Kynäruisku

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Letukka

Viesti Kirjoittaja Letukka »

Badgerin 360-7 kolahti laatikkoon tällä viikolla, ensimmäinen kynäruisku jos ei keskisen vesalta ostettua laatikkoa mukaan lasketa. Createxin maaleja tupsahti postiin tänään probin ja lv1:n sun muitten oheistarpeiden kera.

Typerä kysymys, kun ei tuosta mielestäni juttua löytynyt :

Minkälaisilla aineilla ruisku tulee puhdistaa maalattaessa noilla vesiohenteisilla Createxin maaleilla? Riittääkö pelkkä veden suihkiminen va vaatiiko ytykämpää ainesta? Ruiskumaalauskokemusta ei siis ole, mutta luultavasti tuolla badgerilla tulee yläkupilla maalailtua, helppo väriä vaihtaessa ilmeisesti puhdistaa. Värin vaihdon yhteydessä ja maalausurakan jälkeen?

Ja sopikos tuohon Badgerin alakupin kanteen apteekin purnukat?
Ilari

Viesti Kirjoittaja Ilari »

Mä mistään tiä, mut ite oon vetäny joka välissä 40% tuulilasinpesunestettä läpi, siis sumuttimella kuppi täyteen ja suuhun, no ei vainenkaa, olen painanut samalla välillä pyyhkeeseen, näillä on nyt menty, mutta nää onkin omia konsteja..
Paskaks vaan..
Napox

Viesti Kirjoittaja Napox »

Itellä sama ruisku ollu jonkun kk nyt käytössä ja eka ruisku itelläkin kyseessä. Hyvältä on tuntunut, vielä kun vaan oppis maalailee...

Ite käyttäny deka vesivärejä vaan tähän mennessä ja merkin vaihto on kyllä seuraavaksi edessä... Ei vaan tunnu oikeen hyviltä maaleilta... Kuivuu todella herkästi ja nopeesti neulan päähän maali ja joutuu vähän väliä topspuikolla putsaa neulan päätä ettei räkisi... Tiiä sit onko miehessä vika mut kuitenkin...

Asiaan... Eli ite oon aina värin vaihdon välissä ruutannu eka suurimmat värit pelkällä vedellä läpi ja sit vielä varmuudeks muutaman tipan semmosta ruiskun putsaus ainetta. Merkkiä en nyt muista ku pullo pajalla. Ostin paikallisesta maali liikeestä. Maksoi vajaa 10 €. Merkin voin katsoa huomenna jos tarvis. Ei kallista ainetta siihen nähden kuinka vähän sitä kuluu.

Samalla samasta liikkeestä ostin sellaisen lasikupillisen ruisku telineen missä kannessa reikä mistä voi telineessä ollessaan suihkuttaa vettä/puhdistusainetta läpi ja vesi/aine menee sotkematta koko ympäristöä kuppiin... Vaikee selittää mut voin siitä ottaa kuvan ku en äkki haulla netistä löytäny kuvaa. Maksoi muistaakseni vajaa 40 € mut on kyllä ollu hankkimisen arvoinen. Todella näppärä.

Päivän päätteeksi yleensä otan neulan pois ruutasta VAROVAISESTI (yhen neulan pään jo lytänny tossa hommassa) ja sit avaan ruutan pään ja putsaan sen ja suuttimen.

Topspuikot on hyviä ruiskun putsaus hommassa.

Ite ostin samalla ku ruutan ja maalit tilasin ni tohon tarkoitettuja lasipurkkeja satsin. Niihin hyvä ohentaa maaleja valmiiksi ja jos paljon tarvii maalia kerralla ni sit oon laittanu sen pillikannen purkkiin ja maalannu alakupilla ja jos ihan vaan vähän tarvii maalata ni yläkupilla sutinu.

Tässä nyt mun mietteitä mitä tuli äkkiseltää mieleen ruiskun käytön alkuvaiheilta. Toivottavasti ees jotain hyötyä jollekkin.

Vielä semmonen kysymys kokeneemmille ruiskuttelijoille et onko toi maalin kuivuminen neulan päähän noin nopeesti maalin vika vai missä vika mahtaa olla?
-kuolema kuittaa univelat-
abboreman

Viesti Kirjoittaja abboreman »

Mistähän tuo johtuu et kaikki puhuu et ei ruiskuilla saa hiuslinjaa...olisiko sittenkin vika maalajassa, eikä siinä ruiskussa :wink:
En itsekään saa, mutta kaveri vetää ihan nättiä kuvaa kypäriin, autoihin ja prätkiin aivan samoilla välineillä kuin palstalaiset uistimiinsa.

