Takilan käyton perusteet

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kulppi

Takilan käyton perusteet

Viesti Kirjoittaja kulppi »

Kertokaa ensimmäisiä takiloita käyttävälle, kuinka vaappu käyttäytyy takilassa. Siis, jos oletuksena takilan vaijeri suoraan alaspäin ja vaappu nimellissyvyydessä, 6m vaappu kiinni, siimaa 3m ja yhdistelmä viedään 9m.

Uiko vaappu kuulan tasolla vai pyrkiikö ylös- vai alaspäin? Entä toistepäin, 9m vaappu, 3m siimaa ja kuula 6m?
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Re: Takilan käyton perusteet

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Mä voisin esittää lisäkysymyksen liittyen kahden vavan käyttöön takilassa.

Minkälaisia välilaukaisijoita suosittelette?
Minkälainen vapa sijoittelu suhteessa takilaan ja kuulaan?
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Mynttinen
Georgen kaksoisveli

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

Kyselin tätä samaa asiaa aikoinaan ja tämmöistä keskustelua poiki silloin...

http://www.kalastus.com/keskustelu/mess ... 1255880560
kulppi

Viesti Kirjoittaja kulppi »

Mynttiselle iso käsi tyhjentävästä vastauksesta :D
karvanaama

Viesti Kirjoittaja karvanaama »

Ensimmäiset takiltat, Scotty Depthmaster, tuli tännekin eilispäivänä ja nyt pitäisi alkaa suunnittelemaan niiden asennusta.

Tästä päästäänkin suoraan ensimmäiseen kysymykseen. Onko takilat parempi asentaa veneen kulkusuuntaan nähden pitkittäin vai poikittain? Äkkiseltään ajateltuna poikittain asennettuna kuulan jämähtäessä pohjaan, takilaan ja sen kiinnityskohtaan veneessä aiheutuu suuremmat momentit. Toisaalta, näin asennettuna takiloiden käsittely olisi helpompaa.

Kysymys numero kaksi koskee kuulan painoa. Itselläni uistelusyvyydet sijoittuvat sinne 3-9m syvyyteen. Eli minkä painoinen kuula tuohon olisi järkevin hankkia? Onko kuulan muodolla muuta kuin esteettinen merkitys?

Itse ajattelin asentaa takilat kuvan osoittamalla tavalla:

Kuva

Kiinnikkeet ajattelin toteuttaa jotakuinkin näin:

Kuva

Eli tuo alempi osa "kiertää" selkänojan molemmille puolille ja siihen latta päälle, johon takila kiinni.

Onko tuossa mitään järkeä ja jos ei, niin miksi?
On kolmenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka osaavat laskea ja sellaisia, jotka eivät
okuma

Viesti Kirjoittaja okuma »

Toimii varmaan noinkin, yritä saada mahdollisimman tukevasti kiinni, pienikin kuula retkauttaa takilaa melko lailla. Minulla 4 kg litteät kuulat, käypäsiä noille syvyyksille. Itse virittelin pieneen veneeseen kaikki mahdollisimman paljon veneen ulkopuolelle, ohessa muutama kuva jos niistä on jotain apuva.
Liitteet
Blintti ja kääntöpöytä.jpg
Blintti ja kääntöpöytä.jpg (9.55 KiB) Katsottu 13304 kertaa
targa.jpg
targa.jpg (9.73 KiB) Katsottu 13296 kertaa
Takilanalusta.jpg
Takilanalusta.jpg (9.96 KiB) Katsottu 13278 kertaa
Je Vois Tout!
Ipe
Uimamaisteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Mulla nykyään n. 4kg kuulat ja nuilla pääsee hieman yli 10m syvyyteen (15m lähentelee maksimia), mutta silloin kuulat laahaavat jo jonkin verran perässä. Aluksi oli muistaakseni 2,8kg kuulat ja niillä onnistui uistelu n.7metrin syvyyteen ja sitä syvemmälle laahasivat sitten perässä.
Litteä kuula ei pitäisi laahata niin paljoa kuin pyöreä, joten siksi se on parempi.
Välilaukaisijoina käytän Scottyn laukaisijaa mikä kiinnitetään vaijeriin. Olen vain siihen tykästynyt ja päädyin siihen siksi, kun Inarichampionin virittäminen näytti kuvien perusteella hankalalta niin en niitä ottanut käyttöön joten helppokäyttöisemmän oloiset scottyt tuli sitten valittua.
kuhavellinkeittäjä

Viesti Kirjoittaja kuhavellinkeittäjä »

Kuinka lujaa Ipe oikein uistelee jos ei 4kg lunssilla syvemmälle pääse? tai kuinka paksu vaijeri on? vai kuinka paljon enempi pyöreä takilapaino ottaa vastusta enempi? itellä ei mitään ongelmaa uistella 3kg kiekolla 20m. ja vauhtia n. 3.5-4km/h eikä laahaa häiritsevästi......
Jussijii
Sisävesiswedu

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

4kg litteällä kuulalla uistetelee kyllä ~4km/h nopeuksilla isoilla vaapuilla hyvin sinne yli 15m syvyyksiin asti - anturi asennetaan vaan oletuksena jo vähän takaviistoon että kuulat näkyilee kivasti.

