Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%

Ääniä yhteensä: 96

Kimo

Viesti Kirjoittaja Kimo »

Ihmettelen kovasti tuota kuinka paljon valkoista probia dissataan täällä.
Onhan moni asia mitä täällä sanotaan ihan totta mutta hyvin pienellä lisävaivalla sen saa pelittää yhtä hyvin kun mikää muu lakka ja on halvempaa aloitteljoille.
Eli ettei joka poika joka aloittaa saa kammon ja pärjäis noilla samfishingin aloittelijasetillä.
Tärkein on lakan paksuus. Lakan ohjetten mukainen 9 acetoni 1 probii on liian paksua mun makuun, luulen että 12-13 osuu paremmin sopivaksi.
Aihion hionta on se tärkein vaihe,vesihioma paperillakin kun vetää niin ei meinaan riittää. Eli rohkeesti vaan kosteuttaa vaapun pinnan, pikainen hionta vielä, ja kastoon. Jos vielä ilmestyy yksin ilmankupla, hammastikulla se puhki.
Kun eka lakkakerros on kuivunu, niin ongelmia ei enään pitäisi syntyä tuon jälkeen normilakkaamisessa.
Katsoo vaan että kastaa vähän eri kohtiin noita vaappuja ja ettei liian monta kun edellisen vaapun ilmat jää vähän aikaa sinne.
Njoo lähinä niille jotka aloittaa ja törmää ongelmiin probin kanssa niin miettikää pariin kertaan onko ongelmat probin takia vai tulisiko sama ongelma eri lakan kanssa. Käyttäkää loppuun se ja siirtykää rauhassa sitte parempaa :D
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Propin kansssa tapeltu ihan tarpeeksi.
Pitkän kusilitkussa imeytyksen jälkeen jerkkiaihio ylös ja kuivumaan: kuplia vähän ja osa aihiosta tuntuu olevan ilman propia.
Kevyt hionta ja vahvempaan kasto: Kuplia tulee edelleen jos kerralla lakkaa useamman kuin 2 kapulaa. Usein jokaiseen tulee kuplia.
Eikää kupliminen lopu vaikka aihion hio niin ettei edes kuplan pohjia näy kun valoa vasten katselee.
Aihiot tammea ja jatobaa.
Propi sopii varmaan joillekin mutta itse en siihen litkuun enää koske.
Viimeksi muokannut JaRu, 18:01:07 04.04.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Theemu
The Emu

Viesti Kirjoittaja Theemu »

Mä käytän valkosta probii pohjalakkana eikä oo mitään tarvetta vaihtaa, hyvin toimii. 8)
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Viesti Kirjoittaja Toku »

Probi on loistavaa kamaa kun sitä käyttää oikein,
niinkuin mitä tahansa kamaa.
Toi valkonen probi , niinkuin moni muukin valkoinen lakka ei todellakaan
ole soveliasta suoraan puulle , vaan sitä kannattas harkita ainoastaan välilakaksi :wink:
Yksi iso pelastaa päivän!
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Toku kirjoitti:Toi valkonen probi , niinkuin moni muukin valkoinen lakka ei todellakaan
ole soveliasta suoraan puulle
Juuh, saman olen havainnut ja pistänyt merkille. :wink:
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Pakko kysästä että mitäs ohennetta ootte käyttäny Cabin lakkojen/maalien kanssa?

Ite aikasemmin käytin asetonia ja hyvinhän tuo maalaaminen/lakkaaminen sujui.
Tilasin sitten kokeeksi Ohenne 8 ja ohentelin sillä maaleja ja lakat. No tulos oli sitten se että tuossa ois 7 litraa ohenne 8 joutilaana. En nimittäin sitä enää maaleihin enkä lakkoihin laita. Lakatessa on alkanut jotkut maalit valumaan ja tätä ei ole ollut asetonin kanssa. Lisäksi maali kuivii ruiskuttaessa 10 kertaa hitaammin kun asetonilla suihkuttaessa. Jotenkin tuntuu että maalit ei peitäkkään niin hyvin ohenne 8 ohennettuna kuin asetonilla.
Ihmettelen siis miksi cabin lakkojen ja maalien ohenteeksi suositellaan Ohenne 8.
:?
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Kimo

