Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta
Keväisin noi nälkäänsä syäkin kaikkea mikä ohi uipike kirjoitti:No hyvin on purrut yksi koukkuiseen raksiin ainakin täällä. Montako kalaa Markulta on tänä suvena karannut? Uinnin virittäminen on toki haastavampaa yhdellä koukulla, varsinkin jos koukun koko on 4. Se vaan on jumalantosi, että yhdestä koukusta kalat eivät karkaa kiinni jäätyään ja alamitat saavat jatkaa elämäänsä huomattavasti paremmassa kunnossa. No jokainen menee tyylillään, mutta itse en kahta koukkua tule raksiin laittamaan. Koukun koon saatan muuttaa 6:seksi.
Itselläni ehdottomasti suurinosa kaloista on tullut perus virityksellä. Silti mieli halajaa kokeilla ainakin niinä hiljaisina aikoina noita uusia juttuja. Juuri tuo uusien oivalluksien tekeminen kiehtoo itseäni tässä raksi hommassa. Hyvinkin mahdollista, että parhaan tuloksen saisi aikaan vetämällä läpinäkyvää huppua 12cm salakalla ympäri vuoden.
Kuvassa keväistä yksi koukkuiseen raksiin iskenyttä...
Tosin niit ei varmaankan noteerattais virallisesti saaruiksi, kun ne on tullu kakskoukkusella raksilla
-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Komppaan hyvin pitkälti Pikeä tässä kohtaa. On tällä kaudella ollut monenlaista uintia ja ei sieltä prkl mitään tule...tosin jos vetotunteja alkaa olla lähes 1000 tai yli, niin ihme on jossei joskus tärähdä. Itselläni tunteja tuli vain rapiat 200. Ei tule lohnakkeet soffalle, ei. Kyllä varmaan tuolla syötin vauhdin muutoksellakin on aika merkittävä vaikutus, niin kuin koollakin, kait, ehkä. Ma ja ti vielä hampaat irvessä yritystä, sen jälkeen katsellaan, josko soudarikeliä olis joulun jälkeen. Oma vene lähti tänään talvihoitoon.pike kirjoitti:Onko tuolla oikeanlaisella uinnilla kuinka suuri merkitys vai riittääkö syötin saaminen pyörivänä lohen eteen. Itse alan kallistua tuon jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen.
-jouni
diipa daapa
"Keväisin noi nälkäänsä syäkin kaikkea mikä ohi ui"
Juhannusviikollako sie vasta löysit sen ensimmäisen syömärin
"Tosta karanneitten määrästä, niin tosta kakskoukkusesta, jonka oon itse sitonnu ei oo tainnu karata ensimmäistäkän väsytyksen aikana."
No puheluiden perusteella niitä plaanarin pakituksia on ollut lähes jokaisella reissulla
Viimeeksi muuten eilen karkuutin siun sitomasta raksista päivän ainoan jalokalan. Raksi joutu veneeseen, kun pelastin Markun plaanarin Saimaalta ja oli pakko samalla koittaa tuolta löytynyttä huppua. No väri ainakin oli kohdallaan
Muutenkin noita karkuutuksia on ollut useita muiden kaksikoukkuisissa rakseissa, joita vieraileva tähdet on virittänyt.
"Ne hännättömät syätitkin on vaihtunnu väsytyksiksi"
ja alamitat samalla silmättömiksi...
Jokainen menee tosiaan tyylillään ja Munapata toimii miunkin "oppi-isänä" tässä lajissa, joten tarkoituksena ei ollut vittuilla, vaan kyseenalaistaa toimintaa, koska muullakin tavoin saa kalaa, jopa todistettavasti.
Juhannusviikollako sie vasta löysit sen ensimmäisen syömärin
"Tosta karanneitten määrästä, niin tosta kakskoukkusesta, jonka oon itse sitonnu ei oo tainnu karata ensimmäistäkän väsytyksen aikana."
No puheluiden perusteella niitä plaanarin pakituksia on ollut lähes jokaisella reissulla
"Ne hännättömät syätitkin on vaihtunnu väsytyksiksi"
ja alamitat samalla silmättömiksi...
Jokainen menee tosiaan tyylillään ja Munapata toimii miunkin "oppi-isänä" tässä lajissa, joten tarkoituksena ei ollut vittuilla, vaan kyseenalaistaa toimintaa, koska muullakin tavoin saa kalaa, jopa todistettavasti.
Spilitus, nuo aivan pienimmät syötit olen saanut uimaan salsan kypärilla tai minnow teasereilla. Noilla ei pienien syöttien virittäminen tuota tuskaa. AS:n perusreillä en saa aivan pientä syöttiä uimaan, vaan tällöin on turvauduttava niskareikään tai suoraan syötiin ja houkutuslevyyn/dodgeriin.
