"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
kalarosvo

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

kolemi kirjoitti:koko aamun koittanu ettiä ohjeita miten se muovi tai hartsi kannattaa valaa lyijymallin päälle mutta en vaan löydä. eli voisko joku sen verran avata salaista arkkuaan, ne on niin ottavan näköisiä nimittäin nuo keposet joissa folio kyljissä.

Taitaa olla muovimiesten puuhat salaisia;-) koitahan löytyiskö tuolta apuva http://www.silcom.fi/fi/Epoksit/33/Feat ... +muovi/172
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
kolemi

Viesti Kirjoittaja kolemi »

tattista vaan sieltähän löytyy vaikka mitä. katotaan mitä saan aikaseks.
ruutana 2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ruutana 2 »

Millainen sen oikean ja kalastavan
uinnin pitäisi oikeasti olla :mitaviddua: ,
en tiedä kai näistäkin on täällä puhuttu
mutta olisi mukava tietää,ja se miten
säätöhommelit tapahtuu niin että
homma toimii eikä vain tyyliin "vahingossa"
onnistu säätäminen.Eli jonkinmoista nyrkkisääntöä jos löytyisi.
Tyhjän saa pyytämättäkin
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Siitä on hyvä lähteä, että tasuri ei tule perä edellä takaisin kierrokseltaan.
Ottavan uinnin löydät, kun käyt pilkillä ja saat kaloja jollain tasurilla mitä käytät.
Siinä on siis ottava uinti.
Sitten vaan tekemään johtopäätöksiä, miten saat samantapaisen uinnin omiisi.
Testaamalla se löytyy ja palkitsee kun olet sen itse siihen säätämällä löytänyt ja saat omatekemällä tasurilla kaloja.
Tästäkin ketjusta löytyy paljon tietoa uintiin liittyvistä asioista, eli eikun lukemaan.
Keposen uintia on hankala lähteä suoraan kopioimaan muitten tasureista, vaikka niitä omistaisit.
Lyijykuvat onkin eri juttu, jos on pokkaa muiden malleista muotti tehdä.
Jokaisen on vaan itse omasta mielestä nähtävä vaivaa, että saa tasurinsa uimaan, kuten on ajatellut.
Itse olen oman mallini käsin veistellyt ja niistä muotit tehnyt.
En koe kopioineeni muitten malleja, paitsi ehkä tuon muovin osalta, enkä pidä sitä mitenkään vääränä. Onhan täällä balsastakin tehtyjä malleja vaikka kuinka paljon.
Omassa askissa ei vaan ollut kevyttä keposta ja päätin itse koittaa sellaisen valmistaa.
Kuten ketjun nimikin kertoo: Tee se itse tasureja valmistuu.
Tsemppiä projektiin.
kuhavellinkeittäjä

Viesti Kirjoittaja kuhavellinkeittäjä »

Uutta pikkuhiljaa.
Liitteet
14.jpg
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

kolemi kirjoitti:koko aamun koittanu ettiä ohjeita miten se muovi tai hartsi kannattaa valaa lyijymallin päälle mutta en vaan löydä. eli voisko joku sen verran avata salaista arkkuaan, ne on niin ottavan näköisiä nimittäin nuo keposet joissa folio kyljissä.
Se tarvii samanlaisen silikonimuotin kuin millä runkoja yleensä valetaan. Eli muovikevennettyyn tarvii kaksi muottia, 1) rungon valuun kapeampi muotti, ja 2) lopullisen pilkin muotoinen muotti, jossa hartsi valetaan lyijyrungon päälle.

Hartsikuorrutus kannattaa suunnitella peittämään lyijyrunko kauttaaltaan, niin ei tule ongemia hartsin ja lyijyn saumakohtien viimeistelystä yms.

Hartsin valussa ainoa kimurantti homma on ilmakuplien välttäminen. Hartsi on sen verran kevyttä, että jos valaa sen perinteiseen tyyliin ylhäältä päin kaataen, niin kaikki kuplat eivät välttämättä tule pois muotista. Todennäköisesti se pitää tehdä niin, että muotin valukanava on alhaalla tai sivulla ja hartsi painetaan muottiin lääkeruiskulla niin, että muottiin tuleva hartsi työntää ilman pois tieltään. Tuolloin ilma ja hartsi eivät sekoitu ja ilmakuplia ei pitäisi tulla. Ilmanpoistokanavia pitää siis olla "tarpeeksi" ja sopivissa paikoissa kun ottaa huomioon hartsin virtaukset muotissa. Tuota ilmanpoistokanavien optimointia helpottaa, jos voi tehdä muotin läpinäkyvästä materiaalista (esim. Sar Machinella on läpinäkyvää muottimateriaalia), mutta saa sen yrityksen ja erehdyksen kauttakin tehtyä (lisää ilmanpoistokanavia niihin kohtiin mihin valussa jää ilmakuplia).