Luulen että samoista syistä kun että ruiskukaupoissa myydään hidastetta. Eli jotkut ostaa erikseen ainetta jotta kuivuminen et tapahtuis niin nopeesti!
Vaapuntekijälle käsittämätön asia mutta massaruiskuttajalle joka esim maalaa imevään pintaa niin hitaasta kuivumisesta ei ole niin paljon haittaa ja hyöty on että maalia kasaantuu ruiskun osiin vähemmän herkästi.
Näin olisi sivistyny arvaukseni. Onko Ohenne8sseissa eroja?
Kimo

Toku kirjoitti:Probi on loistavaa kamaa kun sitä käyttää oikein,
ole soveliasta suoraan puulle , vaan sitä kannattas harkita ainoastaan välilakaksi :wink:
Millä itse pohjustat aihiosi?
Jio
Pro Scroll User
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jio »

perza kirjoitti:Pakko kysästä että mitäs ohennetta ootte käyttäny Cabin lakkojen/maalien kanssa?
-Omassa käytössä on parhaaksi CAB:in maalien ohenteeksi on osoittautunut Spies & Heckerin hidas ohenne.
Kuivumisajoissa en ole huomannut oleellisia muutoksia vastaavaan nopeaan ohenteeseen, mutta varoiksi olen antanut aihioiden kuivua puolituntia ennen ensimmäistä päällilakkausta.

Joku maali-/lakkakauppias taisi mulle sanoa, että tupakilla käyminenkin riittää (hitaalla ohennetun maalin) kuivumiseen.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Jio kirjoitti:
perza kirjoitti:Pakko kysästä että mitäs ohennetta ootte käyttäny Cabin lakkojen/maalien kanssa?
-Omassa käytössä on parhaaksi CAB:in maalien ohenteeksi on osoittautunut Spies & Heckerin hidas ohenne.
Kuivumisajoissa en ole huomannut oleellisia muutoksia vastaavaan nopeaan ohenteeseen, mutta varoiksi olen antanut aihioiden kuivua puolituntia ennen ensimmäistä päällilakkausta.

Joku maali-/lakkakauppias taisi mulle sanoa, että tupakilla käyminenkin riittää (hitaalla ohennetun maalin) kuivumiseen.

Juu-u, kuivuu tuo maali ohenne kasillakin muutamassa sekunnissa, mutta asetonilla on käytännössä kuivaa kun se osuu vaapun pintaan. Melkein aina lakkaan vaaput heti maalaamisen jälkeen +/- 5min ja asetonilla ohennetuilla maaleilla ei ole valumisia eikä muitakaan ongelmia ollut.
Viimeeksi kun maalasin vaaput niin ne oli kuivumassa yön yli, eli aivan varmasti oli ohenne 8 haihtunut pois ja maali kuivunut, mutta kyllä vaan valutti joitakin maaleja(hopea ja punainen, eli aika tyypilliset värit mitkä valuu)

Selvän eron olen kuitenkin huomannut tuossa Lakkavalmisteen ohenne 8 ja asetonin(Pakcem ) kanssa. Ja minun valinta on tosiaan tuo asetoni, sekä maaleihin että lakkoihin.
Tai vois sitä tietysti niinkin koittaa että maaleihin asetonia ja lakkaan ohenne 8.

Vuosivaappu 2015
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Viesti Kirjoittaja Toku »

Kimo kirjoitti:
Toku kirjoitti:Probi on loistavaa kamaa kun sitä käyttää oikein,
Millä itse pohjustat aihiosi?
Pohjilla olen käyttänyt kirkasta probia ja tällä hetkellä nitrolakkaa.
Yksi iso pelastaa päivän!
Thimba
Hannu Hanhi.. kerjääjä prkl

Viesti Kirjoittaja Thimba »

Alkaa tuo cab + lv1 yhdistelmä kyl tuntuu helpoimmalta ja varmimmalta, koittanu nyt tolla salmonin lakalla eikä tuu mitään...
Missä hinnoissa liikkuu toi cab isommissa määrissä esim 5L tjms.???
Vuodesta 1992.
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Thimba kirjoitti:Alkaa tuo cab + lv1 yhdistelmä kyl tuntuu helpoimmalta ja varmimmalta, koittanu nyt tolla salmonin lakalla eikä tuu mitään...
Missä hinnoissa liikkuu toi cab isommissa määrissä esim 5L tjms.???
Mikäs siinä menee pieleen NC n kanssa?
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Thimba
Hannu Hanhi.. kerjääjä prkl