AS:t on taas viritetty yhdellä #4 koukulla. Noihin laitat mielelläni 12- 14cm syöttiä.
Mielläni kuulisin niiltä ketkä ovat enemmän vetäneet ottaako lohi kuinka hanakasti tuohon isoon tynnyriin? Omien kokemuksien mukaan lohelle kelpaa tuo pieni putki huomattavasti paremmin ja taimenelle taas tuo iso tynnyri.
Uinnin merkityksestä kertoo myös kaikkien yksilöllinen tapa virittää mieluisa uinti. Monen saamamiehen kyydissä olen päässyt käymään ja siinä samalla nähnyt hyvinkin erillaisia uinteja. Uinneissa ei ole ollut mitään yhteistä, mutta kaikki vaan saavat kaloja.
Ps. Mielläni hyppään edelleenkin muiden kyytiin tai vaihtoehtoisesti veneeseenkin mahtuu Saimaalle mukaan, joten yv:tä voipi tyrkätä jos kiinnostaa.
AS:t on taas viritetty yhdellä #4 koukulla. Noihin laitat mielelläni 12- 14cm syöttiä.
Mielläni kuulisin niiltä ketkä ovat enemmän vetäneet ottaako lohi kuinka hanakasti tuohon isoon tynnyriin? Omien kokemuksien mukaan lohelle kelpaa tuo pieni putki huomattavasti paremmin ja taimenelle taas tuo iso tynnyri.
Uinnin merkityksestä kertoo myös kaikkien yksilöllinen tapa virittää mieluisa uinti. Monen saamamiehen kyydissä olen päässyt käymään ja siinä samalla nähnyt hyvinkin erillaisia uinteja. Uinneissa ei ole ollut mitään yhteistä, mutta kaikki vaan saavat kaloja.
Ps. Mielläni hyppään edelleenkin muiden kyytiin tai vaihtoehtoisesti veneeseenkin mahtuu Saimaalle mukaan, joten yv:tä voipi tyrkätä jos kiinnostaa.
lohi oli ja isoin taimen oli pulska 65cm mut niinhän se menee et tyylejä on niin monta kun vetäjiäkin ite ei oo myssyillä viä tullu kauaa vedeltyä mut ihan hyvin on oma tyyli löytyny!
Tosin ainutkaan kiinni olleista ei oo karannu mut pyrstön nypänneitä aina joskus...
Tietysti alkusyksystä vauhtia saa olla enemmänkin ja viritys samalla vaikeutuu nyt loppu syksyllä kun menee niin pirun hiljaa niin on aika saman tekevää mistä reijästä, millä hupulla tai monella koukulla!
Tosin ainutkaan kiinni olleista ei oo karannu mut pyrstön nypänneitä aina joskus...
Tietysti alkusyksystä vauhtia saa olla enemmänkin ja viritys samalla vaikeutuu nyt loppu syksyllä kun menee niin pirun hiljaa niin on aika saman tekevää mistä reijästä, millä hupulla tai monella koukulla!
"Muistaakseni mainittin, ettei yhtään väsytyksessä olevaa"
Miulla väsytys alkaa siinä vaiheessa, kun kelan räikkä pärähtää ensimmäisen kerran.
Karkuutuksia on tälle kaudella neljä. Yksi kunnon kala irtosi pellista juuri, kun sain painon irti. Seuraavat kaksi lähti irti takilasta houkutuslevyn takaa uitetusta syötistä. Iskivät ilmeisesti ohi. Yksi irtosikin sitten kesken plaanarin pakituksen. Syötti oli aivan palasina, mutta mitään ei jäänyt käteen.
Alpi, paljonkos siulla on tällä hetkellä vetovauhti?
Miulla väsytys alkaa siinä vaiheessa, kun kelan räikkä pärähtää ensimmäisen kerran.
Karkuutuksia on tälle kaudella neljä. Yksi kunnon kala irtosi pellista juuri, kun sain painon irti. Seuraavat kaksi lähti irti takilasta houkutuslevyn takaa uitetusta syötistä. Iskivät ilmeisesti ohi. Yksi irtosikin sitten kesken plaanarin pakituksen. Syötti oli aivan palasina, mutta mitään ei jäänyt käteen.
Alpi, paljonkos siulla on tällä hetkellä vetovauhti?
oikeesti
Täkyraksiuistelu on viimesenpäälle käsialalaji. Mitään oikeeta uintia ei ole olemassakaan. Hyvä on poikkeilla kavereitten veneessä katsastamassa minkälaisilla systeemeillä hommaa viedään, mutta sen oman yksilöllisen tyylin hakeminen on miälestäni tavotteena. Kun asiat omassa kalastuksessa alkaa loksahdella kohdalleen, näkyy se yleensä saaliin muodossa. Tää taas vahvistaa uskoa omaan tekemiseen ja tätäkautta kalastus muuttuu paineettomaksi nautiskeluksi. Aina ei voi saada, eikä pidäkkään. Yks hyvä lähtö kyllä korvaa pari hiljasempaa reissua.
