Koneen asento ei vaikuta toimintaan. Putsasin tänään vielä kerran tankin ja letkuliitinsysteemin. Tuntuu tuota savua tulevan aika reilusti vesitynnyrissä ajellessa. Voisiko saada liikaa öljyä ?. Kannattaisiko testata kierrättämällä öljy takaisin säiliöön ja laittamalla tankkiin 2% seos ?pentodi kirjoitti:Moottori: YAMAHA 20 hv 2T, tyyppi 20DEO, 6L3. vm 1989.
Vene: Buster R
Ongelma: Kone käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta kun lisätään kaasua, niin ryytyy ellei samalla anna kuristinta. Parilla kuristinnappulan painalluksella lähtee kiihtymään ja voi ajella täysillä ilman ongelmia. Hiljennettäessä kaikki toimii ihan uistelunopeuksiin saakka tökkimättä. Samaa uusiutuu taas kiihdytettäessä. Eli kun on laskenut kierrokset tyhjäkäynnin tuntumaan, niin ongelma kiihdytettäessä.
Ongelmaa on koetettu ratkaista seuraavasti:
-Kaasarirungot ja suuttimet putsattu UÄ-pesurissa, paineilmalla puhallettu kaikki reiät ja suuttimet, myös se mustan muovikorkin alla oleva. Kuivattu uunin pankolla varmuuden vuoksi ettei vesihelmiä ole jääny paineilmasta huolimatta.
-Pumpun kalvo ja tiiviste on vaihdettu (Yamahan alkup. varaosa).
-Kohon neulat on vaihdettu ja kohon akseli.
-Kaasarien muut tiivisteet on vaihdettu. Polttoaineletku on vaihdettu (Yamahan alkup. varaosa)
-Polttoainesuodatin on puhdistettu (moottori) ja tankin sihti.
-Tulpat vaihdettu NGK BR7-HS10
-Tankissa uutta bensaa 98E.
Letkun puristuspallo kovettuu pumpattaessa.
Ei enää oikein keksi mitään...Voihan tuon kanssa ajaa. Toimii, mutta ei ole kunnossa. Mikä avuksi ?
2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
mikä starttia vaivaa. kokeilin maalla konetta käyntiin akkukaapeleilla suoraan starttiin. ei jaksa pyörittää yhtään. otin startin irti ja kokeilin löi vaan pirusti kipinää eikä pyörinyt. purin ja katoin niin hiilet on hyvät ja mitään muutakaan vikaa en löytänyt. kasasin ja kokeilin ni johan lähti pyörimään. kiinni en kerinnyt saada, että onko vieläkin tehoton konetta pyörittämään. kone pyörii ihan hyvin narusta. yamaha 70 fet -93
Tuli hommattua 4hv 2tahti jammu mallia -95 satunnaista mökkiuistelua varten,edellinen omistaja oli käyttäny siinä ainoastaan pienkonebensaa.
Nyt luin että 2-tahtisiin perämoottoreihin suositellaan 4-tahti pienkonebensaa ja 2-tahti öljyä,mikähän tarkoitus siinä mahtaa olla?
Nyt luin että 2-tahtisiin perämoottoreihin suositellaan 4-tahti pienkonebensaa ja 2-tahti öljyä,mikähän tarkoitus siinä mahtaa olla?
^ Puhtaammat pakokaasut. Pienmoottoreiden pakokaasut yleensä hengitellään. Ruohonleikkurit, moottorisahat ym.
Ymmärsin kyllä sen,tarkoitin vaan että minkä takia 2-tahtisiin perämoottoreihin suositellaan 4-tahtista pienkonebensaa+2-tahtiöljyä.
Minun ajotunneilla raaskin kyllä käyttää pienkonebensaa kun vaan tietäs kumpaa ois viisaampi käyttää.
Minun ajotunneilla raaskin kyllä käyttää pienkonebensaa kun vaan tietäs kumpaa ois viisaampi käyttää.
2T-pienkonebensoissa on ilmajäähdytteisiin moottoreihin sopivaa öljyä. Perämoottorin 2T-öljylle on erilaiset vaatimukset (TC-W3).
Yamahan sivuilta voi käydä tarkastamassa että sen valmistamilla 2t moottoreilla pitää ajaa oktaaniluvulla 98. 99 tottakai käy myös mutta sitä ei enää myydä.
2t pienmoottoribensan oktaaniluku on 95.
https://www.neste.fi/doc/766111_fi.pdf
95 syttyy pienemmässä puristuspaineessa, joten kuuma kone voi sytyttää polttoaineen ennen kipinää. Ja näin myös tapahtuu, on kokeiltu.
korjaus: Näyttäisi että sekä 2t että 4t olisivat kummatkin ysivitosta. Eli ei Yamahaan noita litkuja.