Itse en käsitä tuota takiloiden sijoittamista takakulmiin. Ehkä "ykköstärppejä" odottavassa (lohi)kalojen kalastuksessa se on ihan ok, mutta kun vedetään haukea ja kuhaa läheltä pohjaa, uistimia tarkastetaan usein ja hyvinä päivinä kalaakin tulee, oppii arvostamaan mahdollisimman nopeaa takiloiden kanssa turaamista. Mä en ainakaan jaksaisi roikkua kovin paljon veneen takana. Mulla takilat on asennettu takapenkin etupuolelle, eli kuulan "taakse" pääsee helposti, laukaisin on lähellä ja nopea virittää. Samaa ajatusta tukee myös 6 jalan takilavavat, siima on käden ulottuvilla. Myöskin takilavavan teline on takilan etupuolella pikkaisen takaviistoon vinossa ja takilavapa kulkee kaaressa takilan yli, vavankärki tulee aika lähelle puomia. Kaik tarpeellinen on lähellä.

Tapoja on monia eikä näissä ole oikeaa ja väärää, on vain erilaisia tottumuksia, mutta itse arvostan tuota kun roippeet on siinä käsien huitomisetäisyyden päässä kun sitä takilaa rullailee.

Mitä tulee tuohon kuulan jämähtämiseen pohjaan, niin en tiedä kannattaako sitä kauheasti miettiä. En tiedä missä kivikoissa aiot vedellä, mutta niistäkin on yleensä selvinnyt vain lommolla kuulassa, en muista että olisi kertaakaan kuula oikein kunnolla jäänyt pohjaan kiinni.

Itse käytän laukaisimina Scottyjä hakasella, sekä alimmaisena että välilaukaisimella. Tykkään ettei siima lähde aivan takilan alimmaisesta kohdasta vaan sen vajaa puoli metriä kuulan alatason yläpuolelta. Lyhyillä vapareilla vaappu ui siis keskimäärin suurin piirtein samalla korkeudella kuin kuula. Hakanen on siis kiinni käytännössä aina vaijerin pään puristusholkkien kohdalla eikä kuulan perävakaimessa

Kuva

Silloin harvoin kun samassa takilassa on kaksi siimaa, on alempi vapa ns. normipaikalla sivulle ja välilaukaisinvapa osoittaa suoraan takaviistoon, eli olisi laukeamassa perävirtaan. Sen verran vähän olen saanut kaloja näin, etten osaa arvioida sotkualttiutta. Toi järjestely on vain tuntunut toistaiseksi vähiten sotkualttiilta.

Itse saan takiloilla käyttötunteihin ja -vaivaan nähden suht vähän kalaa, jos syystä X piitäisi uistelussa jotain vapoja vähentää olisi takilavavat ne ensimmäiset pois otettavat. Mutta toisaalta, eipähän niiden käyttöä voi muilla vavoilla juurikaan korvata ja siinähän ne möllöttää joten aina ne tulee laitettua käyttöön. Paitsi aivan matalassa vedellessä...

Huono kalantulo takililoissa on pistänyt kaivamaan yleismittarinkin esille... :D Mutta enemmän ja vähemmän kyllä jo pilke silmäkulmassa sekä nice-to-know -hengessä.
http://www.protroll.com/books/?id=5&p_id=4
http://www.protroll.com/books/?id=5&p_id=5

Mutta enihau, noin yleensä ottaen hauen ja kuhan kalastuksessa lähtisin ensin maksimoimaan plaanerismin tehokkuuden ja takilat vasta sitten mukaan kuvioihin kun haluaa paattiin lisää tekemistä.

...Viritelkää vermeet, tietenkin, kuitenniin siten miten ne tuntuu parhaimmalta omiin touhuihin... 8)
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

En mäkään ole kenenkään veneestä saanut takilan takaa kun varmaan urani ajalla kymmenen kalaa... röpesin

Vieläkin mä olen kahden vaiheilla ton takilan kanssa...

Näyttää vaan niin komealta viritettynä ja aina iso vapojen määrä saa kateelliset pissimään housuihin laiturilla.

