Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
kirppu kirjoitti:
Kirppulin kaiussa on teleskooppi makkaratikku.
Tuo makkaratikkuhan on näppärä keksintö ja menee pieneen tilaan! Millä se anturi siihen on kiinni laitettu?
Anturi on nippusiteellä kiinni makkaratikussa ja koko systeemi on päällystetty vulkanoivalla teipillä.
Vulkanoiva teippi venytetään kiinnittäessä ja kun se on paikoillaan, niin annetaan olla huoneen lämmössä pari päivää. tässä tapauksessa anturi viritys roikkuu esim. kirjahyllyssä onkiasennossa. Ei ole kovin kallista tuo teippi.
Ihmettelyn aiheena on nyt Lowrance X-4 ja pilkkianturi. Eli onko X-4 ja X-4 PRO:n välinen ero ainoastaan pro:n parempi anturi ja X- nelkku pelaa ilman mitään säätöjä tuon pilkkianturin laajemmallakin taajuudella?
Se on makuasia, sanoi koira kun takapuoltaan nuoli. Itse pidän Elite 4x-luotaimessani herkkyyden vielä tuostakin hieman alempana. Säädän herkkyyden paitsi syvyyden, myös tasurin koon mukaan. Sillä toisella säädöllä, väritäyttö tai milä sen nimi olikaan, saa myös hienosäädettyä, miltä erikokoiset kalat näytöllä näyttävät.
Säätöön tulee kokemuksen aika hyvä näppituntuma ja pystyy arvioimaan kalan koon aika tarkasti. 1,5kg ahven näyttää luotaimessa minunkin herkkyyssäädöillä todella hurjalta, sen voin kertoa!
Tyhjän saa pyytämättäkin, mutta MP:n eteen pitää tehdä töitä.
Lucky John kirjoitti:Se on makuasia, sanoi koira kun takapuoltaan nuoli. Itse pidän Elite 4x-luotaimessani herkkyyden vielä tuostakin hieman alempana. Säädän herkkyyden paitsi syvyyden, myös tasurin koon mukaan. Sillä toisella säädöllä, väritäyttö tai milä sen nimi olikaan, saa myös hienosäädettyä, miltä erikokoiset kalat näytöllä näyttävät.
Säätöön tulee kokemuksen aika hyvä näppituntuma ja pystyy arvioimaan kalan koon aika tarkasti. 1,5kg ahven näyttää luotaimessa minunkin herkkyyssäädöillä todella hurjalta, sen voin kertoa!
Kyllä vaan. Tätä täytyy opetella lisää.
Sillä vaan kerroin tämän,jos on muitakin joille kaiku ei vielä ole ihan tuttu laite.
Mukava tosiaan katsella matalassakin vedessä.
Lucky John kirjoitti:Se on makuasia, sanoi koira kun takapuoltaan nuoli. Itse pidän Elite 4x-luotaimessani herkkyyden vielä tuostakin hieman alempana. Säädän herkkyyden paitsi syvyyden, myös tasurin koon mukaan. Sillä toisella säädöllä, väritäyttö tai milä sen nimi olikaan, saa myös hienosäädettyä, miltä erikokoiset kalat näytöllä näyttävät.
Kyllä vaan. Tätä täytyy opetella lisää.
Sillä vaan kerroin tämän,jos on muitakin joille kaiku ei vielä ole ihan tuttu laite.
Mukava tosiaan katsella matalassakin vedessä.
Saisko vielä vähän tarkempaa analyysiä noista Elite4x säädöistä. Tuntuu olevan melko yleinen pilkkikaiku ja koska se itseltäkin löytyy niin mielellään kuulisi teidän kokemuksia.
Itse vetänyt 83 Hz taajudella ja n.80% herkkyydellä. Värilinjan säädöistä en ymmärrä juuri mitään.
Vaahteramäki !
Laitoin äskettäin vastaavanlaisia kysymyksiä kuin Sinäkin Elite 4x:stä. Sain kuitenkin viestini hävitettyä jonnekin. Kysyisin: Kannaako oudon käyttäjän noudattaa laitteen antamia ohjeita, vai tehdä omat säädöt, ja miten ? Kirppu tuossa antoikin jo ohjeita hekkyyden säätöön, mutta tuosta Lucky Johnin mainitsemasta väritäytöstä en ymmärrä yhtään mitään.
Saisko apua humminbirdin kannettavaan liittyvässä ongelmassa eli kaiku piirtää pilkkiä ja kaloja vain satunnaisesti,yhtäkkiä ilmestyy pilkki ruudulle ja piirtää hetken ja sitten taas häviää! Eli onko vain onneton laite vai käyttäjä....
Toi TeeJii,n ongelma vois olla ns kosketus häiriökin , vois kokeilla heilutella niitä liittimiä ja johtoja , sekä seurata vaikuttaako asiaan .
Joskus olen vaihtanut liittimiäkin kavereiden luotaimiin, kun ko vikaa .
Jollei sitten vaan , ettei anturin keila pysy oikealla kohdalla , vaan "pyörii/heiluu".
