Suuri Lakka keskustelu
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Voisiko joku kellä on tullut sitä käärmekuviota nitrolla laittaa kuvan ja kertoisi mitä on maalin alla ja mitkä maalit ja ohenne?
Mahdollisesti pystyn auttamaan siinä,vaikka itsellä ei ole sitä kuviota tullut.
Syynäsin äsken noin 800kpl vaappuja ja ei ollut halkeamia,mutta joissakin esiintyi kuplia(todella pieniä) ja nekin oli vain foliovaapuissa,mutta ei haitaks asti.
Kiinnostaa tuo käärmekuvio.
Mahdollisesti pystyn auttamaan siinä,vaikka itsellä ei ole sitä kuviota tullut.
Syynäsin äsken noin 800kpl vaappuja ja ei ollut halkeamia,mutta joissakin esiintyi kuplia(todella pieniä) ja nekin oli vain foliovaapuissa,mutta ei haitaks asti.
Kiinnostaa tuo käärmekuvio.
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viesti:
Tällaisia ne oli. Tami on vertailuna virheettömällä pinnallaan. Tuo ei ole siis mun kuva tuo toinen vaan täältä ostettu, enkä sano kenen on.
Samanlaista se kuvio oli kuitenkin omissakin ja kuvia tulee ilmi heti pohjia tehtäessä. Yksi kerros cabia silittää pinnan ja itsekin tuota nitroa käytin noin pohjissa aika paljonkin. Ei kukaan ole valittanut että olisi hajonnut. Pinnat oli cabia tai jotain muuta sellulakkaa.
Sama pinta tuli normaalisti parin tunnin välein kastaen sekä suoraan purkista otetulla tavaralla, että asetonilla tai 08 ohennetulla, muita ohentimia en kokeillut. Kasto siis ohjeiden mukaan sekunnissa ja saman tien ylös.

Sama pinta tuli normaalisti parin tunnin välein kastaen sekä suoraan purkista otetulla tavaralla, että asetonilla tai 08 ohennetulla, muita ohentimia en kokeillut. Kasto siis ohjeiden mukaan sekunnissa ja saman tien ylös.

Ne on ilosia ne alle kiloset.
Lvee1:nen testattu, irtoaa samanlailla foliosta kuin kaikki muutkin kuivuttuaan.nizmo kirjoitti:Thalme kirjoitti:Jostain luin, että nitro pysyisi tiukimmin kiinni![]()
Musta tuntuu, että mikään ei ota folioon kiinni pysyäkseen siinä.
Asia ratkeaa jossain vaiheessa, sillä mulla on tästä asiasta tieteellinen koe.
Foliolevyissä on tuolla lakat kuivumassa.
Cab
Lantraamaton "p***n" nitro
Probionaatti asetoniliemessä.
Sama testi tuli tehty viimeviikonloppuna paitsi probia en käyttänyt, ainoastaan nitro ja cab ja seuraavan päivä menin katsomaan tuloksia ja kummatkin napsahti foliosta irti kun aavistuksen taivutin sitä... pitää koittaa tuo lv vielä ensi viikonloppuna.
Tuo käärmekuvio näyttää aika tutulta
Yksi ajatukseni sen syntymisestä on että kerroksia ei ole tarpeeksi pinnalla TAI sitten on sattunut pieni kämmi ja siinä on folion päällä cabia ja maalauksen jälkeen nitroa
cab ja nirto ei tykkää toisistaan.
Kuitenkin tuo ilmiö, noin mittavan näköisenä on aika sattuman kauppaa itselläni.
Tulossa kymmenen foliovaapun sarja pelkällä nitrolla, joten viikonloppuna nähdään ehkä sitten lisää käärme pintaa
Yksi ajatukseni sen syntymisestä on että kerroksia ei ole tarpeeksi pinnalla TAI sitten on sattunut pieni kämmi ja siinä on folion päällä cabia ja maalauksen jälkeen nitroa
Kuitenkin tuo ilmiö, noin mittavan näköisenä on aika sattuman kauppaa itselläni.
Tulossa kymmenen foliovaapun sarja pelkällä nitrolla, joten viikonloppuna nähdään ehkä sitten lisää käärme pintaa
Mulla on Kemira oy:n valmistama FLONAG-jauheella "pehmennettyä" nitroa.
Vaikuttaa paremmalta, kuin tuo suoraa purkista, eli ei pitäisi olla liian kovaa, että "räjähtää". En ole ehtinyt paljoa käyttää, sillä sain pullon Pavelta alkuviikosta.
Tuohon suomukuvioon itsellä auttanut vain hidas/tasainen nostoliike lakasta - jonkinmoinen lakkauskone.
http://www.kalastus.com/keskustelu/
Vaikuttaa paremmalta, kuin tuo suoraa purkista, eli ei pitäisi olla liian kovaa, että "räjähtää". En ole ehtinyt paljoa käyttää, sillä sain pullon Pavelta alkuviikosta.
Tuohon suomukuvioon itsellä auttanut vain hidas/tasainen nostoliike lakasta - jonkinmoinen lakkauskone.
http://www.kalastus.com/keskustelu/
Mikään ei anna yhtä suurta varmuuutta, kuin täydellinen tietämättömyys.
Kyllä mullakin on cab pysyny foliossa hyvin. Tämän kuoriutumisen syyksi pistän kyllä ton folion (talous folio). Perään oli kasaantunu sellanen "pisara" lakasta, viilsin lenkin toiselta puolelta lakat veks ja sormilla rupesin vetäämaan sitä toista puolta ja yllätykseksi huomasin että lakka irtos koko vaapusta vaikka tarkoitus oli puhistaa vain lenkit.
Tässä nitron aikaan saannosta!
Tämä oma moka vaappu oli valmiina 3 päivää ja sit aattelin että kastan vielä kerran jotta levy kirkastuisi... ei ois kannattanut.
Ja tämä tapahtu abaut vuosi sitten... kun ei ollut tietoa vielä mistään...oli vaan maailman parasta lakkaa, joka kestää mitä vaan.

