Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Percbox
Viesti:

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Percbox »

En ole jaksanut selailla topicceja mutta ajatuksena kysellä että minkälaisia keloja (hyrrä) kaverit on suosinut tässä harrastuksessa... ja onko jotain yleishyvää korkeintaan 200e mitä vois suositella?
Iso ahven on jalokala.
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

Vaikea nähdä mitä lisäarvoa on noinkin hintavalla kelalla vertikaalihommissa, kunhan on suht kevyt. Joku snadi sämpylä lienee paras.
lumppi

Viesti Kirjoittaja lumppi »

Sanoisin että tässä lajissa pärjää edullisemmallakin kelalla, ei tarvitse olla vimosen päälle heittojarruja jne. Mielellään matalaprofiilinen ja mahdollisimman hyvin kämmeneen sopiva. Jos harrastat v-tyyliä toinen käsi käytännössä koko ajan sähkömoottorin kahvalla niin silloin Daiva Megaforce on paikallaan sen nykytysvivun ansiosta jolloin voit "kelata" viehettä vapakädenb peukalolla. Mutta jos ohjaus hoituu muuten kuin käsillä tai istut vaan kyytiläisenä nokassa niin silloin pärjää ilman vipujankin, ellei halua nenää kaivella tai kahvia ryypiskellä.
Mutta sanoisin että alle satkun kelalla pärjää varmasti ja tärkeämpänä pidän panostamista kunnolliseen vapaan!
Omaan kalustoon on eksynyt useampikin savagearin vertical finesse trigger joilla pärjää isompienkin painojen kanssa. Ja keloina 2kpl Daiwa mgaforce ja yks kpl Joku n. 60€ okuma.
Toki en ole valikoimaan nyt pariin vuoteen taas perehtynyt.

En ole vielä keksinyt mihkä tuossa lajissa tarvitsisi kallista kelaa
River

Viesti Kirjoittaja River »

Abulla on kela, jossa "nylkytysnappi" toimii toisin päin, eli sillä voi laskea viehettä kätevästi ilman, että puolaa tarvitsee pysäyttää pyöräyttämällä kampea. Niin että sellainenkin on olemassa.
lumppi

River kirjoitti:Abulla on kela, jossa "nylkytysnappi" toimii toisin päin, eli sillä voi laskea viehettä kätevästi ilman, että puolaa tarvitsee pysäyttää pyöräyttämällä kampea. Niin että sellainenkin on olemassa.
Siistiä, hyvä tietää tommoinenkin on olemassa. Tosin voi daivassakin puolan lukita vapautuksen jälkeen ´pelkällä nykytys napilla.
hannur

Viesti Kirjoittaja hannur »

Pienehkö hyrrä kuin hyrrä toimii kyllä hommassa. Mulla on ollut alkuun pikku-Mörrum ja joku Daiwan sämpylä, viime kauden käytössä oli Daiwan Raul 150L. Olen tykännyt Raulista, siinä on samantyyppinen puolanvapautus, jota River yllä kuvailee, liipaisin palautuu takaisin yläasentoon alaspainalluksen jälkeen. Mun pitkillä sormilla yllän pyöräyttämään kampea, yhdellä kädellä hoituu näin nostot ja laskut.
Braven
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Braven »

Jos joku ei ole tätä nähnyt, kannattaa katsoa.
Kalastusopas Kristian Keskitalon luento, osa 5/5 …: http://youtu.be/5KRebxrlmNY
rasami

Viesti Kirjoittaja rasami »

Kuha ei siimaa vie,iso haukikaan ei 10-20 metriä enempää.Tässä lajissa kela on siimavarasto ei muuta.Mahdollisimman kevyt vaan,vapa sitäkin parempi.
jenisei

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Tää olisi aika kevyt, vain 139gr :
http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/hy ... /p/855084/

Hinta ei taida mennä ihan toivomaasi haarukkaan :D
Braven
Viesti:

Ai kevyt? Tuossa mun haspelitikku. :o
Kelan kanssa (Shimano Stradic CI4 F2500) 338g.
Liitteet
DSC_000001_20140322110911701.jpg
DSC_000001_20140322110911701.jpg (47.12 KiB) Katsottu 5739 kertaa
jenisei

Mikä aihio sulla on tuossa, ilmeisesti 3-palainen?
Braven
Viesti:

Joo, kolmiosainen. Se on 246cm pitkä. Aihio on Lamiglass IM700 IMP904. Suositus -20g.
lumppi

Mielestäni vertikaalivapaa ei pysty määrättömästi keventämään niin että voimaominaisuudet eivät kärsisi. Kun jämäkkä vastaisku on pirun tärkee. Ja jos käytetään 36g-45g painoja niin alkaa nuo kevyimmät hempulat olemaan melkoisen mutkalla valmiiksi ja tuntuma ihan hanurista, saatikka että niillä tekisi kunnollisen vastaiskun kun siiman toisessä päässä kunnon murikka.
Toki meitä on moneen junaan, itse kuitenkin arvostan vavassa muita ominaisuuksia keveyden edelle, ainakin v-tyyliä harrastettaessa. :D
jenisei

Lueskelin vähän aikaa sitten erään ranskalaisen vertikaaligurun artikkelia, ja siinä hän kertoi siirtyneensä herkkiin/keveisiin vapoihin huomattuaan että isot kuhat useasti hypistelevät ja mutustelevat jigejä hyvinkin varovasti. Oli sitä mieltä, että tuollaisen ison "hypistelijän" saa paremmin tartutettua vavalla joka ei ole perinteinen "rautakanki". Itsellä on niin vähän kokemusta vertikaalista, etten osaa sanoa tuohon mitään, mutta vaikuttavan näköisiä saaliskuvia artikkelissa oli esillä joten voi tuossa jotain perää olla.
Pitää tänä kesänä kokeilla vähän lerpummallakin vavalla.
Braven
Viesti:

lumppi kirjoitti:Mielestäni vertikaalivapaa ei pysty määrättömästi keventämään niin että voimaominaisuudet eivät kärsisi. Kun jämäkkä vastaisku on pirun tärkee. Ja jos käytetään 36g-45g painoja niin alkaa nuo kevyimmät hempulat olemaan melkoisen mutkalla valmiiksi ja tuntuma ihan hanurista, saatikka että niillä tekisi kunnollisen vastaiskun kun siiman toisessä päässä kunnon murikka.
Toki meitä on moneen junaan, itse kuitenkin arvostan vavassa muita ominaisuuksia keveyden edelle, ainakin v-tyyliä harrastettaessa. :D
Paha sanoa, kun en ole paljoakaan vertikaalia kokeillut. Ei tuolla mun DSI- Mark 5:lla saa jigiä näkymään ruudulla. Ihan perus pohjajigauksella mennään. Tuossa hommassa mitä kevyempi, sitä tunnokkaampi.
River

Viesti Kirjoittaja River »

lumppi kirjoitti:Mielestäni vertikaalivapaa ei pysty määrättömästi keventämään niin että voimaominaisuudet eivät kärsisi. Kun jämäkkä vastaisku on pirun tärkee. Ja jos käytetään 36g-45g painoja niin alkaa nuo kevyimmät hempulat olemaan melkoisen mutkalla valmiiksi ja tuntuma ihan hanurista, saatikka että niillä tekisi kunnollisen vastaiskun kun siiman toisessä päässä kunnon murikka.
Itseisarvona keveys ei ole mikään paras asia. Vapa kuin vapa kalastuslajista riippumatta, niin keventäminen vaatii laatua aihion valmistusvaiheelta, ja myös materiaalilta. Nopeutta ja keveyttä kyllä saadaan, mutta tuloksena on usein rapea ja vähäistäkään taivutusta kestämätön vapa.
lumppi

Jeps, hetken katosi ajatus siitä topicin aihehan oli jigaus JA vertikaalikalastus. Jotenkin edellisten keskustelujen perusteella jäi v-tyyli päälle. :D

Toki perus pohjajigauksessa keveys on etu minunkin mielestäni.