Hartsin painaminen muottiin kannattaa tehdä sopivan rauhallisesti, jotta se ei roisku siellä ympäriinsä, jolloin siihen sekoittuisi ilmaa. Muotin sisäpinta kannattaa myös käsitellä jollain tartuntaa ehkäisevällä aineella (talkkia, öljyä, tms), sillä se helpottaa myös tuota hartsin virtausta muottiin ja siten vähentää kuplien määrää.

Ruiskulla hartsia painettaessa ei sitten tarvi paljoa painetta, varsinkin jos muottisilikoni on pehmeämpää sorttia. Se ei ole kovin kivaa jos muotin saumasta roiskahtaa hartsit seinälle, tai jos pilkistä tulee epämuodostunut kun paine vääntää muotin muodot pieleen. Kun ilmanpoistokanavista tulee hartsia, niin siitä tietää, että muotti on täynnä ja voi lopettaa ruiskun painamisen. Jos ruiskun haluaa pelastaa jatkokäyttöön, niin sen voi ottaa pois ja tulpata valukanavan vaikka silikonitulpalla kovettumisen ajaksi.

Jos hartsin komponenttien sekoittamisessa siihen tulee kuplia, niin niistä pääsee eroon lääkeruiskulla jos ei omista vakuumikammiota. Eli vaikkapa 20ml ruiskuun otetaan 5ml verran hartsia, tulpataan ruiskun nokka sormella ja vedetään ruiskuun kova alipaine. Tuolloin ne pienet kuplat laajenevat ja tulevat pois hartsin seasta, jonka jälkeen alipaineen vetämisen voi lopettaa. Ruiskussa pitäisi tuon jälkeen olla vain yksi iso ilmakupla, jonka voi laskea pois ennen hartsin painamista muottiin.

Kannattaa myös varautua siihen, että tuossa tulee hirveä käry ja sotku hartsin roiskeista.
kuhavellinkeittäjä

Viesti Kirjoittaja kuhavellinkeittäjä »

Nyt avaudutaan.
Ensiksi malli esim balsasta missä on päätykoukut paikallaan.
Lakkaus tasaiseksi.
Muotti silikonista ,pp tai autokitti.
vala sillä pilkki.
kevennä viilamalla/hiomalla niin paljon kun haluat keventää. Joko selästä tai kyljistä.
tee semmonen malli missä on ns. tartunta pinnat. Eli hartsi tarttuu kunnolls muovinvalu vaiheessa.
Tee toinen muotti sille lyijy sisälmykselle.

hartsi on juoksevaa ainetta että se tunkeutuu ahtaisiinkin paikkoihin. Muovimuotin ja ja runkolyijyn väliin ei tarvi kauheesti jäädä rakoo.

sovita valettu lyijyrunko ensimmäiseen muottiin.
laita esim. vitaliksen huuli vaseliinia irrotusaineeksi muotin pinnoille.

sekoita kovetin hartsiin rauhallisesti ettei tule ilmakuplia.

Sekoita hartsi ulkona. On melkonen käry.
Laita styroksilaukkuun kuivuun missä on pari lämminvesipulloo. kuivuu nopeemmiin.

Kun olet muovimäskin työntänyt muottiin niin koputtele muotin kylkee niin mahdolliset ilmakuplat nousee pintaan. sama pätee muotin tekoon.
Nocturnal Animal

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal »

Tartteekos noihin laittaa UV -suoja-aine erikseen mukaan? Meinaan vaan, että saattaa ujosti kyrsiä jos vääntää ison setin, kauppaa niitä vielä muille ja seuraavalla kaudella kuvat on kusen värisiä :mrgreen:

Mulla ei oo hajuakaan siitä miten te noita väännätte, mutta jos itelleni tekisin niin luultavasti värkkäisin isomman muotin joka imee esim 5-10 kuvaa tuossa muovitusvaiheessa. Tämän voi sitten heittää tarvittaessa vakuumiin, jos haluaa tehä noilla kirkkailla muoveilla. Kohtuu turhauttavaa hommaa sekoitella ja ootella yhtä kuvaa kerralla, kun panostamalla muotin tekovaiheessa vähän enemmän saa muovitettua esim 10 kuvaa käytännössä samassa ajassa. Tosin ensin kannattaa ylipäätään varmistua siitä että malli ui ja tämä vaiva kannattaa.

