Kalapaikka-analyysi
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kalapaikka-analyysi
Hyvät pilkkimiehet sekä -naiset,
Kalastus on harrastus, jota ei opi parissa vuodessa - tuskin kahdessa kymmenessäkään vuodessa. Jotta kuitenkin pääsisi alkuun, on osaavampien neuvot paikallaan. Joskus tilanne on kuitenkin se, ettei tuttavapiirissä ole pilkkimiehiä, vaikka hinku kalaan on kova. Uskon, että kaltaisiani aloittelevia kalastajia on muitakin.
Kalastuksessa hankalimmaksi koen potentiaalisten kalapaikkojen löytämisen. Tiedot ottipaikoista ovat kuitenkin arvotavaraa, jota ei kannata alkaa avoimesti netissä huudella. Sen sijaan että kyselisin suoraan minne kannattaa mennä pilkille, ajattelin aloittaa keskustelun, johon voitaisiin laittaa kuvia pohjakartoista, joita kokeneemmat sitten saisivat tulkita. Näitä neuvoja voitaisiin sitten käyttää omassa kalastuksessa, ja niiden pohjalta lähteä tulkitsemaan uusia alueita.
Tasuriahvenia-keskustelun inspiroimana olen kiinnostunut erityisesti ahvenen kalastuksesta tasapainopilkeillä. Haaveena olisi saada niitä kuuluisia "pannukarkeita" kotiin vietäväksi. Tiedän, että tällä foorumilla on osaavia kalamiehiä. Pyydän siis nyt hieman apua. Seuraavaa aluetta voisikin siis lähteä tulkitsemaan tulkitsemaan tasuripilkinnän pohjalta.
Laittakaahan ihmeessä muutkin kuvia kiinnostavista vesistöistä. Kuvia saa kätevästi kansalaisen.karttapaikka.fi -sivustolta.
Kalastus on harrastus, jota ei opi parissa vuodessa - tuskin kahdessa kymmenessäkään vuodessa. Jotta kuitenkin pääsisi alkuun, on osaavampien neuvot paikallaan. Joskus tilanne on kuitenkin se, ettei tuttavapiirissä ole pilkkimiehiä, vaikka hinku kalaan on kova. Uskon, että kaltaisiani aloittelevia kalastajia on muitakin.
Kalastuksessa hankalimmaksi koen potentiaalisten kalapaikkojen löytämisen. Tiedot ottipaikoista ovat kuitenkin arvotavaraa, jota ei kannata alkaa avoimesti netissä huudella. Sen sijaan että kyselisin suoraan minne kannattaa mennä pilkille, ajattelin aloittaa keskustelun, johon voitaisiin laittaa kuvia pohjakartoista, joita kokeneemmat sitten saisivat tulkita. Näitä neuvoja voitaisiin sitten käyttää omassa kalastuksessa, ja niiden pohjalta lähteä tulkitsemaan uusia alueita.
Tasuriahvenia-keskustelun inspiroimana olen kiinnostunut erityisesti ahvenen kalastuksesta tasapainopilkeillä. Haaveena olisi saada niitä kuuluisia "pannukarkeita" kotiin vietäväksi. Tiedän, että tällä foorumilla on osaavia kalamiehiä. Pyydän siis nyt hieman apua. Seuraavaa aluetta voisikin siis lähteä tulkitsemaan tulkitsemaan tasuripilkinnän pohjalta.
Laittakaahan ihmeessä muutkin kuvia kiinnostavista vesistöistä. Kuvia saa kätevästi kansalaisen.karttapaikka.fi -sivustolta.
- Liitteet
-
- Kuva kansalaisen.karttapaikka.fi -sivustolta
- saviselkäkartta.JPG (90.03 KiB) Katsottu 13056 kertaa
Re: Kalapaikka-analyysi
Ihan asiallinen aihe. Mielestäni esim. erälehden tms. jutut tästä aiheesta ovat aika usein pahasti metsässä, eikä asiallista tietoa oikein ole muuallakaan tarjolla. Lehtijutut ym. pohjautuvat mielestäni aika paljon meripilkintään, eikä merikokemuksista ole mitään hyötyä järvillä pilkittäessä.
