Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%

Ääniä yhteensä: 96

potsi
Luku- ja laskutaidoton naarasporo

Viesti Kirjoittaja potsi »

itselläkin löytyy hyllystä nitroselluloosaa... siis ruutia...

ite työstän kokonaan lv-1 uisteet. taisi tuo lv-1 mennä pilalle kun tinnerillä vähän ohennin?ainakaan ei enää tuntunut nii kovalta
"yritin poliisia harhauttaa, mutta poliisilla tietenkin, poliisilla tietenkin parempi kunto oli kuitenkin..."
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Olin jutuissa Salmonin kanssa äskettäin. Kuulemma leipätyössä hiukkasen kiirettä, mutta lupasi ottaa osaa keskusteluun myöhemmin.

(Sitä valkoista pohjaa on kuulemma piakkoin tulossa). 8)
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
[t_k]

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Soveltuuko tuo NC-pohjalakka miten folion päälle, ja yleensäkkin väli lakkaamiseen? Ei viitsisi ostaa kolmea eri lakkaa.

Kukaan kokeillut lv:n ja nitron sekoitusta ? :roll:
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Viesti Kirjoittaja Toku »

[t_k] kirjoitti:Soveltuuko tuo NC-pohjalakka miten folion päälle, ja yleensäkkin väli lakkaamiseen? Ei viitsisi ostaa kolmea eri lakkaa.

Kukaan kokeillut lv:n ja nitron sekoitusta ? :roll:
Mä en saanut NC lakkaa pysymään foliossa kiinni.
Yksi iso pelastaa päivän!
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalme »

Jostain luin, että nitro pysyisi tiukimmin kiinni :roll:
Musta tuntuu, että mikään ei ota folioon kiinni pysyäkseen siinä.
Asia ratkeaa jossain vaiheessa, sillä mulla on tästä asiasta tieteellinen koe.
Foliolevyissä on tuolla lakat kuivumassa.
Cab
Lantraamaton "p***n" nitro
Probionaatti asetoniliemessä.
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
Thalme
Viesti:

Se oli nopea testi :roll:
Kaikki lakat olivat kuivuessaan irronnut folioista :lol:
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Kerro vähän tarkemmin kuinka testasit, pitänee myös kokeilla omilla sotkuilla. Laitoitko enemmän kuin yhden kerroksen kutakin mömmöä päälle?
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Thalme
Viesti:

Testi itseasiassa oli hyvin simppeli. Mankeloin 3 foliopalaa.
Laitoin ne pöydälle ja valutin kuhunkin tasaisesti lakkaa, jonkin verran.

Kuivuttua katsoin oliko mikään tarttunut. Eipä ollut.
Sama testi epoksiliimalla, se on kiinni.

Aika ei olisi muuttanut juttua, koska jokainen lakka oli folio puolelta jo kovettunut.

Kutistuminen tuossa varmaan vaikutti, mutta ei ratkaisevasti.

Silloin kun vaappu lakataan, tuo lakka puristuu kuivaessaan vaapun pintaan. Sillä ei oikeastaan ole paskankaan väliä onko se foliossa tiukasti kiinni. Jokaisessa hajoittamassani toisten ja muiden valmistamassa vaapussa, on tuo irronnut helposti, mutta selkä ja vatsa ollut tiukasti kiinni, paikasta jossa on folioinnin sauma.

Voihan folioon sivellä ohuen kerroksen epoksia ja sitten lakata.
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Onko kellään kokemusta epoksihartsin käytöstä? Siihen olis työn puolesta mahdollisuus... Tai ylipäätään hertsien käytöstä pinnoituksena? Onko aivan pöhkö idea jo ideana?
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
nizmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nizmo »

Thalme kirjoitti:Jostain luin, että nitro pysyisi tiukimmin kiinni :roll:
Musta tuntuu, että mikään ei ota folioon kiinni pysyäkseen siinä.
Asia ratkeaa jossain vaiheessa, sillä mulla on tästä asiasta tieteellinen koe.
Foliolevyissä on tuolla lakat kuivumassa.
Cab
Lantraamaton "p***n" nitro
Probionaatti asetoniliemessä.

