Haukiperhot

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Veijari

Re: Haukiperhot

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Mikey kirjoitti:Tuo Veijarin punakultaväritteinen kimalleperho on hieno. Oletko dubannut kimalteet runkoon vaiko sitonut ne suoraan kiinni koukkuun vain "puolittamalla" kuidut?
Kiva saada mestarilta palautetta. Kyllä mä oon ne dupannut, kun tuntuu siltä, että siten tulee siistimpi ja pöyheempi. Tosin mulle käy välillä siten, että kaikki kuidut lorahtaa lattialle sieltä lankojen välistä, kun sormet on kuin nippu banskuja :(
Möykky kirjoitti:Veijarilla juu komiaa settiä! Hauskasti yhdistelty eri matskuja.. :wink:
Joo pakko on välillä tehdä jotain luovaa kokeilua, kun muuten alkaa olla semmoista puurtamista. On mulla muitakin kokeiluja, mutta en oo vielä päässyt testaamaan kuin altaassa. Yleensä kyllä käy niin, että harva noista kokeiluista pelittää paremmin kuin vakiomallit, mutta joskus löytyy kivoja yllätyksiä.
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Nuo kokeiluthan on "pakollisia" kehityksen kannalta vaikka ne harvemmin jäävätkään kestosuosikeiksi.

Itsekin teen useimmiten haukitinselit dubbaamalla joskin "puolittaen" sitominen onkin paljon nopeampaa touhua. Tuntuisivat saavan edes hieman enempi profiilia kun kuidut dubbaa rungolle. Voi myös sitoa tinselit muiden matskujen päälle profiilin saavuttamiseksi, mutta siitä enempi tuonnempana.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Veijari

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Mikey kirjoitti: Itsekin teen useimmiten haukitinselit dubbaamalla joskin "puolittaen" sitominen onkin paljon nopeampaa touhua. Tuntuisivat saavan edes hieman enempi profiilia kun kuidut dubbaa rungolle. Voi myös sitoa tinselit muiden matskujen päälle profiilin saavuttamiseksi, mutta siitä enempi tuonnempana.
Joo mä olen kanssa sitonut välillä matskujen päälle tai olen tehnyt chenillestä semmoisen pallukan, jonka ympärille olen fläsät sitonut. Noi duppamalla tehdyt ovat kuitenkin olleet paremman näköisiä eikä näin talviaikaan ole ollut kauhea hoppu tossa sitomisessa. Mulla tää haukiperhostelu on vielä lastenkengissä, sillä aloitin vasta viime vuonna. Muuta perhostelua oon harrastanut kauemmin (30+v), mutta pääasiassa Lapissa. Tää haukihomma on tosi kivaa, kun pääsee koska vaan vispaamaan täällä etelässä (paitsi nyt talvella). Tämä keskustelufoorumi ja Perhokalastajat.net on todella auttanut tämän jalon harrastuksen aloittamisessa. Ei ole tarvinnut kokeilla kaikkia asioita kantapään kautta. Kiitokset siitä Mikeylle, Seleniukselle ja monille muille.
silis

Viesti Kirjoittaja silis »

Slinky harjotukset jatkuu edelleen.
Täs ois ensimmäinen väri mallista tehtynä.
Buster jerkin väri c287 oli apinoinnin kohteena.
Ensimmäistä kertaa sain koukun jäämään sidonnan sisään tätä tehdessä.
Kuva
Illalla kun lasten silmät menee kiinni, alkaa taas spigotti pyörimään. :D
Hilarius
Monninleipuri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilarius »

Pari cfd lempiväreissä. Kyl ne ny alkaa pikku hiljaa muotoutumaan.
Liitteet
Sinke cfd.jpg
Sinke cfd.jpg (34.78 KiB) Katsottu 3440 kertaa
Siwa.jpg
Siwa.jpg (39 KiB) Katsottu 3440 kertaa
Tars tehrä vissiin jotain...
Mikey
Herr Doktor

Alemmalla tulee kalaa ja ylemmän voi heittää roskiin. Tai lähetä tänne niin mä heitän. :wink:
Ronvei

Viesti Kirjoittaja Ronvei »

silis. Laita vähän pienempiä kimppuja kerralla ja useammin, mielummin kuin paksuja harvoin, niin tulee semmonen sutjakka ja ei niin tönkkö (pikkukalamainen muoto). Lisäksi Tuohon pään tekoon on semmonen hyvä konsti, että viimene kimppu kun laitat (pääpuolelle) niin laita se, että karvoja on joka puolella ettei jää haukikohtia. Sen jälkeen vedä sormilla karvat taakse päin ja lukitse ne sidontalangalla esim. noin 4cm sidoksen päältä heftiin.. ja silloin tee ensimmäinen epoxi kerros.. Sitte se sidontalanka veks ja uutta kerrosta. Toki kalastusperho ei tarvi kun sen pari kerrosta joskus sen yhenki. Ite oon tavannu laittaa 3, niin tulee vähän nätimpää ihmis silmällekkin. Varmasti hauet ottaa tämänkin ilomielin vastaan. Anna vaan rajua liiketta :wink:. Toi electric yellow näyttää kummallisen suoralta, kenties joku sunnuntai kappale? Niissä nimittäin joskus näkyy
eroja kuinka kiharaa matskua on. Jos jottain apuja olis neuvoista..
Kuulapää
Melkein sai naista...

