Hyvä perukemateriaali hauelle?
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Hyvä perukemateriaali hauelle?
Kertokaapa kokemuksia perukemateriaaleista ja niiden kestävyydestä. Tähän asti olen käyttänyt pelkästään ns. vaijeriperukkeita, mutta nyt sitten tuli mieleen tehdä itse perukkeensa ja ostin Fortress Predator 25kg -lankaa. Huhuja olen kuullut, että rispaantuisi ja parempiakin löytyisi, mutta nyt vaan kävi niin, että myöhässä liikkeellä ja tuo ainutta mitä löytyi läheltä.
Minkälaista titaani on perukkeena, muuta kuin kallista? Onko hintansa väärti?
Minkälaista titaani on perukkeena, muuta kuin kallista? Onko hintansa väärti?
Kyl Fortress kestää ihan hyvin, mut ei sitä tietenkään vaijeriin voi verrata. Ite oon käyttän sitä hakkeperhoilla ja pienillä uistimilla ettei liike mene. Ison hauen jälkeen joutuu yleensä vaihtamaan koko perukkeen. Titaanista ei kokemusta.
Antti
Antti
"Älä milloinkaan unohda, että vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan."
Ama-dööri.
Ama-dööri.
"PF on uusin tulokas perukemarkkinoilla. Se on dyneemakuidusta ja erittäin ohuista teräsvaijereista tehty materiaali, jossa menee vielä keskellä ohut kuparilanka. Peruke oikenee hyvin, mutta menee pienelle kippurallé, joka ei ole ongelma; puristetaan vaan sormilla voimakkaasti ja vedetään peruke sormien välistä ja peruke on kuin uusi. Helppo käyttöistä tavaraa ja kestää hauen hampaita yhtä hyvin kuin teräsvaijeri. Hinta on kuitenkin monon verrattuna kauhea; n.11mk/metri. PF:ä löytyy useita eri paksuuksia, joista 25kg kestävä on osoittanut parhaimmaksi."
Lähde: http://www.kolumbus.fi/jussol/valineet.htm
Hauen perhokalastus.
Lähde: http://www.kolumbus.fi/jussol/valineet.htm
Hauen perhokalastus.
"Älä milloinkaan unohda, että vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan."
Ama-dööri.
Ama-dööri.
Kyllähän Fortress pikku hiljaa rispaantuu, muttei kuitenkaan mielestäni kovin (tai liian) nopeasti. Ihan käyttökelpoista tavaraa se on.
Fortressiin verrattuna hyvin samantapaista, mutta mielestäni hitusen parempaa, on Cannelle Supratress. Erona Fortressiin on päällysteen eli metallipunoksen tiiviimpi rakenne, jonka ansiosta ko. tavara ei myöskään rispaannu yhtä nopeasti kuin Fortress.
Ole sitten tarkkana niiden perukkeiden kanssa. Jos sisällys alkaa paistaa läpi metallipunoksen seasta, on aika vaihtaa peruke. Ei pidä urheilla.
Fortressiin verrattuna hyvin samantapaista, mutta mielestäni hitusen parempaa, on Cannelle Supratress. Erona Fortressiin on päällysteen eli metallipunoksen tiiviimpi rakenne, jonka ansiosta ko. tavara ei myöskään rispaannu yhtä nopeasti kuin Fortress.
Ole sitten tarkkana niiden perukkeiden kanssa. Jos sisällys alkaa paistaa läpi metallipunoksen seasta, on aika vaihtaa peruke. Ei pidä urheilla.
Titaani.
Kokemusta löytyy Bft:n perukkeista, sekä jäykästä että notkeasta, ja pelkästään positiivista sanottavaa.
Luulen että jäykkä peruke on lähestulkoon ikuinen, kunhan vaan muistaa tarkkailla lukkoa, ja vaihtaa sen tarvittaessa uuteen. Hauet on välillä sotkeneet sen uistimen koukkuihin siten että se on ollut jopa kolminkerroin, mutta joka koukero on oiennut samantien. todella hintansa, 8,50€ arvoinen. Olen kokeillut myös rautalankaperuketta jerkissä. On samantien tuhannella mutkalla.