Sama testi tuli tehty viimeviikonloppuna paitsi probia en käyttänyt, ainoastaan nitro ja cab ja seuraavan päivä menin katsomaan tuloksia ja kummatkin napsahti foliosta irti kun aavistuksen taivutin sitä... pitää koittaa tuo lv vielä ensi viikonloppuna.
Hiisi-vaappu
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Tarttuvuustesti menossa ihan mielenkiinnosta jossa mukana omasulate selluloidi, NC, NC/omasellu sekoitus, huonekalu sellu.

Sinänsä tuo foliosta irtoaminen ei ole ollut koskaan ongelma kun lakkoja on ollut niin paksu kerros, mutta kiinnostaa tuo silti. Kenenkään muunkaan vaapusta ei mun käytössä ole lakat varisseet, haukkia en tosin kalasta jossa varmasti joutuisivat kalut kovemmalle koetukselle.
Timky

Viesti Kirjoittaja Timky »

Kaikennäköiset omasekoitus lakat on mielenkiintoisia.

Mulla on menossa kokeilu akryyli/cab. Tuntuu toimivalta, ja pinnasta tulee kovempi kuin Cabilla, mutta sitkeämpi kuin akryylillä. Pinta ei kuitenkaan ole mikään hirmukova, joten mitään läpimurtoa tässä ei olla tekemässä. :lol:

Nitro/Cab sekoitus voisi olla erittäin mielenkiintoinen. Cabi saattas mukavasti hillitä nitron kovaa kiristymistä... :roll: Kokeilisin jos mulla olis nitroa, ei vaan oo tullu sitä hommattua.

Rapsatkaa tuloksia omista sotkuistanne!
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Timky kirjoitti:Kaikennäköiset omasekoitus lakat on mielenkiintoisia.

Mulla on menossa kokeilu akryyli/cab. Tuntuu toimivalta, ja pinnasta tulee kovempi kuin Cabilla, mutta sitkeämpi kuin akryylillä. Pinta ei kuitenkaan ole mikään hirmukova, joten mitään läpimurtoa tässä ei olla tekemässä. :lol:

Nitro/Cab sekoitus voisi olla erittäin mielenkiintoinen. Cabi saattas mukavasti hillitä nitron kovaa kiristymistä... :roll: Kokeilisin jos mulla olis nitroa, ei vaan oo tullu sitä hommattua.

Rapsatkaa tuloksia omista sotkuistanne!
Mulla käytössä valkoinen cab/nitro(paven) sekoitus ja ihan hyvä ja ennenkaikkea sileä pinta tulee tuolla sekoituksella.
Hmm...pitäskin oikeastaan koittaa pintaan pistää cab+nitro sekotusta.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Timky

Joo kokeile! Saatetaan yllättyä positiivisesti.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Voi vetää lakan kökölle tuo sekoitus.. :roll:
Timky

Joo saattaahan se lakka alkaa tanssimaan vaikka sambaa. :lol: Kokeilla voi kuitenkin.

Lakka-alan ammattilaiset kun ei saa missään labroissaan tehtyä kunnon lakkoja, on harrastelijoiden ruettava testailemaan.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Asetoniin sulatetulla selluloidilla oli paras tarttuvuus. Itseasiassa sitä ei saanut foliosta edes irti kun se ikäänkuin imi itsensä folioon. Sinänsä paskempi juttu kun tuota kymmeniä vuosia vanhaa emmettä ei ole enää paljon jäljellä ja mistään ei saa samaa ainetta lisää. Muut testatut irtosivat melko helposti kalvona pinnalta.
Pesperi

Viesti Kirjoittaja Pesperi »

Testattu on cab ja nitro yhdistelmä. Ainakin omissa kokeissa lakasta tuli klimppistä. Tätä nykyä tulee tehtyä akryylillä pohjat ja cabin hardilla pinnat. Kestää minkä kestää, ja kun vaappu tarpeeksi kaluttu niin vaihdetaan uus tilalle.
Timky

On täällä näköjään muitakin akryylin käyttäjiä. Mihin Pesperi sulatat akryylin? Käytätkö perus samfishing akryyliä vai ostatko levynä jostain teollisuus Etolasta?

