Tee-se-itse morrit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
J.a.M
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

siitä se lähtee ja ku saat kolvin niin saat morreihin pikkusen eri muotoa ku pääset tinaa sit viimeistelemään
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

J.a.M kirjoitti:siitä se lähtee ja ku saat kolvin niin saat morreihin pikkusen eri muotoa ku pääset tinaa sit viimeistelemään
olen kyllä nähnyt useasti kuinka noitam morreja tehdään siis sellaisa reiällisiä ja se näyttää uskomattoman helpolta, noita tekee myös aika nopeasti! Isänikin on kyllä joskus noita morreja väsännyt.
Itsekkin ostin joskus kolvin ja kupari peltiä tehdäkseni morreja, mutta se vain jotenkin unohtui, valmiita kuppejakin tuosta kuparista tein n. 50kpl. Oli mulla isäni vanha "Tamppi" joka oli ammatti sorvarin tekemä!(sekin on kateissa :cry: ) Sen kun vain löi jääkiekkoa vasten kupari levystä noita kuppeja ja tuli siisti'ä ja tasaisia kuppeja. Noita injektio neuloja pitäs vielä varmaan hommata ni sais tehtyä noita reiällisiäkin morreja.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
jogeli

Viesti Kirjoittaja jogeli »

Kokeilin vähän aikaa sitten tuota, mutta en saanut 0,1mm kuparista hyvää kuppia. Tamppini ei tehnyt epätasaisuuksia, mutta pelti jäi ryppyyn reunojen kohdalta. Mikähän auttais :?:
Mikään ei anna yhtä suurta varmuuutta, kuin täydellinen tietämättömyys.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Nii ja tuo minun tamppi oli siis sellainen että se leikkasi kupin siitä pellistä valmiiksi!
Koitin äsken uittaa noita uusia morreja ja niilä kyllä joutaa vesilintua heittää. Kuppi osa on senverta kevyt että ei pysy morri lenkkisolmulla vaakatasossa.
No ens viikolla sitten kokeillaan tinata noita, mutta mikä tina/lyijy tohon hommaan käypi, isäni sano etä ihan mikä tahansa tina tohon ei käy?
:?

Vuosivaappu 2015
J.a.M
Viesti:

mulla on multicoren tinaa itellä käytössä + teollisuus tinaharkkoja josta teen valamalla puikkoja ... sitten erikseen erikoismorreihin käytän tinahopeajuotetta ...
Harrastelija86

morrit

Viesti Kirjoittaja Harrastelija86 »

Ei morria kannata lenkkisolmulla laittaa kiinni. Ei varmasti saa kunnon asentoon siimaan. Erä tai metsästys ja kalastus lehdessä oli jopa semmoinen vinkki että kannattaa liimata morri suoraan siimaan jotta se pysyy oikeassa asennossa varmasti paikoillaan. Tais olla Veli Pöystin vinkki.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Re: morrit

Harrastelija86 kirjoitti:Ei morria kannata lenkkisolmulla laittaa kiinni. Ei varmasti saa kunnon asentoon siimaan. Erä tai metsästys ja kalastus lehdessä oli jopa semmoinen vinkki että kannattaa liimata morri suoraan siimaan jotta se pysyy oikeassa asennossa varmasti paikoillaan. Tais olla Veli Pöystin vinkki.
Mitäs se pesonen huutelee!
Nii mut pitäähän se morri olla tehty niin että se on tasapainossa! Tai ainakin morrit jota ite käytän on lenkkisolmulla tossa vaaka tasossa juuri niinkun pitääkin. Tosin ite en paljoa noilla lenkillisillä morreilla ongi, enemmän reiällisillä. Tuosta liimaamisesta olen kuullut aikaisemminkin mutta Mielestäni vähän leikkimistä. Ehkä kisoissa vois olla hyvä peli.
8)

Vuosivaappu 2015
J.a.M
Viesti:

sillähän on iso merkitys että onko morri vaakatasossa vai ei ... mitäsitvitt... tolla periaatteella 1-haara värikoukut ei pyytäs kalaa koska koukku on pystyssä ... enemmän taitaa ero olla jos koukku vaakatossa tai pikkasen alaspäin niin korvien välissä mitä pyytävyydessä
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

J.a.M kirjoitti:sillähän on iso merkitys että onko morri vaakatasossa vai ei ... mitäsitvitt... tolla periaatteella 1-haara värikoukut ei pyytäs kalaa koska koukku on pystyssä ... enemmän taitaa ero olla jos koukku vaakatossa tai pikkasen alaspäin niin korvien välissä mitä pyytävyydessä
Jep!