Notkea kestää noin 80-100 haukea, sen jälkeen alkaa säikeet katkeilla lukon puolelta silmukan pohjasta. Kannattaa tarkkailla. Silti ei mitään merkkiäkään kiemuroista. Luotettavuuseltaan ja käyttömukavuudeltaan ainakin aiemmin käytämiini vaijeriin ja Predatoriin verrattuna aivan hintansa väärti.
Vaikka maksaa hieman enemmän, niin ainakin itse olen siirtynyt näihin.
Luulen että jäykkä peruke on lähestulkoon ikuinen, kunhan vaan muistaa tarkkailla lukkoa, ja vaihtaa sen tarvittaessa uuteen. Hauet on välillä sotkeneet sen uistimen koukkuihin siten että se on ollut jopa kolminkerroin, mutta joka koukero on oiennut samantien. todella hintansa, 8,50€ arvoinen. Olen kokeillut myös rautalankaperuketta jerkissä. On samantien tuhannella mutkalla.
Notkea kestää noin 80-100 haukea, sen jälkeen alkaa säikeet katkeilla lukon puolelta silmukan pohjasta. Kannattaa tarkkailla. Silti ei mitään merkkiäkään kiemuroista. Luotettavuuseltaan ja käyttömukavuudeltaan ainakin aiemmin käytämiini vaijeriin ja Predatoriin verrattuna aivan hintansa väärti.
Vaikka maksaa hieman enemmän, niin ainakin itse olen siirtynyt näihin.
Make my day- Teemun päivä.
-
putkiperhot
- www.apple.com/haukionkala
- Viesti:
Tuo swedujen kiinassa teettämä ja hienosti nimeämä Big Fish Tackle titaaniperukkeen lukko-osa on kyllä hanurista.
Sitä ei kannata tarkkailla vaan heti vaan veks koska ei se aukea ensimmäisen pohjatärpin jälkeen ilman pihtejä koska lukon materiaali liian meltoa.Eilen viimeksi tuli kaksi vääntäistyä poikki.
Itse titaaniosa OK.
Sitä ei kannata tarkkailla vaan heti vaan veks koska ei se aukea ensimmäisen pohjatärpin jälkeen ilman pihtejä koska lukon materiaali liian meltoa.Eilen viimeksi tuli kaksi vääntäistyä poikki.
Itse titaaniosa OK.
-
Mikey
- Herr Doktor
Samat havainnot BFT:n titaaniperukkeesta, eli lukko on hanurista. Sen tilalle kun vaihtaa uistinrenkaan niin pelittää hyvin.
Tuon titaaniperukkeen lisäksi käytän myös 45kg Pro Leaderiä, mikä on mielestäni ihan ok tavaraa, mitä nyt joutuu uusimaan perukkeen muutaman reissun välein.
Tuon titaaniperukkeen lisäksi käytän myös 45kg Pro Leaderiä, mikä on mielestäni ihan ok tavaraa, mitä nyt joutuu uusimaan perukkeen muutaman reissun välein.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
- karttuiivari
- Viesti:
- Renfors
- Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
- Viesti:
Joskus vuonna 1 oli Turun Pyyntivälineessä myynnissä nk. volframiperukkeita, olivat erittäin hyviä jikittelyyn. Joustavia ja tosi ohuita = ei häiritse uintia, mahtaako olla vastaavia myynnissä??