Esittelenpä tässä yhtä omaa tekniikkaani ehdottomana totuutena, vaikka se ei sitä tietenkään ole. Itse koitan ensiksi selvittää mikä olisi mahdollinen pilkintäsyvyys, koska sehän on myös samalla ahventen saalistussyvyys. Jotkut väittävät, että tämä olisi myös olosuhteista riippuvainen asia. Itse en ole pahemmin vaihtelua huomannut ottisyvyyksissä, paitsi järvien välillä tietenkin. Kirkkaissa vesissä se on usein n. 2,5 kertaa näkösyvyys. Jostain syystä pienten sinttien oleskelusyvyydessä on paljon enemmän vaihtelua, ja niitä löytyy yleensä kirkkaassakin vedessä matalastakin.
Tuolla kun näkösyvyys on 2,5 m luokkaa, niin veikkaisin että ottisyvyydet olisivat siinä 4 ja 5 m välillä. Tosin en ole tuon tyylisillä järvillä pilkkinyt juuri lainkaan, joten voi mennä metsään pahastikin. Jotenkin tuntuisi että kalat saattavat löytyä syvemmältäkin.
Maalailin tuohon karttaan noita ottisyvyyksiä, ja aika hyvinhän tuosta erottuu alueet missä ko. syvyyttä on paljon. Sitten pitäisi enää löytää joku mielenkiintoinen asia, mikä kerää kalat tuolta alueelta. Pari pienempää ruksia voisi olla sellaisia pohjanmuotoja, ehkä kuitenkin ensin menisin ison ruksin kohdille ja koittaisin löytää railoa tms...
Itse en yleensä yritäkään löytää mitään karikkoa, jyrkkää penkkaa tms. pienipiirteistä kohtaa, vaan hyvän ja laajan alueen josta sitten toivotaan löytyvän laikkuja tai railoja. Yllättävän paljon se kalantulo on niistä kiinni. Luonnollisesti laajalle alueelle mahtuu enemmän kalaa kuin pikku patille, mikä taas helpottaa kalojen löytämistä.
Tosiaan sen verran oudon tyyppinen järvi, että tuosta on hankala mitään selviä paikkoja montaa nimetä.
Esittelenpä tässä yhtä omaa tekniikkaani ehdottomana totuutena, vaikka se ei sitä tietenkään ole. Itse koitan ensiksi selvittää mikä olisi mahdollinen pilkintäsyvyys, koska sehän on myös samalla ahventen saalistussyvyys. Jotkut väittävät, että tämä olisi myös olosuhteista riippuvainen asia. Itse en ole pahemmin vaihtelua huomannut ottisyvyyksissä, paitsi järvien välillä tietenkin. Kirkkaissa vesissä se on usein n. 2,5 kertaa näkösyvyys. Jostain syystä pienten sinttien oleskelusyvyydessä on paljon enemmän vaihtelua, ja niitä löytyy yleensä kirkkaassakin vedessä matalastakin.
Tuolla kun näkösyvyys on 2,5 m luokkaa, niin veikkaisin että ottisyvyydet olisivat siinä 4 ja 5 m välillä. Tosin en ole tuon tyylisillä järvillä pilkkinyt juuri lainkaan, joten voi mennä metsään pahastikin. Jotenkin tuntuisi että kalat saattavat löytyä syvemmältäkin.
Maalailin tuohon karttaan noita ottisyvyyksiä, ja aika hyvinhän tuosta erottuu alueet missä ko. syvyyttä on paljon. Sitten pitäisi enää löytää joku mielenkiintoinen asia, mikä kerää kalat tuolta alueelta. Pari pienempää ruksia voisi olla sellaisia pohjanmuotoja, ehkä kuitenkin ensin menisin ison ruksin kohdille ja koittaisin löytää railoa tms...
