Itselleni kylllä maittaisi riisseli-Outback erinomaisesti, mutta ajetaan nyt tuolla wanhemmalla bensa-Subarulla kun hyvin toimii. ...Eikä rahaakaan ole
Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Jos luotettavuus on tärkeää, lienee Subaru hyvä vaihtoehto. Eri asia on sitten miellyttääkö Forester noin muuten, pitäiskö olla enemmän tehoa, kokoa ja näköä. Ei se tavaratilakaan niin älyttömän iso ole.
Itselleni kylllä maittaisi riisseli-Outback erinomaisesti, mutta ajetaan nyt tuolla wanhemmalla bensa-Subarulla kun hyvin toimii. ...Eikä rahaakaan ole
Koska ne menee bensoihin...
Noita Subaruja myös katselin alkuun, mutta kun ei ainakaan vielä dieselmalleihin saa automaattivaihteistoa
Mika
Mika
Volvolla on venettä vedelty. Ensin S60 bensa, sitten V70 riiseli ja nyt V70 bensa. Tosin aattelin käyttää ensi kerralla hyväksi työnantajan transportteria.
Ei ole ollut ongelmia kertaakaan. Varsinkin diiselillä lähti vaitatta hyvän alaväännön ansiosta. Olen kyllä ollut aika tarkkana eturenkaiden pidon kanssa varsinkin luonnon luiskilla. Tuo minun terhi ei kyllä paljoa muutenkaan paina.
Pari kertaa olen suunnitellut synkkinä talven iltoina ostavani vetokoukkuun kiinni tulevan sähkövinssin. Sillä saa laskettua trailerin missä tahansa ja auton pidettyä tasaisella. Tulee halvemmaksi kuin nelivedot tai kytkinpaketit.
Ei ole ollut ongelmia kertaakaan. Varsinkin diiselillä lähti vaitatta hyvän alaväännön ansiosta. Olen kyllä ollut aika tarkkana eturenkaiden pidon kanssa varsinkin luonnon luiskilla. Tuo minun terhi ei kyllä paljoa muutenkaan paina.
Pari kertaa olen suunnitellut synkkinä talven iltoina ostavani vetokoukkuun kiinni tulevan sähkövinssin. Sillä saa laskettua trailerin missä tahansa ja auton pidettyä tasaisella. Tulee halvemmaksi kuin nelivedot tai kytkinpaketit.
Itsellä vetopeli vaihtui 2.0TD Avensiksesta automaatti Volvo V70 D5:seen. Bustel L tonnisen Akun päällä ainaskin nousi helposti, tosin ihan hyvin tuo setti liikkui myös Anjoviksella.
Saas nähdä kuinka pitempi matka menee sitten tien päällä ja kuinka paljon vene persiissä nostaa auton (eikun siis ruottalaisen traktorin) kulutusta. Olisi melkein oman topikin paikka myös tuon Akun jarrut ja niiden toteutus, saas nähdä kuinka kuumaksi vanteet menee ennenkuin jotain hajoaa? Tietää ainakin, että seuraavan trailerin kohdalla pitää hieman katsella myös sitä toteutusta mulko
Saas nähdä kuinka pitempi matka menee sitten tien päällä ja kuinka paljon vene persiissä nostaa auton (eikun siis ruottalaisen traktorin) kulutusta. Olisi melkein oman topikin paikka myös tuon Akun jarrut ja niiden toteutus, saas nähdä kuinka kuumaksi vanteet menee ennenkuin jotain hajoaa? Tietää ainakin, että seuraavan trailerin kohdalla pitää hieman katsella myös sitä toteutusta mulko
Mulla myöskin tonninen Aku, silloin tällöin kumipampulla naputella jarrut auki seisonnan jälkeen, mutta muuten on toimineet eikä lämpiä liikaa, juuri meni katsastuksestakin läpi. Minkäslaista draamaa ja jännitystä sulla on, voitko tarkentaa? Laahaako jarrut koko ajan?liuska kirjoitti:Olisi melkein oman topikin paikka myös tuon Akun jarrut ja niiden toteutus, saas nähdä kuinka kuumaksi vanteet menee ennenkuin jotain hajoaa?
Menee kyllä rankasti off-topic... Pitäisi varmaan vaihtaa aiheeksi vetoautoista ja trailereista asiaa ja kokemuksia...