-munapata
-munapata
Siinähän sitä yökkärillä kelluttiin vierekkäin. Hiljaista meilläkin piti, mutta jotain saatiin. Huhujen mukaan lammikko ollut muutenkin aika tyhjä tänä suvena, joten ei huolta. Tulkaa seuraavalla kerralla tänne meidän kotivesille, niin neuvotaan teidät pelipaikoille.alpi kirjoitti:tosin eipä tunnu hämäläinen uitto tyyli toimia idän vesillä! Esimerkkinä ruoskan kaa keväällä ja syksyllä reissut yökkärille, no sen pituinen se..
"Kun asiat omassa kalastuksessa alkaa loksahdella kohdalleen, näkyy se yleensä saaliin muodossa. Tää taas vahvistaa uskoa omaan tekemiseen ja tätäkautta kalastus muuttuu paineettomaksi nautiskeluksi."
Tämä muuten pätee muussakin elämässä
- Liitteet
-
- saimaa.jpg (35.78 KiB) Katsottu 5172 kertaa
Olen kuullut väitteitä, ettei raksihupun värityksellä ole mainittavaa vaikutusta kalan ottihalukkuuteen. Oma uskoni asian suhteen on kuitenkin täysin poikkeava. Vaikka raksin kalastavuuteen vaikuttavia tekijöitä on useita, ei mielestäni hupun värin ratkaisevaa vaikutusta voi vähätellä. Kolmen kauden kokemuksella ei tietenkään ole aiheellista tehdä mitään pomminvarmoja päätelmiä asiasta, mutta kai sekin aikajakso jo jonkinlaisia viitteitä antaa. Ainoastaan yksi väritys on toiminut läpi tuon kolmen kauden ajanjakson kaikissa olosuhteissa, antaen enimmäkseen niitä "parempia" kaloja. Muista väreistä , jotka ovat kaloja miellyttäneet, on muodostunut vain yhden kauden hittejä. Seuraavalla kaudella ne eivät ole kaloja välttämättä kiinnostaneet. Koska minulla on yksi noussut yli muiden, niin oletan näin käyneen valtaosalle täkyraksiuistelijoista. Tämänkaltainen " täytyy" väri vamaan vaihtelee eri vesistöjen suhteen, mutta mukava olisi kuulla, minkä muut asian harrastajat ovat havainneet tämän aina uitettavan luottovärinsä sävyksi.
Koska suosin avoimmuutta omassa kalastuksessani, niin ettei heräisi epäilys jonkinlaisesta omaa etua tavoittelevasta urkinnasta, nimeän oman ykköstykkini. Se on useammankin hupunvalmistajan käyttämä AS-värikartan purple/black /glow. Ainakin yksi on aina vedossa, eikä turhaan
Raottakaapa kokemuksenne "raksisalkun" kantta ja nimetkää oma suosikkinne, että saan mietiskelyilleni lsämaustetta.
-munapata
Koska suosin avoimmuutta omassa kalastuksessani, niin ettei heräisi epäilys jonkinlaisesta omaa etua tavoittelevasta urkinnasta, nimeän oman ykköstykkini. Se on useammankin hupunvalmistajan käyttämä AS-värikartan purple/black /glow. Ainakin yksi on aina vedossa, eikä turhaan
-munapata
-
Teamwerner
- Viesti:
Minustakin tuntuu, että jokainen täkyraksiuistelija löytää sen oman ottivärinsä muutaman kauden jälkeen.
Itselleni on kotoisella Näsijärvellä noussut ylivoimaiseksi ottiväriksi Coho Blue Chrome. Viimeisenä neljänä kautena tällä hupulla on nostettu kauden 5 isointa kalaa. Näitä on yleensä vedossa aina 1-2kpl, ei suinkaan kaikissa vavoissa kuten moni luulee. Meillähän on vesi eri väristä kuin saimaalla, joten uskon vesistökohtaisiin eroihin. Oma suosikkivärini toimii pääasiassa kylmän veden aikaan, koska meillähän pirkanmaalla kesäaikaan kuhastetaan ja harvoin tulee lohikaloja. Tosin ein niitä paljon yritetäänkään. Ensi kesänä tämä muuttuu...