Itellä nämä muovihommat saa oottaa ainakin sen aikaa, että saan semmoset tilat ettei tarvi myrkyttää/räjäyttää itseään noilla käryillä.

Sen verran monelta pukkaa nyt kevennettyä, että ens kaudella alkaa olla pilkkijöillä valinnan vaikeus :D
vetorauta
Uunikauppias

Oma kokemukseni ainakin metallivaluista on ollut, että pari pilkkiä per muotti on käytännössä ollut toimivin. Muotteja voi sitten tehdä useampia kappaleita, jotta tuotannon saa vauhtiin. Monipesäisessä muotissa tulee helpommin ongelmia, että jokin koukku/lanka/tms. ei mene ihan kohdalleen ja muotti jää raolleen (melko hankala huomata isosta pehmeästä silikonimuotista...) jolloin koko valuerästä tulee sutta.

UV-valoa pilkit saavat sen verran vähän, että tummentuminen ei taida olla kovin suuri riski. Esimerkiksi fluorisoivat väripigmentit haalistuvat nopeasti auringonvalossa, eikä se tunnu olevan ongelma käyttäjille. Polyesterihartseilla ihan yleinen kemiallinen yhteensopivuus maalien ja lakkojen kanssa voi tuottaa harmaita hiuksia. Jos haluaa UV-suojattua hartsia ja paremman kemiallisen yhteensopivuuden muiden tököttien kanssa, niin UV-suojattu epoksi voisi olla hyvä vaihtoehto. Mitään tiettyä merkkiä ei tule mieleen, mutta on niitä olemassa.
Nocturnal Animal

vetorauta kirjoitti:Oma kokemukseni ainakin metallivaluista on ollut, että pari pilkkiä per muotti on käytännössä ollut toimivin. Muotteja voi sitten tehdä useampia kappaleita, jotta tuotannon saa vauhtiin. Monipesäisessä muotissa tulee helpommin ongelmia, että jokin koukku/lanka/tms. ei mene ihan kohdalleen ja muotti jää raolleen (melko hankala huomata isosta pehmeästä silikonimuotista...) jolloin koko valuerästä tulee sutta.
Totta varmasti tuokin. Itellä tämä ajatus perustui siihen että lyijystä valetut rungot olisi kohuu tasalaatuisia. Ainakin omat silikonimuotit on tehty niin että koukut ikään kuin napsahtaa paikalleen jolloin ne ovat melko hyvin aina samalla paikalla. Ongelmia vois tulla jos koukku-urat ois esim jursitty jolloin koukku saattaa elää urassa hieman. Lisäks tuommonen monen pilkin muotti vaatis todennäköisesti jonkinlaisen tukirangan sisälleen tai vähintään kunnon levyt minkä väliin puristaa. Voihan se olla, että hyödyt jäis käytännössä pieniksi tästä yhdestä isosta muotista, verrattuna useampaan pieneen.

Tekijämiehethän harvoin keinojaan paljastaa, mutta mites muut? Uskaltaako joku tunnustaa käyttävänsä vakuumia joko harsin käsittelyyn ennen valua tai sitten hartsin ollessa jo muotissa? Toinen itseä kiinnostava asia on, että miten pajan ilmanvaihto on toteutettu? Käsittääkseni ainakin noissa kristallin kirkkaissa muoveissa on melko tujut käryt.
vetorauta
Uunikauppias

Jos on tarpeeksi hitaasti kovettuvaa ja notkeaa hartsia, niin vakuumia ei välttämättä tarvi. Muotti vain pitää tehdä niin, että kuplat nousevat valu- tai ilmanpoistokanavaan ja eivät jää itse kappaleeseen. Halpaa ja hyvää vakuumikammiota ei ole helppo tehdä, ellei sitten jokin romikselta pelastettu jääkaapin kompura yllätä imukyvyillään. Muotin tai hartsiastian täryyttäminen vaikka sähköhammasharjalla tai jollain muulla suristimella auttaa myös kuplien poistossa, mutta tuo toimii vain pienillä ainemäärillä (tai vaatii tehokkaan täryyttimen).