2t pienmoottoribensan oktaaniluku on 95.
https://www.neste.fi/doc/766111_fi.pdf
95 syttyy pienemmässä puristuspaineessa, joten kuuma kone voi sytyttää polttoaineen ennen kipinää. Ja näin myös tapahtuu, on kokeiltu.
korjaus: Näyttäisi että sekä 2t että 4t olisivat kummatkin ysivitosta. Eli ei Yamahaan noita litkuja.
Onko lorella linkkiä tuohon oktaanilukuvaatimukseen? Mä olen ollut siinä luulossa, että Yamahan 2T-moottoreissa ei saa käyttää 95E10-bensaa sen 10% alkoholipitoisuuden takia. Uskoisin, että oktaaniluku ei tuota ongelmia -95 2T koneessa. Mitähän moottorin käyttöohjekirja sanoo oktaanilukuvaatimuksesta?
-
lordofgreed
Jonkun huoltomanuaalin mukaan tuossa omassa jammussa (50GETOL) min P.O.N 86 oct...
Etanolia en menisi sotkemaan yhtään sekaan ellei jossain toisin mainita. Eli E5:lla mennään.
EDIT:
Eli liekö tuo sitten MON-vaatimus jolloin vaatisi ilmeisesti tuon 98:n myös oktaanien perusteella. Itse olen ajellut V-Powerilla, jossa tuo RON99, mutta MON jäänee alemmaksi kuin esim Nesteen 98E5. Liekö tuolla minkälaista merkitystä? Vai onko vaan mittaus-std ero tms?
Etanolia en menisi sotkemaan yhtään sekaan ellei jossain toisin mainita. Eli E5:lla mennään.
EDIT:
Eli liekö tuo sitten MON-vaatimus jolloin vaatisi ilmeisesti tuon 98:n myös oktaanien perusteella. Itse olen ajellut V-Powerilla, jossa tuo RON99, mutta MON jäänee alemmaksi kuin esim Nesteen 98E5. Liekö tuolla minkälaista merkitystä? Vai onko vaan mittaus-std ero tms?
-
jester burk 2
Yamaha suosittelee 87 oktaanista(Amerikkalaisen mittaustavan mukaan) polttoainetta kaksi- ja nelitahtisiin perämoottoreihinsa. Ja 87 oktaaninen jenkkibensahan vastaa 91 oktaanista eurobensaa, eli 94 oktaanista pienkonebensaa voi käyttää ilman pelkoa nakutuksesta. Mielestäni alkylaattibensaa pitäisi käyttää vanhan liiton kaksitahtisissa aina kun on mahdollista, ettei syydettäisi vesistöihin tarpeettomasti myrkyllisiä hiilivetyjä. Itse olen käyttänyt 2t Selvassani alkylaattibensaa useamman vuoden ilman mitään ongelmia.
http://www.saltwatersportsman.com/boats ... d-gasoline
http://www.saltwatersportsman.com/boats ... d-gasoline
Ei löytynyt enää Yamahan sivuilta mitään. Silloin kun tuo uusi bensa tuli niin löytyi.JuhaL kirjoitti:Onko lorella linkkiä tuohon oktaanilukuvaatimukseen? Mä olen ollut siinä luulossa, että Yamahan 2T-moottoreissa ei saa käyttää 95E10-bensaa sen 10% alkoholipitoisuuden takia. Uskoisin, että oktaaniluku ei tuota ongelmia -95 2T koneessa. Mitähän moottorin käyttöohjekirja sanoo oktaanilukuvaatimuksesta?
Mulla on -89 mallin Yamaha, se on ollut meillä jo kauan. Sillä on aina pitänyt ajaa korkeaoktaanisella bensalla.
Voihan se olla että uudemmissa 2t koneissa ei ole niin kovia puristuksia ja alkoholi on se syy miksi pitää ajella 98:lla.
Hämmennän bensasoppaa lisää kun Mattilan Pyörä- ja Pienkoneessa varoittelivat koskaan lisäämästä 2t öljyä 4t-pienkonebensaan. Menee kuulemma pilalle jotenkin. He suosittelevat 2t-pienkonebensaa jopa 4t-moottoreihin, mikäli tarve on sellainen kun itselläni oli: On monta erilaista pienkonetta ja osa 2-tahtisia, moottorisaha, raivaussaha, perämoottori, ja halusin yhden pänikän lähinnä säilytysbensaksi kun käyttökausi on loppu.JoreK kirjoitti:Ymmärsin kyllä sen,tarkoitin vaan että minkä takia 2-tahtisiin perämoottoreihin suositellaan 4-tahtista pienkonebensaa+2-tahtiöljyä.