Itse en yleensä yritäkään löytää mitään karikkoa, jyrkkää penkkaa tms. pienipiirteistä kohtaa, vaan hyvän ja laajan alueen josta sitten toivotaan löytyvän laikkuja tai railoja. Yllättävän paljon se kalantulo on niistä kiinni. Luonnollisesti laajalle alueelle mahtuu enemmän kalaa kuin pikku patille, mikä taas helpottaa kalojen löytämistä.
Tosiaan sen verran oudon tyyppinen järvi, että tuosta on hankala mitään selviä paikkoja montaa nimetä.
- Liitteet
-
- Ottisyvyydet pinkkeinä ja pari ruksia lisänä.
- nimetön.jpg (86.93 KiB) Katsottu 12899 kertaa
Lajin helppous viehättää.
Mielenkiintoinen aihe. Itsekin tulee monesti tutkailtua erinäisiä syvyyskarttoja ja pohdittua potenttiaalisia paikkoja. Kalapaikoista puhuttaessa ja varsinkin talvipilkinnässä totuus on usein tarua ihmeellisempää... Eli kaloja voipi löytää mitä erikoisemmista paikoista ja usein ihan muualta kuin pelkkää karttaa katsomalla luulisi.
Tuossa eräs paikka purtavaksi viisaammille ja kokeneemmille. Tuolla aika kirkas vesi eli näkösyvyys luokkaa 3-4 m tjms.
Tuossa eräs paikka purtavaksi viisaammille ja kokeneemmille. Tuolla aika kirkas vesi eli näkösyvyys luokkaa 3-4 m tjms.
- Liitteet
-
- map2.png (33.08 KiB) Katsottu 12726 kertaa
Ei kannettu oppi ojassa pysy ja ahven on kala myös
Kas sitä on ihan kotivesiltä kartta tuotu näkyviin.
Ei ole tuo alue mitenkään kaksista tasuripaikkaa mielestäni, mutta valitettavan vähän olen tuolla alueella pilkkinyt vaikka vieressä 20 vuotta asuin. Liukuslahti on oikeastaan ainoa tuttu alue (ainakin 100x pilkitty) ja sieltä en ole ahventa juurikaan tasapainopilkillä saanut muuta kuin alkutalvesta.
Ko järvestä olen itse saanut kaikki yli 300g ahvenet 1,5-3,5m vedestä, mutta en yleensä kyllä sen syvemmästä pilkikkään. Ja kyllä tuolta alueelta isoa ahventa löytyy ainakin 5-7 metristäkin, miksei syvemmästäkin. Noista 6m->10m penkoista on kuuleman mukaan ainakin isompaa ahventa noussut.
Pikkusilppua tuolta tulee lähes kaikkialta jos alle 4 metristä pilkkii, joskus sitten sattuu tulemaan isompaakin. Lähtökohtaisesti kyllä isompaa ahventa lähtisin tuolta etsimään yli 4 metristä, mutta alle 8 metristä.
Ei ole tuo alue mitenkään kaksista tasuripaikkaa mielestäni, mutta valitettavan vähän olen tuolla alueella pilkkinyt vaikka vieressä 20 vuotta asuin. Liukuslahti on oikeastaan ainoa tuttu alue (ainakin 100x pilkitty) ja sieltä en ole ahventa juurikaan tasapainopilkillä saanut muuta kuin alkutalvesta.
Ko järvestä olen itse saanut kaikki yli 300g ahvenet 1,5-3,5m vedestä, mutta en yleensä kyllä sen syvemmästä pilkikkään. Ja kyllä tuolta alueelta isoa ahventa löytyy ainakin 5-7 metristäkin, miksei syvemmästäkin. Noista 6m->10m penkoista on kuuleman mukaan ainakin isompaa ahventa noussut.
Pikkusilppua tuolta tulee lähes kaikkialta jos alle 4 metristä pilkkii, joskus sitten sattuu tulemaan isompaakin. Lähtökohtaisesti kyllä isompaa ahventa lähtisin tuolta etsimään yli 4 metristä, mutta alle 8 metristä.
Viime viikonlopun perusteella tuo Myllärin ottisyvyysarvio 4-5 m osuu aika hyvin kohilleen Pyhäjärvellä, melkein kaikki isommat nousi niiltä syvyyksiltä.
