Vapa jigeille ja hauelle?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Iletys

Vapa jigeille ja hauelle?

Viesti Kirjoittaja Iletys »

Omistan hyvän ul-setin jonka vavassa vieheen painosuositus on 2-8g. Ajattelin kuitenkin heitellä tätä painavempia vieheitä esim hauelle. Lisäksi kiinnostaisi viskoa yli 8g jigejä, mutta vapa tuntuu liian hepposelta niihin.

Eli onko jotain yhden vavan ratkaisua vai ostaako vavat jigeille ja muille painavammille vieheille erikseen? Varmaan suoraa vastausta ei ole, mutta omia kokemuksia voi kertoa. Kuljetteko kalareissulla yhden, kahden vai kolmen setin kanssa?
hokki

Viesti Kirjoittaja hokki »

itsellä ainakin jigi ja hauki setit erikseen.jollain esim.vulcan-x 6-7" pystyy viskomaan kummankin kalalajin tuotteita tiettyihin painorajoihin asti.eli peruskamaa pystyy heittämään vavalla.jigit 5g-30g ja haukikuvia tonne 40g hujakoille.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Veneestä kalastettaessa mulla on yleensä aina 2-3 settiä viritettynä valmiiksi hiukan eri viehepainoille ja käyttööntarkoitukseen. Itse en ainakaan ole onnistunut löytämään vapaa, joka soveltuisi hyvin aina muutaman gramman painoisista vieheistä perushaukivieheisiin (n. 30g). Ainakaan niillä kevyitä vieheitäkin heittävillä lötkövavoilla ei haukia kovin näppärästi tartuteta. Puhtaasti haukikalassakin mulla on hyvinkin pari settiä (jerkit ja ankat toisella, vaaput ja suspit toisella), joskus kolmekin. Useampi setti mahdollistaa helpommin niin eri painoiset kuin eri tyyppisetkin vieheet.

Rannalla kierrellessä täytyy sitten yleensä tyytyä yhteen settiin. Silloin valitsen ensin vavan ja kelan ja sitten vasta sopivat vieheet.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Iletys

Viesti Kirjoittaja Iletys »

Täytyypi tulla toimeen alkuun parilla setillä. UL-vehkeet ja Jigivapa, joista jälkimmäisellä heittää jigien lisäksi myös kaikki muut yli 10g vieheet. Saa kelvata myös haukimetsälle. Jos enemmän haukea halajaa, niin voihan sitä vielä yhden vavan hankkia tuolle 1000-luokan kelalle.
temesi

Viesti Kirjoittaja temesi »

Mä käytän jigivapana 7,6 jalkaista ambidex titaniumia. Hauestus samalla vavalla todella mukavaa.
anapee
Håkan eller Mats

Viesti Kirjoittaja anapee »

Mulla jigi ja haukivehkeenä. Daiwa tornado max + daiwa sweepfire 2000/2500. Heittelen sillä 10g jigistä, 54g isoon suspijigiin. Hyvin pelittää ja on ainakin edukas ostaa.
Kalaa tulee kalastamalla
Henke

Viesti Kirjoittaja Henke »

Mie paiskon 9-jalkaisella Rontsonssonin Jig extremellä. Suositus on 10-40g, mutta ainakin omasta mielestä isot suspijigit ja hätätapauksessa jopa 60g Jesset lentää ihan kohtuudella. Pientenkin kuvien heittely sillä kyllä onnistuu. Vapa on tosin aika pitkä, että rantapusikoissa romutessa se ei ole niitä kätevimpiä. Mutta hinta ei ole hirveä, muistaakseni 59,-.
Vapaa-ajan valastaja & pohjan roskittaja...
Vastaa Viestiin