Jees, minulla näyttäisi traikun jarrut jäävän hyvin helposti laahaamaan. Hetken ajon jälkeen navat ja vanteet ovat kuumat, tuskin kädellä kärsii kokeilla. Mitenhän tuon nyt selittäisi? Noh, yritetään...
Esim jos vetää käsijarrun päälle ja sitten vapauttaa käsijarrun niin jarrut ottavat hieman vielä kiinni ja kärriä ei saa helposti liikuteltua käsivoimin, siis liikkuu mutta nihkeästi. Sitten kun kädellä työntää aisan alla olevan jarrutangon taaksepäin niin jarrut vapautuvat kokonaan ja kärri liikkuu helposti käsivoiminkin. Eli mekanismissa ilmeisesti ainut palauttavat voima on jarrurumpujen sisällä olevat jouset ja nämä yksistään eivät mielestäni ole tarpeeksi jotta myös tuo akselin alla oleva tanko vapauttaisi jarrut kokonaan. Tuossahan on ne rumpuihin menevät jarruvaijeritkin välissä ja varmaan noi vaijerit on tehty enemmän vetämiseen kuin työntämiseen. Siis noitten kautta jos kaiken muun mekanismin pitäisi palautua (edessä oleva sälä ja se tanko) niin hieman epäilisin käytännön toimivuutta?
Minulla tuo muu mekanismi tuntui aika hanakasti ottavan vähän joka paikassa vastaan, esim siellä takana aisan alla jarruvaijerit ovat niin ylhäällä runkossa kiinni kuin mahdollista ja se vaijerien ja tankon yhdyskappale on aika tiukasti kiinni runkopalkissa. Myös edessä jarrutangon päässä oleva kappale ottaa kiinni siihen jarrukahvan mekanismiin.
Valmistajallekin valitin asiasta, ja siellä oltiin kyllä kiinnostuneita. Olisivat heti ensi viikolla tulleet katsomaan traileria, tästä kyllä täydet pojot valmistajalle. Heiltä tuli ehdotus, että kannattaa tsekata, ettei se käsijarrukahvan pultti ole liian tiukalla. Jos näin on niin akselin päässä olevat posket ottavat kiinni siihen jarrumekanismiin kiinni. Tuo tuli jo tarkistettua ja kun löysäsi hieman sitä pulttia niin kyllä se mekanismi ja jarrutanko kyllä hieman paremmin palautuvat. Tästä huolimatta epäilisin, että siinä palkin alla olevassa tankossa olisi hyvä olla joku jousi myös palauttamassa sen tangon lepoasentoon. Tietty tuon jarrukahva tai yleensä ottaen se etuosan mekanismin olisi voinut tehdä vähän paremmin esim laittamalla mekanismia hieman leveämmän holkin avuksi jolloin ne posket ei niin helposti ottaisi mekanismiin kiinni. Tosin tuossa palautumisessakin on kyse hyvin pienestä liikkeestä. Pitänee vissiin tunkea voiteluainetta vähän joka paikkaan ja varmuuden vuoksi vielä aukaista jarrurummut ja tsekata onko siellä kaikki ok.
Jos tutkailet omassa traikussa toteutusta niin pääset varmaan jyvälle mitä tarkoitan...
Niin ja traikku ei ole kuin vuoden vanha. Onkohan kaikki valmistajilla tuo jarrujen toteutus samanlainen?
Jees, minulla näyttäisi traikun jarrut jäävän hyvin helposti laahaamaan. Hetken ajon jälkeen navat ja vanteet ovat kuumat, tuskin kädellä kärsii kokeilla. Mitenhän tuon nyt selittäisi? Noh, yritetään...
Esim jos vetää käsijarrun päälle ja sitten vapauttaa käsijarrun niin jarrut ottavat hieman vielä kiinni ja kärriä ei saa helposti liikuteltua käsivoimin, siis liikkuu mutta nihkeästi. Sitten kun kädellä työntää aisan alla olevan jarrutangon taaksepäin niin jarrut vapautuvat kokonaan ja kärri liikkuu helposti käsivoiminkin. Eli mekanismissa ilmeisesti ainut palauttavat voima on jarrurumpujen sisällä olevat jouset ja nämä yksistään eivät mielestäni ole tarpeeksi jotta myös tuo akselin alla oleva tanko vapauttaisi jarrut kokonaan. Tuossahan on ne rumpuihin menevät jarruvaijeritkin välissä ja varmaan noi vaijerit on tehty enemmän vetämiseen kuin työntämiseen. Siis noitten kautta jos kaiken muun mekanismin pitäisi palautua (edessä oleva sälä ja se tanko) niin hieman epäilisin käytännön toimivuutta?