Joten jos sitä hiuslinjaa haluaa, niin ei muuta kuin opettelemaan. Omakin badgeri taipui osaavissa käsissä aika nätteihin kuviin hetkessä :)
Napox

Juu eikös se hiuslinjan saanti oo eniten maalaajasta kiinni jos vaan ruisku on ees jonkinlainen kapistus...

Tietenkin varmaa maaleissakin eroja jne. ,mut eikös se ruisku ala hiuslinjaakin tekemään kuhan malttaa vaan ruisku kädessä jonkun vuoden nukkua... :wink:
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Ja vesiohenteisten maalien kanssa ei missään nimessä kannata käyttää hanavettä koska pintajännitys muuttuu radikaalisesti. :?
Sehän jo perusjuttuihin kuuluu. :wink:
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
abboreman

Piatu kirjoitti:Ja vesiohenteisten maalien kanssa ei missään nimessä kannata käyttää hanavettä koska pintajännitys muuttuu radikaalisesti. :?
Akkuvettä käytellään, mutta ei se silti onnistu näillä käsin :lol:
Napox

Tossa kuva siit ruiskun telinekiposta ja taustalla puhdistusainetta mitä käytän.
Liitteet
Kippo ja Puhistusaine
Kippo ja Puhistusaine
Ruiskukippo ja puhdistusaine......jpg (64.32 KiB) Katsottu 4821 kertaa
Juutalainen

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Miten toi kliining steissön toimii? Tai niinku mitä se tekee? :oops:
Jiibee

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

abboreman kirjoitti:
Piatu kirjoitti:Ja vesiohenteisten maalien kanssa ei missään nimessä kannata käyttää hanavettä koska pintajännitys muuttuu radikaalisesti. :?
Akkuvettä käytellään, mutta ei se silti onnistu näillä käsin :lol:
Äkkiseltään epäilisin että tuolla tarkotettiin jonkun vesiväreille tarkotetun lisäaineen käyttöä. Itellä on paria väriä vesiohenteisia automaaleja ja samasta paikasta ostettua noille tarkotettua vettä joka haisee aika tarkasti tuulilasinpesunesteelle/finlandiavodkalle. Se että onko vesi tislattua vaiko hanasta, ei varmaankaan pintajännitykseen juuri vaikuta.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Napox

Juutalainen kirjoitti:Miten toi kliining steissön toimii? Tai niinku mitä se tekee? :oops:

Ei toi itessään mitään tee ,mut on kätevä apuväline ruiskun pesun yhteydessä. Ja toimii muuten hyvänä telineenä ruutalle.

Ruutta vaan telineeseen ja sit vettä yläkippoon ja paineella läpi. Ei roisku maali/vesi/pesuaine pisin pajaa vaan jää kippoon talteen.

Ohessa vielä muutama lisäkuva josko auttais...
Liitteet
3
3
Suodatin.jpg (63.64 KiB) Katsottu 4685 kertaa
2
2
Kansi.jpg (62.88 KiB) Katsottu 4686 kertaa
1
1
Purkki ja kansi.jpg (50.65 KiB) Katsottu 4688 kertaa
Juutalainen

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Ok. Mulla on perintönä saatu suolakurkkuämpäri tohon hommaan. :D
sursill
Pirkan pilaaja

Viesti Kirjoittaja sursill »

Jos käytät liuotinohenteisia maaleja, niin tämä systeemi voisi olla tekemisen arvoinen. :wink:
Henteri

Viesti Kirjoittaja Henteri »

Voisiko joku alan-ammattilainen laittaa linkkinä minulle mistä saisi ostettua hyvän, muttei kuitenkaan halvan/huonon kynäruiskun ja siihen maalit ja ohenteet ? Mieluummin samalta suomalaiselta sivustolta kaikki - maalit,ruisku, ohenteet ja mitä tarvinkaan, kun alan tuolla ruiskulla pärskimään vaappuja...
Tämä sen takia kun itse en oikein ymmärrä näiden ruiskujen päälle mitään :oops: Toiveena olisi, että ruiskussa olisi ``kuppi`` siellä ylä-puolella, koska olen lukenut täältä, että ei ole niin paljon ongelmia sillä mallilla ?
abboreman

Tuohon ei oo muuta vastausta kuin samfishing. Sieltä löydät tuon kaiken mitä luettelit :wink:
Henteri

Olisiko tämä minkäänlainen ? :oops:
http://www.samfishing.fi/ostoskori/index.html
Ei näytä olevan iso tuo ``kuppi``, pitääkö olla kokoajan olla lisäämässä maalia sinne ? Ei ole oikein rahaa sijoittaa yli 100€ ruiskuun, mutta ei tuolla samfishingissä ole paljon valinnan varaakaan...ja vielä kun haluaisin tuon ylä-kuppi ruiskun :roll:
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Mitä näistä tarkoitit? Tuo laittamasi linkki vei Samfisun etusivulle.

