En oikein tiedä mikä osio tälle olis paras, mutta jospa täältä tämän joku bongaisi..
Eli ensi kesänä olisi tarkoitus jatkaa jigailupuuhia uuden kaiun voimin, ja kokeilla myös vertikaalitouhuja. Veneenä pieni busteri sivupulpetilla josta kuvia ja juttua venepuolella.
Moni ilmeisesti harrastelee vertikaalijigausta pulpettiveneellä, vaikka toki kahvaohjattu siihen olisi paras. Miten tuo käytännössä onnistuu, ja ennenkaikkea miten/mihin laitan kaiun? Normaalikäytössä ja uistelussa sen paras paikka olisi tietysti anturi peräpeiliin ja laite pulpettiin. Toimiiko tämä sitten järkevästi vertsuhommissa? Näkyykö jigi riittävän hyvin vai pitääkö anturi saada varren päähän veneen sivuun? Se ei muuten olisi välttämättä ongelma mutta saman kaiun pitäisi toimia myös siirtymillä plaanissa. Ja epäilen toimiiko se..
Olen myös harkinnut sähkömoottoria keulaan tai perään, se luultavasti tulee pakolliseksi jos tuosta vertsuhommasta enempi innostuu.
Heittäkää ajatuksia, jos ei muuten niin kertokaa minkälaisesta veneestä ja miten kalastatte jigillä heitellen/vertsuna?
Kysymyksiä vertikaalijigaukseen ja kaikuluotaimeen liittyen
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kysymyksiä vertikaalijigaukseen ja kaikuluotaimeen liittyen
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
-
digitaalimies
Re: Kysymyksiä vertikaalijigaukseen ja kaikuluotaimeen liitt
Avainsana tuossa lienee kompromissi. Itse olen vertsutellut sivupulpettiveneellä tyyliin näyttö pulpetissa ja anturi peräpeilissä nyt pari kautta ja pohtinut juurikin mainitsemiasi asioita. Lopullinen ratkaisu™ antaa kuitenkin vielä odottaa itseään, mutta onneksi hienosäätää voi liki loputtomiin.
Isoin ongelma poistui uuden kaiku- ja anturihankinnan myötä, sillä edeltäjäänsä oli todella hankalaa saada jigiä osumaan anturin ollessa peräpeilissä, ja jigiä piti uittaa ihan peräpeilin tuntumassa. Nykyinen masiina poimii jigin huoletta vielä tuulilasinkin tasalta. Nyt hommat pystyy hoitamaan suht ergonomisesti ja kaasukahvakin on aina sopivasti ulottuvilla. Se on mulle olennaista sikäli, että vertsuilu tapahtuu mulla yleensä myötätuuleen ajelehtien ja veneen asentoa zuumaillaan lähinnä pakin avulla. Moottori on siis koko ajan tyhjäkäynnillä.
Anturi ja kaiun näyttö sivulla olisi tietty ihannetilanne mutta anturi(-teline) laidalla ja koko ajan vedessä -viritys ei kestä kummoista vauhtia, joten käytännössä se pitäisi nostaa ylös joka siirtymälle. Keulamiehellä on nykyään tuollainen käytössä, enkä sitä säätämistä itse jaksaisi, vaikka se kivuttomasti toimiikin. Varsinkin kun haluan pitää kaiun käytössä myös matka-ajossa. Eli jos noilla spekseilläsi mennään ja ei haluta hankkia mitään tuplavirityksiä kaiun tai anturin suhteen, niin kompromissiin on tyytyminen.
Keulakoneen hankin paattiini viime syksynä kun halvalla sain. Ei ole todellakaan mikään välttämätön peli vertikaalissa, isommat hyödyt siitä (ja taivasankkurista) tulee heittojigauksessa ja normaalissa heittokalastuksessa.
Isoin ongelma poistui uuden kaiku- ja anturihankinnan myötä, sillä edeltäjäänsä oli todella hankalaa saada jigiä osumaan anturin ollessa peräpeilissä, ja jigiä piti uittaa ihan peräpeilin tuntumassa. Nykyinen masiina poimii jigin huoletta vielä tuulilasinkin tasalta. Nyt hommat pystyy hoitamaan suht ergonomisesti ja kaasukahvakin on aina sopivasti ulottuvilla. Se on mulle olennaista sikäli, että vertsuilu tapahtuu mulla yleensä myötätuuleen ajelehtien ja veneen asentoa zuumaillaan lähinnä pakin avulla. Moottori on siis koko ajan tyhjäkäynnillä.
Anturi ja kaiun näyttö sivulla olisi tietty ihannetilanne mutta anturi(-teline) laidalla ja koko ajan vedessä -viritys ei kestä kummoista vauhtia, joten käytännössä se pitäisi nostaa ylös joka siirtymälle. Keulamiehellä on nykyään tuollainen käytössä, enkä sitä säätämistä itse jaksaisi, vaikka se kivuttomasti toimiikin. Varsinkin kun haluan pitää kaiun käytössä myös matka-ajossa. Eli jos noilla spekseilläsi mennään ja ei haluta hankkia mitään tuplavirityksiä kaiun tai anturin suhteen, niin kompromissiin on tyytyminen.