Meillä mökkinaapuri vetää kuhaa soutuveneellä ja kahdella vavalla samanmäärän
kun minä ehkä enemmänkin....

Mutta puolet pienempiä kun minä... :bigboss:

Kyllä se aina yksi vapautettu nelejän kilon kuha hakkaa pakastimeen menevät 30kpl 40cm kuhaa....:)
karvanaama

Lähinnä tulee vedettyä savi- ja mutapohjaisilla Kymijoen vesillä, mutta ajattelin huomioida mahdollisimman monet muuttujat, jotka takiloita asennettaessa olisi hyvä huomioida. Mietin asentamista myös pulpettilinjan etupuolelle, jolloin keulamiehen mukana ollessaan olisi niitä helppo käsitellä. Tällöin pitäisi poistaa pulpetista suojapleksi, että myös yksin liikkuessa oikean puoleiseen pääsisi helposti käsiksi.

Pikkuplaanereita tulisi käytettyä, mutta päättäjät suuressa viisaudessaan ovat kaikkinaisen plaanerien käytön Keski-Kymen kalastusalueella kieltäneet.
On kolmenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka osaavat laskea ja sellaisia, jotka eivät
Jussijii
Sisävesiswedu

Voithan viritellä kuskin puolelle parikin paikkaa takilalle, äkkiähän sen siirtää vaikka kesken kalapäivänkin. Ja muutenkin, jos teet vaikka kaidestauffi-törmäyskumi -kiinnityksen, voi telinettä muutenkin siirrellä pienehköllä vaivalla.

Vai on plääneröinti kielletty. Ei muuta kuin pitkää vapaa virittelemään 8)
karvanaama

Jussijii kirjoitti: kaidestauffi-törmäyskumi -kiinnityksen

:voeprkl:, eipä tullut mieleen tuo kahden kiinnityspisteen askartelu. Voisitko hieman avata tuota em. käsitettä?
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Silleen ainakin saa että stauffeilla kaiteeseen kahdesta pisteestä ja putki tuki
alaspäin levystä törmäyslistaan. Ton sitten tukee vaikka vanttiruuvilla.

Silloin ei tartte ruuvata törmäyslistaan kiinni.

Kunhan kaiteet on tukevasti...:)
Jussijii
Sisävesiswedu

Tuossa Jiiceen näkemys stauffi-törmäyslista -ratkaisusta.

Kuva

Tällainen ketjukin löytyi jossa näyttäisi olevan päteviä ratkaisuja
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... =8&t=23977
Ipe
Uimamaisteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Meillä on omavalmistekuulat ja tarkka paino on hitusen alle 4kg. Kuula on pitkänmallinen ja paksuutta n. 4cm. Ja norminopeuksilla tuo jätättää mielestäni +15metrin vetosyvyydessä häiritsevän paljon, olemme uistelleet kyllä yli 20 syvyydestäkin nuilla ja vielä se onnistuu. Kuitenkin nuo kuulat on parhaimmillaan alle 15metrin syvyyksissä. Ja kotivesillä ei oikeastaan tarvi kuin alle 7metrin syvyyksissä vedellä.
Kemijoella kun vedämme niin tuo kuulan pohjaan tarttuminen voi olla ongelma, koska joen pohja on osittain uppotukkien peittämä. Muutaman kerran on jäänyt kuula kiinni ja muistaaksi kerran tai korkeintaan kaksi kertaa on pitänyt vaijeri katkaista kun ei ole meidän voimilla lähtenyt.
karvanaama

Jussijii kirjoitti: Tällainen ketjukin löytyi
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... =8&t=23977
Tuolta pohjalta taidan alkaa toteuttamaan omien releiden asennusta. Täytyy vain tekijä niille löytää, mutta eiköhän apu joltain paikalliselta metallipajalta löydy.

Hieman mietintää aiheutti myös nuo busterin kaiteiden kiinnitykset ja lähinnä niiden kestävyys. Tarvinneeko vahvistaa jotenkin, vai kestääköhän tuollaisenaan?
Lahna late

Viesti Kirjoittaja Lahna late »

Asiasta kukkaruukuun, mutta onkohan takilan kuulan värillä mitään merkitystä kalan saantiin? Jos normin lyijjy kuulan maalaisi vaikka punaiseksi niin houkuttelisikohan vai karkottaisikohan se kaloja?
Käämö

Viesti Kirjoittaja Käämö »

Nuo tuo oranssi feeniksin kuula ei ainakaan tuntus karkoittavan kun toissa kesänä oli käynyt haagertti tälläämässä purukalustonsa jäljet siihen.
Mahto olla naama kipeä jonkin aikaa :mulko:
Vastaa Viestiin