Haukka ja muut alut hauestuksessa
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Haukka ja muut alut hauestuksessa
Kiikarissa kajastaa tällä hetkellä vm 2003 Hawk (520) 90hp Hontralla höystettynä.
Ainoa, mikä enää askarruttaa, ovat nuo molempien pulpettien takana lepäävät, pyörivät nojatuolit. Lienevät ainakin alkutaipaleella hieman tiellä, jos kalastaa rekaavan veneen vasemmalta laidalta, ja tahtoo rattia pyöräytellä. Keulista kun ei toistaiseksi ole.
Mokomat varmaan saa helposti pois, mutta joutuuko jäljellejääneisiin reikiin laittamaan jonninmoista tulppaa tahi vastaavaa kortsua, jotteivät siinä suotta ammota? Ja onko noihin saatavissa jotakin yksi yhteen-ratkaisuja, vai joutuuko itsekseen muovaamaan jotakin?
Yleensäkin käyttökokemuksia onkikäytössä olen innostunut kuulemaan, tää merkki on ihan uusi aluevaltaus, ja jo pelkkä materiaalikin itse asiassa.
Ainoa, mikä enää askarruttaa, ovat nuo molempien pulpettien takana lepäävät, pyörivät nojatuolit. Lienevät ainakin alkutaipaleella hieman tiellä, jos kalastaa rekaavan veneen vasemmalta laidalta, ja tahtoo rattia pyöräytellä. Keulista kun ei toistaiseksi ole.
Mokomat varmaan saa helposti pois, mutta joutuuko jäljellejääneisiin reikiin laittamaan jonninmoista tulppaa tahi vastaavaa kortsua, jotteivät siinä suotta ammota? Ja onko noihin saatavissa jotakin yksi yhteen-ratkaisuja, vai joutuuko itsekseen muovaamaan jotakin?
Yleensäkin käyttökokemuksia onkikäytössä olen innostunut kuulemaan, tää merkki on ihan uusi aluevaltaus, ja jo pelkkä materiaalikin itse asiassa.
Viimeksi muokannut Wilhelm, 18:45:12 19.08.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On Nii Hikiki
-
Mikey
- Herr Doktor
Re: Haukka hauestuksessa
Haukka on ihan OK haukihomissa, tosin itse ole kalastanut vain keskipulpettimallista. Tuplapulpettia en haukihommiin suostuisi itse ottamaan. Pyörivät kuppipenkit on ainakin omasta mielestäni ihan ok kalastuksessa, itse seison omani päällä kun kalastan, ja kestää ainakin mun naisellista painoa. Mikäli ratista ohjaan niin teen joko jalalla tai kumartmualla penkin päältä eteenpäin, tosin keulakone kun on käytössä niin en paljoa rattiin kalastuksen aikana joudu kajoamaan.
haukan laitakorkeus on haukihommii ihan jees ja tilaakin tarpeeksi. Kulkee 90hp koneella tarpeeksi vaikkei se mikään kilpalaite olekaan.
Tuota enempää en juurikaan pysty sanomaan veneestä, jota en itse ole ikinä omistanut, kunhan keulamiehenä ollut. Tuplapulpetti on kuitenkin kirosana, mutta mikäli sen saa irti yhtä helposti kuin Busterissa niin sittenpähän ei ongelmia esiinny.
haukan laitakorkeus on haukihommii ihan jees ja tilaakin tarpeeksi. Kulkee 90hp koneella tarpeeksi vaikkei se mikään kilpalaite olekaan.
Tuota enempää en juurikaan pysty sanomaan veneestä, jota en itse ole ikinä omistanut, kunhan keulamiehenä ollut. Tuplapulpetti on kuitenkin kirosana, mutta mikäli sen saa irti yhtä helposti kuin Busterissa niin sittenpähän ei ongelmia esiinny.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Tuplaa mä aikaisemmin olen henkilökohtaisestikin dissannut, mutt tuossa on jo sen verran leveyttä, että kyllä siitä keskeltä menee läpi jotta heilahtaa, jopa mun hartioilla...
