Meritaimenta heittämällä 2008
Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Minäkin uskon taimenten tökkivän. Kuitusiimalla ja hyvällä vavalla kala on kala, levä on levä, kivi on kivi ja epävarma hallusinaatio jotain siltä väliltä. Taimen on vielä sikäli tyhmä kala, että ottaa aika usein paikkoheittoon tai temppuiluun ensin vähän mutusteltuaan uistinta (päinvastoin kuin hauki, joka ainakin mun limatuubitaidoilla tosin harvoin ottaa uistimeen töksyn jälkeen uudelleen).
Minen ole mitään vesille päässyt sitten viime rapsan.
/T
Minen ole mitään vesille päässyt sitten viime rapsan.
/T
Onkia - disconnecting fish
Ikäväksesi voin sanoa, että ei ole tuulesta temmattu. Kuvat ja juttua kalasta voit lukea aikanaan Kalastuslehdestä.Kalanuija kirjoitti:En nyt jaksa jauhaa mutta tämä nyt on taas aivan tuulesta temmattu..oliko muuten minkä kokoinen?joonas kirjoitti:
Viime lauantaina myöskin, yllä lainatun kaltainen paljastui hieman myöhemmin taimeneksi, erittäin suureksi. Ellei sitä olisi tunnistanut kalan aiheuttamaksi, se uisi siellä vieläkin.
Rapsailu tänne foorumille on tätä nykyään ruokatuntien varassa ja mielummin käytän sen ajan syömiseen.
En nyt haluis jeesustella. mut kyllähän ne tökkii varsinkin tyynellä kelillä pistehallu kirjoitti:Eilen ässä kelissä Panda1 kanssa päivä ja Hakki tuli illaks vahvistamaan joukkoa. Päivän saldo oli 3 mittaa veneeseen, yks helvetin ison karkuutus, useita pikku karkuutuksia ja tönäisyjä. Täytyy varmaan vihdoinkin ottaa neuvosta vaari ja mennä koukku kauppaan
so many assholes so few bullets.
No niin, pahin v***tus on mennyt ohi ja viru valgeeta ei niin paljon veressä.
Tänään töiden jälkeen kolmisen tuntia keikkumista. Tuloksena veneessä kävi kaksi poikasta (43 ja 46 cm.). Ensituntumalta koukkujen vaihto ja ylimääräisen renkaan lisääminen auttoi, tiie siitä renkaasta.
Pienempi muuten tökkäs ekana
Tänään töiden jälkeen kolmisen tuntia keikkumista. Tuloksena veneessä kävi kaksi poikasta (43 ja 46 cm.). Ensituntumalta koukkujen vaihto ja ylimääräisen renkaan lisääminen auttoi, tiie siitä renkaasta.
Pienempi muuten tökkäs ekana
- Keittomies
- Viesti:
- Vastarannan Kiiski
- Herrojen Herkku
pitkästä aikaa taimenen perässä.
edellinen ilta oli mennyt valomerkkiin saakka , joten ei ihan terävimmässä kunnossa oltu.
rapea 7ms tuuli joka yltyi 11ms. pientä kalaa siellä täällä. kaikki tapahtumat tulivat tuulen puolelta . harvinainen yllätys vieraskin sieltä nousi . silakalla oli myös mittakalan seurimo. joten taitaa pikkuhiljaa isomatkin kalat rantautua. silakka vei voiton kappaleissa ja tapahtumissa. tosin kävi varkaissa mun uistin pakilla joten mulle ne kalat kuului
edellinen ilta oli mennyt valomerkkiin saakka , joten ei ihan terävimmässä kunnossa oltu.
rapea 7ms tuuli joka yltyi 11ms. pientä kalaa siellä täällä. kaikki tapahtumat tulivat tuulen puolelta . harvinainen yllätys vieraskin sieltä nousi . silakalla oli myös mittakalan seurimo. joten taitaa pikkuhiljaa isomatkin kalat rantautua. silakka vei voiton kappaleissa ja tapahtumissa. tosin kävi varkaissa mun uistin pakilla joten mulle ne kalat kuului
- Liitteet
-
- 2.4kg.jpg (45.89 KiB) Katsottu 5427 kertaa
Torjantaina kauden toka tapahtumaton keikka (yääh), yksi ranta käytiin rekaamassa ja sitten todettiin keli liian rapeaksi. No jos taas kunhan tämä puhuri rauhoittuu... Kiva kala Jopen veneeseen, suunnitellaan Itäisen Suomenlahden invaasiota loppuvuodelle eli jättäkäähän jotain sinne
.