Nyt ei näitä enää tule kun on kantapään kautta sen kokeillut!
Tämä oma moka vaappu oli valmiina 3 päivää ja sit aattelin että kastan vielä kerran jotta levy kirkastuisi... ei ois kannattanut.
Ja tämä tapahtu abaut vuosi sitten... kun ei ollut tietoa vielä mistään...oli vaan maailman parasta lakkaa, joka kestää mitä vaan.

Nyt ei näitä enää tule kun on kantapään kautta sen kokeillut!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Sen kummemmin asiasta tietämättömänä, mulla on useita vanhempia vaappuja, jotka on ajan kanssa tehneet juuri tuon yo. halkeilun. Kävi ilmi, että ovat juurikin nitrolakalla lakattuja. Lisäksi hieman kellertymistä havaittavissa. En menis itse nitroa "superlakaksi" kehumaan...
Edit: Ilmeisen komiasti palaa tuo nitrolakka muutes. Ei Kapa halunnut huonoa lakkaa 20l kiertoon niin pisti nuotioon
Edit: Ilmeisen komiasti palaa tuo nitrolakka muutes. Ei Kapa halunnut huonoa lakkaa 20l kiertoon niin pisti nuotioon
Viimeksi muokannut TommiT, 19:25:09 25.01.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt ovat sulaneet. Ulkonäöllisesti lakka muutui kirkkaammaksi, hävisi se kellertävä väri. Lakattu kuiva pinta tuntuu vähän pehmeältä... toistaiseksi(yön yli kuivunut).jkv77 kirjoitti:heitin propia nitron sekaan sulamaan... saa nähä mikä soppa siitä tulee.
Onko joku jo ennemmin koittanut propia suoraan nitron sekaan??
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Pystyyköhän tai onko kannattavaa ohentaa Cab lakkaa Tinnerillä joka on tarkotettu Nitroselluloosa lakkojen ohentamiseen?
mites sitten cab maalit?
Ohentelin aikasemmin Tinnerillä(sisältää Toluenia) cab lakkaa ja hyvin toimii. Nyt vain ostatin tinneriä veljellä ja se toi minulle tuota tinneriä missä lukee että,
Yleisohenne tinneri, Nitroselluloosalakkojen ja- maalien ohentamiseen.
Sisältää asetoni ja ksyleeni.
Haju tuossa yleisohenteessa on ainakin vähän erillainen kuin tuossa toisessa tinnerissä.
mites sitten cab maalit?
Ohentelin aikasemmin Tinnerillä(sisältää Toluenia) cab lakkaa ja hyvin toimii. Nyt vain ostatin tinneriä veljellä ja se toi minulle tuota tinneriä missä lukee että,
Haju tuossa yleisohenteessa on ainakin vähän erillainen kuin tuossa toisessa tinnerissä.
On tullut Paven nitroon sekotettua propia.jkv77 kirjoitti:Nyt ovat sulaneet. Ulkonäöllisesti lakka muutui kirkkaammaksi, hävisi se kellertävä väri. Lakattu kuiva pinta tuntuu vähän pehmeältä... toistaiseksi(yön yli kuivunut).jkv77 kirjoitti:heitin propia nitron sekaan sulamaan... saa nähä mikä soppa siitä tulee.
Onko joku jo ennemmin koittanut propia suoraan nitron sekaan??
Tai toisin päin propiin nitroa...
Suhde löytyy kokeilemalla.
Eikä voi moittia, kupliminen loppui ja omasta mielestä sitkeä pohja
Ite olen pohjien tekoon käyttänyt joskus, mutta nyt ei oo nitroa ollut aikoihin ,eikä tule olemaan.
Mitäkä?
Mulla on tota samaa tinneriä (rakennuskemian) ja hyvin oon cabia lantraillu sillä.perza kirjoitti:Pystyyköhän tai onko kannattavaa ohentaa Cab lakkaa Tinnerillä joka on tarkotettu Nitroselluloosa lakkojen ohentamiseen?
mites sitten cab maalit?
- Hyttinen_T
TommiT kirjoitti:Sen kummemmin asiasta tietämättömänä, mulla on useita vanhempia vaappuja, jotka on ajan kanssa tehneet juuri tuon yo. halkeilun. Kävi ilmi, että ovat juurikin nitrolakalla lakattuja. Lisäksi hieman kellertymistä havaittavissa. En menis itse nitroa "superlakaksi" kehumaan...
Viisas ekoteko