Spitfire potkurit- iloa vai ei?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Samtheman
Pippelsman

Spitfire potkurit- iloa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Katselin tuossa internetin ihmeellisestä maailmasta venehommia, ja silmään osui keskusteluja, joissa tuota Spitfire-potkuria kehuttiin kovasti. Heti kävi mielessä, että se vois olla kokeilun arvoinen... Mulla siis veneen kuormakesto ei ole paras mahdollinen, isolla kuormalla liukuun nousu on hidasta. Vene Örnvik 540+ 100 efi-merkku. Onko tuosta potpurista sanottavaa iloa? Missään asiassa?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Ossinmopo

Re: Spitfire potkurit- iloa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Uteliaisuudesta kysyn miten Spitfire potkurit poikkeavat jostain muusta merkistä.
Olisiko oikea lähtökohta pienentää potkurin nousua ja sitä ennen tarkastaa nuo parit asiat.
Voihan se olla hyvä, mutta siksipä juuri kuulisinkin miten se on erilainen kuin joku muu.

http://www.venepotkuri.com
Viimeksi muokannut Ossinmopo, 06:07:42 19.03.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samtheman
Pippelsman

Eihän siinä taida muuta ihmeellistä olla, kuin että on 4-lapainen ja toki "tuoretta tekniikkaa". Kyselen juuri siksi, että on aika hintsusti mahdollisuuksia kokeilla eri potpureita, ja nopeasti lukaistuna tuo voisi toimia mulla. Matkavauhti kun ei saisi kärsiä. Ja sitähän noi netistä löytyneet mainokset lupaa, mutta kun olen hiukan skeptinen...

drwho

Viesti Kirjoittaja drwho »

Huippunopeus voi kärsiä nelilapasessa, mutten usko että tolla on vaikutusta matkanopeuteen jos jolkotat Örnvikillä tällähetkellä 4000-4500 RPM alueella.
kalaton

Viesti Kirjoittaja kalaton »

Samaa olen minäkin pohtinut. Edelliseen veneeseen vaihdoin 4lapaisen rosteripotkurin ja se oli kuin eri vene sen jälkeen. 399€ sais rosteripotkurin, mutta toi spitfire olis varmaanki halvempi? Muitakin suosituksia saman kokoluokan efi merccuriin + Faster 555:seen vastaanotetaan..
Samtheman
Pippelsman

Nopealla googlella Spitfiren hinta on ulkomailla 120€ luokkaa, eli Suomessa 150-200€.
Mä mietin just sitä että onko tuon nousut sun muut sit samat? Eli kokemuksia?

DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Aikoinani kokeilin ProPulsea, joka myös nelilapainen.
En oikein saanut lapakulmia kohdilleen, vaikka normi Jammun orkkikseen verrattuna 2 tuumaa loivempi asetus(säädettävä) Pitoa kyllä nelilapasessa on.

- eero -
drwho

kalaton kirjoitti:Samaa olen minäkin pohtinut. Edelliseen veneeseen vaihdoin 4lapaisen rosteripotkurin ja se oli kuin eri vene sen jälkeen. 399€ sais rosteripotkurin, mutta toi spitfire olis varmaanki halvempi? Muitakin suosituksia saman kokoluokan efi merccuriin + Faster 555:seen vastaanotetaan..
Ihan mielenkiinnosta, mikä pata sulla on 555:ssa?
kalaton

Mulla on 80 efi päivitettynä 115 heppaan. Ja nyt on juurikin tollanen propulse paikallaan, mutta siinä ei vauhti oikein muutu huippukierroksilla vaikka kierrokset nousee. On se kuitenki parempi ku alkuperäinen 17 black max.
drwho

Ok, mulla on 555:ssa 90 Honda ja siinä joku kolmilapanen mikä ton koneen mukana on tullu. 4300RPM kujlettaa venettä 21-23kts ja huiput on 35kts@6500RPM. Eno vielä ehtiny potkurihommia pohtia, ei toi suoranaisesti tunnu alitehoselta ja tulee senverran pitkiä siirtymiä tehtyä ettei oikein raaski tosta kierroksia nostella enää. Vanhaan Fasteriin (515+60EFI) pohdin vakavasti 4-lapasen potkurin hankkimista mutten saanu sitä koskaan aikaseks.

Millasia nopeuksia ja kierrosalueita sulla on tossa 115 EFI:ssä? Mä en ole mikään potkuriasiantuntija mutta kuulostas siltä että sulla olis vielä tehoreserviä jos vaihtais potkuria kun kierrokset kasvaa muttei vauhti?
Ossinmopo

Tuolla jotain lapojen määrien vaikutuksesta.

Www.venetieto.fi/potkuri
Ossinmopo

Us partsmarinen sivuilta

3 lapainen … vai 4 lapainen?