Punottuja, lenkit päissä, joihin sai värkätä millaiset lukot/renkaat makunsa mukaan. Kalliita olivat silloin, mutta päteviä. Näitä käytän edelleen- ostin senverran riittävästi sillon
Rydis varmaan muistaa, millä nimellä ne kulki
Punottuja, lenkit päissä, joihin sai värkätä millaiset lukot/renkaat makunsa mukaan. Kalliita olivat silloin, mutta päteviä. Näitä käytän edelleen- ostin senverran riittävästi sillon
Rydis varmaan muistaa, millä nimellä ne kulki
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
Taitavat volframit olla Turun Pyyntivälineestä jo loppu. Toki saattaa joitakin vielä löytyä. Aikoinaan, kun nuo tulivat markkinoille enemmälti niitä itsekkin jonkinverran kokeilin. Seassa oli hyvää sekä ihan vetämällä poikki meneviä. Joten ainakaan hauki hommiin kannattaa pitää pientä varausta noiden suhteen. Toki kevyessä kalastuksessa ovat toimivia. Juuri tuon laadun vaihtelun takia sekä korkean hinnan takia myyntikin hiipunut?
- Renfors
- Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
- Viesti:
Jep.
Mulla lähinnä haittana olivat aluksi hukkaprosentin suuruus (vrt. parittomat sukat pyykkikoneessa), ennenkuin tajusin
pujottaa nämä isoon leikariin jemmaan. Luulen että jonkin pakkini pohjalla on näitä vielä "roskien" joukossa- ovat meinaan hennoimmat "Valde/Feija/Kyösti" hiuksen paksuisia, paitsi että perukkeet ovat harmaampia
Mulla lähinnä haittana olivat aluksi hukkaprosentin suuruus (vrt. parittomat sukat pyykkikoneessa), ennenkuin tajusin
pujottaa nämä isoon leikariin jemmaan. Luulen että jonkin pakkini pohjalla on näitä vielä "roskien" joukossa- ovat meinaan hennoimmat "Valde/Feija/Kyösti" hiuksen paksuisia, paitsi että perukkeet ovat harmaampia
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
-
putkiperhot
- Viesti:
Täytyykin vedellä noita vanhoja voframeja jotka vielä avaamattomilla puolilla ovat ja kokeilla.Jos huonoja ovat niin myyn turkulaisille vaikka en niitä sieltä ole ostanut.Nimeksi panen Ultra Extra Super Heavy Strong Biggest Shark Grade Rewistable Haywire Bite Guards.
Jo luulisi tuolla nimellä ostavan niiden huonompaakin tavaraa hyvällä hinnalla.Nimestä sitä maksetaan.
Jo luulisi tuolla nimellä ostavan niiden huonompaakin tavaraa hyvällä hinnalla.Nimestä sitä maksetaan.
-
putkiperhot
- Viesti:
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
PERUKEMATSKU...
entäpäs cannelle power tress 15 kg vetolujuudessa, puolalla 10 metriä.
ML
ML
Nostetaanpas valmis ketju esille kysymyksen kera !
Tuli 45 kg Fortressia ostettua kokeeksi ja kyselenkin, jotta minkälaisella solmulla kestävimmillään ? miten hyvin jää solmu paikoilleen ? mitä solmua olette käyttäneet tuollaisen pinnoitetun kanssa ?

Tuli 45 kg Fortressia ostettua kokeeksi ja kyselenkin, jotta minkälaisella solmulla kestävimmillään ? miten hyvin jää solmu paikoilleen ? mitä solmua olette käyttäneet tuollaisen pinnoitetun kanssa ?
You’ll Never Walk Alone - Liverpool FC
Champions League: 1977 1978 1981 1984 2005 UEFA Cup 1973 1976 2001
League Champions 1901 1906 1922 1923 1947 1964 1966 1973 1976 1977 1979 1980 1982 1983 1984 1986 1988 1990
Champions League: 1977 1978 1981 1984 2005 UEFA Cup 1973 1976 2001
League Champions 1901 1906 1922 1923 1947 1964 1966 1973 1976 1977 1979 1980 1982 1983 1984 1986 1988 1990
Kahdeksikkosolmulla itse vääntänyt ja hyvin kestänyt. Tosin kokeilin joskus ihan perus umpisolmua huvikseni ja vaikutti kyllä jämähtävän melkein yhtä hyvin. Toisin sanoen ei mitään kauhea lipsuvaa kamaa ole tuo.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!