Tämä vapahommahan on tosi paljon henkilökohtainen juttu, melkeimpä enemmän kuin kela.
jokainen tekee vastaiskun erillailla, toinen näpääkä näpäytys ja toisilla kokovartaloriipaisu.
Ja kuka uittaa milläkin tyylillä ja minkälaisissa vesissä ja missä syvyyksissä.

Mielestäni vapaa ei voi edes ostaa kokeilematta sitä livenä, ainakin omalla kohdalla on se tilanne että "pakko" päästä kokeilemaan ensin millainen tuntuma ja painopiste siinä himoitussa vavassa on. Jokusia kertoja se suunniteltu vapahankinta on vaihtunut johonkin toiseen tuotteeseen kun vapa ei vaan ole "istunut käteen". Ja yleensä tietty kalliimpaan suuntaan.

Ja mitä tulee isojen kuhien mutusteluun ja herkempiin ja kevyempiin vehkeisiin, tuleeko siinä keveiden ja herkempien vehkeiden tiimoilta huonompi tuntuma vai parempi tuntuma? Kun ainakin savagearin rautakangessa välittyy melkoisen hyvin pienimmätkin mutustelut käsivarteen ja vastaisku lähtee kaiketi turhankin herkästi. Eli pitäiskö antaa hieman enempi mutustella ennen riipaisua?? :D

Eräs tuttu huononsi tuntumaa pehmentämällä vapaa ja siimaa ahvenenjigauksessa ja varsinkin huonolla syönnillä tulokset parani kun assulla oli hieman enempi aikaa mutustella.

Tiedä näistäkin sitten, onneksi on valikoimaa moneen suuntaan :D
jenisei

lumppi kirjoitti:Jeps, hetken katosi ajatus siitä topicin aihehan oli jigaus JA vertikaalikalastus. Jotenkin edellisten keskustelujen perusteella jäi v-tyyli päälle. :D

Ja mitä tulee isojen kuhien mutusteluun ja herkempiin ja kevyempiin vehkeisiin, tuleeko siinä keveiden ja herkempien vehkeiden tiimoilta huonompi tuntuma vai parempi tuntuma? Kun ainakin savagearin rautakangessa välittyy melkoisen hyvin pienimmätkin mutustelut käsivarteen ja vastaisku lähtee kaiketi turhankin herkästi. Eli pitäiskö antaa hieman enempi mutustella ennen riipaisua?? :D

Tiedä näistäkin sitten, onneksi on valikoimaa moneen suuntaan :D
Tuosta jutusta huonolla ruotsinkielellä tulkitsin asian juuri niin, että vaikka tuntuma heikkenee niin isojen kalojen osuus kasvaa, koska nämä isomukset hylkäävät jigin todella nopeasti jos sitä tarjotaan "jäykällä" kalustolla. Eli anna mutustella vaan. Ja sellainen eroavuus oli myös, että etenkin ruottalaiset ilmeisesti käyttävät todella isoja jigejä verrattuna meikäläisiin, tosin kyllä ne kalat ovat siellä keskimäärin paljon isompia kuin täällä kekkoslovakiassa.
jenisei

Braven kirjoitti:Joo, kolmiosainen. Se on 246cm pitkä. Aihio on Lamiglass IM700 IMP904. Suositus -20g.
Tuosta ongesta vielä sen verran, että netistä löysin vain 1-osaisena mokomaa.
Onko ihan itse tehty 3-osaiseksi, ja jos on, niin kuinka tuo tehdään?

Mika
Braven
Viesti:

jenisei kirjoitti:
Braven kirjoitti:Joo, kolmiosainen. Se on 246cm pitkä. Aihio on Lamiglass IM700 IMP904. Suositus -20g.
Tuosta ongesta vielä sen verran, että netistä löysin vain 1-osaisena mokomaa.
Onko ihan itse tehty 3-osaiseksi, ja jos on, niin kuinka tuo tehdään?

