Paksuuntunut LV-1.
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Paksuuntunut LV-1.
Olin tuossa rupeamassa pintalakkaamaan vaappuja ja huomasin että puolivuotta sitten ostettu LV-1-lakkani on mennyt tönköksi
ja nyt tympii ja kunnolla. Eli kysymys kuuluu, että pystyykö tönkön LV-1-lakan pelastamaan vielä tinnerillä? Jos pystyy, niin käykö tolueeni-tinneri vai pitääkö olla ksyleeniä?
Re: Paksuuntunut LV-1.
Kyllähän sitä ohentaa voi vaikka ksyleenillä, jos se on vielä juoksevaa, mutta ei se pysäytä kovettumista. Uusi pönttö on varmin ratkaisu
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Tein pöntön kylkeen muutaman reiän ja puristin kuin hammastahnaa ulos sieltä toiseen purkkiin, oli jo aika jäykkää, ja ksyleeniä sekaan, voimakas ravistus, niin jo vain oli asiallisen näköistä lakkaa pönikässä. Mutta huomattakoneet että käytössä en ole sitä vielä testannut. Liukeni kuitenkin hyvin.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Kiitos neuvoista! Mitenkä sen lakan saisi sitten säilymään pitkään? Tuo minun lakkapullo on melkein täynnä niin ei huvittaisi heittää menemään.
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viesti:
Uretaanit nyt ei vain ole kaikkein parhaimpia säilytysominaisuuksiltaan. Sellaisen kuulin joskus että ensin imaistu lakkapurkki tyhjiöön ja joku suojakaasu päälle niin alkaa säilymään. Meille pienempien määrien askartelijoille ei oikein ehkä sovellu tuo vinkki. Se on vain pakko ollut hyväksyä että purkkeja menee omassa käytössä se kymmenkunta vuodessa joista todellinen kulutus on ehkä litra tai kaksi korkeintaan, loput roskiin.
Säännöllisesti tuoretta lakkaa purkkiin lisäämällä olen hyötysuhteen saanut kohtalaiseksi. Eli kun alkaa vähän paksuuntumaan niin purkin puolitan kahteen samankokoiseen purnukkaan ja tuoretta päälle niin että purkit tulee täyteen.
Säännöllisesti tuoretta lakkaa purkkiin lisäämällä olen hyötysuhteen saanut kohtalaiseksi. Eli kun alkaa vähän paksuuntumaan niin purkin puolitan kahteen samankokoiseen purnukkaan ja tuoretta päälle niin että purkit tulee täyteen.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Oma LV-1 säilynyt jo puoli vuotta avattuna ja tasaisesti olen sitä purkkia melkein viikoittain aukonut. Ei mitään muutoksia ominaisuuksissa. Tavara on mielestäni tasan yhtä jäykkää kuin ostaessa. Itse en ole LV:ta siirtänyt purkista toiseen, vaan olen uittanut uistimet rautalangan avulla purkissa. Kummankin kannen väliin olen laittanut pakastin pussin tiivisteeksi. Tämä vinkki tuli eräältä vanhalta rakentelijalta, joka kertoi että näin LV:n saa säilymään jopa puolitoista vuotta. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta tähän saakka ainakin miehen puheet pitäneet paikkansa..
-
Satunnaiskalastaja
Käytän uittoastiana kapeaa ja korkeaa astiaa, kuten esim. lasista parsapurkkia. Tämä käy tosin vain yksittäislakkauksiin. Tuossa ilmapinta jää pieneksi, eikä siten saa paljoa kosteutta. LV1 jähmettyy veden vaikutuksesta, eikä purkkiin päin kannata hengittellä. Tällöin myös säilytysastiaa tarvitsee avata harvakseen vain uittoastian täyttämistä varten.
Alkanutta hyytymistä ei taida pysäyttää mikään. Lakka saa ilmasta kosteutta, ja hyytyminen alkaa ilmarajapinnasta. Hyytymisnopeus riippuu kosteuden määrästä. Astiaa voi säilyttää ylösalaisin, jos jo paksuuntunutta lakkaa haluaa valutella sitten ulos - tällöinhän ensihyyde tulee astian pohjalle. Tosin korkki voi sitten olla tiukemmassa. Suosittelen myös ohuita elintarvike/pakastepusseja tiivisteeksi, auttaa korkin aukaisemiseenkin.
Kun hyytyminen alkaa, niin paras hommata uutta tilalle. Jos vanha on tarpeeksi juoksevaa, niin toki sen voi käyttää, mutta noilla vippaskonsteilla ei saa kuin marginaalista säästöä.
Alkanutta hyytymistä ei taida pysäyttää mikään. Lakka saa ilmasta kosteutta, ja hyytyminen alkaa ilmarajapinnasta. Hyytymisnopeus riippuu kosteuden määrästä. Astiaa voi säilyttää ylösalaisin, jos jo paksuuntunutta lakkaa haluaa valutella sitten ulos - tällöinhän ensihyyde tulee astian pohjalle. Tosin korkki voi sitten olla tiukemmassa. Suosittelen myös ohuita elintarvike/pakastepusseja tiivisteeksi, auttaa korkin aukaisemiseenkin.
Kun hyytyminen alkaa, niin paras hommata uutta tilalle. Jos vanha on tarpeeksi juoksevaa, niin toki sen voi käyttää, mutta noilla vippaskonsteilla ei saa kuin marginaalista säästöä.
Miekin oon käyttäny muovipussin palaa tiivisteenä parsapurkissa tms. Myöskin alkuperäisessä purkissa samanlainen tiiviste. Sulkemisen jälkeen purkki minigrippussiin, imemällä ilmat pois,pussi sulki, pussi toiseen samanlaiseen pussiin, imaisu ja pussi sulki. Nyt on lakat kolmen muovin takana ja säilyy.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Kiitos taas neuvoista! Minua ja kukkaroani hirvittää vain tuo ajatus, että niitä lakkapurkkeja menee noin paljon. Mikä pintalakka olisi kestävyydeltään LV-n veroista, mutta säilyisi hyvin, vai onko sellaista edes olemassa?
Omassa lv purnukassa oli alkuperäinen mettallikorkki niin holja että purkkia puristaessa kuuli kuinka ilma virtasi raoista. Äkkiä lasipurkkiin jossa tiivisteellinen korkki. Vuoden verran ollut kuin uutta vaikka välillä käyttääkin.
Pienissä erissä lasisissa oliivipurkeissa/vastaavissa ja elmukelmua korkin väliin tiivisteeksi ja korkki kiinni. Lopuks, kun korkki on kiinni käännetään purkki vielä ylösalaisin. Mahdollinen pieni ilmatasku jää siten purkin pohjalle.