- Haukkivesku
- Viikonloppusavolainen
- Viesti:
Mä lähtisin ehkä tuolta kokeilemaan...
- Liitteet
-
- PILKKI.jpg (44.41 KiB) Katsottu 12316 kertaa
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Heh, ei ihan ole oma pesä päässyt tuohon kuvaan, ei montaa sataa metriä puutu Viholaan... Noh, itse en ihan hirveän paljoa ole tuolla pilkkinyt, mutta tiedän sellaisiin 200-400g kaloihin olevan varsin realistiset mahkut. Onhan tuosta saviselältä verkkomiehet talvella jokusia kilon kalojakin saaneet. Kannattaa hieman laajentaa tuota reviiriä molempiin suuntiin kyseisen järven suhteen... Wink 
No niin. Itse en uskalla omia pilkkipaikkoja laittaa tänne, ettei vakoilu menisi liian helpoksi.
Haluaisin kuitenkin kysyä muiden mielipiteitä karttakuvan muodossa. Olen laittanut kuvaan pari tyypillistä paikkaa syvänteen penkasa (A) sekä hieman tasaisemmalta alueelta (B). Omilla pilkkivesillä olen tehnyt muutamia sellaisia havaintoja, että syvänteen reunoilta tulee yleensä hyvin pannukarkeaa kalaa mutta kunnon körmyt löytyvät tasaisemmilta alueilta.
Mitäs mieltä arvon onkurit ovat? Onko tämä selvä peli, että A on varma nakki vai onko joku löytänyt tasangoilta parempia potteja?
Kuvan kartta-alue on valittu summittaisesti. Vieras paikka itselleni siis.
Haluaisin kuitenkin kysyä muiden mielipiteitä karttakuvan muodossa. Olen laittanut kuvaan pari tyypillistä paikkaa syvänteen penkasa (A) sekä hieman tasaisemmalta alueelta (B). Omilla pilkkivesillä olen tehnyt muutamia sellaisia havaintoja, että syvänteen reunoilta tulee yleensä hyvin pannukarkeaa kalaa mutta kunnon körmyt löytyvät tasaisemmilta alueilta.
Mitäs mieltä arvon onkurit ovat? Onko tämä selvä peli, että A on varma nakki vai onko joku löytänyt tasangoilta parempia potteja?
Kuvan kartta-alue on valittu summittaisesti. Vieras paikka itselleni siis.
- Liitteet
-
- Summassa valittu kartanpala
- PenkkaVStasanko.jpg (75.21 KiB) Katsottu 11919 kertaa
Lusikkata keittoon ,noista" pissalla"merkityistä reviiri paikoista alkaisin purkamaan
tuota paikkaa , tuntematta kalastoa ym tekijöitä sen tarkemmin ,
voisin olettaa , että useampana päivänäkin testaisin noita .

tuota paikkaa , tuntematta kalastoa ym tekijöitä sen tarkemmin ,
voisin olettaa , että useampana päivänäkin testaisin noita .

Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
http://www.aneenloma.fi/
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
http://www.aneenloma.fi/
Kiitos vaan vastauksista. Kun nyt pakkanen hieman laskisi, että viitsisi lähteä kokeilemaan..
Helkkari, tässähän melkein palaa paikat
Ihan en tuolla kartan alueella oo kalalla käyny, mut "lähellä".
Vois piruuttaan käydä talven aikana nuo spotit testaamassa, ni näkis kenellä on parhaat vinkit
Noissa vesissä uis harjuksia ja taimeniakin
Ihan en tuolla kartan alueella oo kalalla käyny, mut "lähellä".
Vois piruuttaan käydä talven aikana nuo spotit testaamassa, ni näkis kenellä on parhaat vinkit
Noissa vesissä uis harjuksia ja taimeniakin
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
- harvesteri
Piti niin vastata laxterin paikasta, kun ns. kotivesiäni on, mut ekalla yrittämällä helekatin pitkä stoori katos johkin pittiavaruuteen esikatselu nappia painaessani et en jaska viä uutta skriivata 
Modattu kartta on kuiteskin tallessa.