Mika
Luulen, ettei tuota blankkoa enää tehdä. En ole itse tuota tehnyt. Tilasin tuon vavan joskus 2011 muistaakseni. Eräs palstalainen sen mulle teki. Olin yllättynyt tuosta kolmiosaisuudesta, mutta ei siitä ole mitään haittaa ollut. Päinvastoin. Kriteerit oli kevyt, tunnokas ja soveltuvuus jigeille ja mertsarin pyyntiin. Halusin myös samaa värimaailmaa, mitä kelassa on. En ole päivääkään katunut, vaikka se maksoi vajaa 200€.
Jarski_K

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Hakusessa olisi uusi vertikaalisetti hyrrälle kuhan kalastukseen ja vavan tulisi olla mahdollisimman lyhyt. Lyhyyttä painotan, sillä kalastan kajakista ja pitkällä vavalla jigi menee helposti liian kauas anturista ja pitkistä vavoista ei muutenkaan ole kuin haittaa kajakissa. Useat kalastajien hyviksi havaitsevat vavat tahtovat vaan olla 6 jalkaa tai yli.

Mitä hinta-laatu suhteeltaan hyviä vaihtoehtoja markkinoilta löytyy hyrrälle vertikaalivavaksi alle 6 jalan mittaisina? Kokemuksia ja ehdotuksia kaivataan...
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
jenisei

Mulla on Berkleyn Series One Skeletor vertic 5'6", hyvin tasapainoinen, kevyt ja tunnokas.
Ainakin moponetissä noita on vielä näkynyt, hintakin oli 79€
Tosin on 1-osainen, mutta hyvin tuo vielä takapenkillä autossa menee
Jarski_K

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

jenisei kirjoitti:Mulla on Berkleyn Series One Skeletor vertic 5'6", hyvin tasapainoinen, kevyt ja tunnokas.
Kyseessä olevaa vapaa ei ilmeisesti enää hyrräversiona saa Suomesta, aika monesta nettikaupasta olen katsonut. Yksiosainen käy lyhyenä minulle ihan hyvin, saa olla yksiosaisia vapojakin.

Muutamia löytämiäni vapoja:
Yoshino vertical 170cm - tuntui hieman painavalta
Yoshino Lordi 5,2 - ei kokemusta
Patriot Jig-It 140cm 14-35g - ei kokemusta mutta olisi ainakin näppärän mittainen
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
vellu

Viesti Kirjoittaja vellu »

Jarski_K kirjoitti:
jenisei kirjoitti:Mulla on Berkleyn Series One Skeletor vertic 5'6", hyvin tasapainoinen, kevyt ja tunnokas.
Kyseessä olevaa vapaa ei ilmeisesti enää hyrräversiona saa Suomesta, aika monesta nettikaupasta olen katsonut. Yksiosainen käy lyhyenä minulle ihan hyvin, saa olla yksiosaisia vapojakin.

Muutamia löytämiäni vapoja:
Yoshino vertical 170cm - tuntui hieman painavalta
Yoshino Lordi 5,2 - ei kokemusta
Patriot Jig-It 140cm 14-35g - ei kokemusta mutta olisi ainakin näppärän mittainen

Honkkarista löytyy,tosin aika hintava..muistaakseni kuusankosken myymälässä noi ollut poistohintaan jotain 80-90 €

Tuolla:http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/um ... a/p/27042/
maderaattori

Viesti Kirjoittaja maderaattori »

Mites se stinger koukku kiinnitetään jigipäähän, mikäli jigipäässä ei ole erikseen stingerkoukulle lenkkiä???

Omissa jigipäissä lenkki siimalle/viehelukolle on myös niin pieni, ettei siihenkään oikeen voi sitoa, kun on siihen viehelukon laittanut...
Vastaa Viestiin