Mulla pahimmat käryhommat on aina tehty pihalla, mikä talvella hieman rajoittaa harrastuksia. Jos ilmanvaihtoa voi tuunata valuja varten, niin tekisin vetokaapin, jossa saadaan suht laminaarinen ilmavirta poispäin, jolloin suhteellisen pienitehoinen huippuimuri riittää.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Kuhavellillä todella makean näköistä tasuria. Mullakin tulossa hyvin vastaavan näköinen tuotos ainakin idealtaan kunhan ehtisi valmiiksi saamaan.

Itsekin vasta harjoittelen noiden muovijuttujen tekoa, joten ei kehtaa suuremmin neuvoa ennen kuin noita tekeleitä on omassa porukassa riittävästi testailtu. Mitään värin muuttumista ei ainakaan parin vuoden vanhoissa tasureissakaan ole havaittavissa.

Kovia myrkkyjä nuo on ja turvallisuusohjeissakin mainittu että ei muuhun kuin teolliseen käyttöön tai jotenkin niin. Itse ei osaa edes varoa enää mitään käryjä yli 20 vuoden harrastamisen jälkeen kun en haista enää juurikaan mitään. Kannattaa siis heti alkuun miettiä mitä on tekemässä. Pyrin tekemän mahdollisimman paljon käryävistä hommista vetokaapissa tai sen edessä. Kaapista ilmat vetää pois kohtalaisen tehokas kanavapuhallin.

Olen ihan edullisella vakuumikoneella vähän imaissut ilmoja pois hartsista sekoituksen jälkeen. Paineistanut en ole muottiin kaadon jälkeen jota suositellaan ohjeessa. Mutta noiden hartsien mukana tulee hyvät ohjeet niin niiden turvallisesta käsittelystä kuin ohjeita hyvään lopputulokseen pääsemiseenkin. Kannattaa siis ainakin noiden litkujen kohdalla perehtyä huolella niihin ohjeisiin.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Pari yksipesäistä muottia itsellä käytössä ja ilman vakuumia.
Eli kaato ja piiiitkä odotus, eli hidasta hommaa ja käryjä on reilusti.
Kunnon ilmanvaihto sisätiloissa tai siirtyminen ulos tekemään on suositeltavaa.
Nasse päähän teet missä tahansa.
Muuten olen omani tehnyt kuhavellinkeittäjän ohjeita mukaillen:-)
Kunnon ilmanpoistot muotteihin ja paino-osa tarpeeksi väljä 2.vaiheen muottiin, niin omat muotit on täyttynyt hyvin.
Kaato aukko myös riittävän suureksi "jöötin" osalta.
Itse olen joskus ollut töissä yrityksessä, joka valmisti ruiskupuristusmuotteja ja yllätyin kuinka omasta mielestä näinkin yksinkertaisilla työkaluilla, mitä on nyt itsellä käytössä, saa näinkin hienoja valuja.
Toki runkoa tulis aivan toiseen tahtiin, kun olisi kunnon vehkeet käytössä.
Eikös joku kirppari myynyt jonkun tekemiä runkoja viime talvena, jotka näytti siltä, että olisi ruiskupuristettu.
Tälläkin oli muistaakseni jotain keskustelua niistä.
ruutana 2
Viesti:

kkk kirjoitti:Siitä on hyvä lähteä, että tasuri ei tule perä edellä takaisin kierrokseltaan.
Ottavan uinnin löydät, kun käyt pilkillä ja saat kaloja jollain tasurilla mitä käytät.
Siinä on siis ottava uinti.
Sitten vaan tekemään johtopäätöksiä, miten saat samantapaisen uinnin omiisi.
Testaamalla se löytyy ja palkitsee kun olet sen itse siihen säätämällä löytänyt ja saat omatekemällä tasurilla kaloja.
Tästäkin ketjusta löytyy paljon tietoa uintiin liittyvistä asioista, eli eikun lukemaan.
Keposen uintia on hankala lähteä suoraan kopioimaan muitten tasureista, vaikka niitä omistaisit.
Lyijykuvat onkin eri juttu, jos on pokkaa muiden malleista muotti tehdä.
Jokaisen on vaan itse omasta mielestä nähtävä vaivaa, että saa tasurinsa uimaan, kuten on ajatellut.
Itse olen oman mallini käsin veistellyt ja niistä muotit tehnyt.
En koe kopioineeni muitten malleja, paitsi ehkä tuon muovin osalta, enkä pidä sitä mitenkään vääränä. Onhan täällä balsastakin tehtyjä malleja vaikka kuinka paljon.
Omassa askissa ei vaan ollut kevyttä keposta ja päätin itse koittaa sellaisen valmistaa.
Kuten ketjun nimikin kertoo: Tee se itse tasureja valmistuu.
Tsemppiä projektiin.
että tasuri ei tule perä edellä takaisin