/T
/T
Onkia - disconnecting fish
Eilen taas hienossa taimenkelissä Porkkalassa. Ei havaintoakaan. Kolmas kerta. Ei täällä taida kaloja juuri ollakaan, kokeilemaan vaan jos ette usko. Jonkin verran itään päin taitaa täältä pitää seuraavaksi lähteä..
(yv:nä tietysti kerrotte minulle parhaat saaret, kivet ja luodot, niin vielä yritetään, ellen niillä sattunut jo olemaan.
)
Alkaa olla mitta täysi myös kuitusiiman kanssa nyhväämisessä, meinaan palata monoon. Olen käyttänyt 20-25 senttistä monofiilitapsia kuidun kanssa. Punottu kuitu on keltaista, joka vaalenee käytössä. Ehkä 0,20 vahvuudeltaan. Mites saamamiehet?
Alkaa olla mitta täysi myös kuitusiiman kanssa nyhväämisessä, meinaan palata monoon. Olen käyttänyt 20-25 senttistä monofiilitapsia kuidun kanssa. Punottu kuitu on keltaista, joka vaalenee käytössä. Ehkä 0,20 vahvuudeltaan. Mites saamamiehet?
Me käytiin eilen nopea pyrähdys uusilla mestoilla joita kartoitettiin syksyä varten. Ei kalan kalaa. Oli kyllä ehkä liian hieno syyskeli ja pintakin olisi saanut olla hieman enemmän rikki. Lämmöt oli oikeastaan koko alueella n. 12 astetta. Meduusoja oli paikoilla ehkä liiaksikin ettei oikein uistimet sekaan mahtuneet. Oli kuin hyytelössä olisi lusikoita uittanut
. Kolmipiiki parvia oli myöskin ilahduttavan paljon paikoilla joten odottaa saattaa ihan hyvääkin syksyä taimenten suhteen.....
Lusikat syksyä varten edelleen vaiheessa....murheita myöskin lakkojen kanssa.
Ei auta, kun odottaa vielä vajaa kuukauden päivät.....Sit alkaa tapahtumaan!
Lusikat syksyä varten edelleen vaiheessa....murheita myöskin lakkojen kanssa.
Ei auta, kun odottaa vielä vajaa kuukauden päivät.....Sit alkaa tapahtumaan!
En nyt saamamiehistä tiedä, mutta monolla mennään edelleen. Hifistelyä on nuo kuidut taimen hommeleissa. Ei ollut ainakaan mun juttu, kun meni poikki milloin mistäkin ja kalat karkas järjestäen. Loppu niitti oli, kun yhtenä reissuna menetin kolme kalaa.....KMan kirjoitti: Alkaa olla mitta täysi myös kuitusiiman kanssa nyhväämisessä, meinaan palata monoon. Olen käyttänyt 20-25 senttistä monofiilitapsia kuidun kanssa. Punottu kuitu on keltaista, joka vaalenee käytössä. Ehkä 0,20 vahvuudeltaan. Mites saamamiehet?
Monolla ei ole karkuutuksia tullut, jos kala on ensimmäisen hypyn jälkeen vielä kiinni. Kop Kop...
Tänä syksynä olen aloitellut tanestusta ja viime reissulla sain 59cm pulskan kalan veneeseen saakka. Tuli tuota väsytellessä kanssa mieleen tuo monofiiliperuke, kun rupesi olemaan hiukan liian hyvä tuntuma hyppivään kalaan. Jumalauta että riipaisi munaskuista joka kerta kun kala oli ilmassa taikka ryki muuten vaan. Löysähköstä vavasta riippumatta.