Suosittelemme 3-lapaisia potkureita huviveneisiin, joissa voimanlähteenä on 3, 4 ja 6 sylinteriset perämoottorit ja sisäperämoottorit. Nämä antavat hyvän liikkeellelähdön ja huippunopeuden. Suosittelemme 4-lapaisia potkureita erittäin nopeisiin kalaveneisiin (am. ”bass boat”) ja pikaveneisiin, joiden voimanlähteenä on tehokkaat perämoottorit. Verrattuna 3-lapaisiin potkureihin, 4-lapaiset potkurit antavat paremman liikkeellelähdön, pienemmän ohjaukseen kohdistuvan väännön ja aiheuttavat pienemmät värinät suurilla nopeuksilla.
Samtheman
Pippelsman

Mun 100 efin sais päivitettyä -->115. Mutta vene kulkee ihan hyvin muuten, kuin isommalla kuormalla. 3 isoa äijää+ vetokamat aiheuttaa jo plaaniin nousun hitautta, jota tässä yritän miettiä. Boxin viritys kun maksaa 620€, potpuri alle 200.
Mullahan on kiepit myös tossa 4300 huitella matka-ajossa, silloin vauhtia on 20kts. Huiput @5800 on vähän yli 30kts. Manuskan mukaan tossa on oikeat huippukiepit.

Ossinmopo

Moottorin kierrosluvun tarkistaminen

Turvallisuuden ja hyvän suorituskyvyn saavuttamiseksi on erittäin tärkeeää, että moottori saavuttaa moottorivalmistajan suositteleman kierroslukualueen. Oikean kierroslukualueen saavuttaminen on potkurivalinnan tärkein tekijä. Oman moottorisi suositeltavan kierrosalueen löydät moottorisi käyttöoppaasta (max recommended rpm). Tarvittaessa kysy asiaa moottorisi maahantuojalta.

Testaa suurin kierrosluku (max rpm)

Koeaja veneesi täydellä kaasulla ja tarkkaile kierroslukumittarin lukemaa. Kokeile myös mootorin trimmin tai trimmilevyjen vaikutusta suurimpaan kierroslukuun. Testi on hyvä suorittaa ilman ylimääräistä kuormaa.

Oletko nuo tarkastanut?
kalaton

Ei oo enää muistissa mihin kierrokset jäi matkavauhdissa, 6000 paikkeille se kiersi viimeisillä lapasäädöillä ja vauhti oli 35 paikkeilla. Ostin veneen vasta viime kesänä ja se ohjelmoitiin sen jälkeen niin hienosäädöt on vielä vähän kesken. Paremmin kesti trimmata muovipotkurilla kuin originaalilla.
Tapsal

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Meidänkin piti koittaa tollasta Spitfireä meitin Saukon 115hp Optimaxissa. Ei vaan oikein osattu keksiä sille oikeaa tarvetta koska liukuu nousee kun korkki ja kulkee 33-34 solmua 5800-5900rpm. Ihan plägässä sai trimmattua ylikierroksillekin... Orkkispotkuri on 13x19 ja Spitfireä oltais kokeiltu 12,5x19. Saattaa olla että tänä kesänä tulee hommattua joka tapauksessa uusi kun vanhassa on pari kolhua...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Samtheman
Pippelsman

Mahtaako meitin koneiden lavoitus olla sama? Meinaan että voisin ruinata ton teiltä sit kokeiluun, ja olla sit toinen vaihtoehto, jos ei saukkoon sovi? En ole vielä tarkistanu mikä rusetti toi orkkis on.

kalaton

Spitfiren 12.5x19 listahinta oli 243€ tai jotain sinnepäin, ameriikassa 108 plus postit ja muut kulut. Kai se vielä jää vähän halvemmaksi tilaamalla sieltä.
kalaton

No nyt on ropelleri testattu, 12.5x19 spitfire oli ensituntumalta aika tasoissa propulsen kanssa. Huippua tuli 1.5 solmua lisää, muuten puolen solmun tarkkuudella tasoissa koko kierrosalueella. Propulse on säädetty 2 pykälää jyrkemmälle alkuasetuksista.
jvelth74

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

"4-lapaiset potkurit antavat paremman liikkeellelähdön, pienemmän ohjaukseen kohdistuvan väännön ja aiheuttavat pienemmät värinät suurilla nopeuksilla."

Joo, se on totta. Spitfire on uudempaa suunnittelua kuin Black Max ja on käyttömukavuudeltaan paljon parempi. Se on kaikessa muussa parempi, mutta huippunopeudessa saattaa joissain tapauksissa olla häviävän vähän hitaampi, joskin voi myös olla nopeampi tapauksesta riippuen.

"aika tasoissa propulsen kanssa. Huippua tuli 1.5 solmua lisää"

1,5 solmua lisää tavanomaisissa nopeuksisa on prosentuaalisesti aika paljon ja propulsiohyötysuhteessa huimasti jos se jotakuta liikuttaa. (Mutta Propulse onkin mun mielestä aika paska potkuri, sillä kun ajaa niin tuntuu kuin ajaisi Sikaflexissa eikä meressä.)
- Jukka
Vastaa Viestiin