Aika yleistä on kuitenkin, että valtaosan ottihuput/ottivärit löytyvät AS:n mallistosta. Vaikka näitä valmistajia on vaikka kuinka paljon, niin muilla raksihupuilla olen saanut huomattavasti vähemmän kalaa. Oikeastaan tänä vuonna olen saanut luottoa muutamaan salsa-huppuun, pienen modifioinnin avulla. VK-raksiin oli kauden alussa erittäin kova luotto, mutta uskon sen olevan enemmän merilohihommiin. Ainakin mennyt kausi sisävesillä antoi ylllättävän vähän saalista. Kyseisestä hupusta, jos saisi pienemmän version niin Avot.
Tuo koukutus on myös niin henkilökohtainen asia. Itse olen nykyään 50/50 tilanteessa. Joissain viritelmissä on yksi koukku ja toisissa kaksi. Erityisesti isoa syöttiä käytettäessä on 2-koukkuinen viritelmä pelastanut monet isot kalat veneeseen, kun syönti on ollut huonoa. Taas joihinkin viritelmiin 1-koukku sopii erittäin hyvin. Mutta tosiasia on joissain viritelmissä, että paketti ui huomattavasti hitaammiin 2- koukkuisilla viritelmillä joissa etukoukku on painavampi kuin takakoukku. Mutta onhan näissä tohi haittapuolensakin ja 1-koukkuisesta on kala huomattavasti helpompi irroittaa. Siksi pidänkin enää vain kahdessa speciaali viritelmässä kahta koukkua.
Laitetaan vireille hieman keskustelua isojen kalojen saamisesta. Jos rajana pidetään vaikka 4-6kg painoisia järvilohia tai taimenia. Oletteko havainneet joitain yhdistäviä tekijöitä?:
- Samoilta paikoilta?
- Samoilla hupuilla?
- Hidas tai nopea vetovauhti?
- Tietynlainen sää?
- Tynnyriunti vai putkiuinti?
Yllättävän usein löytyy näitä yhdistäviä tekijöitä...
Itselleni on kotoisella Näsijärvellä noussut ylivoimaiseksi ottiväriksi Coho Blue Chrome. Viimeisenä neljänä kautena tällä hupulla on nostettu kauden 5 isointa kalaa. Näitä on yleensä vedossa aina 1-2kpl, ei suinkaan kaikissa vavoissa kuten moni luulee. Meillähän on vesi eri väristä kuin saimaalla, joten uskon vesistökohtaisiin eroihin. Oma suosikkivärini toimii pääasiassa kylmän veden aikaan, koska meillähän pirkanmaalla kesäaikaan kuhastetaan ja harvoin tulee lohikaloja. Tosin ein niitä paljon yritetäänkään. Ensi kesänä tämä muuttuu...
Aika yleistä on kuitenkin, että valtaosan ottihuput/ottivärit löytyvät AS:n mallistosta. Vaikka näitä valmistajia on vaikka kuinka paljon, niin muilla raksihupuilla olen saanut huomattavasti vähemmän kalaa. Oikeastaan tänä vuonna olen saanut luottoa muutamaan salsa-huppuun, pienen modifioinnin avulla. VK-raksiin oli kauden alussa erittäin kova luotto, mutta uskon sen olevan enemmän merilohihommiin. Ainakin mennyt kausi sisävesillä antoi ylllättävän vähän saalista. Kyseisestä hupusta, jos saisi pienemmän version niin Avot.
Tuo koukutus on myös niin henkilökohtainen asia. Itse olen nykyään 50/50 tilanteessa. Joissain viritelmissä on yksi koukku ja toisissa kaksi. Erityisesti isoa syöttiä käytettäessä on 2-koukkuinen viritelmä pelastanut monet isot kalat veneeseen, kun syönti on ollut huonoa. Taas joihinkin viritelmiin 1-koukku sopii erittäin hyvin. Mutta tosiasia on joissain viritelmissä, että paketti ui huomattavasti hitaammiin 2- koukkuisilla viritelmillä joissa etukoukku on painavampi kuin takakoukku. Mutta onhan näissä tohi haittapuolensakin ja 1-koukkuisesta on kala huomattavasti helpompi irroittaa. Siksi pidänkin enää vain kahdessa speciaali viritelmässä kahta koukkua.
Laitetaan vireille hieman keskustelua isojen kalojen saamisesta. Jos rajana pidetään vaikka 4-6kg painoisia järvilohia tai taimenia. Oletteko havainneet joitain yhdistäviä tekijöitä?:
- Samoilta paikoilta?
- Samoilla hupuilla?
- Hidas tai nopea vetovauhti?
- Tietynlainen sää?
- Tynnyriunti vai putkiuinti?
Yllättävän usein löytyy näitä yhdistäviä tekijöitä...