Modattu kartta on kuiteskin tallessa.
Mistäs päin arvon mestarit tuolta lähtisi isomuksia hakemaan?
Monasti tulee pannukarkeeta parista paikasta, mutta mistä sen rekortin voisi tuolta löytää?
Vuosia on käyty, suurin minun saama kai joku 600g. Ainakin kaverin isukki repii tuolta syömäkalat kelissä kuin kelissä. Ikänsä tuolla nuohonnut.
Monasti tulee pannukarkeeta parista paikasta, mutta mistä sen rekortin voisi tuolta löytää?
Vuosia on käyty, suurin minun saama kai joku 600g. Ainakin kaverin isukki repii tuolta syömäkalat kelissä kuin kelissä. Ikänsä tuolla nuohonnut.
- Liitteet
-
- hotspot.jpg (70.24 KiB) Katsottu 10937 kertaa
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Splitus painii selkeästi tutun ongelman kanssa 
Kun en paremmin tiedä, niin pommittaisin tätä a-paikkaa. Sitä en osaa sanoa, oisko se kumminkin vain semmoisen pannukarkean paikka.
Kun en paremmin tiedä, niin pommittaisin tätä a-paikkaa. Sitä en osaa sanoa, oisko se kumminkin vain semmoisen pannukarkean paikka.
- Liitteet
-
- ottipaikat
- nimetön.jpg (98.44 KiB) Katsottu 10521 kertaa
Tonne pitäisi mennä vuodenvaihteen jälkeen
paikka on ilmoilanselkää jos joku käynyt
ni voisi laittaa vähän mistä.millä tyyliin.
Auton pysäköimisvinkit myös tervetulleita.
paikka on ilmoilanselkää jos joku käynyt
ni voisi laittaa vähän mistä.millä tyyliin.
Auton pysäköimisvinkit myös tervetulleita.
- Liitteet
-
- ERRT.gif (94.45 KiB) Katsottu 10218 kertaa
Tyhjän saa pyytämättäkin
- pahakuikka
Eipä ole tullut itse käytyä. Uimarannoille yleensä saa auton aika sopivasti ajettua, eikä pitäisi ketään häiritä. Mä lähtisin ihan mutu tuntumalla etsimään noista paikoista.
- Liitteet
-
- ERRT.gif (92.73 KiB) Katsottu 10130 kertaa
Liian selkeitä paikkoja porukka esittelee, mutta sanokaas mihin kohtaan tässä menisitte sitä isoa etsimään? 
- Liitteet
-
- image.gif (11.05 KiB) Katsottu 10094 kertaa
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
- pahakuikka
Säkylä on aina ollut hankala paikka mulle. Säkällä kairailisintkb76 kirjoitti:Liian selkeitä paikkoja porukka esittelee, mutta sanokaas mihin kohtaan tässä menisitte sitä isoa etsimään?
Noilta viivoilta on joskus nättiä noussut. Ja parkit ympyröity rannalta.
- Liitteet
-
- ilmoilankuva2.jpg (96.51 KiB) Katsottu 9966 kertaa
Aina kannattaa yrittää, joskus voi saadakin!
Kiitos vastanneille
Eiköhän tossa ole jo ihan tarpeeksi
kun noi käy läpi.
Eiköhän tossa ole jo ihan tarpeeksi
kun noi käy läpi.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Tkb:n kuvassa loistaa aika houkuttelevan näköinen 6.3 m harjanne....
- Liitteet
-
- Harjanneolkaahyvä.jpg (21.86 KiB) Katsottu 9743 kertaa
Tässä on yksi juttu joka pitäisi huomioida. Itse ongin aikalailla kirkkaita vesiä, ja siellä ahven on eripaikoissa eriaikaan talvea.
Syksyllä kirkkailla jäillä se on syvemmällä.
Talven aikana kun tulee lunta se siirtyy selvästi matalampaan.
Keväällä kun jäältä lähtee lumi, ahven siirtyy syvälle/syvänteisiin.
