Kirjolohen kiusaaminen?
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Mullon 4 ootto-onkee mukana aina.
2 pystyy laittaa makkaran paiston ajaksi ja monesti kala imasee tahnan niin syvälle että koukkuu ei pois saa.
Ei tartte viritellä koukkuja siimaan, laittaa vaan uuen ongen pyytämään.
T: Sami
2 pystyy laittaa makkaran paiston ajaksi ja monesti kala imasee tahnan niin syvälle että koukkuu ei pois saa.
Ei tartte viritellä koukkuja siimaan, laittaa vaan uuen ongen pyytämään.
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.
Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
-
kalastaja94
- karelian partisan
Enpä ainakaan itse ole niistä haittaa huomannut olevan. Lätkässä voi olla ihan kohtalaisen tukevakin lukko / leikari.kalastaja94 kirjoitti:launtaina ensimmäistä kertaa kirre pilkillevälittääkö kirre tost leikarist niin paljoa vai kannattaako laittaa vieheet solmulla kiinni...
Nyt viimeaikoina olen laittanut leetsitkin kiinni pienellä viehelukolla, enkä ole ainakaan vielä huomannut eroa huonompaan. Kaverilla kanssa sama "testi" menossa ja samat tulokset. Tärppejä kuten ennenkin. Ja nopea testata eri värejä.
Kannattaa vaan varmistaa kestävyys (ettei ole heikoin lenkki) ja että kala ei saa suullaan painettua lukitusta auki. Nolompi homma jos menee kala ja ottipeli heikon lukon takia.
Silloin on jo kuoleman sairas jos ei metsälle tai kalalle kykene
nyt viriteltynä puolenkymmentä vapaa. parissa pellit, parissa maraboupyrstöiset tasukat ja yhdessä kirjomorri. Mitenkähän tuo keli vaikuttaa kirjolohen syöntiin? Olen kuullut että kovin kurjalla kelillä moni saanut parhaat pilkkisaaliinsa...
Noo... Sen kerran kun vaimo suorastaan häätää kalaan (huomannut että kannu leviää kun en ehdi kalaan
) niin sinnehän mennään vaikka kiviä sataisi! 8)
Noo... Sen kerran kun vaimo suorastaan häätää kalaan (huomannut että kannu leviää kun en ehdi kalaan
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
-
kalastaja94
- Holkkipolvi
- On nähnyt Tuksun aromipesän
Jos kirrelle noin ohutta piuhaa meinaat tarjota ,niin poikki menee.Alle 020 milliset vaatii jonkin verran treeniä ja myötäileviä otteita kirren kans.Toi 0.20 millinen antaa jo hieman anteeks ,jos töpeksii...Appuran kans on 0.12-0.14 millinen passeli paksuus ja siimaa kannattaa olla vähintään 25 metriä vavassaan.kalastaja94 kirjoitti:oisko morreille hyvää siimaa 0,11 1kg vai onko liian ohutta.
mul on vaan siimaa jälel enää noin 5m riittääkö se vai pitäskö ostaa enemmän.
Itellä kirre morri ongissa 0,16-0,18mm siimat, paksummalla ei saa enää morria uppoamaan. No menee se 0,20mm vielä mutta ei siitä paksumpaa enää.Holkkipolvi kirjoitti:Jos kirrelle noin ohutta piuhaa meinaat tarjota ,niin poikki menee.Alle 020 milliset vaatii jonkin verran treeniä ja myötäileviä otteita kirren kans.Toi 0.20 millinen antaa jo hieman anteeks ,jos töpeksii...Appuran kans on 0.12-0.14 millinen passeli paksuus ja siimaa kannattaa olla vähintään 25 metriä vavassaan.kalastaja94 kirjoitti:oisko morreille hyvää siimaa 0,11 1kg vai onko liian ohutta.
mul on vaan siimaa jälel enää noin 5m riittääkö se vai pitäskö ostaa enemmän.
tietysti tuo on totta että jos ei ole yhtään kokemusta kirre pilkinnästä niin paksummalla siimalla on hyvä hakea tuntumaa vähän ensin.
Itse mm. vetäsin tämän talven ekan kirren pienellä morrilla ja 0,12mm siimalla ja kyllä se aika ohkaselta tuo siima tuntui. Kirre oli tosin pieni n. 600g mutta voimaa kyllä riittää tollasessain kalassa ihan riittämiin.
0,16mm siimalla onkin sitten ongittu useampia kirrejä ylös ilman ongelmaa. Varovaisesti vaan kala ylös.