Ja kahden hengen kuormalla pitkät siirtymät kelissä tehdään mukavuussyistä melkeinpä aina molemmat takapenkillä istuen. Nyt ei tarttis sitte olla ees välittömässä ihokontaktissa. (Onko se sitten hyvä vai huono asia, sen saa jokainen itse miettiä...)
Jos mä lähden tohon penkinnokkaan kelissä seisomaan, se tarkoittaa aika useaa paukkuliivien uudelleenlatausta, en takuusti tuu siellä pysymään!
Tarvii kahtella sitä keulamasiinaa kyllä, jossain lehdissä mainostavat Kotaa puolet halvempia versioita, ties vaikka semmoseen sitten sortuisi.
Ja kahden hengen kuormalla pitkät siirtymät kelissä tehdään mukavuussyistä melkeinpä aina molemmat takapenkillä istuen. Nyt ei tarttis sitte olla ees välittömässä ihokontaktissa. (Onko se sitten hyvä vai huono asia, sen saa jokainen itse miettiä...)
Jos mä lähden tohon penkinnokkaan kelissä seisomaan, se tarkoittaa aika useaa paukkuliivien uudelleenlatausta, en takuusti tuu siellä pysymään!
Tarvii kahtella sitä keulamasiinaa kyllä, jossain lehdissä mainostavat Kotaa puolet halvempia versioita, ties vaikka semmoseen sitten sortuisi.
On Nii Hikiki
Oletko tosissasi? Pahoittelen tätä pientä offtopiccia, mutta tuo pyörivällä penkillä seisominen (toisella jalalla rattia käännellen!) kuulostaa kyllä lievästi sanottuna hengenvaaralliselta puuhalta..Mikey kirjoitti:Pyörivät kuppipenkit on ainakin omasta mielestäni ihan ok kalastuksessa, itse seison omani päällä kun kalastan, ja kestää ainakin mun naisellista painoa. Mikäli ratista ohjaan niin teen joko jalalla tai kumartmualla penkin päältä eteenpäin
Mitä sitten penkkeihin tulee, niin kyllä nuo todennäköisesti vähän tiellä tulee olemaan. Toisaalta tottumiskysymys, mutta ei heittokalastajalle oikein tasaisen esteettömän pinnan voittanutta ole.
Kannattaa varmaan myös miettiä millasen ajoasennon/-mukavuuden tuossa sitten saa jos nuo penkit ottaa irti.
Tämä kaikki ihan mutulla ilman omaa kokemusta haukasta..
-
Mikey
- Herr Doktor
Toki olen. Tosissani siis. Olenhan tosikko vailla huumorintajua. Penkissähän on kiristysruuvit, eli sen saa säädettyä vapaasti pyörivästä asennosta lukittuun tilaan portaattomasti. Hulluhan se vapaasti pyörivällä penkillä taituroisi. Säätäminen on sen verran helppo tehdä että rukkaan penkkiä usein päivän mittaan riippuen siitä onko kyseessä kalastustilanne vaiko siirtymä. Siirtymässä penkki on kiva pitää sivuttain ajosuuntaan nähden, silloin se mahdollistaa takapenkillä istuvan kalakaverin kanssa juttelemisen.juhta kirjoitti:Oletko tosissasi? Pahoittelen tätä pientä offtopiccia, mutta tuo pyörivällä penkillä seisominen (toisella jalalla rattia käännellen!) kuulostaa kyllä lievästi sanottuna hengenvaaralliselta puuhalta..Mikey kirjoitti:Pyörivät kuppipenkit on ainakin omasta mielestäni ihan ok kalastuksessa, itse seison omani päällä kun kalastan, ja kestää ainakin mun naisellista painoa. Mikäli ratista ohjaan niin teen joko jalalla tai kumartmualla penkin päältä eteenpäin
Tuplapulpetin huonoksi puoleksi en laske ainoastaan liikkumatilan vähenemistä. "Ylimääräinen" pulpettihan on myös tiellä kalastaessa, kuten kaikki muukin ylimääräinen roina. Toisaalta keulamiehen siirtymät muuttuvat mukaviksi toisen pulpetin myötä, mutta itseäni se siis ei hotsita.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Re: Haukka sun muut alut hauestuksessa
Kävi tuo pulpettiratkaisu kyllä mietityttämään. Ei tupla niinkään, mutta tuo matka veneen vasemmalta perälaidalta ratille, kun ongitaan rekaavasta aluksesta. Menee varmaan maratooniksi tuo matka rattia kääntämään.