Minulla on kunnia tuntea yksi SM-pilkkijä. Hän ei nykyään enää ongi, mutta tekee pilkkejä ja teroittelee kairoja. Usein hän on antanut minulle neuvoja. Kaksi muistan hyvin: 1) kun ongit isoa ahventa älä lähde pois liian aikaisin. Se iso voi ottaa usein iltahämärässä. 2. Kun sataa lumen jäälle,niin ahven siirtyy matalaan.
Muuten tosi hieno homma kun analysoitte karttoja. Silleen sitä oppii löytämään kalapaikat. Itse olen karttafriikki ollut vuosia. Karttoja löytyy aika monelta järveltä.Mutta sitä minä vaan ihmettelen, että missä se minun kilokas ui
Syksyllä kirkkailla jäillä se on syvemmällä.
Talven aikana kun tulee lunta se siirtyy selvästi matalampaan.
Keväällä kun jäältä lähtee lumi, ahven siirtyy syvälle/syvänteisiin.
Minulla on kunnia tuntea yksi SM-pilkkijä. Hän ei nykyään enää ongi, mutta tekee pilkkejä ja teroittelee kairoja. Usein hän on antanut minulle neuvoja. Kaksi muistan hyvin: 1) kun ongit isoa ahventa älä lähde pois liian aikaisin. Se iso voi ottaa usein iltahämärässä. 2. Kun sataa lumen jäälle,niin ahven siirtyy matalaan.
Muuten tosi hieno homma kun analysoitte karttoja. Silleen sitä oppii löytämään kalapaikat. Itse olen karttafriikki ollut vuosia. Karttoja löytyy aika monelta järveltä.Mutta sitä minä vaan ihmettelen, että missä se minun kilokas ui
En tiedä onko tuo kilon ahven sellainen, mistä kannattaa itselleen hirveitä paineita kasailla. Se kun ei edes ole ihan pelkästään omasta tekemisestä kiinni. Helposti menee koko hommasta mielenkiinto, jos pilkkimisestä tulee sellaista että ei voi enää pilkkiä kuin niitä tunnettuja kilon ahvenen ottireikiä. Ainakin itseäni on alkanut ko. toiminta vähän puuduttamaan ja olen enemmän etsinyt niitä puolen kilon ahvenia. Huomattavasti mielenkiintoisempaa touhua. Onhan se kilon ahven sellainen unelma, mutta se alkaa syömään homman mielenkiintoa jos kaikki pilkkireissut on pelkkää kilokkaan metsästämistä.kirppu kirjoitti:Mutta sitä minä vaan ihmettelen, että missä se minun kilokas ui
Kyllä se kilon ahvenen saaminen ratkeaa aika pitkälti kärsivällisyyteen ja uittotekniikkaan niinä hetkinä, kun olosuhteet ja paikka on kunnossa. Pari kertaa talvessa nämä seikat ovat kohdillaan, ja silloin se tilanne pitäisi hyödyntää. Muuna aikana ei varmaan kannata loputtomasti asiaa märehtiä. Eikös se Kirpun ennätysahvenkin noussut juuri tällaisella kärsivällisellä täsmäkyttäämisellä?
-
Satunnaiskalastaja
Tähän kuvaan kun tuli jo parit vinkit niin jatketaan siitä, jotta saadaan lisää näkemyksiä.
Enimmäkseeen pilkin tutuilla vesillä joten näkemykseni perustuu rajoitetun alueen kokemukseen eikä välttämättä toimi muualla. Veden kirkkausen ja sääolojen mukaan merkintöjäni voi korjailla syvempään/matalampaan.

Laitoin ensimmäiset viisi mieleenjuolahtanetta paikkaa punaisin ympyröin.
Aloituspaikaksi sopisi vaikkapa paksuimmalla merkitty rinne Orinniemessä. Siinä vesi syvenee parinsadan metrin matkalla matalasta aina 20 metriin, ja rivillä reikiä voisi saada käsityksen ahvenen oleskelusyvyydestä. Toinen samantapainen alue aivan vasemmassa laidassa. Jatkosuunnitelman voi sitten tehdä helpommin kun ahvenen oleskelusyvyydestä on havaintoja.