Vuosivaappu 2015
Harrastelija86

morrit

Siis totta kai morrien pitää olla vaakatasossa, mutta se pysyy paremmin vaakatasossa kun laittaa sen lenkittömellä solmulla kiinni koukkuun. värikoukkua ei pidä laittaa tällä tavalla kiinni. Se tosiaan jää huonoon asentoon jos ei laita lenkittömällä solmulla kiinni. reijällisen morrin on kylläkin hyvä olla jo valmiiksi tasapainossa sitä ei taida saada solmulla korjattua hirveästi.
J.a.M
Viesti:

sillä että morri on vaakatasossa tai sit riippuu vaikka 45 asteen kulmassa ei ole ku kalamiestä miellyttävä ominaisuus ... toiseksi jos sulla on morri kuivillaan vaakatasossa niin kun laitat siihen toukan tai kaks ja muutaman surviaisen niin se nousee jo peräpainoiseski ja koukku on ylempänä ku morrin keula ... pyytävyyden tai tarttumisen kanssa asialla ei ole kokemusperäisessä testeissä ollut merkitystä ... tästä voidaan kinata vaikka hamaan hautaan asti mutta se tosiasia että siitä olis jotain merkittävää tai edes minimaalista hyötyä että morri on vaakatasossa siimaan nähden ei ole ite oon testannu tämän varmaan sen tuhat kertaa ku eri morri malleja oon testannu ... mutta jos sinulla on jotain parempaa tietoa miksi niin valaise tyhmää asiassa .
Harrastelija86

morrit

Minä itse olen muistaakseni lukenut jostain kirjasta/lehdestä jokin kilpapilkkijän suositelleen lenkillisen morrin kiinnittämistä lenkittömällä solmulla. En kylläkään itse ole testannut eroja solmujen välillä, Mutta jos J.a.M olet testannut tämän 1000 kertaa niin pitäähän se uskoa ettei sillä ole suurempaa merkitystä.
Se Isoin Kuulapää

Viesti Kirjoittaja Se Isoin Kuulapää »

Kyllä itse ainakin siitä lähden liikkeelle, et se morri siellä siiman päässä oikeasti liikkuu, aivan kuten siinä ei olisi edes siimaa missä se on kiinni.
Tästä siis lenkkisolmu.

Kyllä viimenen juttu mitä tekisin, ois liimata niitä morreja mitenkään siihen siimaan.
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.

Viesti Kirjoittaja poka »

Empä ole kuullutkaan, että morrin pitäisi olla vaakatasossa.. Aina olen lenkillisen morrin sitonut lenkkisolmulla ja sillain ihanan vinossa se on ollut..olen daivaassa Ei ole kyllä tullut toukan kans testattua miten se vedessä asettuu, mutta veikkaisin toukan kannattelevan koukkupäätäkin jollakin lailla, että varmaan se aika vaakassa sitten loppupeleissä on..
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Pääasia että kalaa tulee ja paljon!... :lol:
:wink:

Vuosivaappu 2015
Harrastelija86

morrit

Niimpä.
Harrastelija86

morrit

millä tavalla voi tehdä semmoisen morrin, jossa on sekä ylä että alaosa vaikkapa kuparin värinen? Onnistuuko se tinaamalla kehteen tampin kuppiin tinaa ja liittämällä ne yhteen ja sitten lämmittää vielä ulkopuolelta jotta tarttuisivat paremmin yhteen? Vai pitäisikö olla kuparia jota juottaa suoraan kuppiin?
J.a.M
Viesti:

kaks pellinpalaa vastakkain ja pieni lämpökäsittely kolvilla riittää ...
törmä

morris minit

Viesti Kirjoittaja törmä »

Näillä mineillä kytätään körmyjä :oops:
Liitteet
morrit 020.jpg
morrit 020.jpg (25.5 KiB) Katsottu 4734 kertaa
törmä
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Tuli hommattua injektio neuloja, nyt enään kolvi ni päästään morria rakentamaan...
:D

Vuosivaappu 2015
honkiz
Heikkohermoinen nypyttäjä

Viesti Kirjoittaja honkiz »

perza kirjoitti:Tuli hommattua injektio neuloja, nyt enään kolvi ni päästään morria rakentamaan...
:D
hain tampereen kodin anttilasta 40w kolvin(oli myös 100w) molemmilla hintaa se 10e, ei kovin paha ja sitten kun hakee honkkarista markalla uuden pään että saa tarkempaa jälkeä.
J.a.M
Viesti:

tai jos alkaa enempi turaan hommaa kerralla oikean juotosaseman itellä wellerin pitäs vaan hommata sellanen jossa on lämmönsäätömahollisuus ettei tartte terien kans värkätä sitä lämpötilaa
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Tekeeköhän noilla biltema kolveilla mitään oli vaan aika halpoja 7,90 tais olla tuo 40w kolvi, 4mm kärellä. Millasella kärellä noita morreja on helppo värkätä?

Vuosivaappu 2015
honkiz
Heikkohermoinen nypyttäjä

Viesti Kirjoittaja honkiz »

perza kirjoitti:Tekeeköhän noilla biltema kolveilla mitään oli vaan aika halpoja 7,90 tais olla tuo 40w kolvi, 4mm kärellä. Millasella kärellä noita morreja on helppo värkätä?
no kyllähä tuo 40w riittää ihan hyvin, ja itte tykkään sellasesta terävästä kärjestä, ei jää niin paljon viilattavaa kun saa tarkasti ja tuo kupin ja tinan raja on isommalla mohlolla aikas hankala tinata silleen eds järkevästi.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Toi 15w taitaa olla vähän liian pieni? vai onko?

Vuosivaappu 2015
Vastaa Viestiin