Varmaan käytännöllisempiä meikäläisen tarkoituksiin olisivat joko Foxi tai kalamiehen Corolla, eli ihan perus Ällä.
Ainahan iso vene on hieno ja ties mitä, mutta prioriteetit tartee nimenomaan näissä hommissa miettiä. Foxissa ohjausfillari lienee alati paremmin käden ulottuvilla, vaikka tuplapulpetillisestakin puhuttaisiin.
Perkkeleen venekärpäset, ei oo halpoja nuo puremat. Ja kuitenkin lääkkeitä on tarjolla vaan yhtä sorttia....
Varmaan käytännöllisempiä meikäläisen tarkoituksiin olisivat joko Foxi tai kalamiehen Corolla, eli ihan perus Ällä.
Ainahan iso vene on hieno ja ties mitä, mutta prioriteetit tartee nimenomaan näissä hommissa miettiä. Foxissa ohjausfillari lienee alati paremmin käden ulottuvilla, vaikka tuplapulpetillisestakin puhuttaisiin.
Perkkeleen venekärpäset, ei oo halpoja nuo puremat. Ja kuitenkin lääkkeitä on tarjolla vaan yhtä sorttia....
On Nii Hikiki
Re: Haukka sun muut alut hauestuksessa
No ei se haukka nyt niiiiin ISO ole... Vai meinaatko moottorikaivosta käsin kalastaa?Wilhelm kirjoitti:Kävi tuo pulpettiratkaisu kyllä mietityttämään. Ei tupla niinkään, mutta tuo matka veneen vasemmalta perälaidalta ratille, kun ongitaan rekaavasta aluksesta. Menee varmaan maratooniksi tuo matka rattia kääntämään.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Re: Haukka ja muut alut hauestuksessa
Mo ei se sinänsä mikään jätti oo, mutta nuo pulpetit on sen verran keskellä veneen pituuslinjaa, että suoralla käsikopelolla onginta menee akrobatiaksi. Saas nyt nährä...
Myös 515 Fasteri on vaihtoehtona, perässä vm 2003 60hp Selva. Eikö tuo motti oo käytännössä synonyymi sanalle Yamaha?
Myös 515 Fasteri on vaihtoehtona, perässä vm 2003 60hp Selva. Eikö tuo motti oo käytännössä synonyymi sanalle Yamaha?
On Nii Hikiki
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viesti:
Nelari jos kyseessä, niin samalta tehtaan linjalta se on tullut kuin Pirkkakin, erona väritys/teippaus.Wilhelm kirjoitti:perässä vm 2003 60hp Selva. Eikö tuo motti oo käytännössä synonyymi sanalle Yamaha?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Oon tuplapulsahaukalla 7 v toimnu veto- ja heittohommissa vaikka oli targakin haittana.
En voi moittia.
Tuo tuplapulsarakenne on tukevampi. kuin cc
Haukoissahan (Silvereissä) ei voi kivuttomasti vaihdella / poistaa pulpetteja.
- eero -
En voi moittia.
Tuo tuplapulsarakenne on tukevampi. kuin cc
Haukoissahan (Silvereissä) ei voi kivuttomasti vaihdella / poistaa pulpetteja.
- eero -
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Haukka tuplapulpetilla on mielestäni todella ahdas vene pituuteensa nähden kalastukseen. Hyvällä kelillä veneen keulasta voi heitellä kaksi+takana kaksi ,mutta ei siitä nauti ketään. Toisen keulamiehen täytyy jo silloin seistä keulassa A-kaide jalkojen välissä. Hörppää myös sitten entistä herkemmin keulasta.Ja jos on isoja kalapakkeja/kalalaatikko ei keulasta löydy niille paikka enemmällä kuin kahdella fiskaajalla.