Keskellä oleva reimarialue on aika laaja, mutten voisi olla läheltä kulkiessani olla kopaisematta paria reikää - muutaman reissun jälkeen tuolta alueelta voi löytyä ottipaikka.
Siinä Ummiston O:n yläpuolella olevan matalikon liepeet näyttävät mitä parhaimmalta paikalta läpi vuoden.
Tuolla on paljonkin paikkoja joita voisi kokeilla keväällä kun valo alkaa kantautua jään alle. Merkkasin yhden - Ratalahden pohjukka alhaalla oikealla. Se saattaisi olla alue jolla on vaihteleva pohjarakenne, ehkä muutamia suuria kiviä, sekä ahvenen rakastamaa pohjakasvillisuutta ja ruovikkoa.
Tätä kirjoitettaessa tulikin jo tuota karttaa vilkuilluksi sen verran että monta muutakin paikkaa voisi merkata, mutta ei nyt hukuteta paljoudella.
Itse vähän vierastan noita kartan antajan (mylläri) A-paikkoja, tuollainen 13..15 m. syvyys tasaisehkolla alueella ei kyllä ole ykkösvalintani - siksiköhän saaliini eivät pulkkaa ole täyttäneetkään? Enemmän näyttävät ajatukseni käyvän samaa polkua kuin Kitkattomalla (keltaiset merkit).
Enimmäkseeen pilkin tutuilla vesillä joten näkemykseni perustuu rajoitetun alueen kokemukseen eikä välttämättä toimi muualla. Veden kirkkausen ja sääolojen mukaan merkintöjäni voi korjailla syvempään/matalampaan.

Laitoin ensimmäiset viisi mieleenjuolahtanetta paikkaa punaisin ympyröin.
Aloituspaikaksi sopisi vaikkapa paksuimmalla merkitty rinne Orinniemessä. Siinä vesi syvenee parinsadan metrin matkalla matalasta aina 20 metriin, ja rivillä reikiä voisi saada käsityksen ahvenen oleskelusyvyydestä. Toinen samantapainen alue aivan vasemmassa laidassa. Jatkosuunnitelman voi sitten tehdä helpommin kun ahvenen oleskelusyvyydestä on havaintoja.
Keskellä oleva reimarialue on aika laaja, mutten voisi olla läheltä kulkiessani olla kopaisematta paria reikää - muutaman reissun jälkeen tuolta alueelta voi löytyä ottipaikka.
Siinä Ummiston O:n yläpuolella olevan matalikon liepeet näyttävät mitä parhaimmalta paikalta läpi vuoden.
Tuolla on paljonkin paikkoja joita voisi kokeilla keväällä kun valo alkaa kantautua jään alle. Merkkasin yhden - Ratalahden pohjukka alhaalla oikealla. Se saattaisi olla alue jolla on vaihteleva pohjarakenne, ehkä muutamia suuria kiviä, sekä ahvenen rakastamaa pohjakasvillisuutta ja ruovikkoa.
Tätä kirjoitettaessa tulikin jo tuota karttaa vilkuilluksi sen verran että monta muutakin paikkaa voisi merkata, mutta ei nyt hukuteta paljoudella.
Itse vähän vierastan noita kartan antajan (mylläri) A-paikkoja, tuollainen 13..15 m. syvyys tasaisehkolla alueella ei kyllä ole ykkösvalintani - siksiköhän saaliini eivät pulkkaa ole täyttäneetkään? Enemmän näyttävät ajatukseni käyvän samaa polkua kuin Kitkattomalla (keltaiset merkit).
Tuolla tulee pääsääntöisesti pilkittyä ahventa, mutta keskikoko on auttamatta jäänyt sinne 200gr huonommalle puolelle. On tuolla karkeampaakin joukossa, mutta ei ole vaan sattunut oman tasurin kohdalle.. Mihis päin lähtisitte uittamaan puntaria, tavoitteena pannukarkeat, ei maaginen kilo!