Viesti Kirjoittaja Thimba »

Vähän tuo meinaa kuplia, vaikka hyvät tilat pitäs nyt olla. Lämpö jotain 20 C ja kosteuski pitäs olla siedettävä.
Vuodesta 1992.
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Thimba kirjoitti:Vähän tuo meinaa kuplia, vaikka hyvät tilat pitäs nyt olla. Lämpö jotain 20 C ja kosteuski pitäs olla siedettävä.
Paksumpi pohjalakka toimii hyvin kun muistaa vaan dipata tarpeeksi harvaan. Ensimmäinen kasto ohennetulla ja sitten n. 12 tunnin välein ohentamattomalla.
Vaikka aihion pinta tuntuu käteen kuivalta, niin ei silti kannata heti kastaa.
Liian tiuha kastaminen aiheuttaa kuplimista etenkin aihion perässä. (jos riiputetaan nokasta)
Minun pajassa vaihtelee lämpötila 10 - 20 välillä ja kosteus sama mitä ulkonakin. Niillä ei tunnu hireveästi olevan vaikutusta muuhun kun kuivumisaikaan.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
lokki

Viesti Kirjoittaja lokki »

mistähän johtuu lakan halkeaminen mulla?
eli cab hard pohjat - cab hard + titaanioksidilla valkaisu ja päälle kerros cab haardia .kaikki ei poksahda jokunen sarjasta silloin tällöin.lakattava aihio on balsaa. ja vain valkaistuissa aihioissa tuota esiintyy...liikaa jauhoa lakassa vai mikä???
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

lokki kirjoitti:mistähän johtuu lakan halkeaminen mulla?
eli cab hard pohjat - cab hard + titaanioksidilla valkaisu ja päälle kerros cab haardia .kaikki ei poksahda jokunen sarjasta silloin tällöin.lakattava aihio on balsaa. ja vain valkaistuissa aihioissa tuota esiintyy...liikaa jauhoa lakassa vai mikä???
Uskoisin että johtuu juurikin tuosta jauhosta. Ite olen lakkaillut vaappuni Cabin hardilla ja vielä ei ole poksahdellut yksikään vaappu.
Valkaisuun käyttänyt navia tai sitten ihan vaan valkosta cabia(regular).

Vuosivaappu 2015
lokki

Viesti Kirjoittaja lokki »

pitää kokeilla tuota regua
hyvin kyl peittää toi vehnäjauhotökötti,mut siitäse varmaan johtuu.
onko persalla muuten 15cm karahkoita valmiina missä väreissä,alkaa kohta toi kuha kausi?
SYP

Viesti Kirjoittaja SYP »

Tänään sain käsiini kauan kaivatun cabin hard lakan.

Lakkasin tuossa kaksi maalaamaani tasaria ja huomasin, että toisen mahan fluorinpunainen cab-maali oli "revennyt" koko mahan mitalta. Pohjalakkana olen käyttänyt nitroa.
Maalasin tasurit sunnuntaina, joten ovat kuivaneet jo pari päivää. Onkohan ongelmana liian pitkässä kuivumisajassa vai kenties pohjalakassa?

Lv-1 kanssa oli samanlaisia ongelmia viimesyksynä valkoisen-cabin kanssa.
Liitteet
halkeamat.JPG
halkeamat.JPG (22.96 KiB) Katsottu 3166 kertaa
Eikka_

Viesti Kirjoittaja Eikka_ »

Mutuna veikkaan liian kovaa pohjalakkaa + liian pitkä kuivumisaika välissä.
Kalamies1000

Viesti Kirjoittaja Kalamies1000 »

Samanlaisia ongelmia ollut pidempään kuivaneiden kanssa. Yli 2 vrk kuivuneet tykkää rypistyä ja sitä pidempään kuivuneet repeävät juurikin mahasta/selästä. Heti samana päivänä kun lakkaa niin ei tule ongelmia.