Optimi olisi korkeintaa kaksi (aivan max kolme)fiskaajaa. Se haukan keulan ratkaisu loivasti nousevalla lattialla ei ole vain makuuni kalastuksessa.Sivupenkit/säilytyspoksit vie pinta-alan.
Mutta jos teitä vain kaksi niin kuin kirjoitit ja paljon piiit-kiä siirtymää niin tupla on Ok. Väliverho pulpettien väliin ja jo loppui suhinat ja pyörteet. Marraskuun räntäsateessa kovasti arvostettava ominaisuus kun molemmat pysyy kuivana.
Työkaverillani on kyseinen vene 90hv Hontralla yhteysveneenä mökille, eikä perheellisena varmasti vaihtaisi keskipulpettiin. Pysyy tavarat+matkustajat kuivempana ja lämpimämpänä juuri tuon väliverhon avulla. Itse pyörin satunnaiset reissuni 90-luvun 515 Fasterilla ja tilaa on Reilusti enemmän,varsinkin keulassa. Vastaavasti pieniä säilytystiloja vähemmän. Jos haluat ennen ostopäätöstäsi joskus keulamieheksi niin onnistuu. Vene Raisiossa,yv:llä tavoittaa....
Optimi olisi korkeintaa kaksi (aivan max kolme)fiskaajaa. Se haukan keulan ratkaisu loivasti nousevalla lattialla ei ole vain makuuni kalastuksessa.Sivupenkit/säilytyspoksit vie pinta-alan.
Mutta jos teitä vain kaksi niin kuin kirjoitit ja paljon piiit-kiä siirtymää niin tupla on Ok. Väliverho pulpettien väliin ja jo loppui suhinat ja pyörteet. Marraskuun räntäsateessa kovasti arvostettava ominaisuus kun molemmat pysyy kuivana.
Työkaverillani on kyseinen vene 90hv Hontralla yhteysveneenä mökille, eikä perheellisena varmasti vaihtaisi keskipulpettiin. Pysyy tavarat+matkustajat kuivempana ja lämpimämpänä juuri tuon väliverhon avulla. Itse pyörin satunnaiset reissuni 90-luvun 515 Fasterilla ja tilaa on Reilusti enemmän,varsinkin keulassa. Vastaavasti pieniä säilytystiloja vähemmän. Jos haluat ennen ostopäätöstäsi joskus keulamieheksi niin onnistuu. Vene Raisiossa,yv:llä tavoittaa....
No nyt on tämäkin ikuisuusprojekti saatu päätökseen. Corollahommiksi menee, eli nollakolmonen ÄlläBusteri Jamahoineen putoaa vesille alkuviikolla.
Kompromissiratkaisu, joka taatusti palvelee heittokalastajaa tuossa hinta- ja kokoluokassa mitä mainioimmin.
Kompromissiratkaisu, joka taatusti palvelee heittokalastajaa tuossa hinta- ja kokoluokassa mitä mainioimmin.
On Nii Hikiki
Wilhelmille osaanottoni uudesta "työpaikasta" ja kaihan sää Velkualle saavut
-Åbo-
Ps.Ihan kiva kiulu
-Åbo-
Ps.Ihan kiva kiulu
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Velkua jää tänä, luultavasti tulevinakin sesonkiaikoina väliin, traditiomajoitus kotivesiltä kun osuu napisti aina samoihin ajankohtiin.
Ja tässä nyt on kertynyt niin rutosti tuota kilpailumenestystä, että pitää hiukan palautua rasituksista ennen seuraavaa haastetta Vanajalla...
Ja tässä nyt on kertynyt niin rutosti tuota kilpailumenestystä, että pitää hiukan palautua rasituksista ennen seuraavaa haastetta Vanajalla...
On Nii Hikiki