ei kestä palomarit, eikä tuplapalomarit. Vaatii sen monotapsin. Oon tehny monoon yhden yksinkertasen solmun ja tehnyt sit siihen nanosta sen verisolmunpuolikkaan kymmenellä kierroksella. Ja kas. Uskaltaa vedellä jo jigejäkin pohjasta irti.
Mitäs solmua suosittelette leikarille?
Tot palomaria yleensä käyttän mut jos ei toimi ni pitää vissii joku uus solmu opetella.
Vuoden verran ollu toi nanofil puolausta oottamassa,kestän vaa harvinaisen pitkää noi 0,15mm microfuset
Tot palomaria yleensä käyttän mut jos ei toimi ni pitää vissii joku uus solmu opetella.
Vuoden verran ollu toi nanofil puolausta oottamassa,kestän vaa harvinaisen pitkää noi 0,15mm microfuset
-
vonKALETON
Taitaa olla parempi pistää leikarillinen lukko monoon. Tai pistää monotapsiin monotapsi ja leikari siihen väliin.. Tai eihän sitä luulis kaikkia solmuja olevan viel ees keksityn. Voihan sitä jotain omaa koittaa, jossa pitkä solmu, jossa veto jakaantuu laajemmalle alueelle.
-
Satunnaiskalastaja
Yhteen ahvenjigivapaan laitoin viime kesäksi jotain 0,14x tai 0,15 nanofiilia. Toiminut ihan hyvin ja heittopituudet hyviä, siima on tosi liukasta ja solmujen kanssa saa olla tarkkana. Kestävyydestä paha sanoa kun tuo on yleensä yksi vapa useammasta veneessä mukana olevasta, niin käytössä vain osan aikaa. Eikä pohjakaan ole kovin kuluttavaa laatua kalastuspaikoillani. Ei huonoja kokemuksia täällä.
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
R1chards kirjoitti:Onko kukaan uskaltanut puolata nanofiilia hyrrälle heittohommiin? Vertikaalijutuissa on toiminut vallan mainiosti.
Ostin rullan nanofiilia tuohon tarkoitukseen. Sitten kuitenkin luin jostain, että siima on suunniteltu haspelikäyttöön. Hypistelyjen jälkeen olin samaa mieltä, ja kokeilu jäi tekemättä.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Eli sama kysymys?erkkari kirjoitti:Mitäs solmua suosittelette leikarille?
Onko tolle mitään pitävää solmua?
Monotapsia en käytä.
Alkaa microfuset kulumaan
Niin mietin et puolaanko ton nanon vai hommaanko muuta?
Koskihommiin eli kiveä yms piisaa.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Veikkaisin, että viehemenekki on suuri kivikkoisessa koskessa ilman monotapsia/fluorocarbonia, hypistelin tuota siimaa, kun tuttu näytti. Vieheitä meni tutulla ja siirtyi myöskin käyttämään kulutustapsia nanofilin jatkeena.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Juu ehdottomasti samoilla linjoilla oon Sostakovitsin kanssa, eli tuon kanssa koskella täytyy kyllä käyttää fluorocarbonia tai monoa perukkeena. Nanofil ottaa itteensä kivistä ja kun on muutenkin huomattavasti ohuempaa kuin muut yhtä paksuksi ilmoitetut siimat, niin myös napsuu helpommin poikki.
Itsellä on kyllä jigihommissa fluorocarbonin kanssa on toiminut hyvin ja varsinkin vertikaalijigauksessa mukava kun siima on ohutta ja viistää vettä hyvin.
Nanofiilin pakkauksessa on sisällä sellainen lappunen, josta tärkeimmät solmut selviää. Koin ne tosin hieman hankalaksi ja olen käyttänyt viehesolmua, jota olen muokannut sopivaksi Nanolle. Eli jos tuo linkin kuva on normaali viehesolmu, niin ensin olen pujottanut nanofiilin vieheen/leikarin läpi kolmesti, ja jättänyt ne rinkulat avonaisiksi. Sen jälkeen siiman päätä kierretään kuvan tavalla pääsiiman ympäri ~11 kertaa ja pujotetaan kaikista kolmesta rinkulasta läpi. Tämä sovellus ei ole kertaakaan vielä pettänyt.
http://www.naamisuvanto.net/kuvat/kalaa ... mu_500.jpg
Itsellä on kyllä jigihommissa fluorocarbonin kanssa on toiminut hyvin ja varsinkin vertikaalijigauksessa mukava kun siima on ohutta ja viistää vettä hyvin.
Nanofiilin pakkauksessa on sisällä sellainen lappunen, josta tärkeimmät solmut selviää. Koin ne tosin hieman hankalaksi ja olen käyttänyt viehesolmua, jota olen muokannut sopivaksi Nanolle. Eli jos tuo linkin kuva on normaali viehesolmu, niin ensin olen pujottanut nanofiilin vieheen/leikarin läpi kolmesti, ja jättänyt ne rinkulat avonaisiksi. Sen jälkeen siiman päätä kierretään kuvan tavalla pääsiiman ympäri ~11 kertaa ja pujotetaan kaikista kolmesta rinkulasta läpi. Tämä sovellus ei ole kertaakaan vielä pettänyt.
http://www.naamisuvanto.net/kuvat/kalaa ... mu_500.jpg
-
Satunnaiskalastaja
Päivitetäänpä tätä kun koemuksia on kertynyt lisää. Tuo yllä mainitsemani rulla on nimellispaksuudeltaan 0,134 mm. Edelleen pidän siimaa hyvänä jigikalastukseen, mutta miinuksena lisäisin että nyt saman siiman oltua pidempään käytössä kalustotappioita on tullut enemmän kuin toisessa setissä olevalla vanhemmalla ja ohuemmalla Spiderwire code Red:lla. Toki nuo ovat hieman erilaisessa setissä, mikä saattaa vaikuttaa asiaan, mutta pidän ilmeisenä syynä sitä, että nanofilin nykäyskestävyys tuntuu heikkenevän nopeasti siiman kulumisen myötä.Satunnaiskalastaja kirjoitti:Yhteen ahvenjigivapaan laitoin viime kesäksi jotain 0,14x tai 0,15 nanofiilia. Toiminut ihan hyvin ja heittopituudet hyviä, siima on tosi liukasta ja solmujen kanssa saa olla tarkkana. Kestävyydestä paha sanoa kun tuo on yleensä yksi vapa useammasta veneessä mukana olevasta, niin käytössä vain osan aikaa. Eikä pohjakaan ole kovin kuluttavaa laatua kalastuspaikoillani. Ei huonoja kokemuksia täällä.