Kiitos kun valaitsit minua,on se mukavaa
kun kerran sinä sanot niin,kumarrus
erittäin neuvoa-antavasta ja rakentavasta
kommentista.
Tyhjän saa pyytämättäkin
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Sori jos pahoitin mielesi.
Itselle on vaan käsitys, että moni ei viitsi nähdä vaivaa tässä uinti hommassa.
Eli ei ollut mitenkään henkilökohtainen juuri sinulle suunnattu vastaus.
Itse olen vasta-alkaja tässä tasurin valmistuksessa, ja koitan itse myös tasurini uinnin saada itse säädettyä mieleiseksi, meni sitten talvi taikka pari.
Nöyrää yritystä, ei muuta.
vetorauta
Uunikauppias

Muovikuoren ruiskuvalu ihan "oikeasta" muovista ei periaatteessa ole kovinkaan hankalaa hommaa. Suurimmalle osalle porukasta ongelmaksi tulisi 3D-mallinnus ja muottien tekeminen CNC-koneella, sillä mikään silikoni tai kemiallinen metalli ei ole kovin pitkäikäistä siinä puuhassa (kem metalli ehkä kestäisi pieniä sarjoja...). Propionaattimuovi sulaa melko juoksevaksi noin 250C asteessa ja on suhteellisen helppoa valaa vaikka omatekoisilla ruiskusysteemeillä. Kerran kokeilin sitä itse nikkaroidulla ruuviekstruuderilla (hidas muovin virtaus), jolla melkein sai tasurimuotin täyteen ennen muovin kovettumista. Muutamalla satasella saa hankittua osat ihan termostaattiohjattuun sulatus- ja ruiskuvaluhärveliin, mutta vaatii melkoisen määrän propellihattuasennetta, suunnittelua ja askartelua jotta sen saa toimimaan.
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Tasuri kuin tasuri on pääsääntöisesti ottava, kun sitä oikein uittaa.
Kyllä se näköpilkillä kannattaa ensin koeuittaa niin tietää miten sitä riuhtoo.
Ja uittoa muuntelemalla kalan saa monasti ottamaan monotoomisen nostelun sijaan pelillä kuin pelillä.
Jotkut vaatii nopeita vetoja, jotkut taas hyvinkin rauhallisen uiton joista taas enemmän itse pidän.
Yleensä ottipelini tekee vaan nopean ympyrän nopealla vedolla, mutta piitkällä ja hitaalla nostolla se taas ui kuin leija konsanaan ja kalan suuhun :lol:
Sinänsä tollasilla jatkuvasti toistuvilla riuhtasuilla saa kyllä monasti kalan mielenkiinnon heräämään.

Ja suosittelen kyllä säätämään tasurin ennen kalastusta uimaan ns. suoraan ettei se pelkästään ympyrää heitä vaan tekee käännöksiä molemmin päin.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
ruutana 2
Viesti:

kkk kirjoitti:Sori jos pahoitin mielesi.
Itselle on vaan käsitys, että moni ei viitsi nähdä vaivaa tässä uinti hommassa.
Eli ei ollut mitenkään henkilökohtainen juuri sinulle suunnattu vastaus.
Itse olen vasta-alkaja tässä tasurin valmistuksessa, ja koitan itse myös tasurini uinnin saada itse säädettyä mieleiseksi, meni sitten talvi taikka pari.
Nöyrää yritystä, ei muuta.
Et sinä minun mieltäni pahoittanut päinvastoin
tämä on sinun kantasi asiaan ja sitä pitää
kunnioittaa.

Miksi tällaista kyselen koitan perustella
jotenkin.

Tällä topiikilla on valtavasti kuvia hienosti
tehdyistä tasureista on eri kokoja ja värityksiä
mutta yksi oleellinen seikka on jäänyt lähes
paitsioon eli tasurin virittäminen,eikös se kuulu kuitenkin
yhteen tärkeään seikkan kokonaisuutta ajatellen,
nyt varsinkin kun joka toinen tekee tasurinsa muovista.

Luin joskus edesmenneen Neuvostoliittossa
tekemän tutkimuksen mikä saa hauen iskurefleksin
laukeamaan ja siinä todettiin uistimen koko ja liike
olivat ne ykköset sitten tuli vasta väri ja haju.