Fish with Drago Boats
www.tr-products.com
www.tr-products.com
Saimaan vedenpinta oli tämän kauden poikkeuksellisen korkealla, joten osaltaan se taisi aiheuttaa sen, että suurempia järvilohia napsahteli hieman odottamattomista paikoista. Mulla kalastus keskittyy tuttujen alueitten tarkkaan kalastukseen ja päivän reitti pyrkii aina sivuamaan mahdollisimman monta pistettä, joista olen parempia kaloja tottunut saamaan. Kaksi näistä "ottipaikoista" antoi tänäkin kesänä useamman paremman järvilohen, eli kyllä! yli vitosen antanut piste on paikka, jonka mukaan kannattaa reittinsä suunnitella. Kalat tulevat lähes poikkeuksetta niillä hyväksi todetuilla luottoväreillä, joilla olen kaikki suuremmat pettänyt 2.6:en kilometrin tuntivaiuhdeilla uiteltuna. Uinti on AS:lle ominainen melko pieniputkinen uinti, johon olen pyrkinyt lisäämään putken ulkopuolella epämääräisesti heilahtelevan pyrstön. Jos sen saa onnistumaan, niin syötti "välähtää" jokaisen pyörähdyksensä aikana ja uskon sen kiinnostavan kaloja. Sään merkitystä ainakin omien kokemuksieni perusteella korostetaan liikaa. Myös AS:ään saa pienellä vaivalla tynnyriuinnin, mutta en näe mitään tarvetta sen käyttämiseen, koska kokeilut ovat osoittaneen "karkeampien" kalojen hyväksyvän mieluummin putkiuinnin. Tää ainoastaan Järvilohen osalta. Täytyy kuitenkin kokoajan palautella mieleensä, että suurin Saimaasta saamani jalokala edelleen on tämänkin kesän yli viisikiloisista lohista huolimatta järvitaimen
joka otti helvetin nopealla ropelilla uivaan isoon salakkaan ja "sammakkoon", jota vetelin myötätuulessa potkurivirrassa yli kolmen kilometrin tuntivauhdeilla pelätyltä haukipaikalta
Eli koskaan ei tiärä, millä oksalla piru istuu
-munapata
-munapata
Miulla tuo väri asia ei ole vieläkään selvinnyt. Ainakin omaan pakkiin on kertynyt aika reilusti huppuja ja kaikkia ei vielä oo ehtinyt koittaa. Tietyillä väreillä on tullut kalaa ja niihin tulee helposti turvauduttua. Sehän taas tarkoittaa suunnattomasti peliaikaa "ottivärille" ja tottakai sillä saa mitä vetää. Varsinkin niinä heikkkoina aikoina tulisi koittaa muitakin värejä, mutta kun ne ei miellytä omaa silmää, jää vaihto helposti tekemättä. Toki on myös päiviä, kuten tänään, ettei vaan jaksa/halua vaihdella huppuja. Klasu niitä tais muutaman vaihtaa, mutta itse keskityin torjumaan kylmyyttä. Kenties tälle päivälle olisikin toiminut joku tietty väri?
Täytyy myös muistaa näissä meidän vesissämme olevan todella vähän jalokalaa ja nekin syövät vain tiettyinä aikoina. Tuolla hetkellä monesti kelpaa kaikki vedessä olevat pyynnöt jos vain ovat oikealla syvyydellä. Tämä on jokusen kerran huomattu tälläkin kaudella, kun moneen veneeseen nousee samalta alueelta, lyhyen ajan sisällä, mittakaloja ja eri värisillä hupuilla. Onko tuolla värillä enemmän merkitystä huonolla syönnillä?
Toki itsellänikin on muutama suosikki väri eli CoHo blue, marjapuuro ja black and puple. Noilla on tullut mukavia kaloja, mutta on niillä tyhjääkin vedetty. Varmaan tämänkin ketjun perusteella nuo huput tulevat saamaan peliaikaa myös muiden siimoissa
VK-huppuja tuli vedettyä keväällä/kesällä aika reilusti. Uinnin saa noihin todella helposti ja väritkin ovat ok. Jostain syystä vain kalat kiertävät. Luulen tämän jontuvan hiukan turhan isosta putkesta jota huppu tekee helposti. En ole muutenkaan saanut toivottua tulosta isolla putkella, oli huppuna mikä tahansa. Silti kaveri kyykytti meitä Yövedellä keväällä, vetämällä miun ja Munapadan välistä ja poimien siinä samalla 7,3kg lohnan kyytiin, joten kai noilla kaloja saa jos osaa käyttää.
Täytyy myös muistaa näissä meidän vesissämme olevan todella vähän jalokalaa ja nekin syövät vain tiettyinä aikoina. Tuolla hetkellä monesti kelpaa kaikki vedessä olevat pyynnöt jos vain ovat oikealla syvyydellä. Tämä on jokusen kerran huomattu tälläkin kaudella, kun moneen veneeseen nousee samalta alueelta, lyhyen ajan sisällä, mittakaloja ja eri värisillä hupuilla. Onko tuolla värillä enemmän merkitystä huonolla syönnillä?