Minulla tuo muu mekanismi tuntui aika hanakasti ottavan vähän joka paikassa vastaan, esim siellä takana aisan alla jarruvaijerit ovat niin ylhäällä runkossa kiinni kuin mahdollista ja se vaijerien ja tankon yhdyskappale on aika tiukasti kiinni runkopalkissa. Myös edessä jarrutangon päässä oleva kappale ottaa kiinni siihen jarrukahvan mekanismiin.
Valmistajallekin valitin asiasta, ja siellä oltiin kyllä kiinnostuneita. Olisivat heti ensi viikolla tulleet katsomaan traileria, tästä kyllä täydet pojot valmistajalle. Heiltä tuli ehdotus, että kannattaa tsekata, ettei se käsijarrukahvan pultti ole liian tiukalla. Jos näin on niin akselin päässä olevat posket ottavat kiinni siihen jarrumekanismiin kiinni. Tuo tuli jo tarkistettua ja kun löysäsi hieman sitä pulttia niin kyllä se mekanismi ja jarrutanko kyllä hieman paremmin palautuvat. Tästä huolimatta epäilisin, että siinä palkin alla olevassa tankossa olisi hyvä olla joku jousi myös palauttamassa sen tangon lepoasentoon. Tietty tuon jarrukahva tai yleensä ottaen se etuosan mekanismin olisi voinut tehdä vähän paremmin esim laittamalla mekanismia hieman leveämmän holkin avuksi jolloin ne posket ei niin helposti ottaisi mekanismiin kiinni. Tosin tuossa palautumisessakin on kyse hyvin pienestä liikkeestä. Pitänee vissiin tunkea voiteluainetta vähän joka paikkaan ja varmuuden vuoksi vielä aukaista jarrurummut ja tsekata onko siellä kaikki ok.
Jos tutkailet omassa traikussa toteutusta niin pääset varmaan jyvälle mitä tarkoitan...
Niin ja traikku ei ole kuin vuoden vanha. Onkohan kaikki valmistajilla tuo jarrujen toteutus samanlainen?
Yep, tattis infosta. Ja hommaa se kumivasara, sillä kun paukuttelee jarrurumpuja niin saa ainakin meillä jarrut "auki" jos ovat jumahtaneet, tulee nimittäin itse peruuteltua traikkua usein aika syvälle ja lyhkäsillä ajoilla ei osat ehdi kuivumaan ennen parkkeerausta.
Joo, huomenna pitäisi vetäistä hieman pitempi siivu vene perässä. Pelottaa jo valmiiksi jos jarrut laahaa samalla tavalla kun autolla jarruttaa kerran niin reilusti, että trailerin jarrutkin ottaa kunnolla kiinni.
Noh, jos muu ei auta niin nykäistää tuo jarrutanko pois ja jarrut pois pelistä tien päällä. Se kun on helppo irrottaa... Taidan koputella rumpuja kunnon pajavasaralla, silleen helläkätisesti olan takaa.
Noh, jos muu ei auta niin nykäistää tuo jarrutanko pois ja jarrut pois pelistä tien päällä. Se kun on helppo irrottaa... Taidan koputella rumpuja kunnon pajavasaralla, silleen helläkätisesti olan takaa.
Aidolla Vollella. Hurriladalla siis! Kyllä lähtee! 8)
Viimeksi muokannut KMan, 13:32:49 12.08.2009. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ootko ihan varma, että tuo kone on veneeseesi optimi? 
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Mahonki on niin kevyttä! Mutta kieltämättä nousu plaaniin kesti kauan. Lakkasin odottamasta. 
Kuva on jo vanha ja veneen omistaa nykyään Puuvene-lehti! Tulossa kunnostuksesta juttua, jos suunnitelmansa pitävät.