Ensimmäiset havainnot omasta kevennetystä
verrattuna lyijjyllisen uintiin olivat yllättävät,
tasuri singahtaa normaalinoloisesti sivulle
väläyttäen kylkeään mutta vauhti tavallaan
loppuu kesken ja tasuri "sakkaa"ja leijjaa
pää edellä pohjaa kohti,aika jännä ja erillainen
uinti lyijjylliseen verrattuna.

Saa edelleen antaa vinkkejä tuosta virittelystä,
ei se mitään kantapäänkautta rähjäämistä saa olla.
muuten monella loppuu into hyvää harrastusta
kohtaan :D
Tyhjän saa pyytämättäkin
kelkku

Viesti Kirjoittaja kelkku »

kuvaa väliin :p
Kuva
Nocturnal Animal

Täältä kans! Kevennettyä ja "Kasikolomosta" tein muutamaa väriä joitakin kappaleita pitempää reissua varten. Klikkaamlla kuvia isommaks. Aikapaljon vääristyy tuo sininen kevennetty, todellisuudessa sininen on huomattavasti tummempaa ja vain selässä ja yläkyljen yläreunassa. En näköjään osaa myöskään kuvata niin, että kiduskannen helmiäs efekti näkyis niin kuin luonnossa.

Oliivi hilekuorre
Kuva

Hilemuikku
Kuva

Mustikkamuikku pinkeillä mausteilla
Kuva

Ahven (ei oikeen lähteny tuon maalaus :mrgreen: )
Kuva

Teippimuikku
Kuva

"Kasikolomosia" väreissä Hilemuikku, oliivi hilekuorre, mustikkamuikku pinkeillä mausteilla ja särki
Kuva

Aikasta perus settiä...
kalarosvo

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Jaahas välillä jotain uuttakin eli penempi malli 65mm. Tähän nyt on onnistuttu tekeen todella namit uinnit ja saatu korostettua entisestään isomman liikkeitä ja hitautta. Testi reissu antoi ihan mukavasti kalaa, paremmat vaan uupui paikalta. Koitan lähi aikoina päästä/keritä veden alle kuvaan sen. Sit uutta kuorre väriä ,mut näin amatööri kuvaajan on kyllä todella vaikee saada noita värejä kuvaan .Mut josko tosta jotain ideaa sais. Taittuu värit livenä mukavasti.
Liitteet
IMG_iso ja pieni.jpg
IMG_iso ja pieni.jpg (88.7 KiB) Katsottu 4783 kertaa
IMG_pikkusalakka.jpg
IMG_pikkusalakka.jpg (90.75 KiB) Katsottu 4783 kertaa
IMG_uusikuorre.jpg
IMG_uusikuorre.jpg (91.67 KiB) Katsottu 4783 kertaa
IMG_uuskuorre.jpg
IMG_uuskuorre.jpg (88.09 KiB) Katsottu 4783 kertaa
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Säärä

Viesti Kirjoittaja Säärä »

Muutama käyttökuva tuli väännettyä kevään varalle.

Holo- ja kromihilettä:
Kuva

Kuva
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Laitanko osoitetta? :wink:

Upeita! olen daivaassa
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Piatu kirjoitti:
Holkkipolvi kirjoitti:Tänään petti etukoukku luottotasurista.En tiiä mikä siihen tuli muttei noin ikinä oo käyny.Tasurilla ei ole niin paljoa pilkitty et koukku väsyny olis ,tais koukku olla viallinen..Se on jonkun palstalaisen tekemä vielä, mutten perkeleelläkään muista et kenen autsz Sivuja liikaa alkaa kahlaa läpi.Meni käpy jo..

Saiskohan tuohon etukoukun turattua jotenkin uusiks? Pikku terällä reikä ja???
Reikä ja karhennettu koukku epoksilla kiinni.
En saanu reikää tehtyä ku äsken vielä testasin.Lähtee se terä lipsuu minne sattuu.Terät on koboltti teriä joten ei mitään pilipali kampetta.Yritin millisellä ja 2 millisellä mut eihän se perkele.

Alku reikääkin yritin lyödä mut vidud...Kait se noutuu nakkaa vekee...
Janottaa nii että suu pölisöö...
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Eikö onnistu, jos varovaisilla kierroksilla lähdet poraamaan alkureikää, ja varovaisesti teet loppuun. Luulisin, 7-8 mm syvyinen reikä riittää kiinnitykseen.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Vastaa Viestiin