Rapumertojen kiinnitys yhteen siimaan ?
Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Rapumertojen kiinnitys yhteen siimaan ?
Rapumerrat pitäisi kiinnittää toisiinsa pitkällä siimalla viiden sarjaksi. Tämä on yksin ravustaessa ja varsinkin tuulisella säällä ihan mahdotonta, siima katkeilee ja sotkeutuu perämoottorin potkuriin, useita mertoja lepää pohjassa jo. Mihin sääntö perustuu ? Voiko siitä hakea joltain viranomaiselta poikkeuslupaa ?
Re: Rapumertojen kiinnitys yhteen siimaan ?
En usko, että tuo on laillinen päätös. Miten semmoiset, jotka eivät omista kuin 1-4mertaa voisivat edes pyytää?
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Kysyjän mertojen nostotekniikassa ja kenties "siiman" paksuudessa on nyt jotain pahasti pielessä.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
-
laivurikalastaja
Unohda siimat ja käytä kunnollista uppoavaa narua. Merrat helppo nostaa ja laskea myötätuuleen ajelehtivasta veneestä.
Tyhjän saa pyytämättäkin... 
Itse ravustan mertajatoilla. Yhdessä jadassa on 2-4 mertaa. Ja ravustan yksin. Ei se mitenkään mahdotonta ole, ei edes tuulisella säällä. Ihan helppoa jopa mielestäni. Ja naruna ei tietenkään ole siimaa, vaan narua.. Yhdessä merrassa vielä pieni kivi varmuuspainona ja kohona kanisteri.
Aika monta kertaa olen nähnyt selällä yhden merran seilaavan kun on karannut. Liian kantava koho nääs. Ja viime kesänä sain uistimella muutaman vuoden vanhan merran. Liian kevyt koho nääs.. Eli minun näkemys on, että enemmän ongelmia ihmisillä näyttäis olevan kun kohon alla on vain yksi merta..
Itseasiassa mua ihmetyttää, että merran merkkinä saa olla sellainen ongenkohon kokoinen pallero. Muiden veneilijöiden on jokseenkin mahdotonta nähdä tollaista pientä palleroa aallokossa tai hämärässä
Aika monta kertaa olen nähnyt selällä yhden merran seilaavan kun on karannut. Liian kantava koho nääs. Ja viime kesänä sain uistimella muutaman vuoden vanhan merran. Liian kevyt koho nääs.. Eli minun näkemys on, että enemmän ongelmia ihmisillä näyttäis olevan kun kohon alla on vain yksi merta..
Itseasiassa mua ihmetyttää, että merran merkkinä saa olla sellainen ongenkohon kokoinen pallero. Muiden veneilijöiden on jokseenkin mahdotonta nähdä tollaista pientä palleroa aallokossa tai hämärässä
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Oiskohan syynä tuo ilkivalta, miksi käytetään pieniä kohoja. Aulangonjärvellä monien pyydykset viedään tai rikotaan, ja ravut "varastetaan". Työkaveri kyllästyi aikanaan ilkivaltaan ja lopetti koko ravustuksen kyseisellä järvellä.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Olen käyttänyt 5 mm uppoavaa selkänarua ja siihen tehnyt sopivin välein lenkkenä mertoja varten. Merroissa on 2-3 mm uppoavaa narua pari metriä ja päässä palohaka tai vastaava. Selkänarun molemmissa päissä olen käyttänyt pieniä pyydysmerkkejä, taisi Kivikangas joskus myydä niitä "mökkipyydysmerkkeinä" tms. Joskus merkki vain toiseen päähän vähän paikasta riippuen.
Laskeminen tapahtuu siten, että merrat valmiiksi ja narut selviksi, ensimmäinen merta odotetaan putoavan pohjaan asti ja sitten vene hiljaiseen liikkeeseen moottori vapaalla tai myötätuuleen ja merrat veteen aina selkänarun kiristyessä. Kokeminen taas päinvastaisessa järjestyksessä.
Laskeminen tapahtuu siten, että merrat valmiiksi ja narut selviksi, ensimmäinen merta odotetaan putoavan pohjaan asti ja sitten vene hiljaiseen liikkeeseen moottori vapaalla tai myötätuuleen ja merrat veteen aina selkänarun kiristyessä. Kokeminen taas päinvastaisessa järjestyksessä.