Kuva on jo vanha ja veneen omistaa nykyään Puuvene-lehti! Tulossa kunnostuksesta juttua, jos suunnitelmansa pitävät.
- karttuiivari
- Viesti:
Vetokalusto muuttu volkkarin transportteri 4-motioniksi. Kyllä tuolla tuntuu Eagle nousevan ja polttoainetta kuluu puolet siitä mitä vanhoilla pommikoneilla (pzj 75)
Kestävyydestä ei oo mitään tietoa, mutta kulukoo tuo pakuksi lujjaa
Kestävyydestä ei oo mitään tietoa, mutta kulukoo tuo pakuksi lujjaa
Re:
Ainakin minun suorakylkinen v70 -98 kytkee nelikon välittömästi kun pito loppuu, viskolla vanhemmissa toteutettu. Lähtee vaikka peilijäältä ylämäkeen paikaltaan kaikilla tassuilla raapivana. Kokeiltu on. Tracs sutimisenesto sen sijaan kai tippuu pois yli 40km/h vauhdissa.freakloader kirjoitti:Nousee ainakin japanialaisten autojen arvostus.Stickan kirjoitti: Oma nostin on toi Obelixin 2,5L V6 Omega ja kivasti tuntuu nousevan.
V70:stä saa nykyään kyllä nelivetoisenakin. Ilmeisesti nykyään myytävä neliveto on jopa hieman kehittynyt aiemmista, jotka veti neljällä pyörällä vain yli 40km/h vauhdissa tms., mistä ei paljon nostopuuhissa iloa ole.Joku vastaavan kokinen Volvo V70 olisi kiva kokeilla vertailuna.
Ne käsittääkseni ovat etuvetoisia?
Muuten käytettiin Welhon Lohi 585ht puntarilla. Traileri 1350kg kok massaltaan, 80l kiintotankki täynnä, uistelukoneen 15l tankki täynnä, evinrude 90hp ja honda 5 hv apukone. 2 akkua. Ei kalastusvarusteita eikä juuri muutakaan tilbehööriä. Vaaka pysähtyi lukemaan 1260kg, kytkettynä. Sen hetkisen vetoauton (Audi A6 Quattro) kokonaismassa 2150kg. Kokonaismassa siis tasan 3500kg, ei kiloakaan yli joten b-kortilla saa ajaa
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Re:
Tommonen MB 400ML CDI 2002 olis ostolistalla, niin kysäisempä onko täällä muita jolla on kokemuksia ko. autosta? Veturina liene riittävä haukan vetoonjpsuominen kirjoitti:Mursun ML400:lla nousee ja liikkuu meikäläisen 3000+ kg:n paketti. Maantiellä menee kuin tyhjää, ja jopa pysähtyykin vielä 80:n vauhdista suht järkevään matkaan. Norjan reissun (3500km) keskikulutus siinä 14-15 litraa satkulle. Ihan jees, ottaen huomioon että paketilla oli korkeutta melkein neljä metriä...
Re: Re:
Ei vissiin kokemuksia niin piti tehdä päätös, että hankitaan niitä sitten itse.TommiT kirjoitti:Tommonen MB 400ML CDI 2002 olis ostolistalla, niin kysäisempä onko täällä muita jolla on kokemuksia ko. autosta? Veturina liene riittävä haukan vetoonjpsuominen kirjoitti:Mursun ML400:lla nousee ja liikkuu meikäläisen 3000+ kg:n paketti. Maantiellä menee kuin tyhjää, ja jopa pysähtyykin vielä 80:n vauhdista suht järkevään matkaan. Norjan reissun (3500km) keskikulutus siinä 14-15 litraa satkulle. Ihan jees, ottaen huomioon että paketilla oli korkeutta melkein neljä metriä..., mutta onko muuten ollut sanomista? Tietäis mihin kiinnittää huomiota ostaessa...
Laitetaan kuva vetoautosta mitä tulee välillä käytettyä. Auto on normaalia isompi mitä täällä yleensä kaytössä, veneetkin tosin välillä vähän kookkaampia. Aika mukavasti saa painavammankin veneen liikkeelle.
- Liitteet
-
- IMG_4470.jpg (52.34 KiB) Katsottu 5806 kertaa
Olipa kova isku vyön alle 
Kokeikaas niinkuin minä: Vedin perä edellä traktorilla tosi isoa kuormaa, ei noussut käänsin pelin ja vedin nokka menosuuntaan, kuorma ei tuntunutkaan? komiasti mentiin.