Eikös nuo homofiilitkin ole jonninverran kehittyneet viime vuosina, jos vaikka semmoista puolaisi yhteen hyrrään?
Eikös nuo homofiilitkin ole jonninverran kehittyneet viime vuosina, jos vaikka semmoista puolaisi yhteen hyrrään?
Ehkä viimekin vuosina on jotain uutta tullut markkinoille/maahantuontiin, mutta onhan niitä ollut erilaisia pitkään. Vaikka käyttäisi pahinta kumilankaa, riittävä paksuus kuitenkin antaa riittävästi alkujäykkyyttä (pienellä voimalla venyvyys on pieni). Ja käytännössä jossain 0,3 - 0,35mm vasta siimasta tulee rakkoleviä tarpeeksi kestävä, vaikka olisi parasta ostettu. Itse lähtisin 0,33-0,38 liikkeelle, jossa alaraja saattaa olla siinä rajoilla: kestää yksittäisen rakkolevän haaran muttei kunnon mätästä.Jabala kirjoitti:Eikös nuo homofiilitkin ole jonninverran kehittyneet viime vuosina, jos vaikka semmoista puolaisi yhteen hyrrään?
Ennen vanhaan, 80-luvun alussa, hyvän vetolujuuden lupaavat olivat liian kovia ja katkeilivat yllättävästi kalastuksessa. Tuskin nykyäänkään kannattaa pelkkää vetolujuutta tuijottaa. Siimassa on muita tärkeitä ominaisuuksia yllin kyllin. Muisti, sopiva jousto, hankauskestävyys..
Minulla oli nyt varsinaisena syynä tapsiin kuituni silmiinpistävä näkyvyys. Ajattelin että kokeillaan nyt sitten kuitua, kun se Ambassadeur 4500 kelaan oli kotiutunut, että miten kala pysyy kiinni, vaan eipä ole napannut! 80-luvulla nappasi ja silloin oli 0,36 ja 0,40 käytössä. Unisolmu, josta kiristyksen jälkeen vedettiin lenkki auki. Oli huoleton, eikä usein tarvinnut edes solmua uusia.KMan kirjoitti: Alkaa olla mitta täysi myös kuitusiiman kanssa nyhväämisessä, meinaan palata monoon. Olen käyttänyt 20-25 senttistä monofiilitapsia kuidun kanssa. Punottu kuitu on keltaista, joka vaalenee käytössä. Ehkä 0,20 vahvuudeltaan. Mites saamamiehet?
Viimeksi muokannut KMan, 09:18:09 10.10.2008. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viesti:
Vaihda vapaa. Vavan pitää olla toimiva ja oikenevuudeltaan niin nopea että tuntuu tyhänä heiluttaessa huomattavan jäykältä. Jarrupaine kohtuullinen ja homma toimii kuidullakin. Homoviiliperuke on puhdas uskonvahvistin, merkityksetön on sen perukepituuden jousto. Kaikki viimeisen kymmenen vuoden aikana saadut heittotanet kuiduilla ilman suurempia ongelmia tai kohtuuttoman runsaita tiputuksia. Kuituihin opittuani käytössä kuitenkin selvästi ryhdikkäämmät vavat kuin monofiiliaikana.Jabala kirjoitti:Löysähköstä vavasta riippumatta.
Lähestytääns tätä vapa-asiaa ihan ajatuspohjalta. Löysän pehmeä vapa on normaalissa vedossa(kelaus/väsytys) jo lähes kaiken joustomatkansa ulos antaneena, yli äkillinen lisäveto/ravistus/rykäisy niin joustoa ei olekkaan missään kun on venymätön siima. Monofiilin kanssa löysä ruoska toimii väsytyksessä mainiosti kun myös siima joustaa, vavan jousto voi ollakkin ulosmitattuna. Kuidulla fiskatessa vavan tulee olla niin jäntevä että on perusväsytyksessä lähempänä suoraa kuin täysjännitettyä, jotta kalan riuhtoessa jokin pystyy tasaamaan kalan liikkeitä kelan jarrun ohella.