Toki itsellänikin on muutama suosikki väri eli CoHo blue, marjapuuro ja black and puple. Noilla on tullut mukavia kaloja, mutta on niillä tyhjääkin vedetty. Varmaan tämänkin ketjun perusteella nuo huput tulevat saamaan peliaikaa myös muiden siimoissa
VK-huppuja tuli vedettyä keväällä/kesällä aika reilusti. Uinnin saa noihin todella helposti ja väritkin ovat ok. Jostain syystä vain kalat kiertävät. Luulen tämän jontuvan hiukan turhan isosta putkesta jota huppu tekee helposti. En ole muutenkaan saanut toivottua tulosta isolla putkella, oli huppuna mikä tahansa. Silti kaveri kyykytti meitä Yövedellä keväällä, vetämällä miun ja Munapadan välistä ja poimien siinä samalla 7,3kg lohnan kyytiin, joten kai noilla kaloja saa jos osaa käyttää.
Näsijärveltä viiden vuoden salakan uiton kokemuksella ei ole tullut kyllä sitä yhtä ylitse muiden väriä. Tuo Wernerin mainitsema coho blue on varmaan kolmen joukossa, mutta sen rinnalle voisin nostaa monia hyvin toimineita. Välillä meillä on punakromi/punavalko ylivoimainen niittääjä kun taas toisena vuonna kirkas sininen fishscale oli kova sana. Nässyllä isompia kaloja on ollut aikas harvassa ja sellasia tilastoja ei oikein pääse tekemään mitä te saimaan pojat saatte aikaiseksi.
Silti väri on se mihin itse monesti uskon, mutta jos nässyllä täytyisi vain yhtä perässään vetää niin kyllä se melkein kirkkaaseen taipuisi.
Silti väri on se mihin itse monesti uskon, mutta jos nässyllä täytyisi vain yhtä perässään vetää niin kyllä se melkein kirkkaaseen taipuisi.
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
Laitetaanpas lisää nässyn kokemuksia:
Tällä kaudella ollut muutama väri ylitse muiden, purple black chrome toiminut koko syksyn ja nyt kun vedet jo todella kylmiä on pinkki huppu kerännyt merkittävän osan kaloista. Muutamalla reissulla kaikki kalat siihen yhteen ja ainoaan pinkkiin kypärään. Nyt niitä on sitten ollut jo muutamakin vedossa.
Isohko tynnyri jossa reilun kokoinen salakka heiluttaa pyrstöä on ollut aika tehokas uinti tyyli. 3km/h +-0,2km/h vaihdilla pääsääntöisesti vedelty. Lähinnä taimenta haettu kun siihen kuitenkin paremmat mahdollisuudet ja kalat pääsääntöisesti parempikuntoisia (lihavampia).
Itse olen aina vetänyt vain yksi koukkuisia rakseja kun tuntuu hyvin pysyvän niissäkin. Karkuutusprosentti yllättävän pieni tällä kaudella. Isoon yli 15cm salakkaan vaan rohkeesti järeempää koukkua kylkeen niin pärjää yhdelläkin
Samat tavoitteet kuin wernerilläkin, ensi suvena pitää löytää nässystä järväriä/taimenta, menneenä kesänä niitä jo jokunen tulikin mutta josko ensi kesänä oikein koittaisia asiaan paneutua.
Tällä kaudella ollut muutama väri ylitse muiden, purple black chrome toiminut koko syksyn ja nyt kun vedet jo todella kylmiä on pinkki huppu kerännyt merkittävän osan kaloista. Muutamalla reissulla kaikki kalat siihen yhteen ja ainoaan pinkkiin kypärään. Nyt niitä on sitten ollut jo muutamakin vedossa.
Isohko tynnyri jossa reilun kokoinen salakka heiluttaa pyrstöä on ollut aika tehokas uinti tyyli. 3km/h +-0,2km/h vaihdilla pääsääntöisesti vedelty. Lähinnä taimenta haettu kun siihen kuitenkin paremmat mahdollisuudet ja kalat pääsääntöisesti parempikuntoisia (lihavampia).
Itse olen aina vetänyt vain yksi koukkuisia rakseja kun tuntuu hyvin pysyvän niissäkin. Karkuutusprosentti yllättävän pieni tällä kaudella. Isoon yli 15cm salakkaan vaan rohkeesti järeempää koukkua kylkeen niin pärjää yhdelläkin
Samat tavoitteet kuin wernerilläkin, ensi suvena pitää löytää nässystä järväriä/taimenta, menneenä kesänä niitä jo jokunen tulikin mutta josko ensi kesänä oikein koittaisia asiaan paneutua.