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Oma electric yellow on kanssa ihan suoraa. Ero kiharaan valkoseen slinkyyn on kun yöllä ja päivällä. En tuota sillon aikanaan älynny kaupassa kahtoa, vaan penkin ääressä eron huomas kyllä tosi selvästi. Muutenkin sellasta notkeen tuntusta toi keltanen, ainakin valkoseen verrattuna. Eipä mulla toki muita värejä olekaan.
- Ranger Smith -
Möykky
SÄRKI-LOVER

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Noissa slinkyissäkin on kyl joo ihan selkeesti havaittavissa materiaalieroja eri värien välillä. Electric yellowsta on kaikki mun käyttämät pussit olleet suoraa, pikkusen paksumpikuitusta tavaraa. Vastaavasti sitten taas punanen slinky on järjestään mukavan pehmeetä ja nätisti kihartunutta. Ja sama vika kaikissa Mirror Imageissakin joita itse käytän lähestulkoon pelkästään omassa sidonnassa.. :roll:

Olisko selitys sellanen että joku tietty väri ei tartu kun tietynlaatuseen karvaan ja tän johdosta eri värit on laadultaan erilaisia? Vai aiheuttaako se väri ne kuidun ominaisuuksien vaihtelut? :roll: Tätä on tullu itekkin pähkäiltyä kun noita pusseja on tänkin talven aikana jokunen tuhrattu ja väriskaalakin on tullu kahlattua melkeimpä päästä päähän.... Ja tosiaan saman värin sisälle ei tunnu olevan vaihtelua, vaan selkeesti eri värit on erilaisia tuntumaltaan ja ominaisuuksiltaan... :roll:

Ja tosta epoksipäästä. Ite oon sen verta laiska että teen koko pään yhellä epoksikerroksella.. :lol:
Mikey
Herr Doktor

Pään liimailusta: Jos laitan isot mulkosilmät niin olen tyytynyt yhteen liimakerrokseen, ei niitä isoja silmiä kuitenkaan saa peitettyä liimalla. Mutta jos laitan hieman pienemmillä silmillä, mitkä on omasta mielestäni nätimmät, niin laitan kaksi epoksikerrosta, yhden silmien alle ja toisen niiden päälle. Kaloille se on yks hailee miten viimeistelty perho on, mutta kalastajalle viimeistelyllä kokemukseni mukaan sitten onkin eroa. Nätti perho saa vähemmän nättiä enemmän peliaikaa.
silis

Mä oon nyt pari viikkoo haukiperhoja pyöritelly ja
suuri apu siinä on ollut nimen omaan nää kommentit.
Seleniuksen slinky video pätkä ja Mikeyn kuvalliset ohjeet anto pohjaa koko hommalle.
Toi epoksi pää taitaa olla maku kysymys.
Mulla ensimmäiset oli kauheen kokosia mällejä ja ne perhot onkin mennyt jo purkuun.
Isot kiitokset teille kaikille. olen daivaassa
Harjoitukset jatkuu jälleen illalla.
ovimatto

Viesti Kirjoittaja ovimatto »

Nyt sain tommosia viinipullonkorkkeja, ja niitä vois käyttää. Jos tekis pieniä vois toimia ahvenille, ja vähän isommat hauille. Onko jollain jotain neuvoja noihin pullonkorkkeihin?
Ronvei

Viesti Kirjoittaja Ronvei »

Joo itellä sama ton electric yellowin kans, kuin kuulapäällä katoin kaupas "nätin väristä vois vaikka toimia". Pääsin kotia niin hokasin että täähä sotkee vaa. Ainut mihin sen oon käyttäny vähä keltasen sekaan tai sitte rullaa se ja isoihin striimuihin saa kierrettä. Heitäppä mustan striimun kierteeksi semmosella tuli yhel reissulla pari kirree lapuanjoesta ja isohko taimen, jos ei muuhun käyttöö oo sopinu..
Möykky
SÄRKI-LOVER

Vähän on juu ehkä tönkköä toi EJ-väri, mut on se toiminu ainakin kun oon tehny 90-nilsu jäljitelmiä. Oli oma viime syksyn purruin väri.. :roll: Et ei se kaloja ainakaan haitannu se kuidun lievä tönkköisyys...
Mikey
Herr Doktor