Jos ei nyt menis ihan ohkasilla siimoilla leikkimiseks niin lätkäongesta löytyy 0,48mm siimaa ja isllä sitten otetaan nahkoineen kalat ylös. Itsellä on lätkään ottaneiden kalojen väsyttämisestä niin huonot muistot että raakana on paras vetää.
Muistaakseni olen yhden kirren väsyttänyt lätkä ongella niin että olen sen saanut ylös. Irronneita sitten ihan liikaa. Voihan se olla että sillon alku aikoina kaloja karkasi lätkästä paljon, koska ei ollut sitä kokemusta yhtään ja oli "alottelija"...
- Holkkipolvi
- On nähnyt Tuksun aromipesän
Oletin että nyt on kyseessä "ns lohi" kokonen morri.Toi 0.20 millinen siima on turhan paksua pikku morreille ,sillon jää siima kiharalle ja siitä ei tule mitään.
Perzan mainitsema 0.16 on sellanen joka paikan yleis siima, mikä toimii kirren onginnassa varsin hyvin ,mut kovat otteet omaavalla pauke käy.
Perzan mainitsema 0.16 on sellanen joka paikan yleis siima, mikä toimii kirren onginnassa varsin hyvin ,mut kovat otteet omaavalla pauke käy.
-
kalastaja94
Oliko paljon onkijoita, se vaikuttaa aika paljon jos on paljon sakkia jäällä. mm. Sm-lohipilkki on sellanen tapahtuma että tuuria saa olla jotta kaloja saa. Jos ei ekan tunnin aikana kalaa saa niin melko varmaan sitä kalaa ei saa myöskään loppu aikana(mahdollista kuitenkin). Morri on kuulema hyvä kirjolohi kisoissa johtuen varmaan just tosta että kalat on arkoja ja ottavat pieneen pyyntöön. Tahnaa "kisa" kalat ei jostain syystä oikein ota.Progamer kirjoitti:Hyvä että joku on saanut. Kuusamon lohipilkki-cupin toisessa osakilpailussa Iso-Valkeisella, mp jälleen kerran. Surkeeta oli kalansaanti, en nähny kyllä montaa kalaa nostettavan. Muka istutettu vasta, vitut...
- Posauttaja
- Huiputuskosija
Itse olen kirjolohta pilkkinyt vasta pari vuotta, muutaman kerran talvessa, lähinnä Nurmeksen lokinlammella ja änäkäisellä. Kalaakin on tullut lähinnä ootto-ongilla. Aktiiviongella on ollut heikompaa. Arvelin kysäistä vinkkejä kokeneemmilta kirrenpilkkijöiltä...
On tullut tämä ketju luettua useampaan kertaan ja uusia niksejä olen saanut ja niitä aionkin kokeilla tulevaisuudessa. Tässä kuitenkin joitain mietteitä.
Pilkin kirjolohta lähinnä liitseillä, tasapainoilla, pienillä räsäsen lusikoilla ja lätkällä. Minulla on liitsivavoissa 0.18 punottu fireline ja muissa vavoissa tavallinen 0.25 siima. Liitsejä löytyy useita värejä, mm valko-Oranssia, valko punaista,punaista, vihreää ja oranssia. Olen kokeillut uittaa näitä liitsejä vaikka miten nypyyttämällä, mutta ainuttakaan kalaa en ole niillä ylös asti saanut. Kannattaako näillä pyytää pohjasta, vai ylempää? Onko tuo siima ok, vai pitäisikö olla hienompaa?
Monet kehuvat morreja kirren pyynnissä, minkälaista kannattaisi kokeilla ja millä syötillä ja välineillä? Itse en ole tuota juurikaan kokeillut. Nuita lusikoita ja lätkää on tullut kokeiltua ja hiljaista on ollut. Lätkälläkin ilmeisesti kuitenkin väliä, miten uittaa?
Lähinnä siis Lokilla tullut käytyä ja yleensä pilkkinyt siellä, missä on merkkejä ylössaaduista kaloista. 8)
Tämmöstä, toivottavasti joku jaksaa kirjotella vinkkejä ja mietteitään kirren pilkinnästä!
On tullut tämä ketju luettua useampaan kertaan ja uusia niksejä olen saanut ja niitä aionkin kokeilla tulevaisuudessa. Tässä kuitenkin joitain mietteitä.