Tämä homma tuli mulla esiin vähän aikaa sitten, kun ei ollut lakkaa ja osa kapuloista oli sitten yli viikon ilman lakkaa. Nämä yli viikon kuivaneet halkes niin rajusti, että ei siinä auttanu kuin laittaa uudet maalit päälle. Aina oppii uutta, ja omista virheistä kaikkein parhaiten! :shock:

Onkos täällä muita, jotka lakkaa pakkasessa ja nimenomaan Cabilla? Tuntuu ihan hyvin toimivan, vaikka kuivumisaika onkin pari kertaa pidempi kuin lämpimässä. Kuplia tulee lakkaan paljon herkemmin, joten lakan pitää antaa valua mahdollisimman läheltä lakan pintaa purkissa, jotta ei tulisi kuplia sinne. Lakkaaminen ainakin omien kokemuksien mukaan kestää paljon pitempään. 20 vaapun lakkaaminen yhden kerran vie yli puoli tuntia reilusti, kun lakkaa valuu vaapusta niin pitkään.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Lakkasin tuossa kaksi maalaamaani tasaria ja huomasin, että toisen mahan fluorinpunainen cab-maali oli "revennyt" koko mahan mitalta. Pohjalakkana olen käyttänyt nitroa.
Maalasin tasurit sunnuntaina, joten ovat kuivaneet jo pari päivää. Onkohan ongelmana liian pitkässä kuivumisajassa vai kenties pohjalakassa?
Nitro kun on kuivunut pidempään ja päälle laittaa lakkaa(vaikka olisi maali välissä) niin halkeilee aivan varmasti. On kokeiltu. Joskus onnistuu tosin hyvinkin ilman halkeiluja.

Vuosivaappu 2015
SYP

Viesti Kirjoittaja SYP »

Mie kokeilen vetää yhen cab kerroksen nitron päälle ennen maalausta. Katotaan tuoko ratkaisun ongelmaan.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

SYP kirjoitti:Mie kokeilen vetää yhen cab kerroksen nitron päälle ennen maalausta. Katotaan tuoko ratkaisun ongelmaan.

Siitä kuuluu hieno rikspoks ääni kun sen nitrolla lakatun aihion kastaa muutaman päivän päästä cab lakkaan. Sitten kun cabi kuivuu niin näkyy pinnassa komeita halkeilu kuvioita. Nehän peittyy tietysti kun kastaa valkeassa lakassa kerran tai maalaa valkosella.
Kestävyydestä en tiedä.

Vuosivaappu 2015
Osmo87

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Osmo87 »

Täyty ihan kirjautua että pääsee hieman nakkaan kommenttia ko. aiheesta.
Tuossa nimittäin ihmettelin tuota probin "haukkumista" ja jokseenkin huonoa mainetta, eihän tuota parempaa lakkaa olekkaan, mahdollisimman puhdasta tinneriä kun nakkaa ohenteeksi ja antaa viikon aineiden keskenään muhia ja ravistelee pari kertaa päivässä purkkia niin.... voila' jo on sitkeä ja hyvä lakka valmiina.
Toki onhan CAB:kin hyvää ja LV-1 lakka on kovempaa yms. mutta eipä esim. kestä samanlailla purnukassa kuin tuo probi, jopa LV-1 tehtaalla kertoivat että lakan huono puoli on tuo nopea "pilaantuminen" kun pääsee hapen kanssa tekemisiin eikä tahdo auttaa etes sen omat ohenteet siihen.

Mutta jokaisella omat mielipiteet ja jotkut pitävät muita parempina tietyistä syistä, itse pidän probia hinnan, helppokäyttöisyyden, kestävyyden, sitkeyden yms. mukaan hyvänä lakkana, enkä rupea sen enempää protestoimaan asiasta koska tarkoitus oli aiheesta kiinnostuneille vasta-alkajille kertoa että jos nyt olette sitä esim. samfishingin probinaattia ostaneet niin elkää nakakko kirvestä (eikä sitä probiakaan) vielä kaivoon!

Pohjalakaksi 1:10 suhteella valkoista probia ja esim. Polaricin tinneriä ja 1:8,5 suhteella kirkasta probia pintalakaksi. Pohjalakkauksessa dippaan aihion epätasaisuudesta riippuen 8-10 kertaa ja pintalakkaus n.3-5 kertaa.

Kaverin kanssa jo satoja vieheitä tuolla seoksella tehty ja ei ole ongelmia. (kunhan muistaa että ilman kosteus ei ole korkealla)

PS. Maaleina Createxin maalit.
Vastaa Viestiin