Mulla on ollut akryylin kanssa semmonen ongelma, että se ei tasota pintaa aina kovin hyvin(varauksella). Siis balsa aihiossa tummenpien viirujen sekä huokosten kohdalle jää joskus pitkänomaisia painaumia, "juonteita". Ongelmasta pääsee hiomalla vaapun muutaman lakkakerroksen jälkeen ja sen jälkeen lisää lakkaamalla. Ottaa vain vähän välillä päähän toi hiominen. Oudointa tossa on se, että kun siihen akryyli pintaan on jäännyt semmonen juonne, eikä sitä hio tasaiseksi, se ei silotu useammankaan kerroksen jälkeen. Pikemminkin juonteen syvyys vain tuntuu kasvavan tai pysyvän samana. :? Onko ongelmani ihan hepreaa? Vai?
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Mie oon kokeillut kahta erilaista akryylilaatua (sain koululta) lakkana. Kummassakin tapauksessa ongelmana oli lakan vetäytyminen kurttuun, nosti sen aihion hitaasti tai nopeesti pois lakkapurkista.
Timky

mutteri: Sama ongelma oli mulla alussa, kun olin sulattanu akryylini asetoniin. Tätä nykyä se on sulatettuna tinneriin, ja homma toimii. Ainakin jossain määrin. :lol:
Kosu

Viesti Kirjoittaja Kosu »

No niin asianjauhaminen täydessä vauhdissa. LV1 täytyisi saada mattalakaksi
pastaa olen koittanut merkkiä en muista ei onnistunut kovinkaan hyvin. Onko ketään onnistunut mattalakkaa LV1:stä tekemään?
Petokalan kudosnäyte on yleensä haista kaavittu.
Pesperi

Viesti Kirjoittaja Pesperi »

Timky kirjoitti:On täällä näköjään muitakin akryylin käyttäjiä. Mihin Pesperi sulatat akryylin? Käytätkö perus samfishing akryyliä vai ostatko levynä jostain teollisuus Etolasta?

Mulla on ollut akryylin kanssa semmonen ongelma, että se ei tasota pintaa aina kovin hyvin(varauksella). Siis balsa aihiossa tummenpien viirujen sekä huokosten kohdalle jää joskus pitkänomaisia painaumia, "juonteita". Ongelmasta pääsee hiomalla vaapun muutaman lakkakerroksen jälkeen ja sen jälkeen lisää lakkaamalla. Ottaa vain vähän välillä päähän toi hiominen. Oudointa tossa on se, että kun siihen akryyli pintaan on jäännyt semmonen juonne, eikä sitä hio tasaiseksi, se ei silotu useammankaan kerroksen jälkeen. Pikemminkin juonteen syvyys vain tuntuu kasvavan tai pysyvän samana. :? Onko ongelmani ihan hepreaa? Vai?
Tuo Samin akryyli käytössä tinneriin sekoitettuna. Ekana vuorokauden imeytys ihan lirussa lakassa, ja kevyt hionta. Sitten muutama ohut kerros lisää ja hionta. tämän jälkeen cabia pari kerrosta, maalaus ja muutama kerros lakkaa. Sitten silmät ja pari viimeistä lakkakerrosta, valmis. Sellaista lakkaa mitä ei välillä tarvitsisi hioa ei ole kohdalle osunut.
Juutalainen

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Kosu kirjoitti:No niin asianjauhaminen täydessä vauhdissa. LV1 täytyisi saada mattalakaksi
pastaa olen koittanut merkkiä en muista ei onnistunut kovinkaan hyvin. Onko ketään onnistunut mattalakkaa LV1:stä tekemään?
Paria pastaa koitettu ja samennusjauhetta jota käytetään matta cabissa. Ainut toimiva on vitullinen satsi tuota jauhetta. Pikku miinuksena voi todeta että seuraavana päivänä lakka on yks iso vaahtokarkki :lol: . Mie luovutin ton homman.
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

heitin propia nitron sekaan sulamaan... saa nähä mikä soppa siitä tulee.

Kattelin eilen pakit läpi ja kaks nitrolla tehtyä oli sanonu poks... viitisen kymmentä kuitenkin oli ehjänä mut silti, taitaa ääni kellossa alkaa muuttua!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Vastaa Viestiin