Itse en usko hirveästi öljyjen luokituksiin perehtymättä todella mitä ne merkinnät tarkoittavat. Tarkoitan lähinnä että ehkä moottorisahan tai moottoripyörän 2-t öljy voi olla kelpo ainetta perämoottoriinkin. (Samoin kuin vaihteistoöljyissä api gl4 on hyvää vaikka ohjekirjassa sanottaisiin api gl5. Joku mulle joskus selitti tuon eron, olisiko ollut korroosionsuoja-aine jolla voi olla merkitystä jos perä vuotaa oikeassa merivedessä jota Suomessa ei ole.)
Jenkeissä on bensat omanlaisia, mutta tuossa jenkkisivut, missä bensa-asiaakin:
http://www.maxrules.com/index.html
http://www.maxrules.com/fixfaq.html
http://www.maxrules.com/fixgas.html
Itse olen ajatellut että bensiinilaadun vaatimuksissa yksi asia valmistajan suositus tai lupaus, millä toimii. Toinen on kunkin maanosan ja maan omanlaisensa sekoitukset ja lisäaineet. Kolmas vaikkapa bensiinin säilyminen kun on vähän pitempi jakso käyttämättä.
Jos muistatte kun lyijy korvattiin muilla aineilla, niin autonvalmistajien lupauksista huolimatta alkoi venttiiliviat lisääntyä. Nyt on taas bensiini toisenlaista kun alkoholia voi olla jopa 10%. Se on melkomoinen määrä jäänestoainetta. Todellisuudessa alkoholimäärä voi vaihdella 10 ja 5 %:n ollessa maksimeja.
Veneasemilla ei yleensä edes ole 95E:tä, mikä kertoo 98E:n paremmasta yleistoimivuudesta erilaisille koneille. Ja onhan 98E:llä myös tavallaan varaa laskea oktaanilukuaan säilytyksessä, ja ilman muuta ylikautisen bensan sekaan pitää laittaa sitä.
Broidi on lentokonemekaanikko (olivat samassa ryhmässä ammattikoulussa automekaanikkojen kanssa aluksi) ja muistaa koulunpenkiltä oktaaniluvusta ainakin sen, että alhainen luku merkitsee hallitsemattomampaa räjähtävämpää ja aikaisempaa palamista ja se on ikäänkuin huonompaa bensaa. Parasta toimintaa säätäessä eri oktaaniluvuille voi joissain moottoreissa joutua säätämään sytytysennakkoa.
Kiitoksia kaikille vastauksista,taidanpa käyttää sitten 98:a+öljy.
Öljyn määrästäkin on monenlaisia mielipiteitä/tietoja mutta 1,5 prosenttia ei kaiketi ainakaan riko konetta.
Öljyn määrästäkin on monenlaisia mielipiteitä/tietoja mutta 1,5 prosenttia ei kaiketi ainakaan riko konetta.
Jos moottori vanhenee ja huonontuu edes hiukan nopeammin heikommalla litkulla, edistää se moottorikannan uusiutumista ja on näin valmistajillekin mieleen.lore kirjoitti:Ei löytynyt enää Yamahan sivuilta mitään. Silloin kun tuo uusi bensa tuli niin löytyi.
Jatkoa polttoainekeskusteluun. Vastikään eräs huoltomies sanoi, että ennen ei 2t koneissa ollut laakerivikoja ja nykyään niitä tulee vastaan huomattavasti useammin. Syyksi epäili, että etanoli huuhtoo laakereista öljyt, eli ongelmia alkoi syntyä kun siirryttiin etanolibensoihin. Pitääköhän tämä paikkansa ?
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Supilakki kirjoitti:Jatkoa polttoainekeskusteluun. Vastikään eräs huoltomies sanoi, että ennen ei 2t koneissa ollut laakerivikoja ja nykyään niitä tulee vastaan huomattavasti useammin. Syyksi epäili, että etanoli huuhtoo laakereista öljyt, eli ongelmia alkoi syntyä kun siirryttiin etanolibensoihin. Pitääköhän tämä paikkansa ?
Huru-ukko tämä huoltomies. Huoltomies on asian ytimessä. Valitse soikea.
Autojen moottoreista muistan sellaisen tarinan, ettei 60-luvun autoilla ajanut sataa tuhattakaan ennen ensimmäistä moottoriremonttia. Ei tarvinnut kuin tulla 80-luvulle, niin vanhan auton ongelmat olivat pääsääntöisesti jo aivan muualla kuin moottorin ajomäärässä: Kaikki siitä ympäriltä lahoaa ennen.
Huoltomies on osunut epäilyssään oikeaan tai on käynyt niin, että 2t-moottorit ovat tulleet luonnostaan siihen ikään. '
Kukaan ei voi tietää todella. Pentti Saarikoski: Mitä tapahtuu todella?
(Lukekaa runoja! Varsinkin Penaa. =)
yamaha 60 FETO -93 ei kipinää. kokeilin kasaamaani konetta ilman k-hallintaa. solenoidin ruskeaan starttaamalla ja ei yksikään tulppa anna kipinää. missä vika?
