Komeita ahvenia on taas järvivesistä noussut, ei voi kuin ihmetellä ja onnitella

.
Täällä saaristomerellä alkaa jäät olemaan melko huonossa kunnossa ja jäälle pääsee kuivana vain laiturien kautta. Eipä ole kyllä syöntikään ollut kovin kummoista tällä viikolla, maanantaina 3kpl yli 300g joista suurin 330g ja lisäksi lähes 3kg luupää. Tuli kyllä tästä satsista todella herkullisia kalapihvejä

.
Tiistaina oltiin pojan kanssa aamusta saakka samoilla paikoilla vetämässä täydellinen MP ilman tärpin tärppiä, keli oli karmea ja päätettiin vaihtaa maisemaa.
Olen jo monta vuotta ollut menossa kaukaiselle metsälammelle ja sitä ehdotin pojalle nytkin mutta hän sai pääni käännettyä ja suuntasimme hänen haluamalleen "possulammelle". Ikinä ei olla siellä pilkillä käyty mutta kesällä tullut joskus poikettua.
Lumisade loppui sopivasti kun pääsimme lammen rantaan eikä muista pilkkijöistä näkynyt jälkiä. Eipä ehditty kauaa pilkkiä kun pojalla jarru pärähti ja ajattelin tietenkin että haukihan siellä kiusaa tasuria. Olin ~10m päässä pojasta ja vasta kun vettä alkoi tulvia jäälle niin minullekin tuli kiire, samalla poika huutaa että kiloahven kiinni(lukenut ahkerasti tätä palstaa

) ja heti sen jälkeen lentää tasuri jäälle, ilman ahventa. Silmänräpäyksessä pojalla käsi kyynärpäähän saakka reiässä mutta eipä sitä tietenkään ylös saatu. Itse näin kalan reiässä ja jään alla kun se käännähti hyvinkin hitaasti takaisin omaan valtakuntaansa.
Ahven jäi siis jumiin 6" reikään eikä aluksi päässyt edes alas siitä, poika myönsi että hiukan kämmäsi kun yritti tohkeissaan nostaa koko kädellä ahventa ylös ja siinä samalla työnsi vahingossa kalan takaisin reiästä ulos. Olen useampia yli kilon ahvenia nähnyt(lähinnä verkkokaloja) mutta tämä oli järkyttävän kokoinen niihin verrattuna, ehkä jopa yli 1,5kg.
No, poika löysi possulammen jonne varmasti suuntaamme tulevina vuosina kun jäät merellä ovat heikkoja tai halutaan vaihtelua "normaaliin" pilkkiarkeen. Käytiin lammella vielä keskiviikkona mutta tuloksena ainoastaan sormenmittaisia ahvenia sekä pojalle ison hauen karkuutus.
Mukavaa vaihtelua on myös tuo näköpilkintä kun pohjakin näkyy vielä 3m syvyydessä ja huomasin itsekin että uittotyyli muuttuu kun kaloja alkaa ilmestymään tasurin ympärille, ehkä verrattavissa tuohon kaiun käyttöön josta on juuri ollut keskustelua. Ehkä pitää alkaa opiskella tuota ison ahvenen pilkintää perusteellisemmin, aina ollut se 300-500g ahven päähuomion kohteena. Pitää myös päivittää tasuriarsenaalia sopivammaksi kirkkaaseen veteen, nyt kun ottipelit ovat lähinnä sameisiin merenlahtiin soveltuvia.
Loppuviikko tuleekin vietettyä savossa ja ainakin lauantaina on koko päivä varattu pilkkipäiväksi, odotukset eivät kovin korkealla omalta osalta ole mutta josko edes joitakin kukkokaloja jään yläpuolellekin nousisi.