Kummatkin siimatyypit toimivat tantun fiskauksessa, samat kelat toimivat molemmilla siimatyypeillä, samat vavat ei toimi todellakaan sekä monofiilillä että kuiduilla.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
abo kirjoitti:
Vaihda vapaa. Vavan pitää olla toimiva ja oikenevuudeltaan niin nopea että tuntuu tyhänä heiluttaessa huomattavan jäykältä.
Hmm, kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä tuo ajatusmalli. Tuli hankittua pari tuollaisiin raameihin sopivaa vapaa hieman aikaisemmin, ja ihan tanestushommiin. Jäivät vaan tolla reissulla käyttämättä.
No tämänpäiväiselle reissulle toiset vavat kiinni, jospa sieltä uutta meren viljaa siunaantuisi koekaniiniksi.
Offtopic loppuu tähän.
Lupasin Sakkeukselle jotain rapskaa laittaa jos tapahtumia on...
Ihiksen kanssa 7.20 aamu ja peruspaikalla. Ihiksen kolmipiikki kivessä ja meikäläisen vihertävän fosforisessa trutassa selkeä mittakala kiinni. Kala päätti kiertää veneen siltä puolelta missä Ihiksen siimat vielä killuivat vedessä... sillä seurauksella että siimat menivät sekaisin 8) ja ehdin jo huudahtaa että "irti on"
...mutta keulahomppeli päästi sangan vapaaksi niin päästiin haavimisyrityksiin siimasotkun keskellä
...Pientä jännistystä siis ilmassa. Melko rauhassa saatiin veijari kyytiin. Ihikselle vielä myöhemmin alamittainen veneeseen ja valitettavasti tuli naperolle tuomio kun kiduskaaret olivat saaneet pahasti kyytiä
Kooksi mitattiin 65cm ja 3.2kg.
Sen verran vielä vehkeistä että Curado 200, G-Loomiksen IMX vapa 9ft ja 0.27 Kuitusiimaa koneessa. Voishan sitä Monollakin heittää ja monet valittaa että tulee aika tujua ravistelua moisella kuitu-yhdistelmällä. Karpalla lienee samassa vavassa monofiiliä koneessa, mutta mä ajattelin pärjätä näillä
Kalan kirkkaus suomujen osalta vähän kärsi kun oli se siima-haavi sotku
Ihiksen kanssa 7.20 aamu ja peruspaikalla. Ihiksen kolmipiikki kivessä ja meikäläisen vihertävän fosforisessa trutassa selkeä mittakala kiinni. Kala päätti kiertää veneen siltä puolelta missä Ihiksen siimat vielä killuivat vedessä... sillä seurauksella että siimat menivät sekaisin 8) ja ehdin jo huudahtaa että "irti on"
Kooksi mitattiin 65cm ja 3.2kg.
Sen verran vielä vehkeistä että Curado 200, G-Loomiksen IMX vapa 9ft ja 0.27 Kuitusiimaa koneessa. Voishan sitä Monollakin heittää ja monet valittaa että tulee aika tujua ravistelua moisella kuitu-yhdistelmällä. Karpalla lienee samassa vavassa monofiiliä koneessa, mutta mä ajattelin pärjätä näillä
Kalan kirkkaus suomujen osalta vähän kärsi kun oli se siima-haavi sotku
- Liitteet
-
- Tane 3.2kg.jpg (58.03 KiB) Katsottu 3486 kertaa
Tulin, Näin, Heitin
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viesti:
Eii toki, mun monofiiliajasta on vaan senvert aikaa et jäntevyys oikeen olut silloin edes saatavilla samoin kuin nykyisin ja menin itse kuidun kansa aluks väärään suuntaan eli löysempiin vapoihin.KMan kirjoitti:No eipä niistä haittaa monollakaan - päinvastoin!
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Btw. Tuolla muuten hyvä kevyempi haspelikeppi myynnissä! Mulla siinä twinpower 2500FB ja PP 0.19. Oikea namu pikkutruttien ja kalojen uittoon 8) .