Alusta asti veneessäni on rieponut säilytys tilan puute ja nyt ajattelin poistaa sen kerta pieraisulla. Onhan lulla jo -90 vuosimallia ja saanut siipeensä sisäpinnoilta jos jonkun moista kolhua joten nyt oli aika suorittaa pieni huolto.
Keulakoneen hankinnan myötä oli tunnustettava tosiasia että akkua ei muuten saa mihinkään ellei keulaan tee jonkun sortin laatikkoa sille. Etupenkki oli muutenkin halki 120kg keulamieheni jatkuvasta hyppelystä joten se sai siis kohtalokseen kuviosahaa ja rälläkkää
Hommahan alkoi perinteisesti 2h lumitöillä että veneen sai perään ja siirrettyä talliin sulamaan ... Pari päivää sulattuaan alkoi purkaminen, kaiteet pois, vanhan satamapeitteen niitit pois, keulaknaapi pois ja tarrojan poistoa.
Sitten rälläkän ja 1,25mm laikan kanssa etupenkin kimppuun. Helvetisti pölyä tiedossa oli ensimmäinen reaktio kun laikka sipaisi penkkiä, onneksi työn suoma etu oli että autossa oli kasa naamareita joten homma käyntiin.
Kun penkki oli leikattu alkoi n.100L uretaanin poistaminen joka olikin osittain märkää risan penkin takia, eli sitä tuli siis jätesäkillinen. Kun uretaanit oli poistettu oli vuorossa vanereista sapluunoiden teko laatikkoa varten... se olikin ajatuksissa helpompaa kuin käytännössä. Koko helvetin levy sitä havuvaneria siihen vaan hukkui ennen kuin palat olivat kelvollisia.
Hmmmm sitten muutama puhelu että kuinkas tämä lasikuitu juttu oikein toimii... En meinaan ollut ikinä käyttänyt kuitua missään muodossa ! Mielessä oli pyörinyt että vanerista muotti ja siihen kuitu päälle ja paikoilleen.. onneksi eräs loistava ihmine kertoi minulle kuinka laminoidaan levyä joita on huomattavasti helpompi muokata ja hyödyntää rakennusvaiheessa.
Eli siis kaksi iltaa meni osia laminoidessa, piirtäessä ja sahatessa muotoon.
No niin nyt olis nippu valmiiksi laminoituja ja sahattuja levyjä. Penkin päälle leikkasin samaisesta vanerista n. 5mm pienemmän reijän kuin mitä olin sahannut penkkiin. Se toimisi asennus muottina kun paloja aletaan muovaamaan ensin kuumaliimalla kasaan.
Palat reunoista muutamalla ruuvilla kiinni kehykseen ja sitten liimaa peliin. Sinne tänne heppejä että pysyivät kasassa ja sen jälkeen pöydälle ja sisä nurkkiin ensimmäinen kierros mattoa ja hartsia. Suosittelen muuten vakaasti olemaan leikkimättä ilman nassea kun laminoi, mulla sattui onneksi olemaan ihan uusi kaapissa joten 4h vierähti mukavasti tallissa.
Laatikko kasaan ja mattoa & hartsia 2 kerrosta sisänurkkiin. Seuraavana päivänä ulkopuolelle sama homma ja keskelle pohjaa yksi jäykistäjä sauma.
Nyt palikat kuivumassa ja huomenna homma jatkuu laatikon paikoilleen laminoimisella...
(Allekirjoittanut pytää anteeksi kirjoitusvirheitä ja tökeröä kirjoitus tapaa... olen vain autonkljettaa, en kirjailija)