Joo pinkki unohtui jostain syystä mun listasta. Se toimii vuodesta toiseen kylmässä vedessä. Tuntuu vaan olevan semmoinen väri, että raavas mies ei pinkkiä siiman päähän laita, mutta kannattaa kokeilla. Syksyllä maalailin taas pinkkejä itselleni lisää.
Lohen helle uistelu onnistuu kyllä myös nässyllä. Meillä enkka taneli kesäkuun lopulta ja isoin järväri heinäkuulta. Ollaan kyllä sitä väliin vedettykin enempi kun kuhaa. Kylmän veden aikaan kun muut alkaa ilmoitteleen paremmista kaloista niin meillä on tahti hieman taas hidastunut.
Ollaan sentään joulukuultakin jotain parempaakin saatu, mutta ei se riitteinen vesi ole meille ollut se juttu.
Lohen helle uistelu onnistuu kyllä myös nässyllä. Meillä enkka taneli kesäkuun lopulta ja isoin järväri heinäkuulta. Ollaan kyllä sitä väliin vedettykin enempi kun kuhaa. Kylmän veden aikaan kun muut alkaa ilmoitteleen paremmista kaloista niin meillä on tahti hieman taas hidastunut.
Ollaan sentään joulukuultakin jotain parempaakin saatu, mutta ei se riitteinen vesi ole meille ollut se juttu.
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
-
Teamwerner
- Viesti:
Munkin täytyy tunnustaa, että pinkkiä käytetään ja se antaa kyllä kalaa näin loppukaudesta. Toinen väri minkä olen unohtanut mainita, on marjapuuro "erikoisvärjätyt Anchovyt". Olin aivan unohtanut sen tehon, kunnes yksi kaveri oli kyydissä tuossa 1kk sitten ja saman hupun takaa tuli tunnissa 3kpl taneleita. Kummasti rupesi marjapuuroja löytymään pakista...heh!
Yhtään kesää ei ole vielä yritetty jalokalaa nässyllä, kesäkuuhun olen vetänyt rajan koska se on hyvä taimenkuukausi. Joka vuosi on ainakin yksi kolmosen taneli nostettu kesäkuun alussa. Mutta ennen kuin tuli oma paatti hommattua, niin heinäkuu- ja elokuu menivät merilohen pyynnissä Kotkassa ja Pohjois- Ruotsissa. Ja tässä nässyn kesäisessä "punalihaisen pyynnissä" viehättää sen vaikeus. Varmaan jos järkevä olisi, niin kannattaisi edelleen pyytää 10kg painoisia merilohia Bodenilta, mutta välillä täytyy kokeilla muutakin. Olen tuossa syksyn mittaan jututtanut paria Nässyn konkaria, joilla on takana vajaan 20v kokemus järvestä. Yllättäen heiltä nousi esiin seikka, että ovat saaneet heinä- elokuussa hyvin järvilohta. Erittäin suosituksi ajankohdaksi nousi elokuun yöt, jolloin moni oli saanut isoja järväreitä ja nimen omaan isojen syvänteiden päältä. Tämä selittää miksi meille ei ole näitä lohia osunut, koska kuhastetaan täysin eri paikoissa, mistä lohta mahdollisesti nousisi.
Mutta onhan asiassa puolensa, koska kuhastus alkaa aina kiinnostamaan tuossa juhannuksen jälkeen. Sekin kausi on nykyään niin lyhyt, että ei malta olla kokeilematta kuhaa heinäkuussa. Mutta totuus on, että kyllä kuhastus nässyllä on vaikeutunut. Kyllä sieltä kuhaa tulee, mutta harvemmin kuin ennen. Toki säät ovat vaikuttaneet tähän. Kyllä sieltä kaudessa tuollaiset 1-3kpl 3kg+ painoisia kuhia saa. Mutta 2000-luvun alussa näitä tuli aina lähes 10kpl kesässä ja paino hipoi 4-5kg hujakoita. Tätä olen hieman ihmetellyt, että 2002-2003 oli erityisen hyvä ison kuhan vuosi, mutta sen jälkeen ei ole tullut näitä isoja samaan tahtiin, sekä missä ovat 6-7kg kuhat? Tuo ikäluokka, joka oli 2002 vuonna 4kg painoinen oli erittäin vahva, mutta ehkä ne on pyydetty.