Toinen paikka ois Rialinna, mistä hankkia ruutta ja maalit.
abboreman

Ei sen tarvitse yläkupillinen olla. Pienelläkin kupilla maalailee useita uistimia kerralla ja lasipurkilla meneekin jo todella pitkään...

Ostat 150 sarjan ruiskun ja vielä "professional" niin siinä onkin jo mukana härpäkkeitä. Paikanpäällä kannattaisi tietysti käydä, niin saisit varmasti paljon ilmaismateriaaleja mukaan :wink:

Ei tuo 100e niin kauhean paljon ole laatutavarasta.
Henteri

mutteri kirjoitti:Mitä näistä tarkoitit? Tuo laittamasi linkki vei Samfisun etusivulle.

En osaa oikein liittää tota linkkiä :oops: Mutta tarkoitin tuota badger 200-G
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Henteri kirjoitti:
mutteri kirjoitti:Mitä näistä tarkoitit? Tuo laittamasi linkki vei Samfisun etusivulle.

En osaa oikein liittää tota linkkiä :oops: Mutta tarkoitin tuota badger 200-G
No vaikka en itse ole käyttänyt kyseistä ruiskua niin uskaltasin sanoa että unohda tuo. Eihän tuohon "säiliöön" mahu kun 2ml maalia ja se on tosi vähän mun mielestä. 30ml alakuppikin tuntuu välillä pieneltä...
Alakupillista uskallan suositella.
Viimeksi muokannut perza, 00:10:37 19.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
jänis
P.J. Ristiturpa

Viesti Kirjoittaja jänis »

Osta heti tuo 360-7 siinä on kaikki tarvitavat kilkket mukana!
Ittellä ei tuosta oo mitään kokemusta, mutta näin olen asian hjymmärtänyt ja ittelle tuon aion ekaksi pruutaksi hankkia!
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Kyllä sillä 360-7:lla jottain tekkee. :D
Kohta kaksi vuotta sellaisella suihkinut.
Käämö

Viesti Kirjoittaja Käämö »

Kertokaas joku missä mättää, kun kynäruisku "räkii" sellaista hyvin hyvin pientä "tikkua" silloin kun painaa pelkästään ilman päälle. Muutoin tulee ihan tasaista virtaa, mutta tosiaan pelkällä ilmalla karkailee.
Ruiskuna on tuommonen kohtuu halpa ja aika uusi yama jota olen koittanut huoltaa ja puhdistaa joka maalaussession jälkeen.
Paineina kompurasta n.2kg
Maalin olen ottanut suoraan kilikali pullosta, kun ei ole vielä tullut "oikeita" värejä hankittua.
Innostus olis kova, mutta vituttaa kun ei pysty tekemään kovin tarkkaa jälkeä ton räkimisen takia...
izmo
Tuttu TeeVeestä - Laitela

Viesti Kirjoittaja izmo »

pitäis vissii minunkin alkaa hankkimaan vähän parempaa ruiskua tuon bilteman kalliimman ruiskun tilalle, vaikka hyvin tuollakin pärjäilee :D
``puskarunkkari´´
habi81

Iwata

Viesti Kirjoittaja habi81 »

itellä ollut badgeria ja joitain halppiksia mutta omasta mielestä jakädestä iwata on mun juttu ja hyvän saa samallla hintaa kuin badgerinkin! nytten ois hakusessa custom micro jossa on 0,18 neulasuutinhässäkkä niin eiköhän hiuslinjaa ala syntymään. Maaleja on tullut koitettua lähes kaikenlaisia vesi värejä decaa comarttia createksiä ja nytten käytössä autopuolen vesivärit pelaavat musta parhaiten omassa käytössä vaikken mestari ookkaan . ja ruiskun putsaus on kaiken a ja o. ostin kans tota medean putsaus ainetta www.alasalmi.com oon ollut ihan tyytyväinen. Sieltä löytyy todella kattava määrä hileitä maaleja ruiskuja maskitarvikkeita ja kaiken maailman kokosia ja värisiä hileitä myös pikkupurkissa ja kalansilmiäkin. Sori pikku mainostamien mutta saanut vaan niinhyvät neuvot sieltä että oli pakko kehua!
Kaikki muu paitsi puutarhan hoito on niin turhaan, jopa kalastuskin....
Vastaa Viestiin