Mitä tulee noihin lahjauistimiin tai rihkamanjakoon, niin onhan se selvää, että kilpailu tälläkin alalla kovenee ja bisnestä on tehtävä. Tuolla oletetulla uistimen 34 sentin hinnalla ja 17000€ yhteissummalla sain yhtälöksi, että erä-lehdellä olisi ~51000 kestotilaajaa. 17000€ kuulostaa summana suurelta, kun asian esittää noin. Toisaalta, kun/jos lehdellä on 51000 kestotilaajaa ja kestotilauksen hinta on 90.40€, on tuo 17000 summa ~0.35% kestotilauksista saaduista tuloista. Ei kuulosta enää järin suurelta panostukselta, johon tarvitsisi valtiontukia
Lahjuksien jakaminenhan on sinäällään ihan ok ja esimerkiksi kuusamon lusikkaa pidin hyvänä sellaisena. Minun mielestä vaan tommosella rihkamavaappuja tai keloja jakamalla ei paljoa luoda hyvää imagoa lehdestä. Vai mitä lie ajattelee se Sauli 12v, joka sai "loistavana" tilaajalahjana sen banaxin muovikelan, joka sitten hajosi ensimmäisellä reissulla. Noissa asioissa minun mielestä menee markkinointi jo hieman pieleen. Hieman myös moni sanoma hukkuu, vaikka päätoimittaja kovasti puhuu esim. nuorten innostamisen ja suomalaisen käsityön puolesta.
Lisäksi voisin kommentoida tuota lehden mainontaa ja sortumista tuolle äärettömälle lahjuksien tielle. "Nyt kun tilaat 90.40€ lehden saat tilaajaetuna 94.60€ arvoiset edut". Etuna siis mm. muovivaappua (ovh 12€) ja täysin mainostuloilla kustannettu seinäkalenteri (ovh 19€). Menee oikeasti aika pahasti TV-shop linjalle tai eräiden rättikauppiaiden tasolle, jossa myydään 299€ hanskoja 19€:lla ja saa vielä 199€ taskulampun kaupan päälle. Mun korvaan ei kuulosta vakavasti otettavan ja laatutietoisen lehden markkinointiohjelmalta... Mut nämä onkin vain yksittäisen entisen asiakkaan mielipiteitä. Ja vaikka tässä annan yhden näkökulman ja ehkä jopa ilmaisia vinkkejä mahdolliseen kehitykseen, en todellakaan odota, että niitä otetaan vakavasti saati niitä kuunneltaisiin ainakaan päätoimituksen puolelta. Onneksi "kehitys etenee" monissa muissa lehdissä&medioissa ja minä pieni yksittäinen asiakas saan lompakollani äänestää.