Keulakoneen hankin paattiini viime syksynä kun halvalla sain. Ei ole todellakaan mikään välttämätön peli vertikaalissa, isommat hyödyt siitä (ja taivasankkurista) tulee heittojigauksessa ja normaalissa heittokalastuksessa.
Noniin, löytyhän sieltä ensimmäinen kohtalotoveri. Kiitos kokemuksista, kai se pitää ensin laittaa anturi peräpeiliin ja näyttö pulpettiin ja testailla. Minkästasoinen laite sulla on, liekköhän Elite 4x Chirp näyttää peräpeilistäkpin kohtalaisesti jigin?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
-
digitaalimies
Tällä hetkellä on Elite 7 Chirp ja siinä se mukana tullut HST-HDI -anturi, eikä ole ollut mitään ongelmia. Edellisellä laitteella jigiä piti uittaa just peräpeilin kohdalla jos sen aikoi saada näkymään kaiussa, eikä anturin säätö tuntunut vaikuttavan juurikaan asiaan, mitä jaksan yhä ihmetellä.
Ergonomiaa voisin itse parantaa lähinnä kaiun näytön suhteen, eli väsäisin laitteelle säädettävän telineen esim. Ram mounts -osista. Vaan enpä ole jaksanut. Aina välillä haaveilen keskipulpettiveneestä, kunnon kalastusistuimesta ja just kohdillaan olevasta kaiun näytöstä, mutta kun vaatimuksena on samanaikaisesti myös ratille ja kaasukahvalle yltäminen ja kaiun hyödyntäminen matka-ajossa, niin siinä kohtaa ne haaveet on yleensä hyvä kaataa.
Ergonomiaa voisin itse parantaa lähinnä kaiun näytön suhteen, eli väsäisin laitteelle säädettävän telineen esim. Ram mounts -osista. Vaan enpä ole jaksanut. Aina välillä haaveilen keskipulpettiveneestä, kunnon kalastusistuimesta ja just kohdillaan olevasta kaiun näytöstä, mutta kun vaatimuksena on samanaikaisesti myös ratille ja kaasukahvalle yltäminen ja kaiun hyödyntäminen matka-ajossa, niin siinä kohtaa ne haaveet on yleensä hyvä kaataa.
Hiukan omia kokemuksia aiheesta: Itsellä ollut hiukan iäkkäämpi Lowrancen 200kHz:n anturi peräpeilissä ja ihan hyvin se jigin on näyttänyt. Joskin anturin asennon kanssa saa olla tarkkana. Nykyisin itsellä pilkkikaiku (elite 4X) toisena kaikuna hiukan edempänä sivulla 83kHz:n säädöillä, jolloin näyttää isommalta alalta. Pitäisi Elite 4x Chirpin kyllä anturi peräpeilissä näyttää jigin hyvin. Itse olen tykännyt käyttää kaiuissa reaalisignaalia päällä.
Sähkömoottoritarve riippuu ainakin jonkin verran harjoitetusta vertikaalityylistä. Jos harrastat täsmäpyytiä ja haet yksittäisiä kaloja, ei sähkärille ole paljoakaan tarvetta. Mutta jos kalastat paikkaa, josta etsit kaloja hiljaisella vauhdilla samalla kalastaen on sähkömoottorille paikkansa. Itsellä ei käämii riittäisi tuossa hommassa tuulen mukana ajelehtiseen, on omaan makuun liian olosuhdeherkkää touhua.
Valinta keula- tai peräsähkömoottorin välillä on pitkälti myös budjettikysymys, keulaversiot tuppaavat olemaan melkolailla tyyriimpiä. Itse tykännyt keulaversiossa siitä, että veneen saa kääntymään periaatteessa vaikka paikallaan (hyvä ominaisuus myös täsmäpyynnissä) ja onhan tuo ergonomisesti miellyttävämpi käyttää. Se mikä peräversioissa on omaan makuun parempi on pakki, sillä saa veneen paremmin pysähtymään / hiljenemään hyvän kaaren kohdille.
Nämä(kin) tietty osittain myös makuasioita.
Sähkömoottoritarve riippuu ainakin jonkin verran harjoitetusta vertikaalityylistä. Jos harrastat täsmäpyytiä ja haet yksittäisiä kaloja, ei sähkärille ole paljoakaan tarvetta. Mutta jos kalastat paikkaa, josta etsit kaloja hiljaisella vauhdilla samalla kalastaen on sähkömoottorille paikkansa. Itsellä ei käämii riittäisi tuossa hommassa tuulen mukana ajelehtiseen, on omaan makuun liian olosuhdeherkkää touhua.
Valinta keula- tai peräsähkömoottorin välillä on pitkälti myös budjettikysymys, keulaversiot tuppaavat olemaan melkolailla tyyriimpiä. Itse tykännyt keulaversiossa siitä, että veneen saa kääntymään periaatteessa vaikka paikallaan (hyvä ominaisuus myös täsmäpyynnissä) ja onhan tuo ergonomisesti miellyttävämpi käyttää. Se mikä peräversioissa on omaan makuun parempi on pakki, sillä saa veneen paremmin pysähtymään / hiljenemään hyvän kaaren kohdille.
Nämä(kin) tietty osittain myös makuasioita.