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
Vaahteramäki kirjoitti:
Saisko vielä vähän tarkempaa analyysiä noista Elite4x säädöistä. Tuntuu olevan melko yleinen pilkkikaiku ja koska se itseltäkin löytyy niin mielellään kuulisi teidän kokemuksia.
Itse vetänyt 83 Hz taajudella ja n.80% herkkyydellä. Värilinjan säädöistä en ymmärrä juuri mitään.
Ohessa kuva Elite-4x:n säätöikkunasta. Noita säätöjä käytän 7-10m vedessä ja normikokoisella (n. 8cm) tasurilla. Herkkyyden laskemisen myötä luotaimessa näkyäkseen kalojen pitää olla isompia. Värillnjan säädöllä puolestaan saa eroteltua kullakin herkkyydellä näkyvien kalojen kokoa erottumaan paremmin. Nostamalla värilknjan prosentteja alkaa isompiin kaloihin tulla enemmän keltaista ja kirkkaan vihreää väriä, kun taas pienemmät kalat pysyvät sinipunaisina viivoina. Aina se ei tosin mene ihan näin nätisti, esim. tämänpäiväisellä reissulla ehdin nähdä näytöllä vain ohuen lähes pystysuoran mustan viivan, kun 720g ahven kävi hakemassa tasurin välivedestä.
Liitteet
image.jpg (53.1 KiB) Katsottu 7403 kertaa
Tyhjän saa pyytämättäkin, mutta MP:n eteen pitää tehdä töitä.
Itse olen laittanut 200g ahvenen painon avulla 50-100 cm pohjan yläpuolelle. Sitten säätänyt kaijun herkkyydet ja värilinjat itselleni sopivaksi 5m, 10m, ja 15m. Sitten näkee milloin on sopivaa kalaa alla tarjolla. Tosin pakka sekoituu, jos pientä kalaa on paljon alla. Itse olen ajatellut,että mahdollisimman paljon herkyyttä, koska vaikuttaa kaijun keilan leveyteen ja värilinjalla puljannut kalan koon eli keltavihreetä kun näkyy niin yli 200g kalaa alla. (elite-x4)
Omilla pilkeilläkin voi kalibroida kaikua,mun omatekosen kevennetyn harmaalinja vastaa n. 250-300g ahvenen kokoa. (Lowrance-x125)
Toivottavasti tästä saa jotain irti, jos on korjattavaa niin kertokaa ihmeessä.
Kilon ahventa etsiessä....Pyydetty 24.2.2016, paino 1110g
harmaalinja ja värilinja näyttää kohteen kovuuden. Pähkinänkuoressa vihreä pohja on mutaa ja keltainen on kovaa pohjaa eli savea tai kiveä. Kaikki tämä tietenkin on kiinni siitä kuinka säädät kaikuasi. Todennäköisesti tehdas asetukset on hyvät.
Kalojen kohdalla isommat kalat antaa vahvemman paluusignaalin jolloin piirtää keltaista ja piennemmät kalat vihreen ja sinisen sävyisenä.
Toivottavasti muistan nyt asiat oikein.
Kilon ahventa etsiessä....Pyydetty 24.2.2016, paino 1110g
Sunnuntaina oli kaiku ekaa kertaa jäällä mukana ja sellanen fiilis jäi kyseisestä laitteesta tossa tasuroinnissa, että tulee kyllä kulkemaan mukana jatkossakin. Vaikka isot ei ollu syönnillä ja pienetkin huonosti niin oli se vaan komeeta kattoa, kun kalat lähtee nousemaan pohjasta väliveteen hylätäkseen tarjouksen.
Miulla on toi 500c. Muuten vissii aika sama vehe mutta huonompi resoluutio. Säätöjä on aika vähän, ja yksinkertainen peli käyttää muutenkin. Itse käytän matalassa 77khz ja 4 metristä syvempään 220khz. Ainiin, suojaa anturin johto jollain, omasta ainakin rupesi halkeilemaan kun oli ne -20 pakkaset. Tosi kankeeks se sen kyllä vetää pienemmälläkin pakkasella.
Aika rapeaksi ainakin noi normiantureiden piuhat pakkasella menevät. Ei niitä oikein suojatakaan helposti voi.
Omassa Garminissani olen niputtanut piuhaa kiinteästi anturitangon varteen sen verran, että jos katkeaa, niin jää anturiin vielä sen verran piuhaa, että voi piuhan lyhentää ainakin kerran.
Hyvin laajoissa kaarissa tulee piuhaa kovalla pakkasella kyllä käsiteltyä. Ainakin toistaiseksi vielä hyvin kestänyt.
Itse luotain on Garmin Echo 300c ja se ei ole ollut pakkasesta moksiskaan *koputtaa puuta*
Hyvin pelitti tuo kaiku! Vaisu päivä järvellä kylläkin, yks n.100g ahven tuli ja mukavasti kaiku näytti ennen otti hetkeä. Säätöjen kanssa jouduin hetken pelleilemään ennen kun löyty hyvät omaan makuun. Ja se on vähän ikävää kun säädöt haviää kun sammuttaa laitteen.