Minulla on 2,4 Hiace, montaa etuvetoista on pitänyt jelpata, en aio vaihtaa on nimittäin kiva auttaa.
Minulla on 2,4 Hiace, montaa etuvetoista on pitänyt jelpata, en aio vaihtaa on nimittäin kiva auttaa.
Nestor Uskalin KALI tuotanto kiinnostaa.
Vahalla accordilla mennään mut ei hyvä pehmeällä hiekalla nyt on tarpeeksi pitkä liina mukana et voi peruuttamalla vetää
- Liitteet
-
- Kuva013.jpg (13.27 KiB) Katsottu 5383 kertaa
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Olen iskeny silmäni tollaseen Suparun Vorresteriin. Onkohan tietoa mahdollisista tyyppivioista, bensan kulutusta ei lasketa, ylläpito/huoltokustannuksista, luotettavuudesta jne.
-jouni
-jouni
diipa daapa
kali35 kirjoitti:Kokeikaas niinkuin minä: Vedin perä edellä traktorilla tosi isoa kuormaa, ei noussut käänsin pelin ja vedin nokka menosuuntaan, kuorma ei tuntunutkaan? komiasti mentiin.
Olen yrittänyt ottaa yhteyttä yv:llä. Hukkasin siun sähköpostin. Jos näet tämän niin laita ihmeessä mailia vhostikka@hotmail.com Voidaan jatkaa selvitystyötä niiden vaappujen osalta.
Eipä forressa pahemmin tyyppivikoja ole, luotettavia ja varmatoimisia pelejä. Huollattaminen hivenen keskimääräistä kalliimpaa, varsinkin merkkiliikkeessä. Varaosiakaan ei tarvikkeina löydy niin kattavasti kuin moneen muuhun merkkiin. Vaan eipä noihin kovin paljon tarvi osia ostellakaanJou40 kirjoitti:Olen iskeny silmäni tollaseen Suparun Vorresteriin. Onkohan tietoa mahdollisista tyyppivioista, bensan kulutusta ei lasketa, ylläpito/huoltokustannuksista, luotettavuudesta jne.
-jouni
Foresterissa ei taida olla muuta ropleemaa kuin yleiset Subarun "ominaisuudet" Eli joissain tapauksissa alkaa paikat kukkia ja sitten kytkimen aivan järkyttävä lemu. Passeli vehjes vetoautoksi, turbokoneella tosin onkin sitten vähän pirteämpi kapistus. Ja sitäkin hauskempi... 
Think. Feel. Drive. Subaru.
Mulla myös hyviä kokemuksia Subaruista, varsinkin alennusvaihteella varustetuista versioista. Eipä tarvii kytkintä haistella isommallakaan kuormalla. Nykyisissä kiisseleissä tuo ryömintävaihde on jostain syystä jätetty pois mikä on suuri miinus varsinkin kun alavääntö on erittäin heikko
Bensavehkeitä alennusvaihteella voin suositella ja merkkihuollossa noita on mielestäni turha käyttää. Ainakin vanhempiin tarvikeosia löytyy Motonetista melko kiitettävästi. Peltien punotus ollut ongelmana ainakin noissa <-95 mallisissa.
Itselläni ollut huolettomia kilometrejä vanhoilla ja nykyisellä. Diesel Fore liikkuu joutuisasti 1500kg:n kuorma perässä maantiellä mutta nostot ja peruuttelut varsinkin ylämäkeen on tuskaa, saas nähdä tuleeko parin viikon päästä softapäivityksestä apuja alavääntöön
Itselläni ollut huolettomia kilometrejä vanhoilla ja nykyisellä. Diesel Fore liikkuu joutuisasti 1500kg:n kuorma perässä maantiellä mutta nostot ja peruuttelut varsinkin ylämäkeen on tuskaa, saas nähdä tuleeko parin viikon päästä softapäivityksestä apuja alavääntöön
Kiitokset vastauksista, täytyypä alkaa tsuumailemaan nuita Vorrestereita, jos vielä tälle vetokaudelle sellaisen sais laittaneen.
-jouni
-jouni
diipa daapa