Ruutta voi kertoa (jos sattuu tämän lukemaan) mielipiteensä Electric Yellow Slinkystä. :)
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Tuommonen tuplazonkeri. Voishan noihinkin tehä tietysti epoxista pään, mutta tuntus että tulee liian painava. No pitää kokeilla semmostakin. 15cm on tuolla komeudella pituutta. Vähän vielä lakkaa häkilänjuureen ja odottelemaan jäitten sulamista.
Pitää seuraavaks kokeilla leveämmällä suikaleella tuota, josko sais vähän isompi hahmosen tehtyä.
Liitteet
tuplazonker.jpg
tuplazonker.jpg (89.77 KiB) Katsottu 3101 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Viesti Kirjoittaja Toku »

Mikey kirjoitti:Ruutta voi kertoa (jos sattuu tämän lukemaan) mielipiteensä Electric Yellow Slinkystä. :)

Moro

onkos mulle tuloillaan perhoja?
Yks vois olla sellanen Ruutan ottipeli :D
Jos vaikka sellasen 5 perhon nipun jaksaisit mulle vääntää.

Toku
Yksi iso pelastaa päivän!
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

ihan paska perho.

Kuva

:^o
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
silis

Crafteja, luomisen tuskaa ja nemoakin tuli yriteltyy.
Valokuvaaminen tuulisella partsilla oli melkeen hankalampi homma. :lol:
Kuva
Mikey
Herr Doktor

Toku kirjoitti:onkos mulle tuloillaan perhoja?
Yks vois olla sellanen Ruutan ottipeli :D
Jos vaikka sellasen 5 perhon nipun jaksaisit mulle vääntää.
En tiiä, onkohan? :mitaviddua: No on on, saat ne ennen jäidenlähtöä kuten taannoin sovittiin. :)

Ruutta ottanut salaa kuvan ottipelistä ja vieläpä epäedustavassa kunnossa, eihän sitä ole edes tuossa isomuksen jäljiltä harjattu muotoon. :lol:
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Viesti Kirjoittaja Toku »

Mikey kirjoitti:Ruutta ottanut salaa kuvan ottipelistä ja vieläpä epäedustavassa kunnossa, eihän sitä ole edes tuossa isomuksen jäljiltä harjattu muotoon. :lol:
Mitähän karvoja lie Ruutta harjaillu ,
kun sen isomuksen saamisen jlkeen omien sanojensa mukaan
oli suoristanut karvat.. olivatten kuulemma sen verran tahmeat :runk:
Yksi iso pelastaa päivän!
Möykky
SÄRKI-LOVER

:lol:

Jos taas vaihteeks pari sutia näytille.. :roll:

Kuva

Kuva
silis

Möykyllä yllättäen taas hienoja! :D

Tosta epoksi hommasta sain tänään semmosen vinkin,
et sekotuksen jälkeen levittää sen laajalle alueelle ja antaa vähän tulta sille.
Kuplat nousee pintaan ja epoksista tulee juoksevampaa.
Helpotti ittellä sen viimesen pinnan laittoa.
Varmaan tuttua tietoa monille, mut varmaan jollekkin uuttakin.
Möykky
SÄRKI-LOVER

silis kirjoitti:Möykyllä yllättäen taas hienoja! :D

Tosta epoksi hommasta sain tänään semmosen vinkin,
et sekotuksen jälkeen levittää sen laajalle alueelle ja antaa vähän tulta sille.
Kuplat nousee pintaan ja epoksista tulee juoksevampaa.
Helpotti ittellä sen viimesen pinnan laittoa.
Varmaan tuttua tietoa monille, mut varmaan jollekkin uuttakin.
Tänks!!

Juu toi epoksin lämmitys on käytössä itelläkin. Sen kanssa saa vaan olla tarkkana ettei änge sytkäriä liian lähelle sitä liimaa. Se ottaa helposti liikaa lämpöö ja sit ei homma kyl toimi.. :lol: Sit kun se on juoksevampaa ni siinä saa olla kyl pikkasen tarkempana et mihin se valahtelee, mut vähän ku lisäilee aina kerrallaan ni se pysyy kyl ihan hyvin hallussa...
Mikey
Herr Doktor

Lämmitettynä liima on juoksevampaa mutta se myös kovettuu nopeammin kuin lämmittämättömänä, mikä tarkoittaa siis käytännössä lyhyempää työstämisaikaa.

Ekaa epoksikerrosta en yleensä lämmitä, toisen kylläkin, koska se on vähän sama kuin jerkin tai vieheen viimeinen lakkakerros, joka tuo sen viimeisen tatsin perhoon...
Vastaa Viestiin