Joku johto väärässä liittimessä, saa käyntiin ilman kaukosäädintä.
Elektr boxi , hankalahko todeta kokeilemalla toisella selviää.
Magneetossa tunnistin ja sytytyskäämi , ne saa mitattua yleismittarilla.
siinäpä mahdollisuudet.
Elektr boxi , hankalahko todeta kokeilemalla toisella selviää.
Magneetossa tunnistin ja sytytyskäämi , ne saa mitattua yleismittarilla.
siinäpä mahdollisuudet.
Noi mitä pave luetteli ja lisäksi kehottaisin tutkimaan/mittaamaan maat tuosta koneesta. Jos puola ei saa maita, niin ei se anna silloin myöskään kipinää. Lisäksi katsot, että valkoinen johto ei ole kontaktissa mihinkään, se on tappokytkimen johto.
Cd Boxin mittaus.
Esim Yamahan korjaamokäsikirjat , huoltoohjeet sisältävät ohjeen elektroniikan mittaukseen, sieltä löytyy vastusarvot niin tunnistimille kuin Boxeillekin.
Mutta tarkkuutta.
Annetut vastusarvot selviävät vain ANALOGISELLA mittarilla , ei elektronisella .
Eli Vanha peiliasteikolla oleva mittari sitten saa tolkkua.
Esim mikään Fluken mittari ei näyttänyt juuri mitään tai aivan mitä sattuu, kun kaivoin vanhan Philipsin mittari johan alkoi selvetä.
Pave.
Esim Yamahan korjaamokäsikirjat , huoltoohjeet sisältävät ohjeen elektroniikan mittaukseen, sieltä löytyy vastusarvot niin tunnistimille kuin Boxeillekin.
Mutta tarkkuutta.
Annetut vastusarvot selviävät vain ANALOGISELLA mittarilla , ei elektronisella .
Eli Vanha peiliasteikolla oleva mittari sitten saa tolkkua.
Esim mikään Fluken mittari ei näyttänyt juuri mitään tai aivan mitä sattuu, kun kaivoin vanhan Philipsin mittari johan alkoi selvetä.
Pave.
Mulla on Yamaha 40 HEOS vm-87. Kone kyllä on ollut pomminvarma pakkasillakin mutta kun käynnistää lämpimänä niin tyhjäkäynnillä kuuluu joskus semmosta kitinää ja se yleensä loppuu kun on hetken käynyt tai laittaa vaihteen päälle, missä vika? Toinen juttu on kun välillä laskee itsestään kierroksia ja kerran sammu kokonaan mutta lähti sen jälkeen normaalisti käymään, varmaan jotain roskia bensapuolella yms. Tän asian tutkin kyllä ite talvella.
Moi,
Kyselläänpä täältä jos saisi apua. Moottori Mercury 200 thunderbolt 20hp, 70-luvun alun punaraita. Ongelma on ettei moottori pysy käynnissä. Kun käynnistäessä antaa kaasua, niin saattaa käydä hetken aikaa, mutta sammuu nopeasti.
Kaasari on putsattu ja sen tiivisteet vaihdettu, bensapumpun kalvo ja tiivisteet vaihdettu, tulpat vaihdettu, kampiakselin stefat vaihdettu. Kipinä tulee molempiin tulppiin ja puristuksia koneessa on.
Voisiko syyllinen olla sytytyksen ajoitus? Osaisiko joku täältä opastaa ajoituksen säädössä? Alkaa ideat loppua, ja olisi mukavaa saada kone toimimaan ihan mielenkiinnostaa.
Kyselläänpä täältä jos saisi apua. Moottori Mercury 200 thunderbolt 20hp, 70-luvun alun punaraita. Ongelma on ettei moottori pysy käynnissä. Kun käynnistäessä antaa kaasua, niin saattaa käydä hetken aikaa, mutta sammuu nopeasti.
Kaasari on putsattu ja sen tiivisteet vaihdettu, bensapumpun kalvo ja tiivisteet vaihdettu, tulpat vaihdettu, kampiakselin stefat vaihdettu. Kipinä tulee molempiin tulppiin ja puristuksia koneessa on.
Voisiko syyllinen olla sytytyksen ajoitus? Osaisiko joku täältä opastaa ajoituksen säädössä? Alkaa ideat loppua, ja olisi mukavaa saada kone toimimaan ihan mielenkiinnostaa.
Pässinkivespussi vuotaa..
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Jos tarkoitat bensaletkussa olevaa käsipumppua niin ei se ainakaan ulospäin mitään vuoda. Voisko silti vetää ilmaa jostakin?
Ilmeisesti ei kenelläkään vinkkejä tuohon ajoituksen säätöön?