Pilkin kirjolohta lähinnä liitseillä, tasapainoilla, pienillä räsäsen lusikoilla ja lätkällä. Minulla on liitsivavoissa 0.18 punottu fireline ja muissa vavoissa tavallinen 0.25 siima. Liitsejä löytyy useita värejä, mm valko-Oranssia, valko punaista,punaista, vihreää ja oranssia. Olen kokeillut uittaa näitä liitsejä vaikka miten nypyyttämällä, mutta ainuttakaan kalaa en ole niillä ylös asti saanut. Kannattaako näillä pyytää pohjasta, vai ylempää? Onko tuo siima ok, vai pitäisikö olla hienompaa?
Monet kehuvat morreja kirren pyynnissä, minkälaista kannattaisi kokeilla ja millä syötillä ja välineillä? Itse en ole tuota juurikaan kokeillut. Nuita lusikoita ja lätkää on tullut kokeiltua ja hiljaista on ollut. Lätkälläkin ilmeisesti kuitenkin väliä, miten uittaa?
Lähinnä siis Lokilla tullut käytyä ja yleensä pilkkinyt siellä, missä on merkkejä ylössaaduista kaloista. 8)
Tämmöstä, toivottavasti joku jaksaa kirjotella vinkkejä ja mietteitään kirren pilkinnästä!
Kyllä sulla vehkeet kunnossa suurinpiirtein.Posauttaja kirjoitti:Itse olen kirjolohta pilkkinyt vasta pari vuotta, muutaman kerran talvessa, lähinnä Nurmeksen lokinlammella ja änäkäisellä. Kalaakin on tullut lähinnä ootto-ongilla. Aktiiviongella on ollut heikompaa. Arvelin kysäistä vinkkejä kokeneemmilta kirrenpilkkijöiltä...
Ite vielä hiukkasen vierastan tuota punottua.
Jokatapauksessa ohuempi punottu kelpais.
Nii ja lätkäälle paksumpaa...
Jos Nurmekseen oot pilkille tulossa nii ilmottele, lähen mukaa jos kerkeen ja seura kiinnostaa. Jotain saatan pystyy paikan päällä opettamaan?
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.
Posauttaja, liitsillä kun kalastat pidä se koko ajan liikkeessä. Semmoista hellää keinuttelua(jotta marabou pääsee elementtiinsä),20mm-50mm nostoa, ja välillä vedat normi tasurivedon.
Räsäsellä liikettä myös koko ajan, houkutus vedot ja "morri" väristelyä koko ajan, ja tietenkin norm vedot välillä.
Morrionginnassa norm morrionginta.
Lätkästä kun puhut niin tarkoitatko rautulätkiä. Siinä yleensä roikkuu joku morri,perho tai väri koukku. Lätkän tarkoitushan on vaan lisätä alla olevan "vieheen" näkyvyyttä. Uittohan on samanlaista kun räsäsellä mutta välillä koko homma annetaan pysähtyä, ja silloinhan se kirrekin iskee!
Tuo pyyntisyvyyshän on paikkakohtaista, mutta kai se matalassa kannattaa uittaa lähellä pohjaa ja vastaavasti sitten syvässä kohtaa välivedessä0,5m-3metrissä. Ja veden humuspitoisuushan(näkyvyys) tekee paljon. Paikkakohtaista paikkakohtaista...
Vehkeethän on sulla vallan mainiot mutta tuon liitsi siiman vaihtaisin 0.10mm-0,12mm jos paikka jossa käyt on enemmän syvä kuin matala.
Räsäsellä liikettä myös koko ajan, houkutus vedot ja "morri" väristelyä koko ajan, ja tietenkin norm vedot välillä.
Morrionginnassa norm morrionginta.
Lätkästä kun puhut niin tarkoitatko rautulätkiä. Siinä yleensä roikkuu joku morri,perho tai väri koukku. Lätkän tarkoitushan on vaan lisätä alla olevan "vieheen" näkyvyyttä. Uittohan on samanlaista kun räsäsellä mutta välillä koko homma annetaan pysähtyä, ja silloinhan se kirrekin iskee!
Tuo pyyntisyvyyshän on paikkakohtaista, mutta kai se matalassa kannattaa uittaa lähellä pohjaa ja vastaavasti sitten syvässä kohtaa välivedessä0,5m-3metrissä. Ja veden humuspitoisuushan(näkyvyys) tekee paljon. Paikkakohtaista paikkakohtaista...
Vehkeethän on sulla vallan mainiot mutta tuon liitsi siiman vaihtaisin 0.10mm-0,12mm jos paikka jossa käyt on enemmän syvä kuin matala.