Mutta laitetaan ensi kesänä porukalla takilat "vinkumaan" ja katsotaan syksyllä mikä on lopputulos. Tosin meillä on Karin kanssa Äänisen reissu, joka pahasti katkaisee homman heinäkuun lopussa. Saakohan sieltä Ääniseltä lohta heinäkuussa 8)
Yhtään kesää ei ole vielä yritetty jalokalaa nässyllä, kesäkuuhun olen vetänyt rajan koska se on hyvä taimenkuukausi. Joka vuosi on ainakin yksi kolmosen taneli nostettu kesäkuun alussa. Mutta ennen kuin tuli oma paatti hommattua, niin heinäkuu- ja elokuu menivät merilohen pyynnissä Kotkassa ja Pohjois- Ruotsissa. Ja tässä nässyn kesäisessä "punalihaisen pyynnissä" viehättää sen vaikeus. Varmaan jos järkevä olisi, niin kannattaisi edelleen pyytää 10kg painoisia merilohia Bodenilta, mutta välillä täytyy kokeilla muutakin. Olen tuossa syksyn mittaan jututtanut paria Nässyn konkaria, joilla on takana vajaan 20v kokemus järvestä. Yllättäen heiltä nousi esiin seikka, että ovat saaneet heinä- elokuussa hyvin järvilohta. Erittäin suosituksi ajankohdaksi nousi elokuun yöt, jolloin moni oli saanut isoja järväreitä ja nimen omaan isojen syvänteiden päältä. Tämä selittää miksi meille ei ole näitä lohia osunut, koska kuhastetaan täysin eri paikoissa, mistä lohta mahdollisesti nousisi.
Mutta onhan asiassa puolensa, koska kuhastus alkaa aina kiinnostamaan tuossa juhannuksen jälkeen. Sekin kausi on nykyään niin lyhyt, että ei malta olla kokeilematta kuhaa heinäkuussa. Mutta totuus on, että kyllä kuhastus nässyllä on vaikeutunut. Kyllä sieltä kuhaa tulee, mutta harvemmin kuin ennen. Toki säät ovat vaikuttaneet tähän. Kyllä sieltä kaudessa tuollaiset 1-3kpl 3kg+ painoisia kuhia saa. Mutta 2000-luvun alussa näitä tuli aina lähes 10kpl kesässä ja paino hipoi 4-5kg hujakoita. Tätä olen hieman ihmetellyt, että 2002-2003 oli erityisen hyvä ison kuhan vuosi, mutta sen jälkeen ei ole tullut näitä isoja samaan tahtiin, sekä missä ovat 6-7kg kuhat? Tuo ikäluokka, joka oli 2002 vuonna 4kg painoinen oli erittäin vahva, mutta ehkä ne on pyydetty.
Mutta laitetaan ensi kesänä porukalla takilat "vinkumaan" ja katsotaan syksyllä mikä on lopputulos. Tosin meillä on Karin kanssa Äänisen reissu, joka pahasti katkaisee homman heinäkuun lopussa. Saakohan sieltä Ääniseltä lohta heinäkuussa 8)
Fish with Drago Boats
www.tr-products.com
www.tr-products.com
Kyllä pinkki toimii Saimaallakin ainakin Pihlajavedellä sumuisella kelillä vuodenajasta riippumatta.
Syskuulla ostin muutaman hupun tuota Kesosen maalaamaa speciaalia (musta,pinkki,cromi), ja mitä syksymmäks mentiin sitä enempi luottoa tuli. Pelasi pienen täkyn kanssa kylmässä vedessä tosi hyvin.
Myös vanhat hyvät värit kuten kirkas, siniviher cromi ja spl purple toimivat tänäkin vuonna. Coho blue on ollut omilla vesillä pari vuotta todella altavastaajan asemassa
VK-hupuilla en itse onnistunut kovasta yrittämisestä huolimatta saamaan mitallista kalaa, ja loppuvuodesta tosin uskokin jo loppui niihin. Ui nättiä isoa tynnyriä mutta kokemuksien perusteella ei isolle kalalle kelpaa. Tosin varmaan poikkeuksiakin on... Mutta VK2:n levyiltä odotan ensi kesältä paljon...
Syskuulla ostin muutaman hupun tuota Kesosen maalaamaa speciaalia (musta,pinkki,cromi), ja mitä syksymmäks mentiin sitä enempi luottoa tuli. Pelasi pienen täkyn kanssa kylmässä vedessä tosi hyvin.
Myös vanhat hyvät värit kuten kirkas, siniviher cromi ja spl purple toimivat tänäkin vuonna. Coho blue on ollut omilla vesillä pari vuotta todella altavastaajan asemassa
VK-hupuilla en itse onnistunut kovasta yrittämisestä huolimatta saamaan mitallista kalaa, ja loppuvuodesta tosin uskokin jo loppui niihin. Ui nättiä isoa tynnyriä mutta kokemuksien perusteella ei isolle kalalle kelpaa. Tosin varmaan poikkeuksiakin on... Mutta VK2:n levyiltä odotan ensi kesältä paljon...
- Liitteet
-
- kesonen_speciaali.JPG (26.15 KiB) Katsottu 4205 kertaa
vai mikä se oli...